Horn eller ej
Fra : Klaus Andersen

Dato : 18-08-08 21:07

Nå, men - så havde vi en tråd hvor hornet blev behandlet.

Jeg er ikke helt sikker på hvad der skete, men jeg har på fornemmelsen at
det var antihorn-fraktionen der vandt, med et budskab om at hornet ikke var
nødvendigt, og da slet ikke hvis man kørte forudseende og fornuftig (er de
også indre-bil-missionske?).

Hmmm - Ja, jeg er nu mægtig glad for mit horn.

Alene i dag har jeg brugt det hele tre gange:

1. I morges hvor en uopmærksom mobiltalende kvind lod sin Q7 rulle baglæns
da vi stod i kø for rødt - jeg rullede med så langt det kunne lade sig gøre
uden at ramme ham bag mig, medens den fik en på hornet. Resultat: Et stk.
kvindelig bilist træder i sidste sekund på bremsen.

2. Århus midt by ca. kl. 14: en fodgænger fumler med lynlåsen (tror jeg det
var) på sin jakke medens han målrettet træder ud mellem to parkerede
biler. - En på hornet og et stk. fumlegænger vækket.

3. Holder bag en ikke særlig vågen medtrafikant som overser; først grøn pil
til højre og så grønt lys. Et lillle båt i hornet og et stk. snorketryne
kaldt tilbage til virkeligheden.

Joeh - jeg er dælme glad for mit horn - og det kan da godt tænkes at jeg
ikke har brugt det helt som færdselsloven forskriver - men her ovre er vi
ikke så autoritetstro, så hva? - Jeg har haft stor gavn af det.

Og, ja-ja, det ka da godt være at alle situationer nævnt ovenfor kunne have
være undgået, hvis jeg i alle henseender og i yderste konskvens havde kørt
fornuftig og forudseende, men gudfader bevares, vi kan jo ikke alle kører
som min Mormor gjorde det (min. 20 m til forankørende ved lyskurver, 35 km/t
i byen, og med en pensioneret julemandens tålmodighed og overbærenhed).

Med Venlig hilsen

KA

Fra : Tom

Dato : 18-08-08 21:12

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (er de også indre-bil-missionske?).
>
> Hmmm - Ja, jeg er nu mægtig glad for mit horn.

Samme her, bruger det ofte til at begå "selvtægt" når andre end lige mig
selv laver større fejl i trafikken

---
Tom

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-08-08 21:21

> [...]
> pil til højre og så grønt lys. Et lillle båt i hornet og et stk.
> snorketryne kaldt tilbage til virkeligheden.

Så forstår jeg bedre al den larm der har været dagen igennem.
Gider du straks nedsætte dit overdrevne forbrug af BÅT'er
din båtnakke

Fra : Klaus Andersen

Dato : 18-08-08 21:30

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse

> Så forstår jeg bedre al den larm der har været dagen igennem.

Altså - jeg kan jo ikke gøre for at du løber på kryds og tværs af Århus og
stiller dig lige dér hvor jeg dytter - det var vel ikke dig der fumlede med
lynlåsen vel

Mvh

KA

Fra : Andersen [3650]

Dato : 19-08-08 07:30

> [...]
> stiller dig lige dér hvor jeg dytter - det var vel ikke dig der fumlede

Nixen. Jeg går altid nøgen rundt, netop for ikke at blive distraherret af
forskellige beklædningsgenstande

Fra : Morten

Dato : 18-08-08 21:35

Klaus Andersen skrev:
> [...]
> i byen, og med en pensioneret julemandens tålmodighed og overbærenhed).

Mener det ifølge færdselsloven er forbudt at dytte af "bløde"
trafikanter her tænker jeg på fodgængeren giv ham hellere et blink med
forlygterne, og reagerer han ikke på det, så træd så hårdt på bremsen at
dækkene hviner, og bed ham om at betale for dine slidte dæk.... ;0)
ovenstående var ment humoristisk, mener Reelt at hornet i de danske
bliver bliver brugt for lidt... en lille horn koncert har aldrig skadet
nogle.. dytter tit i takt til den musik der er i radioen, i sær på
steder der ikke er så befolket og hvis der ikke er andre bilister i syne
(Jylland er et godt sted helst et stykke mod vest) i Italien har de
skilte der forbyder at Dytte, dem tror jeg Aldrig vi får at se i DK, så
Dyt hvad i kan jeg vil støtte en hver indsamling ;0)

Mvh. Morten Odense S

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-08-08 01:10

"Morten" <salg-FjernDette-@dyre-FjernDette-bjerg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forlygterne, og reagerer han ikke på det, så træd så hårdt på bremsen at
> dækkene hviner, og bed ham om at betale for dine slidte dæk.... ;0)

Og det virker .. lavede selv et ligende nummer i Kolding

En gut hopper over et rækværk (~120cm høj) og fortsætter ud over vejen jeg
kommer bagfra ham og rykker lige en gang i håndbremsen og et tryk på hornat
Han kom TEMLIG hurtig over på den anden side af hegnet igen

> ovenstående var ment humoristisk

Det var også ganske sjovt at se

> [...]
> skilte der forbyder at Dytte, dem tror jeg Aldrig vi får at se i DK, så
> Dyt hvad i kan jeg vil støtte en hver indsamling ;0)

Hygger mig af og til ude på landet med at dytte til folk for så at hilse på
dem :P

f.x. den anden dag i pishamrende regnvejr komer vi forbi et busstoppested
uden læ hvor der står en enkelt person uden regntøj eller paraply.. Han fik
lige et bette dyt og et vink.. Han var hvist ret overbevist om at det var en
han kendte for han kom med nogen gevaldige fagter ala kom tilbage

Fra : Martin Bak

Dato : 18-08-08 21:53

> [...]
> gøre uden at ramme ham bag mig, medens den fik en på hornet. Resultat: Et
> stk. kvindelig bilist træder i sidste sekund på bremsen.

Hornbrug i orden. En meget sjælden situation, der kan være fremprovokeret af
manglende afstand. (min kørerlærer sagde til mig for over 25 år siden, at
når man holder bag ved en, så skal man kunne se vedkommenes nummerplade, så
er afstanden passende)

> 2. Århus midt by ca. kl. 14: en fodgænger fumler med lynlåsen (tror jeg
> det var) på sin jakke medens han målrettet træder ud mellem to parkerede
> biler. - En på hornet og et stk. fumlegænger vækket.

Hornbrug ikke i orden. Uanset hvad fodgængerne fumler med giver det hverken
påkørselsret eller forskrækkelsesret, selvom det sikkert kan være sjovt.

> 3. Holder bag en ikke særlig vågen medtrafikant som overser; først grøn
> pil til højre og så grønt lys. Et lillle båt i hornet og et stk.
> snorketryne kaldt tilbage til virkeligheden.

Hornbrug ikke i orden. Men forståelig, og de fleste ville give et lille
forsigtigt klem. (til forskel fra et meget lydkraftigt og aggressivt og
langvarigt drøn)

> [...]
> kører som min Mormor gjorde det (min. 20 m til forankørende ved lyskurver,
> 35 km/t i byen, og med en pensioneret julemandens tålmodighed og

Ja, du kunne have sparet både dig selv og andre for unødigt stress hvis du
ikke havde brugt dit horn. Ingen tvivl om det.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus Andersen

Dato : 18-08-08 22:10

> [...]
>>
> Hornbrug ikke i orden. Uanset hvad fodgængerne fumler med giver det
> hverken påkørselsret eller forskrækkelsesret, selvom det sikkert kan være

Vel er hornbrug da i orden, havde jeg stået på bremsen eller var trukket ud
til venstre var der sket en ulykke - og her taler vi ikke om Rønnes søvnige
søndags traffik men Århus midtby. Manden blev gjort opmærksom på en farlig
situation, og undgik den akurat.

Og som jeg skrev før - muligt at det ikke foregår efter bogen, men det
virker.

påkørselsret eller forskrækkelsesret ::: mage til bavl og slatten salat.

> Hornbrug ikke i orden. Men forståelig, og de fleste ville give et lille
> forsigtigt klem. (til forskel fra et meget lydkraftigt og aggressivt og
> langvarigt drøn)

Hvem dømmer her - du?

Som jeg skrev før - muligt at det ikke foregår efter bogen, men det virker.

> Ja, du kunne have sparet både dig selv og andre for unødigt stress hvis du
> ikke havde brugt dit horn. Ingen tvivl om det.

Og her slog jeg så en bragende latter op - sikke dog en gang prædikende ævl.
Gudfader bevares.

Med venlig hilsen

KA

Fra : Martin Bak

Dato : 18-08-08 22:23

> [...]
> søvnige søndags traffik men Århus midtby. Manden blev gjort opmærksom på
> en farlig situation, og undgik den akurat.

Lige Århus's trafikale kaos ved jeg ikke meget om, men jeg kører da jævnligt
i ystad, Malmø og København. Og her har jeg aldrig brug for hornet. Men det
er måske meget værre i Århus?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-08-08 22:32

Martin Bak skriver:

> Lige Århus's trafikale kaos ved jeg ikke meget om, men jeg kører da jævnligt
> i ystad, Malmø og København. Og her har jeg aldrig brug for hornet. Men det
> er måske meget værre i Århus?

Tænk dig lige: Der er fuld af Århusianere.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus Andersen

Dato : 18-08-08 22:39

> Lige Århus's trafikale kaos ved jeg ikke meget om, men jeg kører da
> jævnligt i ystad, Malmø og København. Og her har jeg aldrig brug for
> hornet. Men det er måske meget værre i Århus?

Jeg er lige ved at, tro at, det gør dig til en dårlig og farlig bilist - for
det er nærmest utænkeligt at du ikke har mødt situationer hvor brugen af
horn havde været gavnlig (omend det er muligt at, du har været heldig), og
det får mig til at tro at du bare ikke gør noget i disse situationer, men at
der er de andre bilister der undgår dig.

Nææh du - jeg tror faktisk at du er den der frelste type, som muligvis er
overkorrekt, langsom og forsigtig, men som af samme årsag skaber
faremomenter og sinker trafikken.

Hvis alle skulle holde 20 meters afstant til forankørende ved trafiklys, så
ville køerne i byen blive så lange at folk holdt i kø i flere kilometer ind
mod Århus.

Mvh

KA

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-08 22:14

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Hornbrug ikke i orden. Uanset hvad fodgængerne fumler med giver det
> hverken påkørselsret eller forskrækkelsesret, selvom det sikkert kan
> være sjovt.

Hornbrug fuldstændig iorden.

FÆL § 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller
afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde
henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal
fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre
faren er overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der
er nævnt i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal
gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Med lidt god vilje er det faktisk et krav i færdselsloven at Klaus bruger
sit horn til at afværge den aktuelle faresituation. Vil man ikke gå så
langt som at kalde det et krav så er det fuldstændig korrekt og tilladt
brug af hornet. Alternativet, lyssignal, er ikke særlig brugbart overfor en
der ikke ser i den retning hvorfra bilen kommer.

> Ja, du kunne have sparet både dig selv og andre for unødigt stress
> hvis du ikke havde brugt dit horn. Ingen tvivl om det.

Lad os tage et realistisk alternativ til det beskrevne resultat.

Situation 1 - bilen foran triller bagud, buler og/eller skrammer i bilen.
Forsikringssag.

Situation 2 - fodgænger der ikke er opmærksom, vandrer ud foran enten Klaus
eller bilen bagved. Muligvis død fodgænger.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-08 22:05

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in

> [...]
> jeg ikke har brugt det helt som færdselsloven forskriver - men her
> ovre er vi ikke så autoritetstro, så hva? - Jeg har haft stor gavn af

Du har brugt det lige præcis som færdselsloven foreskriver.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 02:55

Klaus Andersen wrote:
> vi kan jo ikke alle kører som min Mormor gjorde det (min. 20 m til
> forankørende ved lyskurver, 35 km/t i byen, og med en pensioneret
> julemandens tålmodighed og overbærenhed).

Hvorfor egentlig ikke? Lige pånær de 20 meter til forankørende ved stop, så
tror jeg 35 km/t er en reel gennemsnitsfart i en større dansk by nu om
stunder.

Fra : claus b. p.

Dato : 19-08-08 13:00

"Vedsted" <-> wrote in message

> Hvorfor egentlig ikke? Lige pånær de 20 meter til forankørende ved stop,
> så tror jeg 35 km/t er en reel gennemsnitsfart i en større dansk by nu om
> stunder.
Nej, i København er det absolut tophastighed. Tripcomputeren siger 15-20km/t
i snit. Og når der arbejdes på HCAndersens Boulevard (og det gør der næsten
altid) kommer man nemt under 10. Igår under 5!
Der er en stående ordre i Københavns Kommune om at igangsætte 10 vejarbejder
for hver gang man har mandskabs- og maskinresourcer til et. På den måde
forsøger man indirekte at skræmme bilisterne ud af København. Desværre er
det ikke lykkedes at skræmme Ritt ud af København, men med den hastighed hun
og Bondam har på med at gøre sig upopulære hos trafikanterne, skal det
forhåbentlig snart lykkes. De påstår de gerne vil have en levende by, men
hvorfor prøver de så på at få den til at dø?

Og hvis nogen påstår at dette indlæg hører til i en politisk gruppe - så
nej! Dette er dk.fritid.bil og det er _vores_ fritid vi bliver tvunget til
at tilbringe i vores biler!

/Claus

Fra : Klaus Andersen

Dato : 19-08-08 17:09

"Vedsted" <-> skrev i en meddelelse

> Hvorfor egentlig ikke? Lige pånær de 20 meter til forankørende ved stop,
> så tror jeg 35 km/t er en reel gennemsnitsfart i en større dansk by nu om
> stunder.

Hmmm - jeg er nu glad for at, jeg bor i provinsen, hvor det stadig er muligt
at, komme frem med privatautomobilen.

Og til det med gennemsnitshastigheden i større danske byer: Jeg må indrømme
at, jeg aldrig har målt gennemsnitshastigheden ved bykørsel, men jeg ved at
der både i Århus, Ålborg, Vejle og Randers m.fl. Jyske byer køres væsentligt
hurtigere end de tilladte 50 på mange strækninger, selv i tæt urbant område.

Det er bestemt ikke noget jeg bifalder, men det kan være med til at
illustrere at, gennemsnitshastighed på ingen måde et det samme som den
hastighed et køretøj bevæger i byen.
Jeg tror de fleste billister har bandet over en billist som i byen snegler
sig derudaf med 35 foran en

Så det er muligt at du mener at 35 km/t hastighedsbegrændsning i byen er
optimalt (men, det var måske ikke det du mente?), men der kan jeg altså ikke
tilslutte mig.

Med venlig hilsen

KA

Fra : Martin Bak

Dato : 19-08-08 17:39

> [...]
> jeg ved at der både i Århus, Ålborg, Vejle og Randers m.fl. Jyske byer
> køres væsentligt hurtigere end de tilladte 50 på mange strækninger, selv i

Sjovt udtryk i denne sammenhæng. Det lyder ikke urbant på mig. Næsten det
modsatte.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus Andersen

Dato : 19-08-08 18:56

>, selv i
>>

> Sjovt udtryk i denne sammenhæng. Det lyder ikke urbant på mig. Næsten det
> modsatte.

De almene boligbyggerier (forstæderne - hvis man da kan kalde det sådan)
rundt om byerne har ofte en ret høj koncentration af boligmasse.

Mvh

KA

Fra : Martin Bak

Dato : 19-08-08 19:10

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> De almene boligbyggerier (forstæderne - hvis man da kan kalde det sådan)
> rundt om byerne har ofte en ret høj koncentration af boligmasse.

Det er ikke bebyggelsestætheden jeg tænker på.
Urban betyder noget i retning af "fra byen" i betydningen "dannet" "fin"
eller "kultiveret". Det harmonerer ikke så godt med den beskrevne kørestil
med konsekvente lovovertrædelser.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 00:45

> 3. Holder bag en ikke særlig vågen medtrafikant som overser; først grøn
> pil til højre og så grønt lys. Et lillle båt i hornet og et stk.
> snorketryne kaldt tilbage til virkeligheden.

Hvilken faresituation afværgede du?

Jeg var steget ud, og havde klippet ledningen til dit horn ;)

Troels

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-08-08 09:57

Troels [around 9000] wrote:

> Hvilken faresituation afværgede du?

Stærkt forhøjet blodtryk hos føreren af egen bil

I den situation plejer jeg selv at blinke med det lange lys først. Det
virker desværre ikke altid og så er hornet det eneste tilbageværende middel,
jeg kender til, når trafikken skal "genstartes".

Ebbe

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 15:40

> I den situation plejer jeg selv at blinke med det lange lys først. Det
> virker desværre ikke altid og så er hornet det eneste tilbageværende
> middel, jeg kender til, når trafikken skal "genstartes".

Hvis bare Windows også formåede at vågne ved et båt i hornet...

Troels

Fra : Kate

Dato : 20-08-08 17:15

"Troels [around 9000]" <troels@fjern.bare.dette.plougmann-olsen.dk>
wrote in news:48ac2cca$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvis bare Windows også formåede at vågne ved et båt i hornet...

Puha, der er vidst ikke nok horn, eller høje nok horn til det

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-08-08 00:01

"Troels [around 9000]" <troels@fjern.bare.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i
en meddelelse news:48ac2cca$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvis bare Windows også formåede at vågne ved et båt i hornet...

Det kan den, men det gælder kun for version Longhorn.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 25-08-08 15:51

> Det kan den, men det gælder kun for version Longhorn.

Ja hvorfor skulle de også lige omdøbe Longhorn til Vista :(

Troels

Fra : Klaus Andersen

Dato : 20-08-08 17:12

"Troels [around 9000]" <troels@fjern.bare.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i
en meddelelse news:48ab5b2c$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvilken faresituation afværgede du?
>
> Jeg var steget ud, og havde klippet ledningen til dit horn ;)

Jeg tvivler - du havde formodentligt tabt mobilen på gulvet og spildt kaffe
ned af dig selv af bar befippelse

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 20-08-08 17:39

> Jeg tvivler - du havde formodentligt tabt mobilen på gulvet og spildt
> kaffe ned af dig selv af bar befippelse

Kaffe, adr... Nok nærmere noget Cola fra dåsen, der selvfølgelig ikke er en
holder til

Troels

Fra : Specks6812

Dato : 21-08-08 20:31

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> said in

> [...]
> ikke alle kører som min Mormor gjorde det (min. 20 m til forankørende
> ved lyskurver, 35 km/t i byen, og med en pensioneret julemandens

Hornet er et aktivt og præventivt stykke sikkerhedsudstyr som kan afværge
ulykker og andre kritiske situationer.
Hornet kan være lige så vigtigt som styretøj og bremser i visse
situationer.

Jeg bruger selv hornet meget.
Jeg bruger det oftest præventivt og med virkning, eftersom jeg hidtil har
undgået ulykkerne gennem mere end 30 år.