MS Windows
briani 27239
maskinen fryser pludseligt
Fra : Hr Jørgen

Dato : 15-09-08 21:34

Jeg har Win XP og en tilkoblet router

Min maskine er begyndt pludselig at fryse og blokere, så min eneste udvej er
at restte ved at trykke stopkappen ned i 5 sek og starte op igen med nyt
tryk.

Jeg troede det var musen. Den blev skuftet ud. Det var ikke den. Det sker
med forskellige intervaller fra et døgn ned til få minutter. Det sker, mens
jeg besøger hjemmesider, mens jeg skriver mails, mens jeg chatter på MSN.
Jeg har TV kort i, og det sker også mens jeg ser TV. Og mens jeg afspiller
CD'er og DVD'er

Jeg har enset ud med CCleaner og jeg har defragmenteret.

Hvor skal jeg såge en fejl som denne? Er der ikke et værktøj i
systemværktøjerne, der kan anvendes?

Jørgen

Fra : PA

Dato : 15-09-08 21:41

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har enset ud med CCleaner og jeg har defragmenteret.
>
> Hvor skal jeg såge en fejl som denne? Er der ikke et værktøj i

90 % chance for at det er for varm cpu el. grafikkort.

MVH Per

Fra : Hr Jørgen

Dato : 15-09-08 22:02

> 90 % chance for at det er for varm cpu el. grafikkort.
>
> MVH Per

***********************

Det var en diagnose.
Hvad er kuren?
Jørgen

Fra : Bo L

Dato : 15-09-08 22:53

> [...]

Undeligt at den fryser fordi den er for varm ikk´
Sorry

Fra : jama

Dato : 15-09-08 22:57

> [...]
>
> Jeg har enset ud med CCleaner og jeg har defragmenteret.
>
> Hvor skal jeg såge en fejl som denne? Er der ikke et værktøj i

Prøv, at køre "sfc /scannow" med din XP i drevet, så bliver dine system
filer kontroleret, hvis de eventuel er røget i udu. Personligt ville jeg nok
også prøve en Scanning med "SuperAntiSpy", spy kunne nemlig også være skyld
i misæren? Der er flere mugligheder, men jeg ville prøve disse to først.
Mvh.Jama

Fra : Laziter [9440]

Dato : 15-09-08 23:30

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> nok også prøve en Scanning med "SuperAntiSpy", spy kunne nemlig også være
> skyld i misæren? Der er flere mugligheder, men jeg ville prøve disse to

Eller køre en omgang SuperAntiDust mod DustWare vha. trykluft på dåse.
Der er nemlig også store chancer for at computeren bliver for varm
Så af med låget og få blæst den godt igennem.

Mvh
Benjamin

Fra : jama

Dato : 16-09-08 10:59

"Laziter [9440]" <laziter@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er nemlig også store chancer for at computeren bliver for varm
> Så af med låget og få blæst den godt igennem.

Helt sikkert også noget jeg ville gøre, støv kan lægge enhver PC ned!
jama

Fra : P. Petersen

Dato : 15-09-08 23:39

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har enset ud med CCleaner og jeg har defragmenteret.
>
> Hvor skal jeg såge en fejl som denne? Er der ikke et værktøj i

En ting de fleste sjældent råder til her, er ganske simpelt:
Åben din pc. Brug støvsuger, trykluft, vatpinde, mv. Så du ganske simpelt
får renset div. blæsere, køleaggregater, osv.
Det bør man gøre mindst en gang om måneden pga statisk elektricitet, der
suger store mængder af støv ind i pc'en. Støvet pakker sig tæt og kan efter
et stykke tid nemt påvirke temperaturen i cpu'en med dermed flg skader.
Mvh
P. Petersen

Fra : Hr Jørgen

Dato : 16-09-08 07:24

> [...]
> suger store mængder af støv ind i pc'en. Støvet pakker sig tæt og kan
> efter et stykke tid nemt påvirke temperaturen i cpu'en med dermed flg

**********************

Foreløbig tak for rådene.

Der ses støv i ventilationshullerne i selve kassen. Så er der nok mere
derinde i de vitale dele. Noget siger mig, at støvsuger er sundere end
trykluft. Jeg har begge dele. Og en lille ny, blød pensel er nok en god ide.

Men I har ingen forslag til vædsker til rensning derinde, vel? Det skal nok
føregå helt tørt?

Jørgen

Fra : Rado

Dato : 16-09-08 08:23

On Tue, 16 Sep 2008 08:24:21 +0200, "Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

>Der ses støv i ventilationshullerne i selve kassen. Så er der nok mere
>derinde i de vitale dele. Noget siger mig, at støvsuger er sundere end
>trykluft.

Nogle typer støvsugermundstykker kan skabe statisk elektricitet så det
generelt ikke en god ide.

>Og en lille ny, blød pensel er nok en god ide.

Igen, pas på med statisk elektricet, det kan en pensel også skabe.

>Men I har ingen forslag til vædsker til rensning derinde, vel? Det skal nok
>føregå helt tørt?

Isopropanol.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Hr Jørgen

Dato : 16-09-08 08:49

Hvordan ser mon CPUen ud i dag.

I gamle dage var det en lille kvadratisk klods, 40x40 mm og ca 8 tyk.
I dag finder jeg i min maskine en dims, der er totalt skjult i køleribber
(ca 100x100x60) og med sin egen påbyggede ventilator. Mon ikke en CPU ser
sådan ud i dag?

Den er ikke nem at rense i krogene, for ribberne er meget smalle, men en tur
med støvsugeren, så propellen drønede rundt, slyngede adskillige klumper
løst støv væk fra møllen. Der ER altså meget møg i den. Nu begynder jeg at
tro mere på trykluft. Jeg er bare bange for at få kilet støv ind forkerte
steder og gøre ondt værre.

Jørgen

Fra : Pico

Dato : 16-09-08 23:05

Hr Jørgen wrote:
KLIP
> en tur med støvsugeren, så propellen drønede rundt, slyngede
> adskillige klumper løst støv væk fra møllen. Der ER altså meget møg i

Lige det med at ventilatoren "drøner rundt" er ikke helt smart. Der sidder
nogle små kuglelejer eller lignende der kan blive ødelagt hvis ventilatoren
bare får lov at piske afsted. Jeg gør altid det at jeg holder på
ventilatorvingerne når jeg støvsuger, forøvigt også med trykluft
--
MVH
Pico

Fra : JBJ

Dato : 16-09-08 09:54

> [...]
>
> Jeg har enset ud med CCleaner og jeg har defragmenteret.
>
> Hvor skal jeg såge en fejl som denne? Er der ikke et værktøj i

Det lyder som alle andre siger som pc'en bliver for varm, men når nu du har
renset den og sat den sammen igen, hvis den så stadig laver numre og hvis
du har Bullguard installeret så afinstaller Bullguard og smid den nyeste
version på istedet:) Eller brug AVG 8.

JBJ

Fra : Hr Jørgen

Dato : 16-09-08 10:14

> [...]
> du har Bullguard installeret så afinstaller Bullguard og smid den nyeste

jeg kender ikke bullguard, men det er nok en viruskontrol. Jeg har
installeret AVG free, og det opdaterer sig hele tiden. Nu er den på version
8.0.

Jeg er meget glad for den og har stor tillid til den.

Jørgen

Fra : Lars E. P.

Dato : 16-09-08 10:32

Mon, 15 Sep 2008 22:33:46 +0200, skrev "Hr Jørgen"
<skjelm@hotmail.com> :

> [...]
>
>Jeg har enset ud med CCleaner og jeg har defragmenteret.
>
>Hvor skal jeg såge en fejl som denne? Er der ikke et værktøj i

En defekt RAM er også en mulighed. Test den med Memtest86:

http://www.memtest.org/

Hilsen Lars

Fra : Hr Jørgen

Dato : 17-09-08 15:45

Problemet er løst, ser det ud til. Den er ikke stået af i over et døgn, så
sygdommen var uden tvivl snavs, der forhindrede korrekt afkøling.

Støvsugeren hjalp ikke, så jeg slæbte min hobbykompressor ind i stuen, satte
tryk på den og gav maskinen en herretur. Der så jeg skidtet flyve ud af
kassen. Jeg helligede mig de smalle køleribber i den store klods
(100x100x60), som jeg gætter på er CPU'en. Nu er den garanteret fri for
nullermænd i alle størrelser.

Tak for hjælpen, allesammen
Mvh Jørgen