/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Vista downgrade: Skal XP installationsmedi~
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 14-09-08 22:15

Hej,

Jeg har en Vista Business OEM licens, som jeg gerne vil downgrade til XP
Pro.

MS skriver: End users must use a legally licensed version of the
specified previous version of the Windows desktop operating system to
install the downgrade software. The downgrade software may be from the
retail, OEM/System Builder, or volume licensing channels.

Kilde:
http://download.microsoft.com/download/5/f/4/5f4c83d3-833e-4f11-8cbd-699b0c164182/royaltyoemreferencesheet.pdf

Jeg har ikke en XP Pro licens, men det har en bekendt. MÃ¥ jeg installere
fra den?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

 
 
Lyrik (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 14-09-08 22:37

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:48cd7eef$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej,
>
> Jeg har en Vista Business OEM licens, som jeg gerne vil downgrade til XP
> Pro.
>
> MS skriver: End users must use a legally licensed version of the specified
> previous version of the Windows desktop operating system to install the
> downgrade software. The downgrade software may be from the retail,
> OEM/System Builder, or volume licensing channels.
>
> Kilde:
> http://download.microsoft.com/download/5/f/4/5f4c83d3-833e-4f11-8cbd-699b0c164182/royaltyoemreferencesheet.pdf
>
> Jeg har ikke en XP Pro licens, men det har en bekendt. MÃ¥ jeg installere
> fra den?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Skiverne er anonyme så hvorfor ikke? Det er installationsnummeret der
validerer installationen.

Men læs vejledningen her, læg også mærke til linket forneden:
http://www.reasonco.com/vista/vistadowngraderights.htm

Der står noget om at man kan ringe ind og få aktiveret hvis der er problemer
så snart man har godtgjort sin ret.

Hilsen
Jens


Peter Farsinsen (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 14-09-08 22:48

Lyrik wrote:
>> Jeg har ikke en XP Pro licens, men det har en bekendt. Må jeg
>> installere fra den?

> Skiverne er anonyme så hvorfor ikke? Det er installationsnummeret der
> validerer installationen.

Ja, men det er jo ikke mit serial nummer, jeg skal indtaste under
installationen. Hvis jeg bruger en andens licens, er den vel ikke
længere lovlig... Derfor spørger jeg ;)

> Men læs vejledningen her, læg også mærke til linket forneden:
> http://www.reasonco.com/vista/vistadowngraderights.htm

Hvad skal jeg med MS OEM partner site?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Lyrik (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 14-09-08 23:12

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:48cd86a4$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Lyrik wrote:
>>> Jeg har ikke en XP Pro licens, men det har en bekendt. Må jeg
>>> installere fra den?
>
>> Skiverne er anonyme så hvorfor ikke? Det er installationsnummeret der
>> validerer installationen.
>
> Ja, men det er jo ikke mit serial nummer, jeg skal indtaste under
> installationen. Hvis jeg bruger en andens licens, er den vel ikke længere
> lovlig... Derfor spørger jeg ;)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jo du skal indtaste dit serienummer for vennens plade er ikke knyttet til
hans licens. Alle plader er ens når de er samme version. Din
nedgraderingsret giver lov til Windows XP Prof. i 32 eller 64 bit version!
Det var det du skulle bruge den side jeg linkede til.

Når du har dit serienummer til XP Prof kan du installere fra enhver XP Prof
skive. Men når du når til partitionering og formattering så skal du nok
formattere det hele idet du ikke kan lægge lavere versioner på nyere
versioner.

Men iøvrigt forstår jeg ikke nedgraderingen. Godt nok har jeg ikke prøvet
Vista Buissenes, men kun Home Premium. Men jeg har en lang erfaring med XP
og synes bedre om Vista. Den suger ikke adware og Hijack-ware som XP havde
for vane. Bruger du XP så vend dig til at surfe med Opera istedet for IE. Så
sparer du meget snavs.
XP kører dog hurtigere på svag hardware. Det kan være en fordel.

PS. Du har ret til at geninstallere Vista fra dit recoverymedie. Kunne du
ikke beholde recoverypartitionen hvis XP tillader det? Ellers sørg for at du
har brændt recoverymediet.
Hvis partitionen kan bevares så kan et tryk på recovery genskabe Vista.

Hilsen
Jens


Peter Farsinsen (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 14-09-08 23:34

Lyrik wrote:
>>> Skiverne er anonyme så hvorfor ikke? Det er installationsnummeret der
>>> validerer installationen.
>>
>> Ja, men det er jo ikke mit serial nummer, jeg skal indtaste under
>> installationen. Hvis jeg bruger en andens licens, er den vel ikke
>> længere lovlig... Derfor spørger jeg ;)

> Jo du skal indtaste dit serienummer for vennens plade er ikke knyttet
> til hans licens. Alle plader er ens når de er samme version. Din
> nedgraderingsret giver lov til Windows XP Prof. i 32 eller 64 bit version!

Jeg har jo ikke noget serial til XP Pro. Så vidt jeg har forstået
udleverer MS heller ikke et til mig.

> Det var det du skulle bruge den side jeg linkede til.

Og der står:

Q. What about product activation? When a previously licensed version of
Windows XP Professional is used for the downgrade, won’t activation fail
on the new PC?

A. When an end user is using their downgrade rights offered under the
EULA in Windows Vista Business and Ultimate versions and they use both
Windows XP media and a product key that was previously activated, they
will be unable to activate on-line over the Internet, due to the
hardware confi guration change when installing on the Vista system. In
these cases the end user will be prompted to call the Activation Support
Line and explain their circumstances to the Customer Service
Representative. Once it is determined that the end user has a valid
Vista Business or Ultimate license, the Customer Service Representative
will help them activate their software.

> Men iøvrigt forstår jeg ikke nedgraderingen. Godt nok har jeg ikke
> prøvet Vista Buissenes, men kun Home Premium.

Jeg kører det virtualiseret under OS X. Vista æder for mange ressourcer
i forhold til XP.

> PS. Du har ret til at geninstallere Vista fra dit recoverymedie. Kunne
> du ikke beholde recoverypartitionen hvis XP tillader det? Ellers sørg
> for at du har brændt recoverymediet.

Jeg har (fejl)købt et Vista OEM media, så det kan jeg altid installere fra.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Lyrik (15-09-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 15-09-08 02:14

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:48cd9146$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Lyrik wrote:
>>>> Skiverne er anonyme så hvorfor ikke? Det er installationsnummeret der
>>>> validerer installationen.
>>>
>>> Ja, men det er jo ikke mit serial nummer, jeg skal indtaste under
>>> installationen. Hvis jeg bruger en andens licens, er den vel ikke
>>> længere lovlig... Derfor spørger jeg ;)
>
>> Jo du skal indtaste dit serienummer for vennens plade er ikke knyttet
>> til hans licens. Alle plader er ens når de er samme version. Din
>> nedgraderingsret giver lov til Windows XP Prof. i 32 eller 64 bit
>> version!
>
> Jeg har jo ikke noget serial til XP Pro. Så vidt jeg har forstået
> udleverer MS heller ikke et til mig.
>
>> Det var det du skulle bruge den side jeg linkede til.
>
> Og der står:
>
> Q. What about product activation? When a previously licensed version of
> Windows XP Professional is used for the downgrade, won’t activation fail
> on the new PC?
>
> A. When an end user is using their downgrade rights offered under the EULA
> in Windows Vista Business and Ultimate versions and they use both Windows
> XP media and a product key that was previously activated, they will be
> unable to activate on-line over the Internet, due to the hardware confi
> guration change when installing on the Vista system. In these cases the
> end user will be prompted to call the Activation Support Line and explain
> their circumstances to the Customer Service Representative. Once it is
> determined that the end user has a valid Vista Business or Ultimate
> license, the Customer Service Representative will help them activate their
> software.
>
>> Men iøvrigt forstår jeg ikke nedgraderingen. Godt nok har jeg ikke
>> prøvet Vista Buissenes, men kun Home Premium.
>
> Jeg kører det virtualiseret under OS X. Vista æder for mange ressourcer i
> forhold til XP.
>
>> PS. Du har ret til at geninstallere Vista fra dit recoverymedie. Kunne
>> du ikke beholde recoverypartitionen hvis XP tillader det? Ellers sørg
>> for at du har brændt recoverymediet.
>
> Jeg har (fejl)købt et Vista OEM media, så det kan jeg altid installere
> fra.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De skriver jo faktisk at du skal bruge hans serienummer og når det så ikke
kan aktiveres fordi det er brugt, så skal du ringe og få et andet nummer af
dem!))
Tænk at de virkelig ikke kan give folk et andet nummer sammen med maskinen,
det er ringe.
Hvad hvis man ikke kan få fat i et installationsmedie?

Det er heller ikke sikkert han vil give dig sit nummer, for man kan så vidt
jeg husker installere 2 gange. Derefter går der et halvt år hvorefter man
kan installere 1 gang til og derefter 1 gang hvert halve år. Hvis man ikke
kan aktivere fordi man har haft fejl og installeret de to gange og nu skal
til en tredie gang, så ringer man og får et nyt nummer.

Så er det pludselig ham der får problemet med at skulle ringe for at
aktivere!

De må rent forbrugermæssigt være forpligtet ifølge dansk lov toil at levere
installationsmediet! Men hvem gider slås om det?

Nå held og lykke! Du får brug for det.

Hilsen
Jens


Claus Tersgov (15-09-2008)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 15-09-08 03:55

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev

> Ja, men det er jo ikke mit serial nummer, jeg skal indtaste under
> installationen. Hvis jeg bruger en andens licens, er den vel ikke længere
> lovlig... Derfor spørger jeg ;)

Hvorfor så ikke ringe til MS og få et *korrekt* og kompetent svar...

Det er de færreste her i gruppen, der aner en dyt om MS aftale-jura...

Claus


Peter Farsinsen (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 16-09-08 22:13

Claus Tersgov wrote:

>> Ja, men det er jo ikke mit serial nummer, jeg skal indtaste under
>> installationen. Hvis jeg bruger en andens licens, er den vel ikke
>> længere lovlig... Derfor spørger jeg ;)
>
> Hvorfor så ikke ringe til MS og få et *korrekt* og kompetent svar...

Fordi svaret var som forventet...

Svaret var noget i stil med 'Du kan vist nok vælge at downgrade din
nuværende installation, hvis du sætter cd'en i mens du er bootet til
Vista' og jeg fik ikke et konkret svar, selvom jeg spurgte flere gange.
Det lød 'Du skal bruge en lovlig licens til XP for at installere, og så
ringe ind og aktivere'. Spørgsmålet om, hvorvidt jeg måtte bruge et
installationsmedie, der ikke er mit eget blev aldrig besvaret.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Lyrik (16-09-2008)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 16-09-08 23:26

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:48d02177$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Svaret var noget i stil med 'Du kan vist nok vælge at downgrade din
> nuværende installation, hvis du sætter cd'en i mens du er bootet til
> Vista' og jeg fik ikke et konkret svar, selvom jeg spurgte flere gange.
> Det lød 'Du skal bruge en lovlig licens til XP for at installere, og så
> ringe ind og aktivere'. Spørgsmålet om, hvorvidt jeg måtte bruge et
> installationsmedie, der ikke er mit eget blev aldrig besvaret.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det virker indlysende. Når man sælger en Vista med ret til nedgradering til
Windows XP Prof., så skal man jo levere det der skal bruges til
nedgraderingen, nemlig en skive eller en metode og et serienummer til
installationen.

Det snyder MS for! de svarer undvigende!-det samme som at du ikke fik svar,
for de vil hverken give dig en skive eller et nummer godvilligt!

Det anslår jeg at de blev nødt til hvis sagen kom op i Forbrugerklagenævnet
eller måske "Kontant"

Så er spørgsmålet hvad du så KAN gøre, hvis du ikke gider føre sager!
Du kan skaffe dig en installerbar XP Prof. Det vil sige en hvilken som helst
som du kan installere med et serienummer.Så ringer du ind når den er
installeret for at få den aktiveret på nettet. Du siger at du har lånt
skiven, men at du skal skifte serienummer og have den registreret ifølge din
købsaftale. De guider dig for håbentlig igennem processen!? Der åbner en
dialogboks hvor du taster et nummer ind som registrerer den.

Hun kommer dog med et godt hint! Nemlig at installationen kan udføres oppe
fra Vista Buissenes skrivebordet!! Så må den have en nedgraderingsprocedure
indbygget.
Prøv at se om ikke det lykkes.

Hilsen
Jens


jda (16-09-2008)
Kommentar
Fra : jda


Dato : 16-09-08 15:07

Sun, 14 Sep 2008 23:15:27 +0200 wrote Peter Farsinsen in
dk.edb.system.ms-windows:

> Hej,
>
> Jeg har en Vista Business OEM licens, som jeg gerne vil downgrade til XP
> Pro.
>
> MS skriver: End users must use a legally licensed version of the
> specified previous version of the Windows desktop operating system to
> install the downgrade software. The downgrade software may be from the
> retail, OEM/System Builder, or volume licensing channels.
>
> Kilde:
> http://download.microsoft.com/download/5/f/4/5f4c83d3-833e-4f11-8cbd-699b0c164182/royaltyoemreferencesheet.pdf
>
> Jeg har ikke en XP Pro licens, men det har en bekendt. MÃ¥ jeg installere
> fra den?

Så skal du henvende dig der hvor du har købt din OEM. Så kan de forsyne dig
med det nødvendige.
--
Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste