MS Windows
briani 27239
program til at slette partition i Vista
Fra : Anders

Dato : 04-09-08 14:32

Hey...

Som som tråden siger søger jeg efter et program til at fjerne harddisk
partitioner til Vista.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-08 16:36

"Anders" skrev

> Som som tråden siger søger jeg efter et program til at fjerne harddisk
> partitioner til Vista.

Er det Vista du vil fjerne eller skal du rode lidt med andre partitioner?

Du finder Computer Management ved at højreklikke på Computer (Desktop) og
vælg Manage
Åbn Storage -> Disk Management (venstre side i vinduet der åbner)

- Peter

Fra : Anders

Dato : 04-09-08 17:00

Din guide hjælper mig ikke specielt meget....
Kan godt finde partitionen, men kan ikke få den slettet, kun formatteret.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-09-08 19:22

"Anders" <anders.forst@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Din guide hjælper mig ikke specielt meget....
> Kan godt finde partitionen, men kan ikke få den slettet, kun formatteret.

Du har ikke tænkt på, hvad Slet Diskeenhed betyder? Står lidt længere nede.

Kurt

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 05:36

Jeg kan sagtens slette diskenheden, men det er partitionen der skal fjerne !

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-09-08 22:51

> Jeg kan sagtens slette diskenheden, men det er partitionen der skal fjerne
> !

Det er det samme, når det drejer sig om Vista. Når du sletter en diskenhed
sletter du partitionen. Når du udvider en diskeenhed udvider du partitionen.
I Vista hedder tingene bare noget andet.

Kurt

Fra : Anders

Dato : 08-09-08 05:15

Nixen det kan man ikke !

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-08 08:52

"Anders" skrev

> Nixen det kan man ikke !

Du kan ikke på din installation, men på min Vista Business virker det
fortrinligt

- Peter

Fra : Lyrik

Dato : 08-09-08 11:07

> Nixen det kan man ikke !
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
OK Anders du er stædig og vil fjerne partitionen.

Download browseren "Opera". Den fungerer som bit-torrent klient. Så går du
ind på Piratebay.org med "Opera" og søger efter "Hiren's".

Den downloader Opera hurtigt til dig. Du skal bare takke ja til
Bittorrentfunktionen.Opera finder selv igennem din firewall-du skal muligvis
trykke "ja" til det.(Jeg anbefaler "Opera" for at du ikke skal få problemer
med at få det til at virke)
Fremgangen kan følges fra "Funktioner"-"Overførsler".

Du får en .iso(eller anden cd billedfil) ned så du brænder isoen og får en
boot-cd(DVD).

Når du booter fra den får du alle tænkelige værktøjer blandt andet flere
partitionsværktøjer.(Powerquest) plejer at være bedst.

Nu kan du lave alle de numre du drømmer om så som at udvide
vistapartitionen.

Hilsen
Jens

Fra : Anders

Dato : 08-09-08 12:33

Power Quest duer ikke !

Fra : Lyrik

Dato : 08-09-08 17:41

> Power Quest duer ikke !
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej men så må du prøve en af de andre! der er flere at vælge imellem.

Hilsen
Jens

Fra : Anders

Dato : 04-09-08 17:02

Min harddisk er delt op i to partitioner...
1. Hvor Vista er installeret (skal ikke slettes)
2. Recovery, hvor skiverne er lavet, den er formatteret, men vil gerne have
den fjernet helt....

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-08 18:09

"Anders" skrev

> Min harddisk er delt op i to partitioner...
> 1. Hvor Vista er installeret (skal ikke slettes)
> 2. Recovery, hvor skiverne er lavet, den er formatteret, men vil gerne
> have den fjernet helt....

Hmm "Delete Volume"?
Ellers må du tage en backup af drevet og slette alt og lave en restore

- Peter

Fra : Anders

Dato : 04-09-08 18:18

Den funktion får jeg ikke !

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-08 21:54

"Anders" skrev

> Den funktion får jeg ikke !

Dansk eller engelsk Vista?
Hvis du ikke kan se Delete Volume eller Slet Diskenhed som Kurt foreslår så
kan du ikke slette den inde fra Vista

Hvis du mangler plads kan du købe en større disk?

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 05:36

Jeg bruger en Dansk Version af Vista....

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-08 18:28

> Min harddisk er delt op i to partitioner...
> 1. Hvor Vista er installeret (skal ikke slettes)
> 2. Recovery, hvor skiverne er lavet, den er formatteret, men vil gerne
> have den fjernet helt....
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du vil pushe os til at få dig ud i noget snavs, så du ikke mere kan
regenerere din "Laptop?" Det er en uendelig dårlig ide som du vil fortryde
fra det øjeblik du får din vilje gennemført.

Jeg håber ikke du har formatteret recoverypartitionen! Du beholder jo Vista!
Hvis du mangler diskplads så anskaf dig et eksternt drev. Min
recoverypartition er på 10 Gigabyte hvor kun 7 1/2 Gigabyte er selve
recoveryfilen.
Restpladsen på den partition kan jeg bruge til at gemme vigtige filer som
serienumre til programkøb og andre vigtige ting, så det går ikke til spilde.
De syv en halv Gigabyte plads kan snildt erstattes med en memorystik. Jeg
har lige købt en Corsair på 8 Gigabyte:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237346&searchArea=&Soegeord=

Med sådan en er din recoverypartition reddet! Når du sætter den i kan du
ovenikøbet højreklikke og bruge den som "Readyboost" hvilket lægger
swapfilen over på stickken i stedet for at trille med harddisken. Det
betyder mindre harddiskslitage og varme og større hastighed.

Hvis du sletter partitionen så sletter du også den anden partition! Så skal
hele drevet ompartitioneres og Vista er gone "by-by!". Hvis du har skiver
med recovery, så virker de kun på de oprindelige partitionsstørrelser!!! Har
du tænkt over det?! Normalt kan skiverne ikke gendanne partitionerne!
Specialværktøjer som Partition Magic og lignende kan udvide
"Vistapartitionen" til at dække hele skiven, men det kan gå frygtelig galt
så du sidder tilbage med en maskine der skal have en ekspert til at rette
den op.

Opfør dig ordentligt knægt!))

Hilsen
Jens

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-08 18:53

> [...]

> Vista! Hvis du mangler diskplads så anskaf dig et eksternt drev. Min
> recoverypartition er på 10 Gigabyte hvor kun 7 1/2 Gigabyte er selve

10 GB er da meget hvis man sidder med en 486'er.

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-08 18:58

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev

> 10 GB er da meget hvis man sidder med en 486'er.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er jo kun syv en halv! Partitionen kan ellers bruges lige som alle andre
partitioner. Jeg har altså 2 en halv Gigabyte ledig plads på den.

Jens

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-08 19:09

> [...]

> Det er jo kun syv en halv! Partitionen kan ellers bruges lige som alle
> andre partitioner. Jeg har altså 2 en halv Gigabyte ledig plads på den.

Jeg forsøgte at være sarkastisk.
7½ GB er peanuts, når man tænker på at ekstra harddiskplads typisk koster
mellem 1 og 2 kr. pr. GB.

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-08 19:50

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i meddelelsen
> "Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev

> Jeg forsøgte at være sarkastisk.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Sådan noget er svært at se uden tilføjelse af smileyes.

Hilsen
Jens

Fra : N_B_DK

Dato : 05-09-08 08:27

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message

> 10 GB er da meget hvis man sidder med en 486'er.

Jeg vil gerne se dig installere vista på en 486.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-09-08 10:01

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> 10 GB er da meget hvis man sidder med en 486'er.

Sikke noget vrøvl !

Claus

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 13:39

Du skulle måske lige sætte dig lidt mere ind i, hvordan sådan et sæt
recovery skiver virker inden du udtaler dig.

For man kan godt restaurere sit system !

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-08 13:51

"Anders" skrev

> Du skulle måske lige sætte dig lidt mere ind i, hvordan sådan et sæt
> recovery skiver virker inden du udtaler dig.

Der er forskellige metoder

> For man kan godt restaurere sit system !

Jeg formoder du mener genskabe (restore)?

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 15:28

Jeps, var lige træt da jeg skrev indlægget...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-09-08 19:25

> [...]
> 1. Hvor Vista er installeret (skal ikke slettes)
> 2. Recovery, hvor skiverne er lavet, den er formatteret, men vil gerne

Når du har slettet diskenhed efter min anden anvisning, højreklikker du på c
drevet og vælger udvid diskenhed. Så kan den nuppe den ledige plads fra den
slettede diskenhed.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 04-09-08 20:00

On Thu, 4 Sep 2008 20:25:19 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>drevet og vælger udvid diskenhed. Så kan den nuppe den ledige plads fra den

Så vidt jeg ved kan du ikke lave denne del med en Home-edition?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-09-08 21:56

"Henning" skrev

> Så vidt jeg ved kan du ikke lave denne del med en Home-edition?

Eller også kan den ikke slettes
Jeg har en skjult partition på nogle megabyte hvor dun er eet punkt i menuen

Det er lidt svært når Anders kun kommer med så sparsomme oplysninger

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 05:44

Hvad vi du da vide mere, er temmelig newbie indenfor området.

Jeg har forklaret dig, hvad det er jeg ønsker, at slette en partition på ca.
75 GB. Og recovery skiverne har jeg fået lavet.

Resultatet skulle gerne blive en harddisk på ca. 160 GB.
Jeg har fået den formatteret delen, men jeg vil gerne have den integreret
med mit C: drev.

Men de oplysninger du kommer med er på Engelsk, og min Vista er på Dansk, så
dem skal jeg lige finde ud af, hvad hedder på Dansk.

Men jeg tror ikke det kan lade sig gøre uden et program
da den vers. af Vista (Home Premium) ikke er tilladt.

Fra : Henning

Dato : 05-09-08 06:45

On Fri, 5 Sep 2008 06:44:26 +0200, "Anders" <anders.forst@gmail.com>
wrote:

>Hvad vi du da vide mere, er temmelig newbie indenfor området.
>
>Jeg har forklaret dig, hvad det er jeg ønsker, at slette en partition på ca.
>75 GB. Og recovery skiverne har jeg fået lavet.

Du er forhåbentlig kar over, at recoveryskiverne kun er til at boote
fra for at få adgang til den skjulte partition?? Sletter du den, er
skiverne mere værd som bordskånere...

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-09-08 07:17

Henning skrev:

>Du er forhåbentlig kar over, at recoveryskiverne kun er til at boote
>fra for at få adgang til den skjulte partition??

Sådan er det ikke på den pc jeg har, der kan jeg (hvis jeg er masochist)
ligge Vista ind på denne pc igen med de recovery skiver jeg har lavet

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-08 08:45

"Anders" skrev

> Hvad vi du da vide mere, er temmelig newbie indenfor området.

Version af Vista (har vi fået nu) samt hvad du ser på skærmen når du ikke
kan finde hvad vi beskriver
Anyways ...

Her er en lille diskussion vedr emnet (engelsk)
http://forums.techarena.in/vista-setup-install/903404.htm

Som jeg skrev tidligere så er det ikke sandsynligt at du kan slette
partitionen
Men fortæl hvad du ser i menuen når du højreklikker på den partition du vil
slette

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 10:40

Hvis du læser mit indlæg dd. kl. 06.44 så får du svaret !

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-09-08 10:51

"Anders" skrev

> Hvis du læser mit indlæg dd. kl. 06.44 så får du svaret !

På?
Hvad ser du i menuen når du højreklikker på den partition du vil slette
(Disk Håndtering)

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 10:59

Partitionen kan muligvis ikke slettes da Acer har lagt noget kryptering ind,
så enten skal jeg finde en anden (større) SATA harddisk, eller også skal jeg
genetablere systemet som det lå originalt....

Fra : Anders

Dato : 05-09-08 11:05

Den skal alligevel ind til service (skal udbygges med et par moduler)....

Så tråden ender her (SPF).