MS Windows
briani 27239
DOS program på Vista
Fra : Spilopmager

Dato : 02-09-08 15:07

Hej NG.

Jeg skal have et gammelt DOS program (NicBase3) til at køre på min Vista
maskine. Får fejlen "This System does not support full screen mode". (Der
står "16 bit MS-DOS Subsystem" øverst i fejlvinduet).

Har prøvet at ændre i diverse kompabilitets-indstillinger, uden held. Andre
DOS programmer kan jeg godt få til at køre. NicBase3 fungerer fint på min
Windows XP maskine.

Nogen ideer?

mvh
Spilopmager

Fra : Kim

Dato : 02-09-08 15:27

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Har prøvet at ændre i diverse kompabilitets-indstillinger, uden held.
> Andre DOS programmer kan jeg godt få til at køre. NicBase3 fungerer fint

VirtualPC hvis du vil køre DOS programmer:
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

Du skal være opmærksom på, at visse AMD processorer
er ustabile i DOS-mode...
Der er vist ikke problemer med Intels processorer..

Mvh, Kim

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-09-08 16:10

On Tue, 2 Sep 2008 16:26:43 +0200, "Kim" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote:

>VirtualPC hvis du vil køre DOS programmer:
>http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

Er du sikker? Jeg kan ikke se at det kan køre noget ældre end Win 98 2.
udgave.

Der står dette i hjælpen:
Virtual Machine Additions for MS-DOS is no longer included with Virtual
PC. You should ignore any references to Virtual Machine Additions for
MS-DOS or the DOS Virtual Machine Additions.vfd file.

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Spilopmager

Dato : 03-09-08 12:28

> VirtualPC hvis du vil køre DOS programmer:
> http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

Funker ikke med Windows Vista Home Premium

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 03-09-08 12:56

Spilopmager skrev:

>Funker ikke med Windows Vista Home Premium

Som det er skrevet flere gange tidligere i denne gruppe, Hvad Microsoft
skriver og hvad realiteterne er, er to forskellige ting.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-09-08 00:52

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Som det er skrevet flere gange tidligere i denne gruppe, Hvad Microsoft
> skriver og hvad realiteterne er, er to forskellige ting.

Ja det giver jeg dig helt ret i.
Jeg bruger VirtualPC på min Vista Home Premium installation og det kører som
det skal.
Har både Win98, XP og DOS 6.22 inde som VMs.

Mvh
Benjamin

Fra : Spilopmager

Dato : 04-09-08 18:03

> Som det er skrevet flere gange tidligere i denne gruppe, Hvad Microsoft
> skriver og hvad realiteterne er, er to forskellige ting.

> [...]

Okay... men har altså prøvet. Installationen stopper med beskeden om, at
mit OS ikke er understøttet.

mvh
Spilopmager

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-09-08 18:14

Spilopmager skrev:

>Okay... men har altså prøvet. Installationen stopper med beskeden om, at
>mit OS ikke er understøttet.

Når man så har læst den besked går man da bare videre i installationen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 02-09-08 16:06

Har du prøvet DOSbox? http://www.dosbox.com/

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Spilopmager

Dato : 03-09-08 13:21

> Har du prøvet DOSbox? http://www.dosbox.com/
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Kurt Brixen

Tak for tippet. Det virker
Eneste "problem": Nicbase3 er et skakdatabase program. Skakbrættet er
aflangt som et filmlærred på min skærm i stedet for kvadratisk som på min
gamle DOS maskine.
Men det er da til at leve med.

mvh
Spilopmager

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-09-08 17:42

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> min skærm i stedet for kvadratisk som på min gamle DOS maskine.

Du kørte vel ikke dos på en 16:10 skærm, som nu ?

Jeg kan anbefale at køre med 'scaler=super2xsai' under [render] i DoxBox.conf,
det giver et kanon flot upscaling af skærmen i gamle 320x240 dos spil / programmer.

Jan Rasmussen

Fra : Spilopmager

Dato : 04-09-08 18:06

> [...]
> DoxBox.conf,
> det giver et kanon flot upscaling af skærmen i gamle 320x240 dos spil /

Hej Jan.
Af en eller anden grund kan jeg ikke få lov til at skrive i DoxBox.conf

??

mvh
Spilopmager

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-09-08 20:58

> Hej Jan.
> Af en eller anden grund kan jeg ikke få lov til at skrive i DoxBox.conf
>
> ??

Sikkert noget Vista shit,,, Hos mig(xp) er DosBox.conf en alm. txt fil.

Jan Rasmussen

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-09-08 23:14

Jan Rasmussen wrote:

> Sikkert noget Vista shit,,, Hos mig(xp) er DosBox.conf en alm. txt fil.

Det er jo bare fordi Vista er lidt mere sikker end XP.. Hvis man nu
ændre rettighederne på filen, således at man selv får redigerings
rettigheder, så kan man ændre i den lige så meget man vil.

- Chano Andersen