MS Windows
briani 27239
Flytte windowsinstallation til endet drev
Fra : MooreHojer

Dato : 13-08-08 19:41

Hej NG

Er det muligt at flytte en windowsinstallation fra et drev til et andet?

Årsagen er at alt (windows, programmer og data) liger på samme drev (500GB).
Jeg overvejer at så installere et ekstra drev med 80-100GB og bruge det til
windowsog programmer og så lade data være på den store.

Er det muligt at flytte en windows installation, og evt. hvordan?
Jeg har mulighed for at flytte data over på en anden maskine midlertidigt
hvis det er nødvendigt.

--
MooreHojer

Fra : Ole C

Dato : 13-08-08 20:34

MooreHojer skrev blandt andet:

> Er det muligt at flytte en windowsinstallation fra et drev til et
> andet?

Det bør være muligt.
Producenten af din harddisk har sandsynligvis et program på sin webside til
øvelsen - eller i det mindste en henvisning til hvilket program du skal
bruge.

--
vh
Ole C

Fra : MooreHojer

Dato : 13-08-08 20:50

> Det bør være muligt.
> Producenten af din harddisk har sandsynligvis et program på sin webside
> til øvelsen - eller i det mindste en henvisning til hvilket program du
> skal bruge.

Hvad skal jeg kigge efter for en type program og hos hvilken producent, den
jeg flytter fra eller den jeg flytter til?
(den store disk er en Hitachi, den lille er en WesternDigital)

--
MooreHojer

Fra : Ole C

Dato : 13-08-08 22:26

MooreHojer skrev blandt andet:

> Hvad skal jeg kigge efter for en type program og hos hvilken
> producent, den jeg flytter fra eller den jeg flytter til?
> (den store disk er en Hitachi, den lille er en WesternDigital)

På Western Digitals supportside, ville jeg tro......
Ellers har Seagate en særudgave af Acronis True Image her:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=discwizard-eula&vgnextoid=580a5e3ddbf60110VgnVCM100000f5ee0a0aRCRD
- men om det virker på andre end Seagates egne diske, ved jeg ikke.
Heller ikke om den originale True Image i trial-udgave er fuldt funktionel.

--
vh
Ole C

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-08-08 11:55

On Wed, 13 Aug 2008 20:41:24 +0200, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk>
wrote:
> [...]
>Jeg overvejer at så installere et ekstra drev med 80-100GB og bruge det til
>windowsog programmer og så lade data være på den store.
Flytte Windows filerne alene vil jeg fraråde at du roder med.
Jeg vil foreslå at du først kopierer hele indholdet af din gamle disk
over på den nye med et kopi eller clone program.
Dernæst bytter du drevbetegnelserne således at den nye bliver drev C.
og den gamle drev D.
Nu vil den nye harddisk have erstattet den gamle, som du kan slette.
Du kan så flytte data og evt programmer fra drev C over på drev D.

Erik Helmer Nielsen

Fra : MooreHojer

Dato : 14-08-08 12:41

http://geekswithblogs.net/lorint/archive/2006/12/07/100596.aspx ???

> Dernæst bytter du drevbetegnelserne således at den nye bliver drev C.
> og den gamle drev D.
> Nu vil den nye harddisk have erstattet den gamle, som du kan slette.

Kan det klares ved at bytte rundt på master og slave eller skal det ændres
via software?

--
MooreHojer

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-08-08 21:38

MooreHojer wrote:
> Kan det klares ved at bytte rundt på master og slave eller skal det
> ændres via software?

Jeg tillader mig at tvivle på, om det overhovdet ændre noget hvis man
bare ændre bogstaverne via diskhåndtering...

- Chano Andersen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-08-08 10:23

On Thu, 14 Aug 2008 13:40:54 +0200, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk>
wrote:
>Kan det klares ved at bytte rundt på master og slave eller skal det ændres
>via software?
Ja, byt om på Master og Slave, så bytter drevene nok også selv
bogstav.
Din BIOS vil primært boote på Master harddisken.

Når du sletter det gamle indhold på dit nye drev D, så opret det nye
drev som Extended Logical Partition.

Erik Helmer Nielsen

Fra : MooreHojer

Dato : 15-08-08 11:04

> Når du sletter det gamle indhold på dit nye drev D, så opret det nye
> drev som Extended Logical Partition.

Kan godt være spørger dumt men...hvad er lige Extended Logical Partition?

--
MooreHojer

Fra : Chano Andersen

Dato : 15-08-08 23:03

MooreHojer wrote:
> Kan godt være spørger dumt men...hvad er lige Extended Logical Partition?

En sammenblanding af to partitionstyper...

Oprindeligt var det sådan at man på en PC harddisk kunne lave 4 primære
pratitioner, dette blev så på et tidspunkt for lidt og man udvidede
systemet med muligheden for at lave en extended partition, som kan
opledes i flere logiske (logical) drev/partitioner.

Der findes andre måder at dele en harddisk op på, men ovenstående er den
der har været brugt til PC'ere med DOS/Windows i mange mange år, og
stadig bruges den dag i dag.

- Chano Andersen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 17-08-08 08:00

On Fri, 15 Aug 2008 12:04:14 +0200, "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk>
wrote:

>Kan godt være spørger dumt men...hvad er lige Extended Logical Partition?

Harddiskens opdeling i Partitioner er en lidt kompliceret historie,
som har en gammel baggrund helt fra PC'ens barndom.
Orindeligt kunne man kun lave 4 Partioner, senere kaldt de Primære.
En af disse er den Active, som PC'en booter på.
For at kunne oprette mere end 4 Partitioner opfandt man begrebet
Extended Partitions der er en slags SuperPartition, som kan rumme et
stort antal Logiske Partitioner.

Det er i dag alm. praksis at oprette een Primær Activ Partition og
lægge alle andre Partitioner ind i en Extended Partition.
Det er en praktisk og flexibel løsning, men den er altså ikke strengt
nødvendig.

Når du opretter en ny Partition med Windows diskhåndtering, så får du
præsenteret valget mellem de forskellige muligheder.

Erik Helmer Nielsen