bundkort yt,- og hvad så?
Fra : Per Andersen

Dato : 17-09-08 18:43

Bundkortet på mit PB 15" , PPC, er gået i stykker – på tros af at den
kun er 4 år gammel! - så den ene RAM plads ikke mere kan bruges. Det
koster halvdelen af en ny MacBook Pro at få det repareret, så det er
ikke lige det jeg vil. PB´en fungere udmærket og skulle efter sigende
også nok gøre det i lang tid endnu, bare med mindre RAM kraft. Men det
er faktisk temmelig irriterende, så jeg er på udkik efter en eller anden
løsning. Jeg kan ikke rigtig overskue om det er en ide, at købe en
MacMini og bruge den som startup disk. Bruger den så CPU og RAM i
MacMini´en (dvs. at PB´en så fungere som monitor for MacMini´en) eller
er den bare tilsluttet som en eksterm harddisk, hvad der jo ikke ville
bringe noget. Er det første tilfældet ville det løse mit problem, da jeg
kun behøver stor regne kraft når jeg er hjemme.
Eller hvilke løsninger er der!
På forhånd tak og hilsen
Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-09-08 19:16

Per Andersen <109@andersen.cc> wrote:

> [...]
> MacMini´en (dvs. at PB´en så fungere som monitor for MacMini´en) eller
> er den bare tilsluttet som en eksterm harddisk, hvad der jo ikke ville

Det sidste

>Er det første tilfældet ville det løse mit problem, da jeg
> kun behøver stor regne kraft når jeg er hjemme.
> Eller hvilke løsninger er der!

Find et brugt/reservedels bundkort og se om du kan skifte det selv ?

kig evt. på www.ifixit.com og se om de ikke har noget der kan bruges ..

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 17-09-08 21:10

Per Andersen wrote:
> [...]
> også nok gøre det i lang tid endnu, bare med mindre RAM kraft. Men det
> er faktisk temmelig irriterende, så jeg er på udkik efter en eller anden

Måske du kan sætter et rammodul med større kapacitet i den slot der
virker. Ram er rystende billigt, så det ville ikke engang koste et
større beløb.

> [...]
> bringe noget. Er det første tilfældet ville det løse mit problem, da jeg
> kun behøver stor regne kraft når jeg er hjemme.

Du kan næsten gøre det med og lade din PB fungere som monitor for en
Mini, men det ville være ved du starter begge maskiner og så fjernstyre
Mini'en fra din PB og så får sendt skærmbilledet den anden vej. Det
fungerer ok, men er ikke perfekt og video duer ikke. Medmindre plads er
et problem, så er det bedre og købe egen skærm+tastaur+mus til Mini'en
(Det vil koste fra ca. 1000 kr og opefter).

Mvh
Bruno