|
| Diabetesmad onlinebutik Fra : CJ |
Dato : 15-08-08 10:58 |
|
Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
en del uden held.
Mvh.
Karsten
| |
Frøken Jensen (15-08-2008)
| Kommentar Fra : Frøken Jensen |
Dato : 15-08-08 20:34 |
|
On 15/08/08 18:57, in article
a19ea33d-93d0-4811-ba16-5b3f74b89100@f36g2000hsa.googlegroups.com, "CJ"
<eutykuspaulus@gmail.com> wrote:
> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
> en del uden held.
>
> Mvh.
>
> Karsten
www.hermedico.dk har en webbutik.
| |
Karsten Jensen (16-08-2008)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 16-08-08 11:57 |
|
Frøken Jensen skrev:
> On 15/08/08 18:57, in article
> a19ea33d-93d0-4811-ba16-5b3f74b89100@f36g2000hsa.googlegroups.com, "CJ"
> <eutykuspaulus@gmail.com> wrote:
>
>> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
>> en del uden held.
>>
>> Mvh.
>>
>> Karsten
>
> www.hermedico.dk har en webbutik.
Tak for hjælpen. Det ser fint ud
Mvh
Karsten
>
| |
Carsten Riis (16-08-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 16-08-08 13:34 |
|
CJ skrev den 15-08-2008 18:57:
> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
> en del uden held.
Hvad er diabetes-mad?
--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.
| |
Kim Ludvigsen (16-08-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 16-08-08 14:07 |
|
Carsten Riis skrev:
> CJ skrev den 15-08-2008 18:57:
>> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
>> en del uden held.
>
> Hvad er diabetes-mad?
Det er noget, som pårørende sætter på bordet, når en
diabetiker kommer på besøg. Det koster typisk det dobbelte
af almindelig mad, smager af det halve og gør ikke den store
forskel for diabetikeren (hvis vi ser bort fra smagen).
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotomosaikbilleder med Centarsia.
http://kimludvigsen.dk
| |
Frøken Jensen (20-08-2008)
| Kommentar Fra : Frøken Jensen |
Dato : 20-08-08 19:30 |
|
On 16/08/08 14:33, in article 48a6c918$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote:
> CJ skrev den 15-08-2008 18:57:
>> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
>> en del uden held.
>
>
> Hvad er diabetes-mad?
>
Mad der er særligt velegnet til diabetikere
| |
Carsten Riis (20-08-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 20-08-08 21:26 |
|
Frøken Jensen skrev den 20-08-2008 20:29:
> On 16/08/08 14:33, in article 48a6c918$0$90271$14726298@news.sunsite.dk,
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote:
>
>> CJ skrev den 15-08-2008 18:57:
>>> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
>>> en del uden held.
>>
>> Hvad er diabetes-mad?
>>
> Mad der er særligt velegnet til diabetikere
>
og hvad mad er det?
At være diabetiker er altså ikke ligestillet med fødevareallergi.
--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.
| |
Ukendt (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-08-08 15:02 |
|
Carsten Riis wrote:
> Frøken Jensen skrev den 20-08-2008 20:29:
>> On 16/08/08 14:33, in article
>> 48a6c918$0$90271$14726298@news.sunsite.dk, "Carsten Riis"
>> <carsten.riis@gmail.com> wrote:
>>> CJ skrev den 15-08-2008 18:57:
>>>> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har
>>>> googlet en del uden held.
>>>
>>> Hvad er diabetes-mad?
>>>
>> Mad der er særligt velegnet til diabetikere
>>
>
> og hvad mad er det?
>
>
> At være diabetiker er altså ikke ligestillet med fødevareallergi.
Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er stadig
væsentlige hensyn at tage.
Konsekvenserne af "forkert" mad ses bare ikke altid lige med det samme hos
diabetikere, men måske flere år efter, i form af komplikationer.
Derfor er det relevant at tale om diabetesmad, altså mad som ikke påvirker
blodsukkeret for meget og for hurtigt, mad med særlig lav fedtindhold, og
mad med mange fibre.
At købe diabetesmad, som spørgeren sprøger til, kunne være marmelade,
kageblanding med lavt sukker- og fedtindhold, sukkerfri bolcher etc.
At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er diabetiker og
har fødevareallergi.
--
Louise
| |
Kim Ludvigsen (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 21-08-08 15:26 |
|
Louise skrev:
> Carsten Riis wrote:
>> At være diabetiker er altså ikke ligestillet med fødevareallergi.
>
> Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er stadig
> væsentlige hensyn at tage.
Ja, men det er normalt muligt at tage den slags hensyn ved
valg og tilberedning af almindelige madvarer. Det kan
selvfølgelig være på sin plads med specielle produkter i
ekstreme tilfælde, fx kan det være en god ide med et
kunstigt sødemiddel til at drysse på havregrød eller
risengrød i stedet for sukker.
> At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
> fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er diabetiker og
> har fødevareallergi.
Jeg har en mor med melallergi. Jeg ville ikke bytte mht.
udvalget af madvarer. Hun har til gengæld ikke den samme
risiko for senkomplikationer.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.
http://kimludvigsen.dk
| |
Ukendt (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-08-08 16:03 |
|
Kim Ludvigsen wrote:
> Louise skrev:
>> Carsten Riis wrote:
>
>>> At være diabetiker er altså ikke ligestillet med fødevareallergi.
>>
>> Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er
>> stadig væsentlige hensyn at tage.
>
> Ja, men det er normalt muligt at tage den slags hensyn ved
> valg og tilberedning af almindelige madvarer. Det kan
> selvfølgelig være på sin plads med specielle produkter i
> ekstreme tilfælde, fx kan det være en god ide med et
> kunstigt sødemiddel til at drysse på havregrød eller
> risengrød i stedet for sukker.
>
>> At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
>> fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er
>> diabetiker og har fødevareallergi.
>
> Jeg har en mor med melallergi. Jeg ville ikke bytte mht.
> udvalget af madvarer. Hun har til gengæld ikke den samme
> risiko for senkomplikationer.
Jeg skal måske tilføje at min allergi/intolerance primært kun gælder to
specifikke grøntsager, som er nogenlunde lette at undgå. Andre ting kan jeg
godt reagere på, men det kræver "særlige omstændigheder", fx. hvad jeg
spiser/drikker sammen med.
Kan sagtens forstå at dem med laktoseintolerans eller cøliaki har det svært,
for det er trods alt sværere at undgå mælk og gluten.
MHT diabeteskomplikationer og mad, så er det fedtet der er det store problem
i det l ange løb.
Det med forkert valg af kulhydrater er noget der mærkes med det samme,
oftest inden for 1-2 timer, og kan relativt hurtigt korrigeres med insulin,
hvis man får dette. Ellers er det ud på en lang travetur, så det kan blive
forbrændt.
Det er først hvis man, gentagne gange, ikke korrigerer blodsukkeret, at for
mange kulhydrater kan give problemer
Jeg vil også mene at det, langt hen ad vejen, ikke er nødvendigt at købe
særlige sukkerfrie produkter. Her tænker jeg på ting som marmelade,
rødbeder, asier mm. Man spiser så små mængder, at det sukker man evt. måtte
få er under grænsen for hvad det anbefales for en diabetiker. (Den
anbefalede mængde sukekr til en diabetiker er max. 30g/dag, fordelt udover
hele dagen)
Der hvor det er godt med et diabetesvenligt alternativ er bl.a. hvis man vil
have sødet sin kafe/the, elelr bruger sukker på cornflakes/havregryn o.lign.
--
Louise
| |
Kim Ludvigsen (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 21-08-08 16:42 |
|
Louise skrev:
> Kim Ludvigsen wrote:
>> Jeg har en mor med melallergi. Jeg ville ikke bytte mht.
>> udvalget af madvarer. Hun har til gengæld ikke den samme
>> risiko for senkomplikationer.
>
> Kan sagtens forstå at dem med laktoseintolerans eller cøliaki har det svært,
> for det er trods alt sværere at undgå mælk og gluten.
Var det bare så vel. Hun har melallergi (hvedemel) - dvs.
også mel uden gluten. Det er utroligt, hvad
fødevareproducenterne kan finde på at putte hvedemel i!
> MHT diabeteskomplikationer og mad, så er det fedtet der er det store problem
> i det l ange løb.
Ja, men det er heldigvis ikke alle diabetikere, der er
overvægtige, eller som har forhøjet kolesteroltal.
> Jeg vil også mene at det, langt hen ad vejen, ikke er nødvendigt at købe
> særlige sukkerfrie produkter. Her tænker jeg på ting som marmelade,
> rødbeder, asier mm. Man spiser så små mængder, at det sukker man evt. måtte
> få er under grænsen for hvad det anbefales for en diabetiker. (Den
> anbefalede mængde sukekr til en diabetiker er max. 30g/dag, fordelt udover
> hele dagen)
Man skal dog lige have i tanke, at der er forskel på
diabetikere. Nogle kan tåle mere end andre, og man kan kun
finde sin egen "grænse" ved at måle sig frem.
> Der hvor det er godt med et diabetesvenligt alternativ er bl.a. hvis man vil
> have sødet sin kafe/the, elelr bruger sukker på cornflakes/havregryn o.lign.
Helt klart! Men den slags produkter behøver man heldigvis
ikke købe for dyre penge i diabetes-butikker - de kan fås i
supermarkedet.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.
http://kimludvigsen.dk
| |
Ukendt (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-08-08 17:14 |
|
>> Jeg vil også mene at det, langt hen ad vejen, ikke er nødvendigt at
>> købe særlige sukkerfrie produkter. Her tænker jeg på ting som
>> marmelade, rødbeder, asier mm. Man spiser så små mængder, at det
>> sukker man evt. måtte få er under grænsen for hvad det anbefales for
>> en diabetiker. (Den anbefalede mængde sukekr til en diabetiker er
>> max. 30g/dag, fordelt udover hele dagen)
>
> Man skal dog lige have i tanke, at der er forskel på
> diabetikere. Nogle kan tåle mere end andre, og man kan kun
> finde sin egen "grænse" ved at måle sig frem.
Naturligvis gælder det om at måle sig frem, det gør det ift alle madvarer,
for en diabetiker.
De 30g/dag er grænsen, set fra et videnskabeligt synspunkt, nogle kan slet
ikke tåle skyggen af sukker, andre kan godt tåle at få lidt mere end de 30
gram.
>
>> Der hvor det er godt med et diabetesvenligt alternativ er bl.a. hvis
>> man vil have sødet sin kafe/the, elelr bruger sukker på
>> cornflakes/havregryn o.lign.
>
> Helt klart! Men den slags produkter behøver man heldigvis
> ikke købe for dyre penge i diabetes-butikker - de kan fås i
> supermarkedet.
Helt enig.
Men når nu spørgeren ønsker at handle på nettet, synes jeg da at han skal
have lov til det
--
Louise
| |
Kim Ludvigsen (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 21-08-08 21:16 |
|
Louise skrev:
> Men når nu spørgeren ønsker at handle på nettet, synes jeg da at han skal
> have lov til det
Måske vi skulle have spurgt til Karstens motiv til at spørge
i stedet for at "fare" ud. Men det er jo synd, hvis Karsten
fejlagtigt tror, han har brug for at købe dyre madvarer i
diatebesbutikker.
Hvis det er til ham selv, "lider" han måske mere end
nødvendigt på den måde - både pengemæssigt og smagsmæssigt.
Og hvis det er til et familiemedlem, så føler jeg med
familiemedlemmet. Jeg husker tydeligt, hvor irriterende det
var at skulle lære familiemedlemmer, at de altså ikke skulle
købe speciel mad og diabetes-chokolade (uf!) til mig - måske
Carsten Riis har oplevet noget lignende.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.
http://kimludvigsen.dk
| |
Carsten Riis (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 21-08-08 22:20 |
|
Kim Ludvigsen skrev den 21-08-2008 22:16:
> - måske
> Carsten Riis har oplevet noget lignende.
>
nej dog ikke....jeg har dog smagt mig igennem diverse
sukkerfri-produkter eller hvad vi nu skal kalde dem.
Og jeg har endnu ikke oplevet nogen som opvejer merprisen for dem.
Det skulle dog lige være hermesetas' drys-let-sukkererstatning, som jeg
bruger på mine daglige havregryn.
Min viv kan bedst li' Isis' perfect Strø, da det knaser li'som sukker.
Ved begge produkter skal lige holde øje med, at kalorieindholdet pr. 100
gram ikke er særlig hensigtsmæssig.....MEN MEN MEN sat overfor, at man
kun har brug for en tredjedel af hvad man skulle bruge af sukker....så
bliver det samlede kalorieindhold i en mere fornuftig størrelse...når
man samligner med sukker.
Jeg har ikke diabetes, men arbejder konsekvent på et varigt
vægttab/vægtkontrol, hvorfor jeg gerne _afprøver_ forskellige
alternativer til søde produkter....
sammenholdt med min almindelige skepsis overfor nogen som sælger
"særlige" fødevarer til mennesker med kronisk sygdom* (diabetes er - om
man vil eller ej - en sygdom), så får udtryk som "diabetes-mad" alle
alarmklokker til at lyse hos mig.
*: eller tilstand hvis man bedre kan li' det udtryk.
--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.
| |
Ukendt (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 08:52 |
|
> Jeg har ikke diabetes, men arbejder konsekvent på et varigt
> vægttab/vægtkontrol, hvorfor jeg gerne _afprøver_ forskellige
> alternativer til søde produkter....
> sammenholdt med min almindelige skepsis overfor nogen som sælger
> "særlige" fødevarer til mennesker med kronisk sygdom* (diabetes er -
> om man vil eller ej - en sygdom), så får udtryk som "diabetes-mad"
> alle alarmklokker til at lyse hos mig.
>
> *: eller tilstand hvis man bedre kan li' det udtryk.
Vi kan hurtigt blive enige om at diabetes er en sygdom, mener heller ikke at
jeg skulle have sagt andet. (Ved godt at dit svar her mes er til Kim)
Jeg har det dog sådan at man kan leve stort set "normalt" med en diabetes,
derfor vil jeg helst ikke sygeliggøres på min diabetes - jeg bliver rigelig
sygeliggjort på alle mine andre dårligdomme - så istedet for at sige "jeg
har diabetes" siger jeg "jeg er diabetiker". Det klinger mindre sygeligt i
mine ører.
Det med tilstand kan jeg godt følge dig i, men det kæder jeg mest sammen
medc Type 2, da det j er en type der - i mange tilfælde - kan holdes nede
med fx den rette kost mm.
Jeg - som Type 1er - er i bund og grund syg, da det er en kronisk lidelse,
som kræver livslang behandling. Men fordi jeg får den rette og
hensigtsmæssige behandling føler jeg mig ikke syg i hverdagen ift min
diabetes.
Hvis du siger at alle alarmklokker ringer hos dig ved udtrykekt
"dciabetes-mad" er det så bedre med "diabetes-diæt"?
For det er jo det, det dybest set er. En lægeordineret diæt, som er udregnet
og personlig tilpasset hos en klinisk diætist, lavet ud fra ens hverdag,
arbejde, energiforbrug, vægt etc.
For mig er "diabetes-mad" et relevant udtryk, omend jeg måske ville bruge
det i en anden sammenhæng end fx. spørgeren.
For mig er diabetes-mad mad med lavt fedtindhold, grove kulhydrater og mange
fibre, relativt meget frugt og grønt samt drikkevarer uden kulhydrater.
--
Louise
| |
Carsten Riis (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 22-08-08 21:15 |
|
Louise skrev den 22-08-2008 09:51:
....
> For mig er diabetes-mad mad med lavt fedtindhold, grove kulhydrater og mange
> fibre, relativt meget frugt og grønt samt drikkevarer uden kulhydrater.
>
Lyder mere som de De 8 kostråd?
BTW: jeg er søn af og gift med en diabetiker.
--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.
| |
Karsten Jensen (23-08-2008)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 23-08-08 15:31 |
|
On Thu, 21 Aug 2008 22:16:04 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>Louise skrev:
>
>> Men når nu spørgeren ønsker at handle på nettet, synes jeg da at han skal
>> have lov til det
>
>Måske vi skulle have spurgt til Karstens motiv til at spørge
>i stedet for at "fare" ud. Men det er jo synd, hvis Karsten
>fejlagtigt tror, han har brug for at købe dyre madvarer i
>diatebesbutikker.
>
>Hvis det er til ham selv, "lider" han måske mere end
>nødvendigt på den måde - både pengemæssigt og smagsmæssigt.
>Og hvis det er til et familiemedlem, så føler jeg med
>familiemedlemmet. Jeg husker tydeligt, hvor irriterende det
>var at skulle lære familiemedlemmer, at de altså ikke skulle
>købe speciel mad og diabetes-chokolade (uf!) til mig - måske
>Carsten Riis har oplevet noget lignende.
Det er min kone der er type 2 diabetiker. Det kom sig af, at vores
lokale apotek ikke mere førte frugtgrød uden tilsat sukker.
Men vi har lært en del af tråden her. Og tak for det
Mvh. Karsten
| |
Karsten Jensen (23-08-2008)
| Kommentar Fra : Karsten Jensen |
Dato : 23-08-08 15:37 |
|
On Thu, 21 Aug 2008 22:16:04 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:
>Louise skrev:
>
>> Men når nu spørgeren ønsker at handle på nettet, synes jeg da at han skal
>> have lov til det
>
>Måske vi skulle have spurgt til Karstens motiv til at spørge
>i stedet for at "fare" ud. Men det er jo synd, hvis Karsten
>fejlagtigt tror, han har brug for at købe dyre madvarer i
>diatebesbutikker.
>
>Hvis det er til ham selv, "lider" han måske mere end
>nødvendigt på den måde - både pengemæssigt og smagsmæssigt.
>Og hvis det er til et familiemedlem, så føler jeg med
>familiemedlemmet. Jeg husker tydeligt, hvor irriterende det
>var at skulle lære familiemedlemmer, at de altså ikke skulle
>købe speciel mad og diabetes-chokolade (uf!) til mig - måske
>Carsten Riis har oplevet noget lignende.
Det er min kone der er type 2 diabetiker. Grunden til min
forespørgsmål er, at det lokale apotek ikke mere fører
frugtgrød, uden tilsat sukker. Men tak for "tråden" her.
Den har lært os en del
Mvh. Karsten
| |
Carsten Riis (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Riis |
Dato : 21-08-08 20:17 |
|
Louise skrev den 21-08-2008 16:02:
> Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er stadig
> væsentlige hensyn at tage.
> Konsekvenserne af "forkert" mad ses bare ikke altid lige med det samme hos
> diabetikere, men måske flere år efter, i form af komplikationer.
Ja, eller på jævnt dansk: hvis man indtager mad i forkerte mængder.
Hos diabetikere er tolerancen for "forkerte mængder" bare anderledes end
for ikke-diabetikere.
> Derfor er det relevant at tale om diabetesmad, altså mad som ikke påvirker
> blodsukkeret for meget og for hurtigt, mad med særlig lav fedtindhold, og
> mad med mange fibre.
>
fint!
Og det kan du netop også finde i almindelige supermarkeder under
almindelige fødevarer.
Det kommer også an på hvad du kalder almindeligt
> At købe diabetesmad, som spørgeren sprøger til, kunne være marmelade,
> kageblanding med lavt sukker- og fedtindhold, sukkerfri bolcher etc.
>
sukkerfri bolcher! Glem det. Der er bare pakket alt mulig andet
snask i som er mindst ligeså ringe som heller ikker er specielt
diabetikervenlig.
derudover er det virkelig vigtigt at kende de forskellige
"sukkerfri"-definitioner og betegnelser
http://www.diabetesforeningen.dk/default.asp?id=4366
> At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
> fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er diabetiker og
> har fødevareallergi.
>
Jep, det kan være besværligt. På den anden side, så er det altså også
en vane om at lægge fokus på de muligheder man har og ikke stirre sig
blind på de begrænsninger man føler sig omklamret af.
Lidt ligesom:
En beholder hvor rumfanget er 50% udnyttet.
Halvtomt eller halvfyldt?
--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.
| |
Kim Ludvigsen (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 21-08-08 21:21 |
|
Carsten Riis skrev:
> Louise skrev den 21-08-2008 16:02:
>> At købe diabetesmad, som spørgeren sprøger til, kunne være marmelade,
>> kageblanding med lavt sukker- og fedtindhold, sukkerfri bolcher etc.
>
> sukkerfri bolcher! Glem det. Der er bare pakket alt mulig andet
> snask i som er mindst ligeså ringe som heller ikker er specielt
> diabetikervenlig.
Jeg prøvede også bolcherne, inden jeg fandt ud af, hvordan
tingene hang sammen - de gav for øvrigt tynd mave, kan jeg
huske.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?
http://kimludvigsen.dk
| |
Ukendt (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 09:07 |
|
Carsten Riis wrote:
> Louise skrev den 21-08-2008 16:02:
>
>> Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er
>> stadig væsentlige hensyn at tage.
>> Konsekvenserne af "forkert" mad ses bare ikke altid lige med det
>> samme hos diabetikere, men måske flere år efter, i form af
>> komplikationer.
>
> Ja, eller på jævnt dansk: hvis man indtager mad i forkerte mængder.
>
> Hos diabetikere er tolerancen for "forkerte mængder" bare anderledes
> end for ikke-diabetikere.
Det er ikke nødvendigvis at man indtager i forkerte mængder.
En diabetiker er fx meget disponeret for hjerte-kar-lidelser set ift resten
af befolkningen. Hvis en diabetiker fx spiser en ost 45+, men i mindre
mængder - fx 2 skiver dgl - kan det sagtens være med til fx at få
kolesteroltallet op. Eller fx konsekvent at spise kulhydratholdige produkter
med for lavt fiberindhold, hvolket gievr for store udsving i blodsukkeret.
Det kan sagtens være med til at give senkomplikationer, uden at man spiser
det i for store mængder.
Så den med mængder holder ikke helt vand ved diabetikere. Selvfølgelig kan
diabetikere altså spise for meget, men det er ikke altid årsagen til
problemer.
>> Derfor er det relevant at tale om diabetesmad, altså mad som ikke
>> påvirker blodsukkeret for meget og for hurtigt, mad med særlig lav
>> fedtindhold, og mad med mange fibre.
>>
>
> fint!
>
> Og det kan du netop også finde i almindelige supermarkeder under
> almindelige fødevarer.
> Det kommer også an på hvad du kalder almindeligt
Jeg har ikke påstået at man ikke kan finde det i sit lokale supermarked, men
blot defineret diabetesmad.
>> At købe diabetesmad, som spørgeren sprøger til, kunne være marmelade,
>> kageblanding med lavt sukker- og fedtindhold, sukkerfri bolcher etc.
>>
>
> sukkerfri bolcher! Glem det. Der er bare pakket alt mulig andet
> snask i som er mindst ligeså ringe som heller ikker er specielt
> diabetikervenlig.
>
>
> derudover er det virkelig vigtigt at kende de forskellige
> "sukkerfri"-definitioner og betegnelser
> http://www.diabetesforeningen.dk/default.asp?id=4366
Sukkerfrie bolcher kan skam smage rigtig godt, også uden at indeholde de
dårlige sødestoffer.
Jeg kender udmærket Diabetesforeningens vejledning, som diabetiker genenm 14
år ligger det nærmest på rygraden.
>> At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
>> fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er
>> diabetiker og har fødevareallergi.
>>
>
> Jep, det kan være besværligt. På den anden side, så er det altså
> også en vane om at lægge fokus på de muligheder man har og ikke
> stirre sig blind på de begrænsninger man føler sig omklamret af.
>
> Lidt ligesom:
> En beholder hvor rumfanget er 50% udnyttet.
> Halvtomt eller halvfyldt?
Jeg føler mig ikke begrænset selvom jeg har diabetes. Men derfor kan det
godt være besværligt at være diabetiker, fx når man kommer i byen, og kun
får serveret hvidt brød til salaten, eller der kun er kolde drikke der
indeholder sukker.
Men i hverdagen føler jeg mig ikke begrænset.
| |
Frøken Jensen (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Frøken Jensen |
Dato : 21-08-08 21:57 |
|
On 21/08/08 16:02, in article 48ad756a$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:
> Carsten Riis wrote:
>> Frøken Jensen skrev den 20-08-2008 20:29:
>>> On 16/08/08 14:33, in article
>>> 48a6c918$0$90271$14726298@news.sunsite.dk, "Carsten Riis"
>>> <carsten.riis@gmail.com> wrote:
>>>> CJ skrev den 15-08-2008 18:57:
>>>>> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har
>>>>> googlet en del uden held.
>>>>
>>>> Hvad er diabetes-mad?
>>>>
>>> Mad der er særligt velegnet til diabetikere
>>>
>>
>> og hvad mad er det?
>>
>>
>> At være diabetiker er altså ikke ligestillet med fødevareallergi.
>
> Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er stadig
> væsentlige hensyn at tage.
> Konsekvenserne af "forkert" mad ses bare ikke altid lige med det samme hos
> diabetikere, men måske flere år efter, i form af komplikationer.
> Derfor er det relevant at tale om diabetesmad, altså mad som ikke påvirker
> blodsukkeret for meget og for hurtigt, mad med særlig lav fedtindhold, og
> mad med mange fibre.
>
> At købe diabetesmad, som spørgeren sprøger til, kunne være marmelade,
> kageblanding med lavt sukker- og fedtindhold, sukkerfri bolcher etc.
>
> At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
> fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er diabetiker og
> har fødevareallergi.
>
> --
> Louise
>
>
Tak :)
Mvh.
Charlotte, søster til diabetiker.
| |
Ukendt (22-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-08-08 09:18 |
|
>>> At være diabetiker er altså ikke ligestillet med fødevareallergi.
>>
>> Nej, at være diabetiker er ike ligestillet med allergi, men der er
>> stadig væsentlige hensyn at tage.
>> Konsekvenserne af "forkert" mad ses bare ikke altid lige med det
>> samme hos diabetikere, men måske flere år efter, i form af
>> komplikationer.
>> Derfor er det relevant at tale om diabetesmad, altså mad som ikke
>> påvirker blodsukkeret for meget og for hurtigt, mad med særlig lav
>> fedtindhold, og mad med mange fibre.
>>
>> At købe diabetesmad, som spørgeren sprøger til, kunne være marmelade,
>> kageblanding med lavt sukker- og fedtindhold, sukkerfri bolcher etc.
>>
>> At være diabetiker kan være mindst lige så besværligt som at have
>> fødevareallergi, og jeg ved hvad jeg taler om, da jeg både er
>> diabetiker og har fødevareallergi.
>>
>> --
>> Louise
>>
>>
>
> Tak :)
>
> Mvh.
> Charlotte, søster til diabetiker.
Det var så lidt.
På nedenstående side kan du - og andre - finde en masse gode råd om
diabetesmad.
http://www.diabetes.dk/wm943
Men det bedste råd er nok, at hvis I skal have en diabetiker på besøg, og
ikke er fortrolig med vedkommendes madvaner, så spørg!
Spørg om vedkommende vil have specielle hensyn.
Mange diabetikere bryder sig ikke om bare at få sat er speciel anretning
foran sig, mens resten af gæsterne får noget andet. Des værre oplever mange
diabetikere også at den "særlige" mad der er fremstillet ikke er så
hensynsfuld alligevel, da den måske ikke indeholder tilsat sukekr, men så
måske istedet meget fedt, eller nogle fødevarer som indeholder meget
naturligt sukker, fx visse frugter.
Så spørg!
--
Louise
| |
Ukendt (21-08-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-08-08 15:11 |
|
CJ wrote:
> Er der nogen der kender en god butik som ovenstående?. Jeg har googlet
> en del uden held.
>
> Mvh.
>
> Karsten
Som en anden også skriver:
www.hermedico.dk
Ellers måske:
www.kirudan.dk
www.reamed.dk
Der er også:
www.isisfoods.dk
Isis er nærmest førende i diabetesprodukter i DK, men desværre ser det ud
til at man ikke han´dle online hos dem.
Men på deres hjemmeside kan du da orientere dig om deres produkter.
--
Louise
| |
|
|