"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:48cee963$0$3075$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Jeg søger efter en god idé til at lave nogle strøm udtag i båden.
//
>
> Jeg har bl.a. kigget på bilteme.dk og de har nogle automatsikringer til
> 16,95 pr. stk. og skal så bygges ind i en boks af en eller anden art.
> hvilket jo kunne være en mulighed.
>
Kig på Palby "sikringsboks med låg" varenr. 27.0048 (98kr) 6 sikringer. side
296.
Det må være den enkleste måde at distribuere strømmen på. Jeg kan ikke lige
finde noget lignende i Biltemas katalog, men mon ikke den findes i
autotilbehørsforretninger? Måske også billigere. Så kan ledningerne skrues
direkte i klemmerne til sikringerne, så man slipper for at skulle krimpe
stik på. Kan evt. kombineres med en hovedafbryder, når du nu ikke vil have
afbryder på de enkelte grupper.
> Endvidere har de nogle sikringsholdere til fladsikringer artikel nr.
> 35-646 det ser ud til de sidder på en metal skinne der er lige til at
> skrue fast.
> menjeg kan ikke se hvor mange amp den kan trække.
>
Små fladsikringer fås op til 30A. Palbys fladsikringsholdere er spec'et til
25A. Det burde være nok til de fleste forbrugsgrupper. Tyndt at Biltema ikke
opgiver max. strøm!
>
> Men hvad siger i derude... Er der nogen af jer der har den ultimative
> metode.... ???
Ovennævnte type sikringsholdere er monteret standardmæssigt i min (gamle)
båd, med afbryder på nogle af grupperne.
Der er nogle grupper jeg ikke kan se formålet med at have separat afbryder
på, men det er altid godt med en sikring. Automatsikringer er smarte, men
noget dyrere, og umiddelbart ikke nogen særlig fordel, for det er uhyre
sjældent en sikring går. Derimod går en automatsikring af og til... i
stykker.
Der findes afbrydere der også er automatsikringer, men lige hvor man får fat
i dem?
> Iøvrigt er jeg faktisk også i tvivl om sådanne el udtag skal monteres før
> eller efter en Shunt... eller er det mon ligegyldigt?
>
Shunten placeres der hvor du vil måle strøm - ladning/forbrug. Dvs. at det
mest reelle er at montere fordelerdåserne efter shunt, dvs. modsat
batteripol. Det samme med ledningen fra generatoren. Kun den tykke ledning
til startermotoren (hvis der er en sådan på dette batteri) er direkte på
batteripolen. På den måde får du et reelt billede af strømforbrug / ladning
på batteriet, men ikke det totale strømforbrug, hvis generatoren lader mens
der forbruges strøm. Men det interessante er vel om der forbruges eller
lades på batteriet.
Her kan du downloade et program til at beregne kabeltykkelse:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelWires.html Det kan være rart at have.
Mvh. Claus