/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vigepligt/-regler for motor ...
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-08 23:50

Inden for de sidste uger har jeg flere gange været ude for nogle ret så
ubehagelige oplevelser på vej i havn lige nord for Kronborg. Jeg har
taget sejlene ned og sejler for motor mod nordvest.

På en sydøstlig kurs kommer en speedbåd ud af havnen med kurs imod mig.

Jeg drejer lidt til styrbord, for at vise at jeg har set ham osv. ...

Til min store overraskelse er det nu sket flere gange, at speedbåden
søger ud i sundet, dvs. drejer til bagbord og vi kommer på skærende
kurser.

Heldigvis har jeg ikke megen fart på - og der er endnu ikke sket noget,
men jeg kommer alligevel stærkt i tvivl om, hvad jeg skal gøre i den
situation ... Man kan jo ikke komme i verbal kontakt med en
motorbådsfører i den situation.

Et par gange har jeg slået bak - en anden gang er jeg gået tilbage til
min kurs, da han fastholdt sin østlige kurs og en tredie gang holdt jeg
bare min kurs med langsom fart ...

Har du oplevet noget lignende? Og hvis ja, hvad gør du?

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



 
 
Ukendt (11-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-09-08 10:00


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:48c84f18$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Inden for de sidste uger har jeg flere gange været ude for nogle ret så
> ubehagelige oplevelser på vej i havn lige nord for Kronborg. Jeg har taget
> sejlene ned og sejler for motor mod nordvest.
>
> På en sydøstlig kurs kommer en speedbåd ud af havnen med kurs imod mig.
>
> Jeg drejer lidt til styrbord, for at vise at jeg har set ham osv. ...
>
> Til min store overraskelse er det nu sket flere gange, at speedbåden søger
> ud i sundet, dvs. drejer til bagbord og vi kommer på skærende kurser.
>
> Heldigvis har jeg ikke megen fart på - og der er endnu ikke sket noget,
> men jeg kommer alligevel stærkt i tvivl om, hvad jeg skal gøre i den
> situation ... Man kan jo ikke komme i verbal kontakt med en motorbådsfører
> i den situation.
>
> Et par gange har jeg slået bak - en anden gang er jeg gået tilbage til min
> kurs, da han fastholdt sin østlige kurs og en tredie gang holdt jeg bare
> min kurs med langsom fart ...
>
> Har du oplevet noget lignende? Og hvis ja, hvad gør du?
>
> --
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør
>

Hej Flemming,

det er en ubehagelig situation - som jeg plejer at løse ved at bruge
hornet - advisere om at jeg enten går til st.bord eller bagbord - i mange
tilfælde er bare lydsignalet nok til at skabe opmærksomheden hvorefter
"modparten" finder ud af hvad han/hun vil.
Hvis jeg har sejlet i et område med tæt trafik, tænder jeg også tit
navigationslysene - det gør det nemmere for modgående at se mine
intentioner - nogle gange kan det være svært på siluetten at se hvilken kurs
en båd har tænkt sig at følge og det gælder selvfølgelig også eens egen båd.

Men generelt synes jeg at speedbådfolket i DK er rimeligt hensynsfulde og
opmærksomme - selvfølgelig er der smuttere, men det oplever jeg altså også
ret tit med sejleres adfærd når jeg er ude at fiske og sejler for motor -
dér gør nogle det til en sport at krydse konstant på tætskærende kurser
"fordi de har ret"

Faktisk blev jeg denne sommer rimeligt overrasket over hvor fuldstændigt
hensynsløst der sejles af store speedbåde i smalle løb - i Sverige - dér var
opførslen generelt, at de lagde sig så tæt som muligt på skærende kurs med
20+ knob hvorefter man som sejler måtte redde hvad reddes kunne i de enorme
hækbølger. Hensyn var et ukendt begreb (og jeg der troede at svenskerne
forstod at sejle hensynsfuldt).

venlig hilsen

JN



Henning (11-09-2008)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 11-09-08 10:19


>Men generelt synes jeg at speedbådfolket i DK er rimeligt hensynsfulde og
>opmærksomme - selvfølgelig er der smuttere, men det oplever jeg altså også
>ret tit med sejleres adfærd når jeg er ude at fiske og sejler for motor -
>dér gør nogle det til en sport at krydse konstant på tætskærende kurser
>"fordi de har ret"

Vi oplever desværre også, at sejlbåde for motor stadig opfører sig som
sejlbåde mht. vigepligt De glemmer de pludselig er for motor som os
andre.

Egon Stich (12-09-2008)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 12-09-08 10:37


"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:ohohc45flpjubatg1pui15gv1dpprcmnlg@4ax.com...
>
>>Men generelt synes jeg at speedbådfolket i DK er rimeligt hensynsfulde og
>>opmærksomme - selvfølgelig er der smuttere, men det oplever jeg altså også
>>ret tit med sejleres adfærd når jeg er ude at fiske og sejler for motor -
>>dér gør nogle det til en sport at krydse konstant på tætskærende kurser
>>"fordi de har ret"
>
> Vi oplever desværre også, at sejlbåde for motor stadig opfører sig som
> sejlbåde mht. vigepligt De glemmer de pludselig er for motor som os
> andre.


Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant

MVH
Egon


Ukendt (12-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-09-08 13:10

> Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant

> MVH
>Egon


Hej Egon,

du har fuldstændigt ret

Spørgsmålet er om den ville signalere noget brugbart - for en sejlbåd uden
sejlene oppe - og ingen ankerkugle (om dagen) må vel forventes at bevæge sig
for motor.

(og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt reelt
kuglen i dagslys ?)

venlig hilsen

JN



Specks6812 (13-09-2008)
Kommentar
Fra : Specks6812


Dato : 13-09-08 00:50

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> said in
news:48ca5c10$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>> Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant
>
>> MVH
>>Egon
>
>
> Hej Egon,
>
> du har fuldstændigt ret
>
> Spørgsmålet er om den ville signalere noget brugbart - for en sejlbåd
> uden sejlene oppe - og ingen ankerkugle (om dagen) må vel forventes at
> bevæge sig for motor.
>
> (og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt
> reelt kuglen i dagslys ?)
>
> venlig hilsen
>
> JN
>
>
>

Tit er sejlbåde for sejl _og_ motor og her skal trekanten også bæres.
Det sker aldrig.

Og jeg må tilstå at jeg også "glemmer" det ofte.

Egon Stich (13-09-2008)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 13-09-08 09:42


"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse news:48ca5c10$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant
>
>> MVH
>>Egon
>
>
> Hej Egon,
>
> du har fuldstændigt ret
>
> Spørgsmålet er om den ville signalere noget brugbart - for en sejlbåd uden
> sejlene oppe - og ingen ankerkugle (om dagen) må vel forventes at bevæge sig
> for motor.
>
> (og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt reelt
> kuglen i dagslys ?)
>
> venlig hilsen
>
> JN
>


Det er jo nok mest i de tilfælde, hvor sejleren fører sejl, støttesejl, men samtidig har maskinen til at hjælpe, at trekanten har berettigelse?

MVH
Egon



Børge Wedel Müller (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 14-09-08 20:25

Der er jo ingen tvivl i loven.

I samme øjeblik en sejlbåd starter motoren, så skal motortrekanten op.

Der gives ikke henstand fordi sejlene ikke er taget ned - naturligt nok.

mvh
/Børge


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i meddelelsen
news:48cb84a0$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse
> news:48ca5c10$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant
>>
>>> MVH
>>>Egon
>>
>>
>> Hej Egon,
>>
>> du har fuldstændigt ret
>>
>> Spørgsmålet er om den ville signalere noget brugbart - for en sejlbåd
>> uden
>> sejlene oppe - og ingen ankerkugle (om dagen) må vel forventes at bevæge
>> sig
>> for motor.
>>
>> (og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt reelt
>> kuglen i dagslys ?)
>>
>> venlig hilsen
>>
>> JN
>>
>
>
> Det er jo nok mest i de tilfælde, hvor sejleren fører sejl, støttesejl,
> men samtidig har maskinen til at hjælpe, at trekanten har berettigelse?
>
> MVH
> Egon
>
>

Torben Bach (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 14-09-08 20:56

Børge Wedel Müller wrote:
> Der er jo ingen tvivl i loven.
>
> I samme øjeblik en sejlbåd starter motoren, så skal motortrekanten op.
>
> Der gives ikke henstand fordi sejlene ikke er taget ned - naturligt
> nok.
> mvh
> /Børge
>
>
klip

Så er min forvirring total, hvis jeg skal forstå dit udsagn helt
bogstaveligt. Måske misforstår jeg teksten.
Mener du det, du skriver - altså at sejlbåde skal føre trekant, i samme
øjeblik, at motoren startes, og at der ikke gives henstand, fordi sejlene er
taget ned??

Så vidt jeg kan huske fra søvejsreglerne, så er gældende regel desangående
den, at "et sejlskib, der går for sejl og motor, skal betragtes som et
maskindrevet skib". Forstået på den måde, at så skl trekanten føres.
Sejl eller sejlene *skal* altså været sat samtidig med motorsejladsen, hvis
der skal markeres med en trekant.

Det ses så til gengælde meget sjældent.

Jeg sejler da glad og fro ud fra havnen og et stykke ud i fjorden, inden jeg
normalt sætter mine sejl, så ud fra ovenstående skulle jeg så føre trekant
forinden.

Har jeg uret, så har pre-demensen for alvor taget fat

Mvh
Torben


Ukendt (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-09-08 20:58

Siger I ikke det samme ?? Sådan læser jeg det ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> wrote in message
news:cc01d$48cd6c4f$5293ee75$30754@news.arrownet.dk...
> Børge Wedel Müller wrote:
>> Der er jo ingen tvivl i loven.
>>
>> I samme øjeblik en sejlbåd starter motoren, så skal motortrekanten op.
>>
>> Der gives ikke henstand fordi sejlene ikke er taget ned - naturligt
>> nok.
>> mvh
>> /Børge
>>
>>
> klip
>
> Så er min forvirring total, hvis jeg skal forstå dit udsagn helt
> bogstaveligt. Måske misforstår jeg teksten.
> Mener du det, du skriver - altså at sejlbåde skal føre trekant, i samme
> øjeblik, at motoren startes, og at der ikke gives henstand, fordi sejlene
> er taget ned??
>
> Så vidt jeg kan huske fra søvejsreglerne, så er gældende regel desangående
> den, at "et sejlskib, der går for sejl og motor, skal betragtes som et
> maskindrevet skib". Forstået på den måde, at så skl trekanten føres.
> Sejl eller sejlene *skal* altså været sat samtidig med motorsejladsen,
> hvis der skal markeres med en trekant.
>
> Det ses så til gengælde meget sjældent.
>
> Jeg sejler da glad og fro ud fra havnen og et stykke ud i fjorden, inden
> jeg normalt sætter mine sejl, så ud fra ovenstående skulle jeg så føre
> trekant forinden.
>
> Har jeg uret, så har pre-demensen for alvor taget fat
>
> Mvh
> Torben


Torben Bach (14-09-2008)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 14-09-08 21:17

Bjarke M. Christensen wrote:
> Siger I ikke det samme ?? Sådan læser jeg det ....
>
>

Klip

Jo - du har ret - brillerne er pudset, så Børge kan se bort fra mit indlæg.
Misforståelser eller pre-demens

Torben


blueocean (13-09-2008)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 13-09-08 06:42

On 13 Sep., 10:41, "Egon Stich" <stich-f...@stich-foto.dk> wrote:
> "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelsenews:48ca5c10$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> >> Og underligt nok ser man heller aldrig en Motortrekant
>
> >> MVH
> >>Egon
>
> > Hej Egon,
>
> > du har fuldstændigt ret
>
> > Spørgsmålet er om den ville signalere noget brugbart - for en sejlbåd uden
> > sejlene oppe - og ingen ankerkugle (om dagen) må vel forventes at bevæge sig
> > for motor.
>
> > (og hvor mange ankerliggere - sejl- som motorbåde bruger så iøvrigt reelt
> > kuglen i dagslys ?)
>
> > venlig hilsen
>
> > JN
>
> Det er jo nok mest i de tilfælde, hvor sejleren fører sejl,  støttesejl, men samtidig har maskinen til at hjælpe, at trekanten har berettigelse?
>
> MVH
> Egon- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Men iflg. reglerne skal motor trekant anvendes når sejlførende båd
bruger både sejl og mortor. I Tyskland håndhæves det ret så fast. og
ligger man for anker SKAL anker kugle anvendes. Men korrekt der er
ikke mange der over de regler.

Gert

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste