> Hej Flemming,
>
> ja min sejlerprofil - hmm, jeg aner det faktisk ikke engang selv
>
> Har kun haft egen båd i ca. 3 år og kan vist lide alt det du nævner,
> så det er svært.
>
> De 3 år er foregået i min LM27 - så meget som muligt for sejl -
> motorsejlads er ok men vil da helst undvære (hvilket nogle gange kan
> være liidt svært i gryden) - de elektroniske gimmicks er uundværlige
>
> Alt ialt ønsker jeg vist bare lidt mere fart end den nuværende (max
> 6,5 på motor/sejl) - det kan den så til gengæld levere under næsten
> alle forhold (for sejl forudsat at der er vind selvfølgelig) - mere
> komfort og moderne finish i form af en nyere båd (specielt konen
> ønsker dette)
>
> Denne sommers tursejlads gav stof til eftertanke - lméren kommer ind
> alle steder - men halter også lidt (meget) bagud på de lange stræk.
>
> Hvor stærkt går en Bavaria 31-24 egentligt - henholdsvis for
> motor/sejl ?
>
> Ved du hvor stor hastighedsforskellen er på de 2 forskellige køltyper
> ?
>
> Måske det er svært at svare entydigt på, men cirka tal er velkomne.
Hej igen,
Man skal jo passe på med at generalisere om forskellige bådtypers
fartpotentiale ...
Men man kan f.eks. tage udgangspunkt i rigtig mange resultater fra
kapsejladser og derudfra danne sig et indtryk af bådens fartpotentiale
.... Men altså resultaterne stammer fra kapsejladser og ikke teoretisk
måleregler. Prøv f.eks. at kigge på denne side med lystal for mange
forskellige bådtyper:
http://www.websejler.dk/Baadtyper.asp
Derfra har jeg klippet nogle eksempler ...
Som standard kan du gå ud fra den nordiske folkebåd eller IF'eren,
typisk ligger på et LYS-tal omkring 1 +/- 0,03. dvs imellem 0,97 og
1,03. Jo højere lystal, jo højere fartpotentiale.
Ikke for at fornærme dig eller andre LM-sejlere, så er LM'eren jo ikke
en af "hurtigløberne" ...
LM 27 = 0,88 og LM 28 = 1,00; du skriver 6,5 knob for sejl/motor ... Det
er da et pænt tal. Problemet for LM 27-eren er næppe så meget farten som
højden på kryds ... Der er ikke mange både i DS's oversigt der har tal
under 0,90 ... Men du skal ikke være utilfreds med en fart på 6,5 knob,
tværtimod, så synes jeg det lyder fornemt! ... Vinklen imellem
krydsbenene er nok vigtigere i dit tilfælde.
Jeg vil tro, at bådens fart for motor følger lystallet nogenlunde -
naturligvis afhængig af motorkraft og propeller ... Jeg går dog sjældent
over 6 knob for motor i nogenlunde stille vejr ...
Når jeg ligger og "leger" på vandet er mit gæt (meget subjektivt !), at
forskellen imellem kort- og langkølet kan være en fartforskel på ½ - 1
knob på krydset i god vind og en vinkelforskel til vindøjet på 5 - 10
grader på bidevind ...
Om det er vigtigt, ja det afgør skipper bag pinden/rattet ...
...
Og ja, det er det for mig ...
... Indimellem til konens store
irritation ...
På andre kurser bliver forskellen mindre, såvidt jeg kan se. Men det er
jo sammelignet med både, jeg ved har en kort/lang køl. Jeg tør ikke
præcist sige noget om den samme bådtypes fartpotentiale som funktion af
kølens kontruktion ... Men skulle jeg vove et bud: ... ½ knob eller
deromkring ... aftagende fra bidevind til agten for tværs ... På læns er
der næppe den store forskel ...
Jeg er spændt på at høre andres oplevelser/erfaringer ...
Lidt lystal til din orientering:
27 fods både og deromkring ligger typisk på et lystal omkring 1.
30 fods både typisk omkring 1,00 - 1,15 (Bavaria 30 = 1,04 og MKII =
1,07; Banner 30 = 1,14(!)).
Meget afhængig af alder og konstruktion ...
Og så nogle flere Bavaria-modeller til sammenligning:
Bavaria 31 = 1,10
Bavaria 33 = 1,15
Bavaria 34 = 1,16
Bav.35 Match = 1,35
Bavaria 36 = 1,19
Bavaria 38 = 1,21
Et par klip fra listen af relativt kendte bådtyper til sammenligning:
Bandholm 27 = 1,02; BB 10 m = 1,20; Bianca 107 = 1,18; Bianca 28 = 1,03;
Beneteau 221 = 1,10; Granada 35 = 1,16; Drabant 34 = 1,34; Grinde =
1,06; Hanse 342 = 1,21; HR-312 = 1,05; HR-34 = 1,18 ... osv. osv.
Hardings B31 (hvis han da ikke har tunet (!)) ligger på 1,06, min gamle
Ballad på 1,08.
Bjarkes Maxi999 har f.eks. et lystal på 1,15; den gamle Maxi 68 = 0.95
og Maxi 33 = 1,10
Min X-342 = 1,20; den nyere X-332 eller X-34 = 1,24 og den go'e gamle
X-95 = 1,25 (!) ...
Om man selv kan sejle båden op til dens lystal er jo så en anden snak
....
Jf. Bjarkes flotte resultat rundt om Anholt sidste week end.
>
> Og så lige et tillægsspørgsmål: de kølskader du nævner - er det på
> standard eller kort køl ?
Alle de kølskader jeg så på en tur rundt i landet på bådekiggeri var
finnekølbåde.
Dvs. smal og dyb køl.
I vores gamle Ballad kunne vi sejle på noget "meget hårdt" uden den tog
alvorlig skade.
Mange af mine sejlervenner, der har langkølede både har aldrig haft
alvorlige, strukturelle skader på båden, selv ved konfrontation med
"meget hårde genstande ..." - du ved: Dem i den svenske skærgård!
I min X-342 fik jeg en slem skade for nogle år siden, men den holdt tæt
.... stikker 1,90 med finnekøl.
De Bavaria-både jeg så svært skadede, var fra omkring 2002-2004. Meget
kan være sket siden. Men tænker du på brugt, ville jeg bl.a. kigge i
dørken og kølboltene lige under og bag kølen for at se efter revner
eller reparationer ...
--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør