OS X + Windows...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 17:26

Hm, jeg havde håbet, det nu ville være muligt at vælge en windows
bootdisk direkte fra 'Startdisk' med 10.5.5, - men ak, - det er stadig
ikke muligt, så BootChamp er stadig en brugbar løsning...

Jeg har så lige opdateret min Tiger bootdisk på MacPro'en med de seneste
securityUpdates. - Jeg gik så i 'Startdisk' for at boote tilbage til
10.5.5. - Til min overraskelse er det muligt fra Tiger at boote direkte
til en Windows bootable disk. - Den dukker bare op som en valgmulighed i
rækken af andre bootable diske på min MacPro...

Så, just a tips&trick til Tiger brugere...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 17:33

> Hm, jeg havde håbet, det nu ville være muligt at vælge en windows
> bootdisk direkte fra 'Startdisk' med 10.5.5, - men ak, - det er stadig
> ikke muligt, så BootChamp er stadig en brugbar løsning...

Mener du under "System Preferences" ... det har man da altid kunnet ...

"How do I choose the operating system that starts up (boots) my Mac?

After running Boot Camp Assistant and installing Microsoft Windows and
the Boot Camp Drivers, hold the Option (Alt) key when you start up to
switch between Microsoft Windows and Mac OS X. Use the Startup Disk
control panel in Windows or Mac OS X Startup Disk preferences to set the
default operating system to use each time the computer starts up."

<http://support.apple.com/kb/HT1656>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 17:49

Thomas von Hassel wrote:

> Mener du under "System Preferences" ...

Ja...

> det har man da altid kunnet ...

Nej, det kan man ikke altid. Jeg mener kun man kan med en FAT32 tabel og
de deraf begrænsede diskstr. for Windows. men med NTFS er det ikke
muligt at vælge en windows disk som startdisk i 10.5.x.

> [...]
> control panel in Windows or Mac OS X Startup Disk preferences to set the
> default operating system to use each time the computer starts up."

Den beskrivelse gælder jo 'Simple Boot'/'ALT Boot' - eller, hvad man nu
kalder det.

Vælger du som sagt Systemindstillinger -> Startdisk, kommer der kun Mac
OS X diske frem!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 18:13

> [...]
> kalder det.
>
> Vælger du som sagt Systemindstillinger -> Startdisk, kommer der kun Mac

Du skal læse det hele:

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 19:50

Thomas von Hassel wrote:

> Du skal læse det hele:

Det gør den altså ikke her... Husk lige, det er en NTFS formatteret disk
med MBR tabel ...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-08 19:58

> Det gør den altså ikke her... Husk lige, det er en NTFS formatteret disk
> med MBR tabel ...

hvis den er oprettet med bootcamp assistent så burde det være ligemeget

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 21:17

Thomas von Hassel wrote:

> hvis den er oprettet med bootcamp assistent så burde det være ligemeget

Start af Windows installeren er sket via BootCamp, men selve disken var
NTFS formatteret i forvejen med MBR tabel og partitioneret i 2 - en 'C'
systemdisk på 60gb på plads 1 i tabellen og en 'D' 'Storage' disk på
190gb på tabelplads 2.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-09-08 18:52

On 2008-09-16 18:49:19 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Nej, det kan man ikke altid. Jeg mener kun man kan med en FAT32 tabel og
> de deraf begrænsede diskstr. for Windows. men med NTFS er det ikke
> muligt at vælge en windows disk som startdisk i 10.5.x.

jo det er, det var det også under 10.4.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : N/A

Dato : 16-09-08 18:07

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-08 18:07

> Vælger du som sagt Systemindstillinger -> Startdisk, kommer der kun Mac
> OS X diske frem!

Ikke hos mig. Eller rettere sagt, der kommer også Windows partitions
frem.

Men du bruger måske en ekstern usb- eller fw-harddisk?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-08 19:47

Per Rønne wrote:

> Ikke hos mig. Eller rettere sagt, der kommer også Windows partitions
> frem.
>
> Men du bruger måske en ekstern usb- eller fw-harddisk?

Nej, jeg bruger en NTFS formatteret disk. Den kommer fint frem i
10.4.11, men ikke i 10.5.4/10.5.5.

mvh. Erik Richard