/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
OT: Skrifttyper
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-08 12:18

DR2 sendte et par interessante udsendelser i går om skrifttyper, bla.
en film om skrifttypen Helvetica.
I Pages er helvetica vist standard, men den findes vist slit ikke i
Windows, gør den?

Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
lign.
--
http://isteen.wordpress.com


 
 
Thomas von Hassel (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-08 12:34

<iSteen> wrote:

> DR2 sendte et par interessante udsendelser i går om skrifttyper, bla.
> en film om skrifttypen Helvetica.
> I Pages er helvetica vist standard, men den findes vist slit ikke i
> Windows, gør den?

Jo ... den er standard.

Her er en lille uofficiel oversigt:

<http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html>


>
> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
> lign.

Morten Lind (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-08-08 12:54

<iSteen> wrote:

> DR2 sendte et par interessante udsendelser i går om skrifttyper, bla.
> en film om skrifttypen Helvetica.
> I Pages er helvetica vist standard, men den findes vist slit ikke i
> Windows, gør den?

Du mener i Office? Jo, det gør den.

> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
> lign.

Jeg kom desværre for sent , og det ærgrer mig.

Jan Kjærstad, litteraturens beelzebub, har begået en suveræn roman om en
grafiker, besat af skrifter - jeg kender det.

<http://www.samleren.dk/Datterforlag/Samleren/samleren01.nsf/boegerAlle/
8756817010?opendocument>

Hvis man holder af at læse, vil jeg gerne promovere ovenstående
forfatter - han er så suveræn, sej og surrealistisk, at det ofte gør
ondt.

Homo Falsus er et mesterværk

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-08-08 13:31

Morten Lind skrev den 27-08-2008 13:54:
>> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
>> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
>> lign.
>
> Jeg kom desværre for sent , og det ærgrer mig.

Argh. Øv. "DR har ikke rettigheder til filmen "Helvetica""

Nogen der har optaget den som man kan komme forbi og se? Eller bliver
den genudsendt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Ole V Jensen (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Ole V Jensen


Dato : 27-08-08 16:44

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Nogen der har optaget den som man kan komme forbi og se? Eller bliver
> den genudsendt?


DR2 på lørdag kl. 15:30

mvh
Ole-J

Morten Lind (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-08-08 16:49

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> DR2 på lørdag kl. 15:30

Tak

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Ukendt (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-08 17:14

On 2008-08-27 13:54:00 +0200, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> <iSteen> wrote:
>
>> DR2 sendte et par interessante udsendelser i går om skrifttyper, bla.
>> en film om skrifttypen Helvetica.
>> I Pages er helvetica vist standard, men den findes vist slit ikke i
>> Windows, gør den?
>
> Du mener i Office? Jo, det gør den.
>
>> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
>> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
>> lign.
>
> Jeg kom desværre for sent , og det ærgrer mig.
>
> Jan Kjærstad, litteraturens beelzebub, har begået en suveræn roman om en
> grafiker, besat af skrifter - jeg kender det.
>
> <http://www.samleren.dk/Datterforlag/Samleren/samleren01.nsf/boegerAlle/
> 8756817010?opendocument>
>
> Hvis man holder af at læse, vil jeg gerne promovere ovenstående
> forfatter - han er så suveræn, sej og surrealistisk, at det ofte gør
> ondt.
>
> Homo Falsus er et mesterværk
>
> M.

De er hermed begge reserveret på det lokale bibliotek, tak for
bogtippet (man burde måske lave en tråd herinde, om bøger hvori Mac
indgår?)
--
http://isteen.wordpress.com


Morten Lind (28-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 28-08-08 09:00

<iSteen> wrote:

> > Jan Kjærstad, litteraturens beelzebub, har begået en suveræn roman om en
> > grafiker, besat af skrifter - jeg kender det.
> >
> > <http://www.samleren.dk/Datterforlag/Samleren/samleren01.nsf/boegerAlle/
> > 8756817010?opendocument>
> >
> > Hvis man holder af at læse, vil jeg gerne promovere ovenstående
> > forfatter - han er så suveræn, sej og surrealistisk, at det ofte gør
> > ondt.
> >
> > Homo Falsus er et mesterværk
> >
> > M.
>
> De er hermed begge reserveret på det lokale bibliotek, tak for
> bogtippet (man burde måske lave en tråd herinde, om bøger hvori Mac
> indgår?)

Historierne melder desværre intet om eventuel brug af Mac, men det er
gode bøger alligevel.

Man skal nok være temmelig twistedminded (have en skæv
tankegang/fantasi?) for at kapere den sidstnævnte. Jeg har lånt den ud
til tre forskellige, der alle opgav en trediedel inde i romanen.

Uden at forcere krav til intellektet er det muligvis en fordel, hvis man
ser, tænker og mærker lidt dalissosk (Dali & Picasso).

Jeg har selv læst den seks gange, men jeg er også lidt skør i bolden

Iøvrigt spænder Jan Kjærstad helt vildt vidt - hans trilogi fra
halvfemserne om Jonas Wergeland er også en oplevelse.

Så med OL in mente kan jeg blot konstatere, at de nordmænd har noget at
byde på

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-08-08 21:44

Morten Lind skrev den 28-08-2008 10:00:
> Man skal nok være temmelig twistedminded (have en skæv
> tankegang/fantasi?) for at kapere den sidstnævnte. Jeg har lånt den ud

Jeg vil gerne brågge mig over at du slet ikke er sjov at drille når du
serverer det drilbare på et sølvfad.


> til tre forskellige, der alle opgav en trediedel inde i romanen.
>
> Uden at forcere krav til intellektet er det muligvis en fordel, hvis man
> ser, tænker og mærker lidt dalissosk (Dali & Picasso).
>
> Jeg har selv læst den seks gange, men jeg er også lidt skør i bolden

Se selv, øvøvøv.

> Så med OL in mente kan jeg blot konstatere, at de nordmænd har noget at
> byde på

Æh, jo, det så vi jo i Lillehammer :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 29-08-08 11:54

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Morten Lind skrev den 28-08-2008 10:00:

> > Man skal nok være temmelig twistedminded (have en skæv
> > tankegang/fantasi?) for at kapere den sidstnævnte. Jeg har lånt den ud
>
> Jeg vil gerne brågge mig over at du slet ikke er sjov at drille når du
> serverer det drilbare på et sølvfad.
>
> > til tre forskellige, der alle opgav en trediedel inde i romanen.
> >
> > Uden at forcere krav til intellektet er det muligvis en fordel, hvis man
> > ser, tænker og mærker lidt dalissosk (Dali & Picasso).
> >
> > Jeg har selv læst den seks gange, men jeg er også lidt skør i bolden
>
> Se selv, øvøvøv.

Hæ, hæ - du ka´ s´gu´ ikke altid få alt forærende, vel?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 29-08-08 14:41

Morten Lind skrev den 29-08-2008 12:54:

> Hæ, hæ - du ka´ s´gu´ ikke altid få alt forærende, vel?
>
> M.

Hos dig er det nok snarere om man kan få NOGETSOMHELST forærende...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 29-08-08 15:52

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hos dig er det nok snarere om man kan få NOGETSOMHELST forærende...

Nå, nå - du har da min dybeste respekt ganske gratis - og var der ikke
noget med en masse antikvariske OS 9-ting for ej så længe siden, eller
er det helt smidt ud af huskeren?

M., der gerne forærer sin bare røv væk, hvis det er til et godt formål
eller en sympatisk person - som Thorbjørn, f.eks..
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (30-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 30-08-08 17:25

Morten Lind skrev den 29-08-2008 16:52:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> Hos dig er det nok snarere om man kan få NOGETSOMHELST forærende...
>
> Nå, nå - du har da min dybeste respekt ganske gratis - og var der ikke
> noget med en masse antikvariske OS 9-ting for ej så længe siden, eller
> er det helt smidt ud af huskeren?

Nåja, men jeg bemærker at du ikke bliver nævneværdigt fattigere af at
forære ting væk. Så er det jo ingen kunst.


> M., der gerne forærer sin bare røv væk, hvis det er til et godt formål
> eller en sympatisk person - som Thorbjørn, f.eks..

Æh, det er næsten for meget af det gode. Kan den ikke få en burka på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 31-08-08 18:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> >> Hos dig er det nok snarere om man kan få NOGETSOMHELST forærende...
> >
> > Nå, nå - du har da min dybeste respekt ganske gratis - og var der ikke
> > noget med en masse antikvariske OS 9-ting for ej så længe siden, eller
> > er det helt smidt ud af huskeren?

> Nåja, men jeg bemærker at du ikke bliver nævneværdigt fattigere af at
> forære ting væk. Så er det jo ingen kunst.

Det har jeg egentlig aldrig tænkt på, men du har da ret, evigt ret.

At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
med de, der intet har.

Men det er da rigtigt, at fyrre år på det danske arbejdsmarked har
gjort, at jeg ikke bliver fattigere af at forære ting væk.

> > M., der gerne forærer sin bare røv væk, hvis det er til et godt formål
> > eller en sympatisk person - som Thorbjørn, f.eks..
>
> Æh, det er næsten for meget af det gode. Kan den ikke få en burka på?

Njaeh....det vil kæresten nok ikke bryde sig om

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (01-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 01-09-08 11:21

Morten Lind skrev den 31-08-2008 19:45:

>>>> Hos dig er det nok snarere om man kan få NOGETSOMHELST forærende...
>>> Nå, nå - du har da min dybeste respekt ganske gratis - og var der ikke
>>> noget med en masse antikvariske OS 9-ting for ej så længe siden, eller
>>> er det helt smidt ud af huskeren?
>
>> Nåja, men jeg bemærker at du ikke bliver nævneværdigt fattigere af at
>> forære ting væk. Så er det jo ingen kunst.
>
> Det har jeg egentlig aldrig tænkt på, men du har da ret, evigt ret.

Væn dig til det :)

>
> At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
> at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
> med de, der intet har.

Så derfor har du 36 Mac'er på lager? OG en iPod tåtsjh? Hmmm...



> Men det er da rigtigt, at fyrre år på det danske arbejdsmarked har
> gjort, at jeg ikke bliver fattigere af at forære ting væk.
>
>>> M., der gerne forærer sin bare røv væk, hvis det er til et godt formål
>>> eller en sympatisk person - som Thorbjørn, f.eks..
>> Æh, det er næsten for meget af det gode. Kan den ikke få en burka på?
>
> Njaeh....det vil kæresten nok ikke bryde sig om

For slet ikke at snakke om de 17 koner? Uha uha uha.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 02-09-08 07:27

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> > Det har jeg egentlig aldrig tænkt på, men du har da ret, evigt ret.
>
> Væn dig til det :)

Har jeg gjort for længe siden.

> > At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
> > at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
> > med de, der intet har.
>
> Så derfor har du 36 Mac'er på lager?

Vi skulle jo gerne ha´ et Mac-museum i københavnsområdet også, ikke
sandt? Det skal ikke være forbeholdt Århus

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-09-08 07:56

Morten Lind skrev den 02-09-2008 08:27:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>>> Det har jeg egentlig aldrig tænkt på, men du har da ret, evigt ret.
>> Væn dig til det :)
>
> Har jeg gjort for længe siden.
>
>>> At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
>>> at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
>>> med de, der intet har.
>> Så derfor har du 36 Mac'er på lager?
>
> Vi skulle jo gerne ha´ et Mac-museum i københavnsområdet også, ikke
> sandt? Det skal ikke være forbeholdt Århus

Den Gamle MacBy?

Eller hva?

Synes stadig iMac G3 DV'en jeg blev rådet til herinde er en god maskine
i øvrigt. Helstøbt og velfungerende - jeg er behørigt imponeret (og
sådan en har du sikkert ikke, ævbæv)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 02-09-08 11:14

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Den Gamle MacBy?

Sjø nø se pa?

> Synes stadig iMac G3 DV'en jeg blev rådet til herinde er en god maskine
> i øvrigt. Helstøbt og velfungerende - jeg er behørigt imponeret (og
> sådan en har du sikkert ikke, ævbæv)

Jo da - Den hedder bare lidt mere - DV SE.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-09-08 12:59

Morten Lind skrev den 02-09-2008 12:13:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> Den Gamle MacBy?
>
> Sjø nø se pa?

Ved det. Har du vænnet dig til det?

>
>> Synes stadig iMac G3 DV'en jeg blev rådet til herinde er en god maskine
>> i øvrigt. Helstøbt og velfungerende - jeg er behørigt imponeret (og
>> sådan en har du sikkert ikke, ævbæv)
>
> Jo da - Den hedder bare lidt mere - DV SE.

Øh, gør min ikke også det? Det tror jeg - det er en Sage og den blev en
del kvikkere af en nyere harddisk. Den grå spiller pixeline.


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 16:54

Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>>> Det har jeg egentlig aldrig tænkt på, men du har da ret, evigt ret.
>> Væn dig til det :)
>
> Har jeg gjort for længe siden.
>
>>> At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
>>> at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
>>> med de, der intet har.

Sludder med dig. Det må ikke koste nåwet.

>> Så derfor har du 36 Mac'er på lager?
>
> Vi skulle jo gerne ha´ et Mac-museum i københavnsområdet også, ikke
> sandt? Det skal ikke være forbeholdt Århus

*VI*? Er det ikke kun dig?

Men tal med Nationalmuseet i Brede - de vil sikkert gerne have dem til
en særudstilling sammen med Teknisk Museum :)

Morten Lind (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 04-09-08 19:05

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> >>> At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
> >>> at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
> >>> med de, der intet har.
>
> Sludder med dig. Det må ikke koste nåwet.

Nå, nå - små slag.....har jeg ikke lige givet en formue for en oldsag af
en slidt bærbar?

> >> Så derfor har du 36 Mac'er på lager?
> >
> > Vi skulle jo gerne ha´ et Mac-museum i københavnsområdet også, ikke
> > sandt? Det skal ikke være forbeholdt Århus
>
> *VI*? Er det ikke kun dig?

Og alle andre kjøwenhawnere......

> Men tal med Nationalmuseet i Brede - de vil sikkert gerne have dem til
> en særudstilling sammen med Teknisk Museum :)

Hæ, hæ...bare de gad - så fik de dem med det samme - ka´ du formidle
kontakt eller nowet?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (04-09-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 04-09-08 20:05

Morten Lind skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
>
>>>>> At jeg aldrig har tænkt sådan skyldes nok, at jeg er opdraget til altid
>>>>> at hjælpe mine medmennesker, give en hånd og iøvrigt dele, hvad jeg har,
>>>>> med de, der intet har.
>> Sludder med dig. Det må ikke koste nåwet.
>
> Nå, nå - små slag.....har jeg ikke lige givet en formue for en oldsag af
> en slidt bærbar?

Æh, og DELER du den? Det er _DET_ vi snakker om, ikåh.

>> Men tal med Nationalmuseet i Brede - de vil sikkert gerne have dem til
>> en særudstilling sammen med Teknisk Museum :)
>
> Hæ, hæ...bare de gad - så fik de dem med det samme - ka´ du formidle
> kontakt eller nowet?

Ringer gerne til den gamle by. "Ja, her ser vi en typisk arbejderbolig
fra slutningen af 2008, bemærk de smukt arrangerede Mac Classic i en
Stonehengelignende cirkel omkring Cuben".

Morten Lind (05-09-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 05-09-08 04:29

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Ringer gerne til den gamle by. "Ja, her ser vi en typisk arbejderbolig
> fra slutningen af 2008, bemærk de smukt arrangerede Mac Classic i en
> Stonehengelignende cirkel omkring Cuben".

Hæ, hæ...desværre er Cube´n én af de få modeller, jeg ikke har.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Villy Erichsen (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Villy Erichsen


Dato : 27-08-08 15:12

In article <200808271317518930-@news.nordit.dk>, iSteen wrote:

> I Pages er helvetica vist standard, men den findes vist slit ikke i
> Windows, gør den?

Hvordan det er i dag ved jeg ikke, da "windows" er noget jeg kigger ud
af når der går lækre damer forbi
Men i de første Windows udgaver var Helvetica ikke med, da Bill Gates
ikke ville betale licensen for at implementere den. Han fik i stedet
udviklet en dårlig efterligning, nemlig Arial.
>
> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
> lign.

Nemlig - men desværre er der mange grafikere der ikke forstår dette.
Jeg har set eksempler på at en virksomhed igennem længere tid har brugt
en bestemt skrifttype til annoncering mm. - en speciel skrift der
efterhånden kendetegner virksomheden. Så er der en kollega der
overtager på grund af ferie el. lign. Vedkommende synes at det er meget
smartere med en mere "fancy" skrift - kontormusen der modtager
korrektur synes også at det er smart - men chefen der har betalt i dyre
domme for at få en virksomhedsprofil bliver edderspændt rasende når han
ser resultatet på tryk.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen
http://www.wottle.dk

Morten Lind (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-08-08 16:17

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Nemlig - men desværre er der mange grafikere der ikke forstår dette.
> Jeg har set eksempler på at en virksomhed igennem længere tid har brugt
> en bestemt skrifttype til annoncering mm. - en speciel skrift der
> efterhånden kendetegner virksomheden. Så er der en kollega der
> overtager på grund af ferie el. lign. Vedkommende synes at det er meget
> smartere med en mere "fancy" skrift - kontormusen der modtager
> korrektur synes også at det er smart - men chefen der har betalt i dyre
> domme for at få en virksomhedsprofil bliver edderspændt rasende når han
> ser resultatet på tryk.

Man har måske ikke styr på sit grafiske mål? Jeg forstår til fulde
chefen

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Ukendt (27-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-08-08 17:09

On 2008-08-27 16:12:05 +0200, Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> said:

> In article <200808271317518930-@news.nordit.dk>, iSteen wrote:
>
>> I Pages er helvetica vist standard, men den findes vist slit ikke i
>> Windows, gør den?
>
> Hvordan det er i dag ved jeg ikke, da "windows" er noget jeg kigger ud
> af når der går lækre damer forbi
> Men i de første Windows udgaver var Helvetica ikke med, da Bill Gates
> ikke ville betale licensen for at implementere den. Han fik i stedet
> udviklet en dårlig efterligning, nemlig Arial.

Af én eller mærkelig grund har jeg altid brugt verdana til alt - da jeg
førhen brugte Windows.
I dag bruger jeg helvetica til stort set alt!
Sjovt at se de forskellige designeres had/kærlighedsforhold til
helvetica i filmen - den er absolut seværdig


--
http://isteen.wordpress.com


Martin Ammentorp (28-08-2008)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 28-08-08 07:35

<iSteen> wrote:

> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
> lign.

Ja, jeg slugte "Skriften på væggen" råt: Fascinerende at se, hvordan
e-type (grafisk firma) virkeligt forstår at bruge de ansattes talenter.
Og at se og høre, hvordan de med deres faglige grundlag diskuterer
udviklingen af skrifttyper - sikken proces.

Og at det hele foregår på mac - gør at denne tråd slet ikke er OT
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Ukendt (28-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-08 16:41

On 2008-08-28 08:34:58 +0200, martinx@yzammentorp.org (Martin Ammentorp) said:

> <iSteen> wrote:
>
>> Ret interessant, det tema om arbejdet bag udviklingen af skrifttyper,
>> og om hvordan den enkelte font kan udtrykke en hel virksomhed eller
>> lign.
>
> Ja, jeg slugte "Skriften på væggen" råt: Fascinerende at se, hvordan
> e-type (grafisk firma) virkeligt forstår at bruge de ansattes talenter.
> Og at se og høre, hvordan de med deres faglige grundlag diskuterer
> udviklingen af skrifttyper - sikken proces.
>
> Og at det hele foregår på mac - gør at denne tråd slet ikke er OT

Jeg har faktisk brugt de sidste to dage på at eksperimentere med
forskellige skrifttyper, læse baggrund med mere - ret spændende.

Ser frem til lørdagens DR2 tema
--
http://isteen.wordpress.com


Thorbjørn Ravn Ander~ (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 29-08-08 10:25

iSteen skrev den 28-08-2008 17:41:

> Jeg har faktisk brugt de sidste to dage på at eksperimentere med
> forskellige skrifttyper, læse baggrund med mere - ret spændende.

Da jeg bruger meget tid hver dag på at læse og skrive kode på en skærm,
er det vigtigt at det er så let læseligt som overhovedet muligt (under
Windows XP, me wants a mac) og jeg har derfor brugt meget tid gennem
tiden på at finde det der fungerer bedst for mig.

Det er ganske interessant at se at til KODE er de fleste fastbreddefonte
ikke særlig gode. Der er for lidt luft mellem linierne og det gør det
sværere at læse.

Pt arbejder jeg med Liberation Mono fonten med ClearType slået til.
Microsofts bud på fagre nye verden "Consolas" er for fed i de størrelser
jeg bruger.

Er det ikke sjovt? :)


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 29-08-08 12:31

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Er det ikke sjovt? :)

Jo, og lidt forudsigeligt.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 29-08-08 14:44

Morten Lind skrev den 29-08-2008 13:31:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> Er det ikke sjovt? :)
>
> Jo, og lidt forudsigeligt.

Hvad jeg finder ud af med hensyn til fonte? Øv.

Kan du så ikke fortælle mig hvad jeg finder ud af i næste uge, så
behøver jeg ikke bruge tid på dét...


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 29-08-08 16:01

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvad jeg finder ud af med hensyn til fonte? Øv.

Ja.

> Kan du så ikke fortælle mig hvad jeg finder ud af i næste uge, så
> behøver jeg ikke bruge tid på dét...

Nej.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thorbjørn Ravn Ander~ (30-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 30-08-08 17:26

Morten Lind skrev den 29-08-2008 17:01:
> Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:
>
>> Hvad jeg finder ud af med hensyn til fonte? Øv.
>
> Ja.
>
>> Kan du så ikke fortælle mig hvad jeg finder ud af i næste uge, så
>> behøver jeg ikke bruge tid på dét...
>
> Nej.

Øv.

Tror jeg primært finder ud af at min XP bliver jomfruelig nyfødt (eller
også får jeg Vista, uha).

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Morten Lind (31-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 31-08-08 18:47

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> (eller
> også får jeg Vista, uha).

Hæ, så har du jo næsten en Mac

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Ukendt (29-08-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-08 13:23

On 2008-08-29 11:24:47 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> iSteen skrev den 28-08-2008 17:41:
>
>> Jeg har faktisk brugt de sidste to dage på at eksperimentere med
>> forskellige skrifttyper, læse baggrund med mere - ret spændende.
>
> Da jeg bruger meget tid hver dag på at læse og skrive kode på en skærm,
> er det vigtigt at det er så let læseligt som overhovedet muligt (under
> Windows XP, me wants a mac) og jeg har derfor brugt meget tid gennem
> tiden på at finde det der fungerer bedst for mig.
>
> Det er ganske interessant at se at til KODE er de fleste
> fastbreddefonte ikke særlig gode. Der er for lidt luft mellem linierne
> og det gør det sværere at læse.
>
> Pt arbejder jeg med Liberation Mono fonten med ClearType slået til.
> Microsofts bud på fagre nye verden "Consolas" er for fed i de
> størrelser jeg bruger.
>
> Er det ikke sjovt? :)

Jeg kan godt lide Gill Sans på print, men på skærmen er ikke verdens
fedeste valg
--
http://isteen.wordpress.com


Mich Ottosen (28-08-2008)
Kommentar
Fra : Mich Ottosen


Dato : 28-08-08 21:51

<iSteen> wrote:

> DR2 sendte et par interessante udsendelser i går om skrifttyper, bla.
> en film om skrifttypen Helvetica.

Skrifttypen havde 50 års jubilæum sidste år. Jeg mener osse at i 2007 så
en film om skrifttypen. Museum of Modern Art (med flere) fejrede osse
skriftypen med en udstilling 2008 (måske den samme vandreudstilling?)

--
v.h.,
Mich.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste