/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Time Machine og ekstern harddisk
Fra : Michael Knudsen


Dato : 19-08-08 13:53

Hej,

Jeg bruger til dagligt en Time Capsule til at klare al backup, og det
går strygende. Nu har jeg imidlertid prøvet at bruge en ganske
almindelig, ekstern harddisk, og der er noget, der i den grad underer
mig: Hvis jeg slutter harddisken til en anden maskine, kan jeg uden
videre læse alt på den. Kan det virkelig passe, at data ikke på nogen
måde er beskyttet? For Time Capsules vedkommende skal man man bruge et
password for at tilgå den.

--
Michael Knudsen

 
 
Thomas von Hassel (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-08-08 21:09

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hej,
>
> Jeg bruger til dagligt en Time Capsule til at klare al backup, og det
> går strygende. Nu har jeg imidlertid prøvet at bruge en ganske
> almindelig, ekstern harddisk, og der er noget, der i den grad underer
> mig: Hvis jeg slutter harddisken til en anden maskine, kan jeg uden
> videre læse alt på den. Kan det virkelig passe, at data ikke på nogen
> måde er beskyttet?

ja

/thomas

Michael Knudsen (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 19-08-08 14:12

On Aug 19, 10:08 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> ja

...og det er der intet, man kan gøre ved?

--
Michael Knudsen

Thomas von Hassel (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 19-08-08 21:14

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> On Aug 19, 10:08 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
>
> > ja
>
> ...og det er der intet, man kan gøre ved?

jo .. men hvorfor vil du det ?

/thomas

N/A (20-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-08-08 09:45



Michael Knudsen (19-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 19-08-08 22:32

On Aug 19, 10:14 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> jo .. men hvorfor vil du det ?

Af sikkerhedsmæssige årsager. Hvis min computer bliver stjålet, er
data beskyttet af mit password, så det kræver arbejde at få fingrene i
det. Hvis derimod den eksterne harddisk bliver stjålet, er al data
tilgængeligt med det samme.

--
Michael Knudsen

Per Rønne (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 20-08-08 06:53

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> On Aug 19, 10:14 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
>
> > jo .. men hvorfor vil du det ?
>
> Af sikkerhedsmæssige årsager. Hvis min computer bliver stjålet, er
> data beskyttet af mit password, så det kræver arbejde at få fingrene i
> det. Hvis derimod den eksterne harddisk bliver stjålet, er al data
> tilgængeligt med det samme.

Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
på dén og derigennem ændre dit løsen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Lind (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 20-08-08 17:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
> på dén og derigennem ændre dit løsen ...

Hvis han kender det originale, ja. Ellers ikke

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-08-08 18:08

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
> > på dén og derigennem ændre dit løsen ...
>
> Hvis han kender det originale, ja. Ellers ikke

Forkert ... via dvd'en kan du nulstille konto'ens password ... men selve
login kontoen .. ikke keychain password eller master password hvis
maskinen har et sådant ...

/thomas

Morten Lind (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 20-08-08 18:12

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > > Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
> > > på dén og derigennem ændre dit løsen ...
> >
> > Hvis han kender det originale, ja. Ellers ikke
>
> Forkert ... via dvd'en kan du nulstille konto'ens password ... men selve
> login kontoen .. ikke keychain password eller master password hvis
> maskinen har et sådant ...
>
> /thomas

Hmm.....dét er så ændret med Mac OS X, 10.5., for det kan man ikke med
tidligere systemer.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-08-08 18:22

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > > > Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
> > > > på dén og derigennem ændre dit løsen ...
> > >
> > > Hvis han kender det originale, ja. Ellers ikke
> >
> > Forkert ... via dvd'en kan du nulstille konto'ens password ... men selve
> > login kontoen .. ikke keychain password eller master password hvis
> > maskinen har et sådant ...
> >
> > /thomas
>
> Hmm.....dét er så ændret med Mac OS X, 10.5., for det kan man ikke med
> tidligere systemer.

nej .. det har altid kunne .. i hvertfald så langt tilbage som 10.3 ..
og nok længere ... men jeg har fortrængt alt ang. 10.2 og ældre ...

/thomas

Morten Lind (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 20-08-08 19:09

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> > > > Hvis han kender det originale, ja. Ellers ikke
> > >
> > > Forkert ... via dvd'en kan du nulstille konto'ens password ... men selve
> > > login kontoen .. ikke keychain password eller master password hvis
> > > maskinen har et sådant ...
> > >
> > > /thomas
> >
> > Hmm.....dét er så ændret med Mac OS X, 10.5., for det kan man ikke med
> > tidligere systemer.
>
> nej .. det har altid kunne .. i hvertfald så langt tilbage som 10.3 ..
> og nok længere ... men jeg har fortrængt alt ang. 10.2 og ældre ...
>
> /thomas

Taler vi om det samme?

En maskine med et Mac OS X installeret. Denne maskine er udstyret med en
adgangskode på rodniveau, der skal skrives, inden maskinen kan bruges.

Jeg er nogenlunde sikker på, at man/hvemsomhelst /ikke/ kan deaktivere
denne adgangskode, uden at kende den originale, uagtet besiddelse af en
original installationsDVD, men det er da muligt, at jeg for(e)gøgler
migselv(?).

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-08-08 20:11

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > > > > Hvis han kender det originale, ja. Ellers ikke
> > > >
> > > > Forkert ... via dvd'en kan du nulstille konto'ens password ... men selve
> > > > login kontoen .. ikke keychain password eller master password hvis
> > > > maskinen har et sådant ...
> > > >
> > > > /thomas
> > >
> > > Hmm.....dét er så ændret med Mac OS X, 10.5., for det kan man ikke med
> > > tidligere systemer.
> >
> > nej .. det har altid kunne .. i hvertfald så langt tilbage som 10.3 ..
> > og nok længere ... men jeg har fortrængt alt ang. 10.2 og ældre ...
> >
> > /thomas
>
> Taler vi om det samme?
>
> En maskine med et Mac OS X installeret. Denne maskine er udstyret med en
> adgangskode på rodniveau, der skal skrives, inden maskinen kan bruges.
>
> Jeg er nogenlunde sikker på, at man/hvemsomhelst /ikke/ kan deaktivere
> denne adgangskode, uden at kende den originale, uagtet besiddelse af en
> original installationsDVD, men det er da muligt, at jeg for(e)gøgler
> migselv(?).

Det er det samme vi snakker om. se bare her:

<http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh655.html>
<http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/en/11627.html>

Desuden kan du med et simpelt firewire kabel og en mac i target disk
mode få adgang til alle filer, inkl. bruger filer uden at løfte ret
mange fingre ... bare fordi du har password på din konto og automatisk
login slået fra, er dine data ikke sikre ...

/thomas

Thomas von Hassel (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-08-08 08:00

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> On Aug 19, 10:14 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
>
> > jo .. men hvorfor vil du det ?
>
> Af sikkerhedsmæssige årsager. Hvis min computer bliver stjålet, er
> data beskyttet af mit password, så det kræver arbejde at få fingrene i
> det. Hvis derimod den eksterne harddisk bliver stjålet, er al data
> tilgængeligt med det samme.

Dine data på din computer ligger helt at aldeles frit tilgængeligt. Det
kræver blot at tyven starter den i Firewire target disk mode, nulstiller
password via en boot dvd eller starter den i single user mode.

Det eneste du kan gøre er at aktivere FileVault som krypterer dit
hjemmemappe, men den virker skidt med TimeMachine

/thomas


N/A (20-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-08-08 09:45



Jon (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 20-08-08 10:11

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> On Aug 19, 10:14 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
>
> > jo .. men hvorfor vil du det ?
>
> Af sikkerhedsmæssige årsager. Hvis min computer bliver stjålet, er
> data beskyttet af mit password, så det kræver arbejde at få fingrene i
> det. Hvis derimod den eksterne harddisk bliver stjålet, er al data
> tilgængeligt med det samme.

Hvis det er data du er meget redd for at skal falle i uvedkommende
hender, så bør du opprette et kryptert disk image og legge dataene på
det, eller benytte FileVault. Men gjør litt research først - taper du
tilgang til en FV, så har du faktisk også mistet dataene dine for godt.
Du bør altså vite hva du gjør.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Michael Knudsen (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 20-08-08 02:17

On Aug 20, 7:53 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
> på dén og derigennem ændre dit løsen ...

Hillemænd! Faktisk er det kun en meget lille del af mine data, jeg er
bekymret for. Nemlig mine passwords til forskellige internettjenester.
Så vidt jeg husker, er der i 'Keychain' en funktion, der hedder 'Show
Passwords' eller noget i den dur; den må jeg hellere se, om man kan
slå fra.

--
Michael Knudsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 20-08-08 09:45

Michael Knudsen skrev den 20-08-2008 10:16:

> Hillemænd! Faktisk er det kun en meget lille del af mine data, jeg er
> bekymret for. Nemlig mine passwords til forskellige internettjenester.
> Så vidt jeg husker, er der i 'Keychain' en funktion, der hedder 'Show
> Passwords' eller noget i den dur; den må jeg hellere se, om man kan
> slå fra.

Der er jo ikke nogen der forhindrer dig i at låse din Time Machine inde
i et MEGET solidt skab (bare der er net igennem), eller bolte den fast.

Eller sænke den ned i et kar med spiseolie (er der net der) - så er den
så snasset at ingen tager den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-08-08 10:36

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> On Aug 20, 7:53 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
>
> > Bliver din datamat stjålet, og har tyven en Leopard DVD, kan han boote
> > på dén og derigennem ændre dit løsen ...
>
> Hillemænd! Faktisk er det kun en meget lille del af mine data, jeg er
> bekymret for. Nemlig mine passwords til forskellige internettjenester.
> Så vidt jeg husker, er der i 'Keychain' en funktion, der hedder 'Show
> Passwords' eller noget i den dur; den må jeg hellere se, om man kan
> slå fra.

LIge nettop keychain er krypteret og du skal bruge passwordet til at
låse den op. Derudover bliver keychain password ikke resat sammen med
dit login password hvis du gør det fra DVD*en ...

/thomas

Michael Knudsen (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Michael Knudsen


Dato : 20-08-08 02:18

On Aug 20, 8:59 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det eneste du kan gøre er at aktivere FileVault som krypterer dit
> hjemmemappe, men den virker skidt med TimeMachine

Tak for tippet. Det kigger jeg nærmere på.

--
Michael Knudsen

N/A (20-08-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-08-08 09:45



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste