Ukendt fil? Eller korrupt?
Fra : Mich Ottosen

Dato : 03-08-08 21:02

En tilsendt fil fra USA med endelsen .wps vil ikke lade sig åbne. Har
prøvet _alt_ på min MacBook. Har såmænd osse sat dampen til på min PB
(550 MHz) med OS9 og MacLinkPlus(v.?), der blot siger, at filen ikke kan
genkendes og den kan ikke fixes.
Det er vel/måske en WordPerfect fil? til DOS?

Er der noget jeg kan gøre? Eller skal jeg blot acceptere, at filen er
ødelagt (corrupt)?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Bruno

Dato : 03-08-08 21:36

Mich Ottosen wrote:
> [...]
> genkendes og den kan ikke fixes.
> Det er vel/måske en WordPerfect fil? til DOS?

En wps fil er en Microsoft Works fil, havde det været en WordPerfect fil
så ville endelsen havde været wpd.

Der er vist mange måder at konvertere den slags filer på, især hvis man
har Word og bruger en PC. DU kan evt. google efter wps file og så finder
du hurtigt noget, men hvis filen ikke indeholder noget voldsomt
hemmeligt vil jeg anbefale en on-line konverter som www.zamzar.com

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-08 22:16

Bruno wrote:

> En wps fil er en Microsoft Works fil, havde det været en WordPerfect fil
> så ville endelsen havde været wpd.

Jeg gider ikke den diskussion nok engang.! - Men .wps er ikke og har
aldrig været MSWorks til windows med MSWKS nyere end ver. 3.1.0! - Hvis
det havde været det, så ville selv MacLinkPlus ver. 8.0.6 fra 1997 have
kunnet åbne den. - sågar en MSWKS 3.0 til Mac wil kunne åbne en sådan
fil, hvis det var en works fil. Men det kan hverken ver. 3.x eller 4.x
til Mac gøre! - Jeg har prøvet det så tit, så det hænger mig ud af
halsen...

> [...]
> har Word og bruger en PC. DU kan evt. google efter wps file og så finder
> du hurtigt noget, men hvis filen ikke indeholder noget voldsomt

Hverken Word 95, 97, 2000 eller 2003 kan åbne de filer - lige så lidt
som Works 3.x, 4.x eller 4.5 til Windows. JEG HAR PRØVET.!

Der er dog en enkelt hage ved det her. endelsen '.wps' er også blevet
brugt af programmet AmiWordPros (nu Lotus WordPro) regneark modul, og
det er noget harkende møg at arbejde med. - Er det et AmiWordPro
dokument, er der ingen andre programmer, der kan åbne det. - Da jeg var
med i Dataviz teamet, prøvede vi simpelthen _ALT_ for at finde ud af,
hvordan vi kunne lave en konverter, men vi måtte opgive. - Selv et
AmiWordPro dokument gemt som .doc eller .rtf fil, kan være næsten
ulæselig. - Det eneste nogenlunde brugbare format fra AWP er, hvis det
er gemt som WordPerfect 6.x til DOS - ikke 6.0 til windows...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 03-08-08 23:08

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> har Word og bruger en PC. DU kan evt. google efter wps file og så finder
> du hurtigt noget, men hvis filen ikke indeholder noget voldsomt

Tak for dit svar. Jeg har ikke googlet efter "wps file", men har nu
sendt filen til zamzar, da der ikke er nogen statshemmeligheder i den.
--
v.h.,
Mich.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 04-08-08 20:24

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Tak for dit svar. Jeg har ikke googlet efter "wps file", men har nu
> sendt filen til zamzar, da der ikke er nogen statshemmeligheder i den.

Zamzar gjorde et fint stykke konverteringsarbejde, tak for hjælpen,
Bruno.

Desværre viste det sig, at der manglede væsentlige dele af teksten (da
jeg fik fat i et print fra en kollega i Kbh.). Men nu er alt vist plads.

Tak til alle i tråden.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-08 21:57

Mich Ottosen wrote:
> [...]
> genkendes og den kan ikke fixes.
> Det er vel/måske en WordPerfect fil? til DOS?

Hvis jeg ikke husker meget galt, så er det en WordPerfect Office 12 fil,
og det kræver mindst en MacLink Plus Deluxe 14.x for at kunne åbnes ad
den vej...

> Er der noget jeg kan gøre? Eller skal jeg blot acceptere, at filen er
> ødelagt (corrupt)?

Hm, du kan evt. prøve - igen - med OS 9.x og MLP 9.7.x eller nyere til
classic, og så istedet for 'convert', skal du vælge 'Show Content'. -
Hvis du så i vinduet kan se noget brugbart tekst, er det bare en 'vælg
alt', kopier og så indsætte teksten i et andet tekstprogram.

Alternativt kan du prøve Abiword 2.4.5. - Jeg kan bare ikke huske, om
den kan åbne WP filer nyere end ver. 11.x eller om de er nået til ver.
12... - http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14743

- Ellers må du skrive til dem igen og bede dem sende enten som RTF eller
DOC fil...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich Ottosen

Dato : 03-08-08 23:08

Tak for svar.
> Hvis jeg ikke husker meget galt, så er det en WordPerfect Office 12 fil,
> og det kræver mindst en MacLink Plus Deluxe 14.x for at kunne åbnes ad
> den vej...

Den har jeg så ikke. Jeg har kun MacLink Plus Deluxe 12.

> [...]
> Hvis du så i vinduet kan se noget brugbart tekst, er det bare en 'vælg
> alt', kopier og så indsætte teksten i et andet tekstprogram.

Det gjorde jeg så. Det starter med:
">
Root EntryZ
O2P*m@CONTENTS
2CompObjVSPELLINGfused function"
hvor "fused function" måske giver mening.

Dokumentet slutter med:
" v JL&(6 @"B"D"(2"'( ) @S :

jH@"D"
"" ""
"
"

""
ttD"$D"&(Times New Roman
"
"
"XXNN^RHP Color LaserJet 2600n4
oXXSDDMHP Color LaserJet 2600n
-d)winspoolHP Color LaserJet 2600nUSB001F"\""V"$c"`
"``""A."@"\""V"$c"` "``"."Mapping document.wps""p"pp
(" )"back into the art world.

4. For Operation Ver
O2Quill96 Story Group Class9qy2y2y22?y2J2y22Ry2]2yy22
y2"
2M"

Den klartekst, der står imellem de to ovenstående giver en vis mening,
men det meste er noter [1] etc.

Så, ØV, filen er da vist ødelagt?

> Alternativt kan du prøve Abiword 2.4.5. - Jeg kan bare ikke huske, om
> den kan åbne WP filer nyere end ver. 11.x eller om de er nået til ver.
> 12... - http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14743

Kære Erik, AbiWord 2.4.5 var en af de muligheder, jeg mente med, at har
prøvet _alt_. Den kunne desværre heller ikke.

> - Ellers må du skrive til dem igen og bede dem sende enten som RTF eller
> DOC fil...

Desværre er det nok ikke muligt, der er noget med en deadline mandag, og
afsenderen er en "verdensfjern" forsker. En assistent har brugt meget
tid på korrespondance i de seneste to måneder på at få lokket teksten ud
af ham.
Har hørt et rygte om, at der i Danmark findes et print af hans artikel,
den må jeg så få fat på. Desværre har jeg ikke (mere) en scanner, så jeg
må ud i byen og bede om hjælp så.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-08-08 23:46

Mich Ottosen wrote:

> [...]
> y2"
> 2M"
>
> Den klartekst, der står imellem de to ovenstående giver en vis mening,

Tja, de indlejrede oplysninger om printer tyder meget på et WordPerfect
- eller et AmiWordPro/Lotus WordPro dokument. Det er de eneste to
filformater, jeg kender, der også indlejrer printeroplysninger...

> Kære Erik, AbiWord 2.4.5 var en af de muligheder, jeg mente med, at har
> prøvet _alt_. Den kunne desværre heller ikke.

I det tilfælde er jeg mest tilbøjelig til at tro, det er et Lotus
Wordpro, siden du kan læse noget af det i klar-tekst. Hvis det havde
været et AmiWordPro, ville det hele have været ren volapyk m.u.a.
henvisningen til skrifttype og printeroplysninger.

> [...]
> Har hørt et rygte om, at der i Danmark findes et print af hans artikel,
> den må jeg så få fat på. Desværre har jeg ikke (mere) en scanner, så jeg

Ups... og så hjælper det heller ikke, at jeg kan tilbyde dig en billig
CanoScan N-650U med software til OS 9.x. .- den kræver USB 2.0, - ellers
vil den ikke virke. - USB 1.1 giver for lidt strøm...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 04-08-08 00:26

Erik Richard Sørensen skrev:

<KLIP en hel masse>

Lidt OT hjælp til Erik R:

> [...]
> CanoScan N-650U med software til OS 9.x. .- den kræver USB 2.0, - ellers
> vil den ikke virke. - USB 1.1 giver for lidt strøm...

Hej.

Det dér har intet med USB 1.1 / 2 at gøre, det kan være ret tilfældigt
hvor meget power du har i en USB port. Hvis du selv er lidt handy med en
loddekolbe, kan du:

1: lodde et USB Y-kabel så du kan trække strøm fra mere end een port.

2: splejse en 5V strømforsyning ind i USB kablet, og forsyne fra en
standard 5V forsyning som du har liggende fra diverse routere,
printservere osv...

sidste mulighed er at spørge pænt i dk.teknik.elektronik - det vil ikke
tage en af os faste mange minutter om at lave sådan et kabel til dig

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-08 02:08

Per Jensen wrote:

> [...]
> loddekolbe, kan du:
>
> 1: lodde et USB Y-kabel så du kan trække strøm fra mere end een port.

De kabler kan købes færdige - endda med stabiliseret kredsløb, så den
ene port kun strømforsyner scanneren.

> [...]
>
> sidste mulighed er at spørge pænt i dk.teknik.elektronik - det vil ikke
> tage en af os faste mange minutter om at lave sådan et kabel til dig

Det er afprøvet, men ikke nok til, at det kan få en N-650U til at
fungerer hverken på en ældre PB Pismo G3/500, 2x QuickSilver G4 samt
både en Beige G3 og en PowerMac 9600. Alle m.u.a. Pismo'en har MacAlly
og IOGear USB 2.0 PCI kort, der i princippet skulle kunne trække den....

Jeg har også prøvet med et Y-kabel på en stabliseret USB hub med 800mah
på hver port uanset, hvor mange porte, der ellers er i brug. Den eneste,
jeg ikke har prøvet den på, er min MacPro, da den driver og toolbox, der
kan hentes hos Canon til OS X, ikke virker på IntelMacs, men nok på en
MDD op til OS X 10.4.6. - Men scanneren virker på win98SE SP2, win2000
og Windows Server 2003.

Det er ellers en rigtig god lille scanner, som jeg gerne ville have
brugt på mine OS 9.2.x maskiner. Men det gør ikke så meget nu, hvor jeg
har købt mig en Brother 3-i-1, der har drivere til Os 9.x. Det er både
en netværksmodel samt med USB 1.1/2.0 kompatibilitet. - det fungerer
fint både på MacPro og de andre. - Og ellers så har jeg jo også min HP
ScanJet 4670c, men den kan kun bruges med OS X...

Så mangler du en scanner, så er N-650U billigt til salg..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-08-08 08:26

Mich Ottosen wrote:

> [...]
> Har hørt et rygte om, at der i Danmark findes et print af hans artikel,
> den må jeg så få fat på. Desværre har jeg ikke (mere) en scanner, så jeg

Hvis det er en Lotus WordPro/AmiPro fil, kan du hente en Windows viewer
her: ftp://ftp.lotus.com/pub/lotusweb/product/smartsuite/kvlotus.exe

mvh
Jesper \

Fra : Morten Lind

Dato : 04-08-08 15:10

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Hvis det er en Lotus WordPro/AmiPro fil, kan du hente en Windows viewer
> her: ftp://ftp.lotus.com/pub/lotusweb/product/smartsuite/kvlotus.exe
>
> mvh
> Jesper \

En eksekverbar fil vil nok ikke opføre sig særligt artigt på en Mac

M.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-08-08 08:44

Morten Lind wrote:

> En eksekverbar fil vil nok ikke opføre sig særligt artigt på en Mac
>
> M.

Helt enig, det er derfor jeg skrev at det er en Windows viewer....

mvh
Jesper \