Gigahost - valideringsfejl pga. HTTP-heade~
Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 18:40

Hej

Jeg skiftede hostingudbyder til Gigahost i weekenden, da min forrige
hoster lukkede. Ret tilfældigt ville jeg lige validere en side, og
overraskende meldte W3C's validator fejl på fejl. (WDG's validator
meldte som hidtil alt o.k.).

Jeg har så fundet frem til, at det skyldes HTTP-headeren fra
serveren.

Fx siden i signaturen, <http://stegen.dk/pclinks1.htm>, der giver
<http://validator.w3.org/check?uri=http://stegen.dk/pclinks1.htm>.

Ved spejlet på <http://rudi.nerd.dk/pclinks1.htm> er intet galt,
<http://validator.w3.org/check?uri=http://rudi.nerd.dk/pclinks1.htm>

Men som W3C's oplyser, er HTTP-headeren UTF-8, mens jeg bruger og
skriver i iso-8859-1. (æøåÆØÅ bliver også sjove at se på selvve
siderne, hvor jeg ikke lige har kodet dem til &aelig; etc. ;)

Jeg anede ikke, hvad en HTTP-header var, men fandt så frem til det,
og med samme side ses den fx her:
<http://tools.arantius.com/http-header-viewer?url=http%3A%2F%2Fstegen
..dk%2Fpclinks1.htm>

Spejlet hos Andreas (nerd.dk) er
<http://tools.arantius.com/http-header-viewer?url=http%3A%2F%2Frudi.nerd.dk%2Fpclinks1.htm>

Altså er det ikke mærkeligt, at jeg ikke før har oplevet det nogensteds.

Spørgsmålet er, om nogen ved, om man fra bruger/klientside kan rette
den elendige HTTP-header, så den også leverer iso-8859-1?

Jeg tror, at Bertels personlige domæne
<http://bertel.lundhansen.dk/> ligger hos Gigahost, ligesom fx Kim
Ludvigsens <http://kimludvigsen.dk/> gør.

Ingen fejl der, og HTTP-headeren leveres hos disse da også i
iso-8859-1, jf. fx
<http://tools.arantius.com/http-header-viewer?url=http%3A%2F%2Fbertel.lundhansen.dk%2F>

Så noget må man vel kunne gøre for at få den til det (skrive til
Gigahost, selv rette nogle indstillinger hos dem eller..?)

Kender nogen løsningen?

Krydspostet til dk.edb.internet.webdesign.html
og dk.edb.internet.udbydere.webhotel

XFUT til dk.edb.internet.webdesign.html
(dvs. eventuelle reponser havner i denne gruppe)

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Per Bau

Dato : 16-09-08 19:08

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> Men som W3C's oplyser, er HTTP-headeren UTF-8, mens jeg bruger og
> skriver i iso-8859-1. (æøåÆØÅ bliver også sjove at se på selvve
> siderne, hvor jeg ikke lige har kodet dem til &aelig; etc. ;)

Jeg havde så sjovt nok det modsatte problem hos samme udbyder. Min løsning
var at rette i .httacces filen og tilføje en AddDefaultCharset UTF8 . Så har
du evt ved en fejl fået lagt en sådan ind? Alternativt er den server du
kører på std. sat til UTF-8.

Søg selv vidre her
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=ADBS,ADBS:2006-38,ADBS:da&q=%2ehtaccess+AddDefaultCharset

--
Per Bau

Ved direkte svar erstat invalid med com

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 21:04

Hej Per Bau, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Min løsning var at rette i .httacces filen og tilføje en
> AddDefaultCharset UTF8 . Så har du evt ved en fejl fået lagt en
> sådan ind?

Nej, jeg havde (ja, havde slet ingen .httcces-fil

> Søg selv vidre her
> <http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rls=ADBS,ADBS:2006-38,ADBS:da&q=%2ehtaccess+AddDefaultCharset>

Bingo!

Ved at stave mig gennem
<http://www.jankaczmarek.dk/%C3%A6%C3%B8a-problem-i-gigahost/>
(som er blandt de første 5 stykker på dit googlelink) og Franks
indlæg fik jeg løsningen.

Jeg har selvfølgelig læst/hørt om .httacces-filer en million
gange, siden jeg begyndte at fumle med html, men jeg har
aldrig anvendt dem eller spekuleret nøjere over, hvad de gjorde.
(Man kan lave en til private foldere og den slags, men personligt
har jeg ikke *så* private dele liggende på www.

Så en dyb tak. Nu er halvdelen af mine to problemer væk (og den
anden halvdel har ikke noget med html, webhoteller e.l. at gøre,
hvorfor jeg glæder mange ved at stoppe hér ;)

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Frank Damgaard

Dato : 16-09-08 19:25

Rudi Stegen skrev:
> [...]
> meldte som hidtil alt o.k.).
>
> Jeg har så fundet frem til, at det skyldes HTTP-headeren fra

man kan med f.eks. "lynx" (findes til linux mfl) hente alle headerne med :

$ lynx -head -dump http://stegen.dk/pclinks1.htm

HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 16 Sep 2008 18:15:18 GMT
Server: Apache/2.2.3 (Debian)
Last-Modified: Mon, 15 Sep 2008 21:47:13 GMT
ETag: "14291b1-61e1-456f62d8cfa40"
Accept-Ranges: bytes

> Ved spejlet på <http://rudi.nerd.dk/pclinks1.htm> er intet galt,
> <http://validator.w3.org/check?uri=http://rudi.nerd.dk/pclinks1.htm>

$ lynx -head -dump http://rudi.nerd.dk/pclinks1.htm

HTTP/1.1 200 OK
Date: Tue, 16 Sep 2008 18:11:17 GMT
Server: Apache/1.3.26 (Unix) Debian GNU/Linux PHP/4.1.2
Last-Modified: Mon, 15 Sep 2008 23:08:28 GMT
ETag: "ff84e-61e4-48ceeaec"
Accept-Ranges: bytes

> [...]
>
> Spørgsmålet er, om nogen ved, om man fra bruger/klientside kan rette
> den elendige HTTP-header, så den også leverer iso-8859-1?

der er en opsætning af webserveren.
Bruges apache som ovenstående headere tyder på , så kan du muligvis lave
med kommandoen "AddDefaultCharset ISO-8859-1".
http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#adddefaultcharset
du kan også med AddCharSet angive at bestemte endelser skal være af bestem
tegnsæt, og ikke alle filer som med AddDefaultCharset.
noget i stil med : AddCharset ISO-8859-1 .htm .html
http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_mime.html#addcharset

Det kan måske tilføjes via kontrolpanel på nogle webhoteller,
bla. surftown som jeg bruger.

Har man ikke denne mulighed , kan man prøve med at tilføje
det til filen ".htaccess" som du placerer i dit rod-katalog,
så skulle det gælde for alle filer i det katalog og derunder.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 21:20

Hej Frank Damgaard, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> man kan med f.eks. "lynx" (findes til linux mfl)

Ja, jeg ved godt, hvad lynx er

I hine dage, da jeg begik World Onlines Secret Services (det var
egentlig pga. denne, at jeg overhovedet begyndte at tænke på html),
havde jeg en ide om, at websiderne skulle være minimalistiske (small is
beautiful, primitive too). Og de skulle overholde standarderne.

Desuden ville det jo være praktisk, når det var sider som helst alle
skulle kunne læse, hvis de stod rimeligt i alle browsere. Uanset om de
overholder html-standarden kan de jo godt se sære ud i nogle browsere.

Jeg lavede bl.a. denne her <http://stegen.dk/adres2.htm> (oprindelig
stoid der World Online, navnet og lidt andet ændrede jeg henad vejen).
Så postede jeg et indlæg i en intern gruppe, om de spalter stod rimelig
pænt også i lynx. (Jeg kendte/kender den ikke fra eget brug, men ...).

Michael Legart (udvilker derinde) smed så det her:
<http://stegen.dk/temp/lynx.jpg> - og foreslog at jeg skulle give siden
overskriften "Denne side er optimeret til lynx"

> der er en opsætning af webserveren.

Yeps!

> Bruges apache som ovenstående headere tyder på , så kan du
> muligvis lave med kommandoen "AddDefaultCharset ISO-8859-1".

> Det kan måske tilføjes via kontrolpanel på nogle webhoteller,
> bla. surftown som jeg bruger.

Nej, man kan ikke meget i det kontrolpanel.

> Har man ikke denne mulighed , kan man prøve med at tilføje
> det til filen ".htaccess" som du placerer i dit rod-katalog,

Hvilkey jeg så gjorde. Nu kommer alle sider gennem W3C's validator uden
fejl - smukt
Så samme dybe tak til dig som til Per!

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-08 20:25

Rudi Stegen skrev:

> Jeg har så fundet frem til, at det skyldes HTTP-headeren fra
> serveren.

I fortsættelse af Per og Frank indlæg:

Gigahost anvender som standard UTF-8 på deres nyere servere.
Og serverens angivelse af tegnsæt trumfer den, du selv
angiver i html-filen.

Du skal bruge Notesblok til at lave en fil, der hedder
".htaccess". I den fil skal du skrive denne linje:
AddDefaultCharset ISO-8859-1
Gem filen og overfør den herefter til serveren som en
ascii-fil. Hvis du overfører den som en binær fil, risikerer
du at den ikke virker. Du kan ikke se filen på serveren
efter overførslen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 21:30

Hej Kim Ludvigsen, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

Fandens jeg ikke ventede med at læse og gøre noget, indtil du begik det
hér mere pædagogiske indlæg. Så havde jeg ikke behøvet at tænke men
bare bang, bang et minut og så på plads.

> Du skal bruge Notesblok til at lave en fil, der hedder
> ".htaccess". I den fil skal du skrive denne linje:
> AddDefaultCharset ISO-8859-1

Netop.

> Gem filen og overfør den herefter til serveren som en
> ascii-fil. Hvis du overfører den som en binær fil, risikerer
> du at den ikke virker.

Det virker netop perfekt. Jeg er et ret lykkeligt menneske nu.

Omend det som sagt ville have været enklere og med mindre "prøv ad og
se, om lortet bryder samme"-stress, hvis jeg havde ventet indtil du
postede

> Du kan ikke se filen på serveren efter overførslen.

Nej. Heller ikke selvom jeg naturligvis har Windows Commander (som er
den eneste FTP-klient, jeg nogensinde har brugt) til at vise skjulte
filer. Men det kan den formentlig ikke på sådan en server.

Et hurtigt følgespørgsmål hvis du - eller andre, naturligvis - ved det.
Skulle man engang (hvilket ikke er sandsynligt, men det kunne jo ske)
få brug for at slette den (på serveren) eller ændre den: Kan man så
blot lave en ny (hvis slettes så en tom), som så overskriver den gamle
eller..?

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-08 21:37

Rudi Stegen skrev:

> [...]
> få brug for at slette den (på serveren) eller ændre den: Kan man så
> blot lave en ny (hvis slettes så en tom), som så overskriver den gamle

Ja, du laver bare en ny og uploader den. Det er sikkert af
sikkerhedsgrunde, at den er usynlig, for den kan bruges til
mange andre sjove ting som fremmede ikke bør kunne læse.
Prøv at tjekke disse to sider, hvor den første har nogle
praktiske eksempler på brugen, mens den anden er en oversigt
over alle kommandoer:

http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess.shtml
http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/directives.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 22:50

Hej Kim Ludvigsen, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, du laver bare en ny og uploader den.

Elegant. Jeg elsker den slags... ja, det er bl.a. det, jeg ville kalde
minimalistisme (for nu at bruge termen igen).

Jeg kender ikke det helt præcise ord (minimalistisk er ikke helt
præcist) for, hvad jeg mener (og mente i et et af de foregående
indlæg). Men simpelt/enkelt/råt, primitivt, logisk og andet i den stil
kogt sammen.

> http://www.javascriptkit.com/howto/htaccess.shtml
> http://httpd.apache.org/docs/1.3/mod/directives.html

Takker meget! De er gemt. Jeg er aldrig faldet over noget så
overskueligt om .htaccess

Det har enten været rodede og vilkårlige omtaler eller noget af det
yderst tekniske, hvor målgruppen er fuldblodsnørder.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-08 22:06

Rudi Stegen skrev:

> Nej. Heller ikke selvom jeg naturligvis har Windows Commander

Filezilla kan sættes op til at vise systemfiler.

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 22:55

Hej Bertel Lund Hansen, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Filezilla kan sættes op til at vise systemfiler.

Jeg memorerer det lige, hvis jeg af én eller anden grund skulle få brug
for det engang.

Formentlig er det fordi, programmet egentlig er skrevet til Unix/Linux
og Windows så er hægtet på.

Windows Commander er jo ikke overraskende et program til Windows, og
FTP-delen er jo bare smidt ind med tiden. (Jeg husker ikke versionen,
men det var et pænt stykke for ca. jan./feb. 2000, da jeg ville prøve
det der html).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Per Bau

Dato : 16-09-08 22:09

> Fandens jeg ikke ventede med at læse og gøre noget, indtil du begik det
> hér mere pædagogiske indlæg. Så havde jeg ikke behøvet at tænke men
> bare bang, bang et minut og så på plads.

Ja undskyld

> [...]

> få brug for at slette den (på serveren) eller ændre den: Kan man så
> blot lave en ny (hvis slettes så en tom), som så overskriver den gamle

Du kan faktisk godt hente den fra serveren, selv om du ikke kan se den,
hvilket jo kan være ganske praktisk hvis du har mere end bare lige en enkelt
linie i filen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-09-08 22:56

Hej Per Bau, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja undskyld

Tilgivet, min ven

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-08 05:48

Rudi Stegen wrote:

> Nej. Heller ikke selvom jeg naturligvis har Windows Commander (som er
> den eneste FTP-klient, jeg nogensinde har brugt) til at vise skjulte
> filer. Men det kan den formentlig ikke på sådan en server.

Bare lige til orientering.
På *nix systemer benytter man et foranstillet . for at markere filer som
hidden (usynlige). det betyder at samtlige filer af notationen .navn er
'usynlige'.
Windows derimod bruger en attribut i filsystemet.
Fælles for begge er, at de kun er 'usynlige' i dir/ls m.v. - filerne kan
sagtens tilgås ved navns nævnelse i forskellige programmer.

Det betyder, at det formentlig er FTP-serveren(Rudi's) der afgør om den er
usynlig eller ej, ikke klienten.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-08 07:31

Stig Johansen skrev:

> Det betyder, at det formentlig er FTP-serveren(Rudi's) der afgør om den er
> usynlig eller ej, ikke klienten.

Som sagt kan Filezilla skifte mellem at vise og skjule den slags
filer. Om den er afhængig af en grundindstilling på serveren, ved
jeg ikke, men indstillingen virker ved tre forskellige udbydere..

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-09-08 12:06

Hej Stig Johansen, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> På *nix systemer benytter man et foranstillet . for at markere
> filer som hidden

Ja, det er en af de mange men helt usammenhængende oplysninger, som jeg
om Unix/-kloner og FreeBSD. (Og - en anden - at FreeBSD kan siges både
at være Unixklon plus noget mere. Den vending illustrerer glimrende mit
udsagn om "helt usammenhængende oplysninger).

> Fælles for begge er, at de kun er 'usynlige' i dir/ls m.v. -
> filerne kan sagtens tilgås ved navns nævnelse i forskellige
> programmer.

Oho! Jeg vidste, at de kunne i DOS og Windows NT's (dvs.
NT/2000/XP/etc.) kommandoprompt.

Sidstnævnte er iøvrigt praktisk i Windows XP mht. IE's forbandede
"Temporary Internet Files\Content.IE5\index.dat", der har den kedelige
vane at vokse og ikke umiddelbart kan slettes. Men den kan efter start
i fejlsikret tilstand kun med kommandoprompt.

Når den når over 1 MB er min tolerancetæskel overskredet. Genstart i
fejlsikret tilstand kun med kommandopromt og så stikke den en

del \index.dat /s

Genstart og Windows laver selv sine index.datter på nydelige 16 eller
32 KB (alt efter hvilke det er).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Frank Damgaard

Dato : 17-09-08 09:38

Rudi Stegen skrev:
> [...]
> få brug for at slette den (på serveren) eller ændre den: Kan man så
> blot lave en ny (hvis slettes så en tom), som så overskriver den gamle

den burde vises hvis ellers man har en fornuftig ftp-client.

når man kører unix og lign (freebsd, linux, ...) så er alle filer der starter
med punktum normalt "skjulte" i almindelige listings, også dem fra ftp.
I unix vil man normalt bruge "ls -a" eller "ls -la" for at vise disse.

I ældre kommandolinie-ftp programmer vil "ls -a" eller "ls -la" også virke !
I windows kan standard ftp programmet også, prøv at logge på og skriv
"ls -a" eller "dir -a"

filen kan så hentes med "get .htaccess" , husk evt. at sætte til ascii først
inden du overfører (både upload og download!), da nogle unix programmer er
allergiske overfor windows/dos linieskift i tekstfiler der bruges til konfiguration.

Nu kan gigahost jo lave diverse egne patches af programerne så filen slet ikke
kan ses, men jeg tvivler på dette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-09-08 10:43

Frank Damgaard skrev:

> Nu kan gigahost jo lave diverse egne patches af programerne så filen slet ikke
> kan ses, men jeg tvivler på dette.

Det har de ikke gjort.

--
Bertel

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-09-08 12:24

> [...]

> også virke ! I windows kan standard ftp programmet også, prøv at
> logge på og skriv "ls -a" eller "dir -a"

Dén kendte jeg ikke.

Nu har jeg ikke noget at bruge det til i praktisk, da Kims bekræftelse
(at man bare smider et redigeret .htaccess op, der så overskriver - og
lader den være tom, hvis man af en eller anden grund til "slette" den)
lige falder i min smag.

Men takken til dig er ikke mindre, for prøves skal det da, bare for at
se, at man kan.

Windows Commander har jo den praktiske kommandolinje nederst, og ved
FTP behandles/ses serveren som enhver anden mappe. Så er vel blot et
TAB over på denne og så skrive kommandoen på kommandolinjen.

Hvis jeg har forstået dig ret og ikke i stedet smadrer indholdet

> filen kan så hentes med "get .htaccess" , husk evt. at sætte til
> ascii først inden du overfører (både upload og download!)

Af en af mig ukendt grund er Windows Commanders FTP-del tilsyneladende
idiotsikret mod den slags. (Jeg har også engang i fordums dage fået en
personlig note - papirsnote! - fra Christian Ghisler. Så måske har han
haft mig i tankerne og netop derfor ;)

Man kan stille den til "automatisk", "binær" og "tekst". Sidstnævnte er
til ascii, html o.a., hvor man selv kan tilføje andre typer.

Jeg prøvede fra start (dvs. da jeg første gang prøvede noget
websitenoget og dermed ftp, en af de første måneder i år 2000) bare at
lade den stå på "binær" (default), uanset hvad jeg smed op. Alt har
fungeret hver gang med alle filtyper.

Men måske har jeg også bare været heldig med serversetup.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Finn Holbek

Dato : 22-09-08 23:52

Heysan

Prøv at upload en .htaccess-fil med flg. besked:

AddDefaultCharset ISO-8859-1

Mvh. Finn
http://finnholbek.dk/genealogy/index.php

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-09-08 12:45

Hej Finn Holbek, du skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at upload en .htaccess-fil med flg. besked:
>
> AddDefaultCharset ISO-8859-1

Præcis. Men tråden er vist knækket i din usenetklient, jf. fx
<Xns9B1BE31C5D5C2RudiStegen@katie.klen.dk>
<Xns9B1BE4DA636CFRudiStegen@katie.klen.dk>

Bortset fra det så bestemt en tak. Hvis jeg ikke allerede havde fået
tippet dengang, ville jeg formentlig stadig sidde og lede efter
løsningen.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm