To forskellige tabel-layouts med css
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-09-08 17:58

http://lisbetovervad.dk/artikler.html

Kan nogle hjælpe mig med at få tabellerne under "Bemærk" til at blive
bredere?

Den "gule" tabel er jeg godt nok tilfreds med.

Mvh. Lisbet

Fra : Martin Ploug

Dato : 16-09-08 18:18

"Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> bredere?
>
> Den "gule" tabel er jeg godt nok tilfreds med.

Er det tabellen under punkt 2 du vil gøre bredere?

Du kan gøre tabellen og cellerne bredere ved hhv.

I stedet for (tal) angiver du den bredde du ønser - f.eks. 120px.

Mvh. Martin

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-09-08 18:41

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev

> Du kan gøre tabellen og cellerne bredere ved hhv.

Jeg tror ikke umiddelbart at det alene vil kunne gøre det.
"Problemet" er at tabellerne ligger inde i en <li>.

Jeg har ikke prøvet det, men måske kan det klares ved at give tabellerne en
negativ margin, men kun de tabeller der ligger i <li>.

CSS:
li table {
margin-left: -1em;
}

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-08 20:04

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg tror ikke umiddelbart at det alene vil kunne gøre det.
> "Problemet" er at tabellerne ligger inde i en <li>.

Hvorfor skulle det være et problem?

> Jeg har ikke prøvet det, men måske kan det klares ved at give tabellerne en
> negativ margin, men kun de tabeller der ligger i <li>.

Negativ margin er et ret abstrakt begreb. Det er muligt ved
ligefrem styling at sætte bredden på en tabel.

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-09-08 20:30

Martin Ploug wrote:
> "Lisbet Laursen" <lisbet.ol@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er det tabellen under punkt 2 du vil gøre bredere?

Det er både tabellen under punkt 1 og punkt 2 jeg vil gøre bredere og
på en sådan måde at de kommer til at flugte med hinanden lodret.

> Du kan gøre tabellen og cellerne bredere ved hhv.

> I stedet for (tal) angiver du den bredde du ønser - f.eks. 120px.

Tak for forslaget - også for de andre som er kommet her i tråden. Jeg
vil afprøve dem snarest muligt.

Mvh. Lisbet

P.S. Hvor mon mit oprindelige indlæg er havnet henne?

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-09-08 20:58

Martin Ploug wrote:
> [...]

Forvirringen breder sig. Jeg kan ikke se mine egne indlæg!

Men jeg vil lige fortælle at jeg nu har fået kolonnerne i de to
tabeller under punkt 1 og punkt 2 til at flugte. Nu mangler jeg at få
den første <td> til at blive bredere.

Mvh. Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-08 22:04

Lisbet Laursen skrev:

> tabeller under punkt 1 og punkt 2 til at flugte. Nu mangler jeg at få
> den første <td> til at blive bredere.

Giv tabellerne en klasse - her .test:

ICSS:

table.test td { width: 200px }

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-09-08 23:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Giv tabellerne en klasse - her .test:
>
> ICSS:
>
> table.test td { width: 200px }

Der var den. Mange tak!

Lisbet

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-09-08 23:51

Lisbet Laursen wrote:

> Der var den. Mange tak!

Desværre alligevel ikke. Hele tabellen bliver bredere, men ikke den
venstre kolonne.

Desuden ser siden helt forskellig ud i FF og IE (de nyeste
versioner). Det gælder fx padding i tabellerne (top og bottom) samt
punkttegn der ser underlige ud i IE.

Hvad gør jeg mon galt?

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-09-08 22:38

Lisbet Laursen wrote:

> Desværre alligevel ikke. Hele tabellen bliver bredere, men ikke den
> venstre kolonne.

Nu fandt jeg ud af det. Foruden Bertels forslag skulle der en
colgroup.lang { width:50%; } med.

Lisbet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-09-08 20:05

Lisbet Laursen skrev:

> Kan nogle hjælpe mig med at få tabellerne under "Bemærk" til at blive
> bredere?

Note:
"Vand" på spansk staves "agua".

--
Bertel

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 16-09-08 20:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> Note:
> "Vand" på spansk staves "agua".

For pokker, ja! Tak for korrekturlæsningen.

Mvh. Lisbet

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-09-08 22:09

Lisbet Laursen skrev:

> For pokker, ja! Tak for korrekturlæsningen.

Grammatik skrives med lille begyndelsesbogstav på
dansk

Det er godt nok noget at en opgave du er i gang med,
jeg har tykke bøger om emnet, så du skal da have
mere serverplads inden du er færdig? Vamos a ver.

I øvrigt har jeg svært ved at se hvad der står i menuen
i toppen, når jeg har klikket på et link - ret i
#menucontainer ul li a:visited{}

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : lisbet.ol@gmail.com

Dato : 16-09-08 15:47

On 16 Sep., 23:08, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Grammatik skrives med lille begyndelsesbogstav på
> dansk

Ja, jeg ved det godt - men man kan vist godt gøre en undtagelse med
titler? Prøv at kigge på din bogsamling!

> Det er godt nok noget at en opgave du er i gang med,
> jeg har tykke bøger om emnet, så du skal da have
> mere serverplads inden du er færdig? Vamos a ver.

Ja, nu får vi se. Det er noget jeg har arbejdet med i nogle år, og da
der jo er så mange bøger om emnet, er en sådan jo totalt overflødig -
men en online-grammatik?

> I øvrigt har jeg svært ved at se hvad der står i menuen
> i toppen, når jeg har klikket på et link - ret i
> #menucontainer ul li a:visited{}

Der er mange ting der stadig ikke er som de skal være. Det skal nok
blive ordnet hen ad vejen. Her var det lige tabellerne det drejede sig
om. Men jeg er meget glad for alle forslag og ideer med samt
korrektur.

Mvh. Lisbet

PS Her skriver jeg via Google Groups da jeg stadig ikke kan se mine
indlæg i OE, som har blokeret for dem (???)

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-09-08 00:02

lisbet.ol@gmail.com skrev:

> Ja, jeg ved det godt - men man kan vist godt gøre en undtagelse
> med titler? Prøv at kigge på din bogsamling!

Jeg samler ikke på bøger. Undtagelser er med til at lære vores
børn at stave forkert - vil du være med til det?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 17-09-08 00:24

Allan Vebel wrote:

> Jeg samler ikke på bøger. Undtagelser er med til at lære vores
> børn at stave forkert - vil du være med til det?

Det var en hentydning til de "tykke bøger" du nævnte Spørgsmålet
er om det virkelig er ukorrekt at skrive med stort i titler. Min
"bogsamling" indeholder for eksempel en bog med titlen "Mærk Verden"
og og et par stykker med titlen "Spansk Grammatik".

Nej, jeg vil ikke være med til at lære vores børn at stave forkert -
og overvejer faktisk at ændre til "grammatik".

Lisbet

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-09-08 01:01

Lisbet Laursen skrev:

> Det var en hentydning til de "tykke bøger" du nævnte
> Spørgsmålet er om det virkelig er ukorrekt at skrive
> med stort i titler.

Fordi det står i tykke bøger, bliver det ikke rigtigere.

> Min "bogsamling" indeholder for eksempel en bog
> med titlen "Mærk Verden" og og et par stykker med
> titlen "Spansk Grammatik".

Jamen, du ved jo at det er forkert.

> Nej, jeg vil ikke være med til at lære vores børn at stave forkert - og
> overvejer faktisk at ændre til "grammatik".

Godt!

Havde det været i sprog-gruppen, ville der nok være flere
knoppede kommentarer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 18-09-08 20:48

Allan Vebel wrote:
> [...]

> Jamen, du ved jo at det er forkert.

> Havde det været i sprog-gruppen, ville der nok være flere

Måske. Men kig lige her:
http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler_mv/retskrivningsregler/a7-11-14/a7-12-store-og-sma-bogstaver-i-proprier#12_9

Lisbet