Mine tabeloverskrifter skal altid kunne se~
Fra : Linda Møller

Dato : 15-09-08 09:19

Jeg har en side, der ofte returnerer flere svar, end der kan
vises på én gang.
Tabellen er ret kompleks, så jeg har brug for at fastholde
overskriften på kolonnerne på skærmen, samtidig med at jeg kan
scrolle ned gennem svarene. Jeg ved, at det burde kunne laves med
CSS, men hvordan mon man lige gør?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-09-08 10:59

Linda Møller skrev:

> Jeg har en side, der ofte returnerer flere svar,
> end der kan vises på én gang.

Må vi se den?

Det er altid nemmere at danne sig et indtryk af det
eksisterende, for at kunne komme med en løsning.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Linda Møller

Dato : 16-09-08 12:34

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Må vi se den?

Ja - selvfølgelig.

Jeg har forsøgt mig med den "indlejrede" tabel - men jeg kan ikke
få den til at spille med mit recordset. Som det er nu, får jeg en
tabel for hver enkelt række i recordsettet, hvilket er logisk
nok.
Jeg har så forsøgt, at lægge blokken
<%Do While Not rst.EOF
numberofselected = numberofselected + 1
idCustInstr=rst("CustInstrId")
idInstrument=rst("InstrumentId")
idCustOwner=rst("CustOwner")
%>
ind i tabellen lige efter linien

Men det giver mig følgende fejlmelding: Expected 'Loop'

<!--#INCLUDE FILE="include/validate_inc.asp"-->
<!--#INCLUDE FILE="include/header_inc.asp"-->
<!--#INCLUDE FILE="include/eventhistory_inc.asp"-->
<!--#INCLUDE FILE="include/opendbclient_inc.asp"-->

<HEAD>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/item.css">
</HEAD>

<%
SetLocale("da")
%>

<script>
'function ImgWin(adr) {
' newWin = window.open(adr,
'popwin','toolbar=no,directories=no,menubar=no,scrollbars=yes,sta
tus=no,resizable=0,width=0,height=0');
'}

</script>

<%
if Request.Form("itemno") <>"" then
%>

   <!--#INCLUDE FILE="include/sp_inc.asp"-->
<!--#INCLUDE FILE="include/opendbserver2_inc.asp"-->

<%

sql="SELECT * " & _
"FROM Booking " & _
"WHERE custinstrid=" & Request.Form("CustInstrId") & " AND
webuserid=" & Request.Form("CustOwner")

' Response.write sql
rst2.Open sql,OBJdbConn
if not rst2.EOF then
rst2.movefirst
rst2.delete
rst2.UpdateBatch
rst2.Close
set rst2 = nothing
else
dim param1(20,2)
param1(0,0)="custinstrid"
param1(0,1)=Request.Form("CustInstrId")
param1(1,0)="instrumentId"
param1(1,1)=Request.Form("InstrumentId")
param1(2,0)="webuserId"
param1(2,1)=Request.Form("CustOwner")
CurrentBookingId=runsp("createBooking", param1)
end if
end if
%>

<%

sqlmain="SELECT CustInstr.id AS CustInstrId,
CustInstr.lastCalledDate, CustInstr.itemNo, Instrument.id AS
InstrumentId, Instrument.descr, Instrument.manufacturer,
Instrument.model, CaseItem.sEStatusId, Customer.ownedBy AS
CustOwner, Booking.id AS Bookingid" & _
" FROM (CaseItem RIGHT JOIN ((CustInstr INNER JOIN Customer ON
CustInstr.customerId = Customer.id) INNER JOIN Instrument ON
CustInstr.instrumentId = Instrument.id) ON CaseItem.custInstrId =
CustInstr.id) LEFT JOIN Booking ON CustInstr.id =
Booking.custinstrid" & _
" WHERE Not CustInstr.lastCalledDate = '01-01-1900' AND
CaseItem.sEStatusId Is Null AND " & session("RightToCust") & "
AND CustInstr.status =0" & _
" ORDER BY CustInstr.lastCalledDate DESC, CustInstr.itemaNo"

'Response.write sqlmain

rst.Open sqlmain,OBJdbConn
rst.MoveFirst

dim numberofselected
dim idCustInstr
dim idInstrument
dim idCustOwner
numberofselected = 0
idCustInstr = 0
idInstrument = 0
idCustOwner = 0

dim color
dim secondcolor
dim thirdcolor
%>

[...]

<%="Indkaldt dato:"%>

<%="Item nr."%>

<%="Instrument:"%>

<%="Fabrikat:"%>

<%="Model:"%>

<%="Status:"%>

<input type=submit class="knapbredde-16"
value="<%=DateValue(rst("lastCalledDate"))%>" id=lastCalledDate
name=lastCalledDate>
<%if isnull(rst("BookingId")) then%>
<%else%>
<%end if%>
<%rst.movenext%>
<%

Response.write r
' Response.write idCustOwner
Loop
%>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-09-08 19:44

Linda Møller wrote:

> Ja - selvfølgelig.

Jeg er helt sikker på, at Allan mente: Læg det online og kom med et link.
Der er næppe nogen her, der har lyst eller tid til at forsøge at genskabe
dit problem ud fra noget refereret kode. Problemet kan sagtens vise sig at
ligge et helt andet sted, så upload og kom med linket.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-09-08 17:37

Linda Møller wrote:

> [...]
> overskriften på kolonnerne på skærmen, samtidig med at jeg kan
> scrolle ned gennem svarene. Jeg ved, at det burde kunne laves med

Jeg ved ikke om det kan laves(udelukkende) med CSS, det må eksperterne
udtale sig om.
Men jeg fedtede med noget lignende engang i foråret, hvor også 'bunden'
skulle være fast.
Det blev groft sagt
<en div>
<en til div> (scrollable)
</en til div>
</en div>

Det ligger desværre ikke online, og er ikke færdigt, men der var(er) noget
bøvl med at få de forskellige bredder til at passe sammen.
(med mindre man kører alt i px).

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-09-08 20:48

Stig Johansen skrev:

Hvorfor ikke bare en overskrift (<hx>), den kan
formateres så den ligner en tabelcelle - det er jo
bare bokse der bliver stablet oven på hinanden.

Kom i tanker om at Erik engang har lavet sådan
noget på
http://hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp?id=tabover

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-09-08 21:19

Allan Vebel wrote:

> Stig Johansen skrev:

> Hvorfor ikke bare en overskrift (<hx>),

Det ved jeg ikke.
Jeg syntes bare det var mest logisk at lave en stribe <th>'ere, der matchede
de efterfølgende <td>'ere.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-09-08 23:22

Stig Johansen skrev:

> Jeg syntes bare det var mest logisk at lave en stribe
> <th>'ere, der matchede de efterfølgende <td>'ere.

Prøv det! Det er ikke altid at det er det mest logiske
der er mest logisk

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-08 05:44

Allan Vebel wrote:

> Prøv det! Det er ikke altid at det er det mest logiske
> der er mest logisk

Det skal jeg nok engang, hvis jeg kigger videre på det.
Det der var mit 'bøvl' med størrelse gik ud på at jeg har en stribe records
fra en database i detail tabellen.
Hver af disse records/rækker har tilknyttet 3 'ikoner' - edit,delete,move.
For at minimere html+css, har jeg lavet dem med baggrundsbilleder på
tr td+td+td osv.
Dvs ingen class osv på de enkelte td'ere.

Bøvler er så, som vistnok har været vendt adskillige gange, at jeg i
virkeligheden har brug for fast px. på disse <td>'ere med ikoner og %/em
for resten af <td>'erene.

Jeg har i virkeligheden brug for størrelser a la 100%-50px.

Jeg ved godt det ikke kan lade sig gøre, og formålet var bare udvikling af
lidt 'langhåret' AJAX/DB/Drag'n'drop - samt minimering af HTML/CSS.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-09-08 21:45

Stig Johansen skrev:

> For at minimere html+css, har jeg lavet dem med
> baggrundsbilleder på > tr td+td+td osv.
> Dvs ingen class osv på de enkelte td'ere.

Nu har jeg ikke set dit eksempel, men jeg ville have
anvendt:

#tabelnavn td{
definitioner:alle;
}

> Jeg har i virkeligheden brug for størrelser a la
> 100%-50px.

Alt kan lade sig gøre

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-08 05:32

Allan Vebel wrote:

> Nu har jeg ikke set dit eksempel, men jeg ville have
> anvendt:

Ok, så prøver jeg.
Det er noget jeg 'legede' med engang og det ligger på min interne server.
Som sagt, er det Ajax drevet, men jeg har lavet en 'validate after
javascript' i FF, og brugt det som statisk source og lagt det ud.
Der er med andre ord ikke tale om original source, men her er et link:
<http://w-o-p-r.dk/sal/saltest.html>

Desværre stripper tidy trailing / ved denne metode, så der er en masse
'valideringsfejl' men det burde ikke betyde noget for selve visningen.
Javascript funktionerne virker heller ikke, da den bagvedliggende database
m.m. mangler.

Det skal lige siges at jeg ikke har kigget på det siden engang i februar,
men funktionelt set, så burde denne tabel have følgende 'pseudo bredder'.
1. kolonne, tal: burde være fast tilpasset eksempelvis 4 cifre (4 em?)
3.+4.+5 kolonne, ikoner: burde passe præcis til ikonets bredde. (19 px)
2. kolonne, tekst: resten.

Jeg vil også lige nævne, at det mere er en generel løsning/koncept, jeg er
ude efter, ikke det specifikke tilfælde.
Andre tabeller kunne indeholde
tal,tekst,tal,tekst,tal,tekst,edit,delete,move.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-09-08 05:58

Stig Johansen wrote:

> Der er med andre ord ikke tale om original source, men her er et link:
> <http://w-o-p-r.dk/sal/saltest.html>

Siden har nederst tre tabeller stablet oven på hinanden. der burde kun være
en - med tre rækker. Midterste række skal have colspan sat til at omfatte
alle koloner og indeholden en div med overflow:auto og deri tabellen med
data.

Øverste række skal have tilføjet en kolonne mere for at kompensere for den
scrollbar, du har i midtertabellen. Derved får du tabeloverskrifterne E, D
og M til at stå lige over de kolonner, de skal fungere som overskrift for
(midterste tabel har 5 kolonner + scrollbar, så øverste skal have 6
kolonner. Tilsvarende skal midterste række i ydre tabel have colspan="6").

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-08 06:21

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> Midterste række skal have colspan sat til at
> omfatte alle koloner og indeholden en div med overflow:auto og deri

Jeg går ud fra du refererer til dit eksempel som Alan henviste til (?)
Det har jeg godt set, men jeg er mere servermand, så jeg skal bruge lidt tid
til at 'tygge' mig gennem det.

> Øverste række skal have tilføjet en kolonne mere for at kompensere for den
> scrollbar, du har i midtertabellen.

Jeg får ikke nogen scrollbar i FF3, hvad bruger du?
Det her er mere et forsøg udi at udnytte td+td+td osv, i stedet for at sende
hhv. class= eller img tags med hver enkelt celle.
Det virker vist kun i FF (og Konqueror), og så vidt jeg husker ikke i IE7.
(Jeg har kun IE6, og der virker det ikke, men jeg prøvede vist med IE7 hos
naboen på et tidspunkt).

> [...]
> (midterste tabel har 5 kolonner + scrollbar, så øverste skal have 6
> kolonner. Tilsvarende skal midterste række i ydre tabel have colspan="6").

Jeg kan ikke fremprovokere scrollbarer i de browsere jeg har til rådighed,
men hvis det bare virker i FF, så er jeg tilfreds.

Jeg kan godt se, at din metode med at lægge 'div i tabel' i stedet for
'tabel i div' må virke, og jeg skal nok prøve på et tidspunkt.

Som nævnt er det ikke et presserende problem for mig, blot inspireret af
tråden, så hvornår det bliver ved jeg ikke.
Men det vigtigste er, at nu véd at der er en løsning, samt hvor jeg kan
finde den - tak for det.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-09-08 06:37

Stig Johansen wrote:

> Jeg går ud fra du refererer til dit eksempel som Alan henviste til (?)

Lige præcis.

> Jeg får ikke nogen scrollbar i FF3, hvad bruger du?

FF3, jeg forundres over, at du ikke får nogen scrollbar:

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/stighohansen.gif

> Det virker vist kun i FF (og Konqueror), og så vidt jeg husker ikke i
> IE7.

Bortset fra at IE 7 af uransaglighe årsager ikke viser en scrollbar, virker
det såmænd også i IE 7.

> (Jeg har kun IE6, og der virker det ikke, ...)

I IE 6 mangler indholdet i de tre kolonner til højre i midtertabellen.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-09-08 17:51

Erik Ginnerskov wrote:

> FF3, jeg forundres over, at du ikke får nogen scrollbar:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/usenet/stigjohansen.gif

Glem det, Erik - På en eller anden måde tænkte jeg på vandret scrollbar.
Der må være sket en kortslutning mellem ørerne :)

Stig Johansen