centrering af div med 3 kolonner og fast b~
Fra : Paul S

Dato : 14-09-08 22:03

Hej
Jeg prøver at få lave en skabelon til en side med fast bredde,
der er centeret. Headeren sidder fint centreret og footeren
ligeså, men jeg kan ikke få de 3 kolonner til at sidde centreret

eks.
http://jazo.dk/CenterTop.htm

Håber der er en, der kan se hvad jeg gør galt

/Paul S

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 15-09-08 00:23

Paul S wrote:
> [...]
>
> eks.
> http://jazo.dk/CenterTop.htm
>
> Håber der er en, der kan se hvad jeg gør galt

Fjern display:inline; i #container, det skulle gøre tricket.

For at få IE til at opføre sig som forventet, så vil jeg råde dig til at
lave et specifikt IE stylesheet, og hente det med conditional comments*,
som det så fint hedder

<!--[if lt IE 7]>
<![endif]-->

Alt det der med at lave stjernehacks og alle de andre IE hacks, gør et
stylesheet uoverskuligt imo.

PS
En div er ALTID 100% bred af sin forældre, så du behøver ikke at skrive
width:900px i din #header

Dine position:relative, er ikke særlig nyttige før man begynder at bruge
position:absolute

* <http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/conditionalcomments/>

Fra : Paul S

Dato : 15-09-08 11:51

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> For at få IE til at opføre sig som forventet, så vil jeg råde dig til at
> lave et specifikt IE stylesheet, og hente det med conditional comments*,

&gt; <style type="text/javascript">
&gt; </style>
&gt; <![endif]-->

> [...]
> width:900px i din #header
>
> Dine position:relative, er ikke særlig nyttige før man begynder at bruge

Det var lige det, Martin. Tak for hjælpen

Hvis jeg skulle finde på at fjerne filen jeg referer er her slut resultatet

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
<title>Centrer header</title>
body{
   margin:0;
   padding:0;
width:100%;
text-align:center;
color:#000000;
font:11px tahoma, arial, verdana;
   background:#b5a194 url(images/bg.gif) repeat-y center;
}
#container
{
width:900px;
margin:0 auto 0 auto;
text-align:left;
}
#header
{
background-color:#957966;
border-bottom:1px solid #ffffff;
}
#leftRail{
   width:163px;
   background-color:#ff1111;
   float:left;
}
#center
{
   float:left;
   width:565px;
}
#rightRail{
   float:left;
   width:172px;
   background-color:#1111ff;
}
#footer{
   width:900px;
   clear:both;
   background-color:#ddd;
}
</head>
         <h2>Header</h2>

         <h2>Left</h2>

         <h2>Content</h2>
         <h2>right</h2>

Fra : Paul S

Dato : 15-09-08 20:28

> [...]
> width:900px i din #header
>
> Dine position:relative, er ikke særlig nyttige før man begynder at bruge

Hvis man trækker i browserens højre kant vises en tynd hvid margin til højre
alt efter hvor meget man trækker i den. Hvordan undgår man det ?

mvh

Fra : Birgit Holme

Dato : 15-09-08 01:10

Har du prøvet at fjerne "text-align:left;"

Den kan muligvis være synderen - har ikke testet det!

/Birgit

#container
{
width:900px;
margin:0 auto 0 auto;
   display:inline; /* So IE plays nice */
text-align:left;
position:relative; /* sæt referencenul i #side */
}