Runde hjørne og billede som baggrund
Fra : Johnny Kristensen

Dato : 13-09-08 16:38

I mit tidligere indlæg:
(http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/
Default.asp?messageid=%3C48c7b27d%240%2490270%2414726298%40news%2
Esunsite%2Edk%3E)
som handlede om mellemrum mellem billeder mm blev jeg henvist
til:

http://webdesign101.dk/css/roundcorners/eksempel_1.html

som en anbefalet løsning til at lave runde hjørner.
(min løsning var nifty, der benyttede javascript)

Det har jeg taget til mig og forsøgt at implementere det.

http://ny.jamweb.dk/

Den øverste er den gamle løsning(Nifty) og den nederste er den
nye.

Min udfordring er nu at få billedet som i øverste til at dække
baggrunden. Den kan jeg simpelthen ikke lige selv regne ud. Kan
det overhovedet lade sig gøre ???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-08 18:24

Johnny Kristensen skrev:

> Min udfordring er nu at få billedet som i øverste til at dække
> baggrunden. Den kan jeg simpelthen ikke lige selv regne ud. Kan
> det overhovedet lade sig gøre ???

Jeg har ikke testet, men du skal sikkert bare bruge samme CSS som
til det første eksempel. Måske har du bare glemt at lave en
..boxcontent i den CSS-fil?

Prøv at kopiere div#img_cont og div#img_cont img.

--
Bertel

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 13-09-08 22:08

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg har ikke testet, men du skal sikkert bare bruge samme CSS som
> til det første eksempel. Måske har du bare glemt at lave en
> ..boxcontent i den CSS-fil?
>
> Prøv at kopiere div#img_cont og div#img_cont img.

Du kan sagtens sige bare...ha ha...
Det er nemt når man kan. OK, jeg hopper på hesten og prøver mig lidt
mere frem.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-09-08 20:46

Johnny Kristensen skrev:

> Det har jeg taget til mig og forsøgt at implementere det.
>
> http://ny.jamweb.dk/

Det ser vidt forskelligt ud i IE6, IE7, FF2 og FF3, prøv at
bruge Screenshot i
http://www.totalvalidator.com/validator/ValidatorForm

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 13-09-08 22:12

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det ser vidt forskelligt ud i IE6, IE7, FF2 og FF3, prøv at
> bruge Screenshot i
> http://www.totalvalidator.com/validator/ValidatorForm

Ja det har du godt nok ret i. Det ser faktisk ud til at det er
den "gamle" (øverste) version der fungerer i flest browsere.

Hvor bagud kompatibelt bør man kode ???

Tak for link til den kanon hjemmeside ellers.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-09-08 23:04

Johnny Kristensen skrev:

> Hvor bagudkompatibelt bør man kode?

Det skal i hvert fald se ensartet ud i de browsere jeg har
nævnt, og også i Opera.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-09-08 23:29

"Johnny Kristensen" <johnnyNEJTAKTILSPAM@jamweb.dk> skrev

> Hvor bagud kompatibelt bør man kode ???

Nok ikke så meget et spørgsmål om bagudkompatibilitet, som et spørgsmål om
crossbrowser-kompatibilitet.

Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor det ser så mærkeligt ud i min Firefox 3,
da jeg selv har brugt samme fremgangsmåde uden problemer.

Den eneste forskel jeg lige kan få øje på, er at du har sat float på
..boxcontent.

Fra : Johnny Kristensen

Dato : 14-09-08 09:46

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nok ikke så meget et spørgsmål om bagudkompatibilitet, som et spørgsmål om
> crossbrowser-kompatibilitet.

Jeg er godt fristet til at gå tilbage til javascript løsningen igen. Den ser
trods alt ganske ens ud i de forskellige browsere i modsætning til min CSS
løsning.

Desuden er javascript løsning mere overskuelig/gennemskuelig syntes jeg.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-09-08 11:32

Johnny Kristensen frembragte:

> [...]
> løsning.
>
> Desuden er javascript løsning mere overskuelig/gennemskuelig syntes jeg.

For mig ser det ud somom forskellen er, at "javascript" løsningen, får
opsat css'en rigtigt, mens din css må have nogle problemer (har ikke
kigget kode).
Hvis du holder dig til standarderne, og bruger css rigtigt, vil du
komme meget tæt på noget der er ens i alle browsere (og hvis det ikke
er, er det browserne der er noget i vejen med).

Det anbefales kraftigt, at anvende FF til design. Ser det rigtigt ud
der, er chancen for at de andre også viser det rigtigt, langt større,
end hvis du f.eks. anvender IE til din udvikling.
Desuden er det en rigtig god til udvikling at anvende FF2.0.0.16 og
bruge Firebug - den kan vise dig både din css, html, scripting og en
masse andre ting, og du kan ændre på css i browseren og se effekten
umiddelbart.
(Firebug findes endnu ikke til FF3 - så det skal være den lidt ældre,
for at få denne fordel).

Birger

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-09-08 22:49

Philip Nunnegaard skrev:

> Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor det ser så
> mærkeligt ud i min Firefox 3, da jeg selv har brugt
> samme fremgangsmåde uden problemer.

Det er noget med højde på boksene - er der ikke sat
en højde af, går det helt galt med float.

I det hele taget skal det styres stramt, også med margin
og padding, for at det ser bare nogenlunde ensartet ud i
de enkelte browsere, men det lærer man efterhånden
som man ser resultatet.