HTML: links med og uden dekoration
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 13-09-08 16:12

Hej!

Vedr. http://www.familien-pultz.dk/side3.htm

Som man kan se, er linksene i menuen sorte, - fordi:
a {
   color: black; text-decoration: none;
}

Hvis man studerer linien med koncerten den 28. september, så er
der et link til Børnefonden, og dette link er selvfølgelig også
sort.... - men så kan folk jo ikke vide, at det er et link,
medmindre de ved en tilfældighed kommer til at føre musen hen
over Børnefonden. Kan jeg ikke give dette ene link en anden
farve?

Venlig hilsen Kirsten Pultz.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-09-08 16:32

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> Kan jeg ikke give dette ene link en anden
> farve?

Som jeg ser det på din side, så taler vi om helt generelt at links i
brødteksten skal have en anden styling end i menuen?

Det kan løses på 2 måder.

1) Tildeling af class

a {
color: blue;
}

a.menu {
color: black;
text-secoration: none;
}

I menuen tager du så linkene på denne måde:
<a class="menu" href="...osv...">

2) Styling afhængigt af hvilken <div> de ligger i
a {
color: 00a;
}

.spalte2a a {
color: #000;
text-decoration: none;
}

#00a og #000 er kortform for #0000aa og #000000 (mørkeblå og sort).
Sidste erklæring angiver at alle links i menufeltet skal have den styling
som du har i dag, mens alle andre links skal være blå.
Så vidt jeg kan se, vil du opnå samme effekt, hvis du skifter ".spalte2a" ud
med "h3" (altså et link i en <h3>).

Personligt ville jeg foretrække en "text-decoration: underline;" på linket i
brødteksten, og så ellers lade den forblive sort.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 13-09-08 17:02

Hej igen.

Mange tak.
Jeg valgte:

> 1) Tildeling af class

> Personligt ville jeg foretrække en "text-decoration: underline;" på linket i
> brødteksten, og så ellers lade den forblive sort.

Ja, det foretrækker jeg også!

Venlig hilsen Kirsten.

Fra : Birgit Holme

Dato : 13-09-08 18:42

Du kan også finde mange ideer til "links-styring" her.

/Birgit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-09-08 19:42

Birgit Holme wrote:
> Du kan også finde mange ideer til "links-styring" her.

Hvor? Du kom ikke med noget link.

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 15-09-08 01:12

Doh! Eller er det kejserens nye klæder... Sorry her er linket!

http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp

/Birgit