OL - liste
Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-09-08 21:56

Hej,

Er der nogen der har et bud på, hvordan man *bedst* løser dette problem:

Jeg har en nummereret liste (OL), hvor der er "huller" i. Altså:
1, 3, 4, 7, 8, 9 osv.

Se eksempel:
<url: http://www.marxisme.dk/arkiv/marx-eng/1885/10/08-kommforb.asp#n08>

Med lidt kringlet CSS kan jeg få det til at validere HTML4 Strict og
virke i FF3 og nyere Opera, men ikke i IE6.

Så jeg er landet på fx:
<li value="3">
<li value="7">
- for hver gang der er "springes". Og så acceptere, at det "kun"
validerer til HTML4 Transitional.

Nogen der har bedre bud?

NB: Det er ikke fordi jeg synes det er et stort problem, at den kun
validerer til Transitional, så opfat det mest som en "udfordring til
nørderne"

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-08 23:17

Jørn Andersen skrev:

> Er der nogen der har et bud på, hvordan man *bedst* løser dette problem:

Jeg ved det ikke, men jeg kender problemet. Jeg havde det engang
hvor jeg ville 'afbryde' en liste fordi der skulle kommenteres
ind imellem. Jeg lavede det ved at lukke ol og oprete en ny med
start-parameteren sat til næste nummer. Det validerer også kun
transitional.

Man kunne vel lave det ved at lave en klasse, usynlig, og tildele
den til de numre der springes over, men det virker lidt
Storm P-agtigt.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-09-08 23:37

On Wed, 10 Sep 2008 00:17:04 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>ind imellem. Jeg lavede det ved at lukke ol og oprete en ny med
>start-parameteren sat til næste nummer. Det validerer også kun

Det er ikke så tit jeg har behov for at lave lister, men når det sker,
så skal det ikke være ret meget ud over standard, før understøttelsen er
.... tvivlsom.

>Man kunne vel lave det ved at lave en klasse, usynlig, og tildele
>den til de numre der springes over, men det virker lidt
>Storm P-agtigt.

Ja. Og en rigtig dum løsning, hvis man slår CSS fra.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-09-08 23:58

Jørn Andersen skrev:

> Jeg har en nummereret liste (OL), hvor der er "huller" i.
> Altså: 1, 3, 4, 7, 8, 9 osv.

Jamen, hvorfor skal der være huller i?

> <li value="3">
> <li value="7">

Den bedste løsning er nok at lave en ny liste hver gang der
skal laves et hul - og så formatere den derfra.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-09-08 00:04

On Wed, 10 Sep 2008 00:57:41 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jamen, hvorfor skal der være huller i?

Sådan er det jo nogle gange, når det er en tekst, man ikke selv har
skrevet ...

Konkret skyldes det, at det er de vigtigste elementer i en liste af
krav. Så derfor er nummeret knyttet til kravets tekst, og man kan ikke
bare om-nummerere.

>Den bedste løsning er nok at lave en ny liste hver gang der
>skal laves et hul - og så formatere den derfra.

Det synes jeg er en dårlig løsning, da markup'en så fortæller, at der er
tale om forskellige lister.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-08 00:40

Allan Vebel skrev:

> Jamen, hvorfor skal der være huller i?

Jeg har et lignende problem:

   http://bertel.lundhansen.dk/?page=irfanview/picturesize

Hvordan kan det laves strict? Siden validerer ikke fordi jeg har
benyttet ol-parameteren start, og indholdsfilen er inkluderet i
en strict rammefil.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-08 08:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan kan det laves strict? Siden validerer ikke fordi jeg har
> benyttet ol-parameteren start, og indholdsfilen er inkluderet i
> en strict rammefil.

Vi havde en diskusion for nogen tid siden (en tråd om target, tror jeg det
var) om hvorvidt der skulle bruges transitional eller strict og hvilke
muligheder det indebar. Her er så et klart eksempel på en nyttig funktion,
der af uforklarlige årsager er fjernet i strict. Jeg bøjer mig - og beder
til, at nogen med tilstrækkelig indflydelse får W3C til at genindføre det
snarest.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-09-08 21:02

On 9 Sep., 22:55, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Er der nogen der har et bud på, hvordan man *bedst* løser dette problem:
>
> Jeg har en nummereret liste (OL), hvor der er "huller" i. Altså:
> 1, 3, 4, 7, 8, 9 osv.

Hvad er årsagen til, det skal springe "uligt"?

MVH
Rune Jensen

--
EuroDance & House for Life!
http://runejensen.dk/om/radiostation.asp

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-09-08 17:57

On Tue, 9 Sep 2008 20:02:29 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Hvad er årsagen til, det skal springe "uligt"?

Se mit svar til Allan - eller linket i første indlæg:

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-09-08 09:13

On 10 Sep., 18:56, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Se mit svar til Allan - eller linket i første indlæg:
> <url:http://www.marxisme.dk/arkiv/marx-eng/1885/10/08-kommforb.asp#n08>

Ja, jeg tror egentlig godt, jeg ved hvor Allan vil hen.

Man kunne argumentere for, at de tal er en del af indholdet, af den
måde, de springer på, og at de ligner mere paragraffer, og derfor ikke
hører til som en del af listens nummerering. En rangordnet liste
bør(?) i princippet kunne udskiftes tal med bogstaver, eller laves med
romertal, hvis det er det, uden at indholdets mening ændres. Det vil
du vel ikke kunne i dette tilfælde.

Men jeg tror egentlig også det er en del af årsagen til, man har
fjernet spring, at tallene så vil få indholdsværdi. Jeg kan ikke
rigtigt forestille mig en situation, hvor springende lister er
nødvendige, eftersom et spring uværgeligt vil give indtryk af, at
"noget mangler".

Iøvrigt, så genindfører de - efter sigende - det med value og spring i
HTML5.

Det hjælper selvfølgelig ikk i IE6, men det viser da, at andre også
har været i tvivl;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-08 16:24

Rune Jensen skrev:

> Jeg kan ikke
> rigtigt forestille mig en situation, hvor springende lister er
> nødvendige

Godt nok er det ikke springende numre, men hvad siger du til min
eksempelside?

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-09-08 10:34

On 11 Sep., 17:23, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Godt nok er det ikke springende numre, men hvad siger du til min
> eksempelside?

Nu er det jo bare et forsøg (mit eget) på en forklaring på hvorfor de
kan have fjernet en funktion, som synes praktisk for nogle eller i
visse tilfælde.

Jeg Googlede faktisk på ordnede lister, og der var et par sider, som
diskuterede det. Hvor der så var argumenter både for og imod, som også
lignede disse.

Jeg kan godt se, din liste bør være sammenhængende, men så burde man
vel kunne - i stedet for <h4> - give den en definition list/term over
de relevante listepunkter/grupper. Det ville så blive noget med en
overordnet ordnet liste med de forskellige definition lists, som igen
indeholdt nummererede lister (a la en underliste). Jeg ved faktisk
ikke helt, om det er muligt heller, så det ser logisk ud;)

Men grundlæggende vil da stadig gælde, at det ikke er tallet som
sådan, men mere det, at listen er ordnet, så man har en arbejdsgang,
som kendetegner den? Du kan jo i og for sig sagtens plugge et punkt
mere på uden at det ødelægger det samlede billede. Eller udskifte
tallene med bogstaver/romertal.

Men som sagt, de er også i tvivl, dem som laver standarderne, så de
har sikkert hørt lign. argumenter som i kommer med.

I de forskellige diskussioner omkring ordnede lister, kom et par
stykker ind på Google. Jeg er ikke sikker på, hvordan den opfatter
lister, men hvis den ikke "oversætter" dem, så vil en ordnet liste,
hvor tallet er af vigtighed/del af indholdet gå forbi den, jo.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-09-08 11:55

On 11 Sep., 18:33, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Men grundlæggende vil da stadig gælde, at det ikke er tallet som
> sådan, men mere det, at listen er ordnet, så man har en arbejdsgang,
> som kendetegner den?

OK, jeg kan godt se, det med at få "indholdsværdi" ikke er så lige
til, nu jeg har kigget lidt nærmere på det. Så i dit tilfælde, kunne
man godt have haft nogle flere muligheder.

Jeg synes dog stadig, det virker som om, man "interrupter", når man
laver springende li'er i den samme liste, altså at der mangler noget.

I jørgens tilfælde, da ville jeg måske sætte hvert punkt i en <p>
sammen med tallet. Evt. en definition list med tallet i <dt> og
forklaringen i <dd>. Men den er ikke lige til at sætte logisk op, nej.
Selv om man vidstnok kan "fuske" lidt med noget CSS også.

MVH
Rune Jensen