Midter søjle af tre ikke på linie - css fl~
Fra : Birgit Holme

Dato : 08-09-08 04:49

Jeg kan ikke få søjlen i midten til at opføre sig ordentlig...

http://www.activeintampa.com/nightskates/next-skate.php

De tre søjler skulle gerne ligne hinanden, men den i midten
"klapper" punkt opstillingen sammen + jeg kan ikke få den til at
starte på samme sted som højre og venstre.

Jeg tror jeg har stillet på alt og alle, men kan ikke finde den
magiske kombination.

Er der nogen der kan gennemskue det?

Her er den del af min .css

#sidebar1 {
   padding-top: 0px;
   margin-top: 0px;
   margin-right: 80px;
   float: left;
   width: 230px;
   background: #000000;
   padding-right: 0px;
}
#sidebar2 {
   padding-top: 0px;
   margin-top: 0px;
   float: right;
   width: 270px;
background: #000000;
   padding-left: 0px;
}
#midt {
   padding-top: 0px;
   padding-right: 0px;
   padding-bottom: 0px;
   padding-left: 0px;
   margin-top: 0px;
   margin-right: 0px;
   margin-bottom: 80px;
   margin-left: 0px;
}

Hvis det ikke er nok er resten af filen her
http://www.activeintampa.com/nightstyle.css

Takker for hjælpen/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-09-08 09:13

Birgit Holme formulerede spørgsmålet:
> [...]
>    margin-left: 0px;
> }
>

> Hvis det ikke er nok er resten af filen her

http://validator.w3.org/

Der er fejl.
Hvorfor inline css, når du allerede har en fil at skrive det i.
Det kan ikke være for overskuelighedens skyld.

<a> tags skal have enten name eller href.
Du har et par steder <a class="..">, som ikke giver mening.

Birger

Fra : Birgit Holme

Dato : 08-09-08 14:44

Birger, jeg forstår ikke lige hvad det er du skriver, alt mit css er
i en separat fil http://www.activeintampa.com/nightstyle.css og den
validerer ganske fint og ligeledes gør alle siderne. Så koden er
ifølge w3 ganske standard - at den måske ikke er smuk, ahhh well det
kigger jeg på en anden dag

Har du et andet forslag, som måske kan hjælpe min midtersøjle til at
se ens ud?

Mvh/Birgit

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-09-08 16:06

Følgende er skrevet af Birgit Holme:
> [...]
> kigger jeg på en anden dag
>
> Har du et andet forslag, som måske kan hjælpe min midtersøjle til at

Kopi af nogle af de første sider på din side :
style="width:800px;margin-left:auto;margin-right:auto;">
style="..." er hvad jeg forstår ved inline css. (Og dermed nej, alt dit
css er ikke i en separat fil...)
Og det harmonerer dårligt med også at have en css fil, der måske eller
måske ikke også sætte attributter for elementerne, og gør derved
tingene uoverskuelige.
HTML er til indhold og css til styling. Hensigten er at holde indhold
og visning adskilt.
Og det er ikke det, du opnår ved den sammenblanding af tingene der pt.
er på din side - tværtimod, kan man godt sige
Og det helt uden hensyn til om det validerer eller ej.

checkede.
Men kan se at du har fået dem rettet.

<a> står for et anchor. Det anvendes enten som referance for link andre
steder fra ( med name="..")[bogmærke], eller som et link til et andet
sted (med href="..")[link].
Uden en name eller href angivet, er der ingen der ved hvad et <a> er
eller hvordan det vises - og det burde IMHO give fejl i validering.
Du har flere sådanne udefinerede anchors...
<a class="NOLINK">
Ren volapyk, som man ikke kan forventes tolkes ens af forskellige
browsere.

Din kode er såmæand ikke den værste vi har set (selv om den på nogle
punkter ligner meget godt :D).
Hvis man vil have hjælp af andre, er det bare ikke godt nok, at man
selv kan finde rundt i den.

OT og ren nysgerrighed:
Sidder du i Tampa, og hvorfor er det en dansker der designer de sider?
(Har selv boet i Sarasota/Englewood fra 1999 til i 2003)

Birger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 11:18

Birgit Holme skrev:

> De tre søjler skulle gerne ligne hinanden

Du styler dem jo ikke ens.

Lav sidebar1, sidebar2 og sidebar3 med samme styling.

Har dog ikke testet det.

--
Bertel

Fra : Birgit Holme

Dato : 08-09-08 15:05

søjlerne er ens stylede mht til top men alligevel sniger der sig
noget tomrum ind på midtersøjlen
se dette billede (punkt 1 eller område 1)
http://www.activeintampa.com/nightskates/forklaring.gif

Dernæst er li og ul de samme i alle søjlerne, men i midter søjlen
folder det ikke ud (se område 2 på overstående billede).

Hmmmm jeg er godt klar over det er mig der laver noget forkert,
men ikke om jeg kan se forskellen.

Håber en med friske øjne kan gennemskue, hvad det er jeg gør
galt.

/Birgit

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 15:20

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev

> søjlerne er ens stylede mht til top

Midtersøjlen har fået noget margin og padding på, som ikke er med på de to
andre.
Hvad sker der, hvis du fjerner padding-top og/eller margin-top fra #midt?

På min skærm ligger midtersøjlen nemlig højere oppe end de to andre.

Fra : Birgit Holme

Dato : 08-09-08 16:14

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Hvad sker der, hvis du fjerner padding-top og/eller margin-top fra #midt?
>
> På min skærm ligger midtersøjlen nemlig højere oppe end de to andre.

korrekt at midtersøjlen ligger højere end de andre (dog kun i FF).

Jeg fjernede alt på midtersøjlen (havde i mellemtiden forsøgt at sætte det til
"0", men nu er det helt væk)

Noget af mit problem var txt-align som overlappede hinanden og derfor ser det
nu totalt ud som jeg vil have det i IE7, men ikke om jeg kan få det til at
virke i FF - grrrrrrrrrrrrr

http://www.activeintampa.com/nightskates/next-skate.php

Såå øøhhh ?!?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 18:30

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev

> korrekt at midtersøjlen ligger højere end de andre (dog kun i FF).

Det var også FF jeg tjekkede i.
Bruger selv konsekvent FF under udvikling af hjemmesider og tjekker så først
derefter hvordan det ser ud i IE.
Ofte er det nemmere at arbejde dén ved end modsat.

> Jeg fjernede alt på midtersøjlen (havde i mellemtiden forsøgt at sætte det
> til
> "0", men nu er det helt væk)

OK! Kom også til at se nærmere på det, efter jeg havde smidt mit sidste
indlæg og var pludselig ikke så sikker på at det var det der skulle til.

Personligt havde jeg nok givet de 3 felter en class i stedet for et ID.
Disse 3 felter skulle så have samme class, der dermed alle blev floatet til
venstre, fik en højremargin på 10px og en bredde på f.eks. 31-32%.
Så burde de stå lige ved siden af hinanden uden at løbe ind over hinanden.

Fra : Birgit Holme

Dato : 08-09-08 20:49

Du er en ørn, Philip!! Takker og bukker så mange gange

Nu er det noget så smukt over det hele og hvad ved jeg.

32% var det magiske tal, ellers floated de næste segmenter op over - mit
blodtryk fik sig nogle ture op i "unormalt højt"....

Skal lige have nærlæst hvad id og class gør der er så forskellige - men igen
..css og mig lærte først at hinanden at kende for mindre end en måned siden, så
det finder jeg jo ud af på et tidspunkt.

MVH/Birgit

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 21:03

> [...]

> .css og mig lærte først at hinanden at kende for mindre end en måned
> siden, så
> det finder jeg jo ud af på et tidspunkt.

Egentlig gør det ingen forskel om du bruger det ene eller det andet.
Men ID skal være unik, så den kan kun optræde én gang på siden.
Når jeg så foreslog at bruge class i stedet var det for at du kunne genbruge
samme egenskaber på alle tre elementer.

Normalt bruger jeg class, med mindre jeg på forhånd ved at et element kun
skal forekomme ét sted på siden, f.eks. menuen.
Egentlig ser jeg ingen fordel ved ID udover at det kan hæftes på et
javascript.
Men her er der nok nogle der kan fortælle mig om andre fordele.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 22:08

Philip Nunnegaard skrev:

> Egentlig ser jeg ingen fordel ved ID udover at det kan hæftes på et
> javascript.

Det bruges til interne links - altså inden for samme side.

Der er det netop kritisk at id'en er unik.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-09-08 22:23

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Det bruges til interne links - altså inden for samme side.

Det giver da mening.
Altså i stedet for at indsætte en masse <a name="nogetxxx"></a>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 23:03

Philip Nunnegaard skrev:

> Det giver da mening.
> Altså i stedet for at indsætte en masse <a name="nogetxxx"></a>

Præcis. Det er ikke længere logisk at bruge et pseudolink efter
at vi har fået id.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 09-09-08 00:37

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Præcis. Det er ikke længere logisk at bruge et pseudolink efter
> at vi har fået id.

For pokker! Det skulle jeg have vidst (og det har man garanteret kunnet
siden 1999 eller sådan noget). Jeg har tit undladt det helt fordi jeg syntes
at det på én eller anden måde så forkert ud i koden med disse tomme
pseudolinks.

Fra : Birgit Holme

Dato : 09-09-08 05:56

Takker for diskussionen de herrer! Jeg lærer noget hver gang jeg er her.

Jeg har stirret mig blind på http://www.squiggyclassicinline.com/squiggyny.php
og kan ikke få min counter til at gå i gang.

Den virker fint på det gamle design http://www.squiggyclassicinline.com

Så ja nu er alle mine sider helt tabel-frie Skal dog lige have konverteret de
gamle filer, men designet er klart, bortset fra de counter.

Hvad gør jeg galt??

Takker/Birgit

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-09-08 08:23

Birgit Holme wrote:
> Takker for diskussionen de herrer! Jeg lærer noget hver gang jeg er
> her.

Tillad mig på falderebet at komme med et enkelt ændringsforslag: Lad være
med at ændre tekststørrelse på links ved hover. Jeg (og sikkert også andre)
finder det irriterende og distraherende, at den efterfølgende tekst hopper
op og ned, når musen kommer hen over et link.

Du kunne i stedet ændre tekstfarve eller baggrundsfarve, det har samme
visuelle indikation af at her er der et link - uden at noget andet hopper op
og ned.

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 09-09-08 19:32

Doh! and Oooops - re. hover.

Det var noget jeg sad og legede med og så fik jeg åbenbart ikke rettet det
tilbage. Enig - ja det er irriterende!

Jeg har det stadig på en af mine andre sider, men der er jeg ikke ene om at
bestemme og well "nooooo don't change that, we looooove that" (skal siges med
sydstatsamerikansk accent

så ja ikke alle syntes der er irriterende

/Birgit

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-09-08 21:41

Birgit Holme skrev:

> så ja ikke alle syntes der er irriterende

Jeg synes også at det er irriterende som det var før,
men nu er det vist lidt flad, ikke?

Der må gerne være en hover-effekt - nu har du slet ikke
noget

Hvorfor skriver du ikke bare med sort tekst, og så laver
dine links grønne? Eksempel:

a.txt:link{
color:#050;
background:inherit;
text-decoration:none;
font-weight:bold;
}
a.txt:hover{
background:#050;
color: #fff;
}

Det bliver hurtigt for uoverskueligt med tekst og links i
samme farve.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birgit Holme

Dato : 10-09-08 17:58

Point taken!

http://www.activeintampa.com/nightskates/next-skate.php

Ikke helt det du sagde, men det ville også være mod min natur

Tak for ideen!!

/Birgit

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-09-08 18:19

On 10 Sep 2008 16:57:33 GMT, Birgit Holme <mail@birgitholme.dk> wrote:

>Point taken!

Please, gider du ikke beskære dine citater og svare *under* det, du
svarer på.
Det gør det lettere at læse og gør indlæggene mindre.

Se evt. link i signatur.

PS: Gider du tage et kig på:
<url: http://usenet.lundhansen.dk/?side=citatteknik>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-09-08 18:32

Jørn Andersen skrev:

> PS: Gider du tage et kig på:
> <url: http://usenet.lundhansen.dk/?side=citatteknik>

Det er vist undgået din opmærksomhed at http://usenet.dk/ er oppe igen
og at indholdet er flyttet derover. Heldigvis har Bertel lavet
automatisk omstilling.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 10-09-08 20:31

On Wed, 10 Sep 2008 19:32:03 +0200, Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk>
wrote:

>Det er vist undgået din opmærksomhed at http://usenet.dk/ er oppe igen
>og at indholdet er flyttet derover.

Det har du ret i - tak for hjælpen!

Jeg tester lige, at jeg har rettet rigtigt.

Mvh. Jørn

Om citatteknik på Usenet:
<url: http://usenet.dk/?side=citatteknik>

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-09-08 08:27

Birgit Holme wrote:

> [...]
> (skal siges med sydstatsamerikansk accent
>
> så ja ikke alle syntes der er irriterende

Bed dem gå ind på http://www.activeintampa.com/nightskates/next-skate.php og
i kolonne 2 eller 3 pege på det sidste s i Saturday Night Skaters - en
grusom oplevelse.

Erik Ginnerskov

Fra : Birgit Holme

Dato : 10-09-08 17:02

Korrekt det er temmelig grusomt, man skal dog være temmelig præcis med at
placere curseren, men ja det er noget en hoppende oplevelse

Jeg sniger mig nok til at rette det om et par dage, sådan "hovsa hvordan er det
dog sket"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-08 09:06

Birgit Holme skrev:

> så ja ikke alle syntes der er irriterende

Jeg synes også at hopperiet er irriterende.

Hvis du absolut vil beholde effekten, så style teksten sådan at
boksen om den fylder det samme både uden og med hover.

--
Bertel

Fra : Børge Jensen

Dato : 10-09-08 15:56

> Det er vist undgået din opmærksomhed at http://usenet.dk/ er oppe igen
> og at indholdet er flyttet derover.

Ja, og det er lige så grimt som Bertels øvrige sider.

Der er bl.a en fikseret boks (Rettet) der dækker noget af indholdet
ved mindre opløsninger, det er ikke så smart.

Desuden bestemmer han at jeg skal se det med Times, det bør brugeren
selv bestemme. Jeg synes at Times er grimt.

Siden trænger i den grad til en vurdering af det grafiske design, er
det Bertel der har bestemt det hele?

I mine øjne bør en usenet-side fremstå fuldstændig neutral, og ikke
farvet af nogens præferencer for farver, skrifttyper, bestemt design
og andet, det skal nok nærmest være en tekstversion.

I gamle dage var der en styregruppe, findes det ikke mere?

--
Børge Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-09-08 23:31

Børge Jensen skrev:

> I gamle dage var der en styregruppe, findes det
> ikke mere?

Jo, det er også Bertel

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-08 01:33

Allan Vebel skrev:

> Jo, det er også Bertel

Nej, det er det nu ikke. Styregruppen fungerer, men har ikke haft
meget at lave.

http://usenet.dk/?side=styregruppen

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-08 01:35

Børge Jensen skrev:

> Ja, og det er lige så grimt som Bertels øvrige sider.

Hvor var du henne da der skulle laves et stykke praktisk arbejde?

> Siden trænger i den grad til en vurdering af det grafiske design, er
> det Bertel der har bestemt det hele?

Ja. Der var ikke andre der meldte sig.

--
Bertel