SSI - include file
Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 05-09-08 15:33

Jeg kender ingenting til SSI. Jeg har tænkt mig at bruge det til
at inkludere menuen i mine sider. Jeg har derfor læst jeres
tutorial om "include file" men kan slet ikke få det til at virke.

Jeg kan se 2 mulige problemer:

1. Min hjemmeside er ikke oploadet. Skal siden være oploadet for
at man kan se resultatet?

2. Når jeg gemmer filen som andet end html, enten shtml, asp
eller php bliver den til en tekstfil som ikke kan åbnes i en
browser. Skal det være sådan?

Måske er SSI lidt for avanceret, så hvis der findes en nemmere
metode hører jeg gerne hvad I foreslår. Det jeg vil er at kunne
redigere menuen eet sted. Jeg har før brugt frames men har mødt
nogle problemer med det.

Evelyne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-09-08 15:52

"Evelyne Black Petersen" <evelynebp@sol.dk> skrev

> Jeg kender ingenting til SSI. Jeg har tænkt mig at bruge det til
> at inkludere menuen i mine sider. Jeg har derfor læst jeres
> tutorial om "include file" men kan slet ikke få det til at virke.

<offtopic>
Jeg går ud fra at du skriver fra HTML.dk.
Denne debatgruppe kan læses fra alle mulige steder, bl.a. via html.dk eller
Google Groups.
Selv læser jeg dem via mit mailprogram (nyhedsgrupper).
</offtopic>

> 1. Min hjemmeside er ikke oploadet. Skal siden være oploadet for
> at man kan se resultatet?

Hvis du skal kunne teste dine filer, skal du enten uploade dem på nettet på
et sted der understøtter SSI.
Eller også skal du installere en server på din egen computer til testformål.

Du kan f.eks. installere IIS (følger automatisk med Windows, med mindre du
har XP Home eller Vista Home Basic).
Eller du kan springe dét over og bare uploade direkte.

Humlen er at filerne skal ligge et sted, der er i stand til at tolke
serversidekoden for din browser.

> 2. Når jeg gemmer filen som andet end html, enten shtml, asp
> eller php bliver den til en tekstfil som ikke kan åbnes i en
> browser. Skal det være sådan?

2 muligheder:
1) Da siden bare ligger lokalt på din harddisk uden serveropsætning, tolkes
serverside-koden slet ikke.

2) Det er én af de latterlige ting, som Microsoft har fundet på.
Hvis man ikke piller ved standardinstillingerne, finder den på at lave det
så når du gemmer en fil som f.eks. filnavn.asp, gemmer den det som
filnavn.asp.txt.

Det kan du ændre ved at gå ind i Kontrolpanel .
Udseende og personlige indstillinger -> Mappeindstillinger -> Fanebladet
"Vis"
Fjern fluebenet ved "Skjul filtypenavnene for kendte filtyper".

> [...]
> metode hører jeg gerne hvad I foreslår. Det jeg vil er at kunne
> redigere menuen eet sted. Jeg har før brugt frames men har mødt

SSI er ikke specielt avanceret, når du først lærer det.
Det er nok bare ovenstående der driller dig lidt.
SSI (samt php's include, som er det samme bare med php) var den direkte
årsag til at jeg følte mig parat til at skrotte frames på mine hjemmesider.

Alt kan inkluderes.
Menu og toplogo/hoved er det mest oplagte, men jeg inkluderer også gerne alt
det der står ned til og med <body>.

Så en html-fil kan pludselig forenkles til noget a la:
<!--#include file="header.html"-->
<!--#include file="top.html"-->
<!--#include file="menu.html"-->

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 05-09-08 17:14

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Evelyne Black Petersen" <evelynebp@sol.dk> skrev

> <offtopic>
> Jeg går ud fra at du skriver fra HTML.dk.

Ja det er rigtigt

..

> Du kan f.eks. installere IIS (følger automatisk med Windows, med mindre du
> har XP Home eller Vista Home Basic).
> Eller du kan springe dét over og bare uploade direkte.

Jeg tror den bedste løsning for mig er at installere IIS. Jeg har XP men ved
ikke om det er XP home (tror ikke). Hvor kan jeg se det? Og ved du hvor jeg kan
finde det der IIS?
Når jeg er blevet god til SSI vil jeg også bruge det til at inkludere andre
elementer. Det lyder som en smart løsning.

Mange tak for hjælpen. Alt er pludselig mere klart.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-09-08 17:57

Evelyne Black Petersen <evelynebp@sol.dk> skrev :

>Jeg tror den bedste løsning for mig er at installere IIS. Jeg har XP men ved
>ikke om det er XP home (tror ikke). Hvor kan jeg se det?

Højreklik på »Denne Computer« => Egenskaber

>Og ved du hvor jeg kan
>finde det der IIS?

Kontrolpanel => Tilføj/fjern program => Tilføj/fjern
Windowskomponent.
--
Kerim

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 05-09-08 18:09

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Højreklik på »Denne Computer« => Egenskaber

> Kontrolpanel => Tilføj/fjern program => Tilføj/fjern
> Windowskomponent.
> --
> Kerim

Det var XP professional. Nu tror jeg jeg er klar til at gå i gang. Mange tak
til jer begge to.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-09-08 18:01

"Evelyne Black Petersen" <evelynebp@sol.dk> skrev

> Jeg tror den bedste løsning for mig er at installere IIS. Jeg har XP men
> ved
> ikke om det er XP home (tror ikke). Hvor kan jeg se det?

Det plejer gerne at stå på skærmen, når du tænder for computeren.
Ellers kan du se det under Kontrolpanel.
I Kontrolpanelet klikker du på Hjælp -> "Om Windows".
Der kan du se øverst, om det er Home eller Professional.

> Og ved du hvor jeg kan
> finde det der IIS?

IIS er som sagt en del af Windows. Kan ikke huske præcist hvordan jeg selv
gjorde, men det var noget med ind under Kontrolpanel -> Tilføj/fjern
programmer -> "Tilføj/fjern Windows tjenester"
Her skulle der så gerne stå noget med "IIS (Internet Information Services)"

Efter det er installeret, skal du nok ind og pille lidt ved indstillingerne
for at få det hele til at virke, men nok kun hvis du også skal bruge det til
at køre noget ASP.

Som huskeliste brugte jeg en tråd jeg selv havde oprettet for 4½ år siden,
når jeg skulle installere det under XP (proceduren er ca. den samme i
win2000 og -XP).
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp/browse_frm/thread/69ae7b770fbeaa65?hl=da&lr=&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dlocalhost%2Basp%26hl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.*%26selm%3Dbt2hhn%2524oeg%25241%2540sunsite.dk%26rnum%3D1
(Håber at linket virker)

Lige en sidste ting:
Jeg ville nok undersøge hvad webhotellet understøtter (ASP eller PHP), inden
jeg kastede mig ud i at installere IIS.
IIS er hovedsageligt til ASP og SSI, mens XAMPP er til PHP. PHP har så også
en include-funktion, hvor fremgangsmåden er præcis den samme som med SSI,
bare en lidt anden syntaks.

Det kan du sikkert se på webhotellets hjemmeside eller ved at spørge dem
direkte. (Går ud fra at du har sådan et, siden du har en hjemmeside
allerede).

Nærmere information under kapitel 2 i SSI-tutorialen på html.dk:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/lektion2.asp

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-09-08 18:45

Philip Nunnegaard wrote:

> Lige en sidste ting:
> Jeg ville nok undersøge hvad webhotellet understøtter (ASP eller PHP),
> inden jeg kastede mig ud i at installere IIS.
> IIS er hovedsageligt til ASP og SSI, mens XAMPP er til PHP.

Just for the record:
Jeg har installeret PHP på min IIS5/Win2K, så der burde ikke være det store
problem dér.

Stig Johansen

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 05-09-08 18:58

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Just for the record:
> Jeg har installeret PHP på min IIS5/Win2K, så der burde ikke være det store
> problem dér.

Jeg har webhotel hos dandomain. Ved I så om jeg kan bruge IIS?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-09-08 19:26

Evelyne Black Petersen <evelynebp@sol.dk> skrev :

>Jeg har webhotel hos dandomain. Ved I så om jeg kan bruge IIS?

IIS skal du kun bruge til at se siderne på din egen computer.

Det du skal finde ud af, er om du i sin tid bestilte et asp eller
et php understøttet serverplads.

Det ser ud til at du mindst skal ha' det de kalder standard, men
ærlig talt de ser temmelig dyre ud.

Så jeg ville overveje at flytte det, du kan få noget, der
understøtter php/asp for omkring en tier/måneden mange steder.
--
Kerim

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 05-09-08 21:09

> [...]
> et php understøttet serverplads.
>
> Det ser ud til at du mindst skal ha' det de kalder standard, men

Det her lyder ikke godt. Jeg tror at min pakke er for lille (under
standard).

> Så jeg ville overveje at flytte det, du kan få noget, der
> understøtter php/asp for omkring en tier/måneden mange steder.

Jeg ved ikke, om det er så nemt bare at skifte m.h.t. domænenavn og
tilknyttede e-mailkonti.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-09-08 22:00

Evelyne Black Petersen <evelynebp@sol.dk> skrev :

>Jeg ved ikke, om det er så nemt bare at skifte m.h.t. domænenavn og
>tilknyttede e-mailkonti.

Jo da, det er bare at bede om at få det flyttet, der hvor du
bestiller det i stedet for.

Der vil så være et døgns tid, hvor den ikke er tilgængelig hos
alle internetudbydere, dns skal lige opdateres.
--
Kerim

Fra : Evelyne Black Peters~

Dato : 05-09-08 23:15

> [...]
> bestiller det i stedet for.
>
>ok så må det unersøges. Kender du nogle navne på webhoteludbydere som
er stabile? gerne med mulighed for at få et webshop tilknyttet. Indtil
videre må jeg fortsætte med mine frames.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-09-08 09:41

Evelyne Black Petersen <evelynebp@sol.dk> skrev :

>er stabile? gerne med mulighed for at få et webshop tilknyttet. Indtil
>videre må jeg fortsætte med mine frames.

Kig i news:dk.edb.internet.udbydere.webhotel eller stil
spørgsmålet der.
--
Kerim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-09-08 20:54

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Just for the record:
> Jeg har installeret PHP på min IIS5/Win2K, så der burde ikke være det
> store
> problem dér.

Den opsætning har jeg også på min blærbare. (På min stationære har jeg
XAMPP)
Men så roder vi os ud i for mange forklaringer, da det ikke sådan lige er
til at sætte op hvis man ikke har prøvet det før.
Bl.a. skal man holde sig til php4, hvis man vil have MySQL med, som jeg har
nævnt i en del tidliger indlæg i andre tråde.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-08 11:38

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
> Bl.a. skal man holde sig til php4, hvis man vil have MySQL med, som jeg
> har nævnt i en del tidliger indlæg i andre tråde.

Mest for min egen skyld har jeg lavet en
dosmerseddel over installation af PHP
på en lokal IIS-server:
http://webdesign101.dk/artikler/php_install.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-09-08 12:50

On Sun, 14 Sep 2008 12:37:58 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

>Mest for min egen skyld har jeg lavet en
>dosmerseddel over installation af PHP
>på en lokal IIS-server:
>http://webdesign101.dk/artikler/php_install.php

Jeg får kun en masse reklamer på den url, hvor zip'en skal hentes.
måske denne er bedre:
<url: http://dk.php.net/>
- ?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-09-08 13:43

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Mest for min egen skyld har jeg lavet en
> dosmerseddel over installation af PHP
> på en lokal IIS-server:
> http://webdesign101.dk/artikler/php_install.php

Rigtig god idé.
Har selv den slags dosmersedler liggende lokalt.

Lige med php-opsætningen, så har jeg en kopi af php.ini som den skal se ud
under IIS, liggende lige til at lægge ind i Windows-mappen ved
nyinstallationer. Så er det bare den med ISAPI-filtrene.
Også den klares så vidt jeg husker nemt på Vista, da opsætningen her gemmes
i en XML-lignende fil som man bare kan kopiere over på samme måde som
php.ini.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-09-08 20:30

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Mest for min egen skyld har jeg lavet en
> dosmerseddel over installation af PHP
> på en lokal IIS-server:
> http://webdesign101.dk/artikler/php_install.php

Det lyder umiddelbart enkelt, men det kan gøres endnu enklere - i hvert fald
på W2K og WXP:

http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp?id=iisphp

Bare klik på en downloadet .exe-fil og alt bliver konfigureret automatisk.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-09-08 12:29

On 5 Sep., 19:57, Evelyne Black Petersen <evelyn...@sol.dk> wrote:

> Jeg har webhotel hos dandomain. Ved I så om jeg kan bruge IIS?

Det letteste vil være at læse dine abonnementsbetingelser, hvor der
skal stå hvilket produkt, du har købt, og så eftertjekke på Dandomains
hjemmeside.

Hvis du har som minimum standard-pakken, skulle der være gode
muligheder, da SSI som regel følger med en eller anden serverside-
scripting-teknologi. Rent faktisk er ASP og PHP lidt handicapped uden
SSI...

MVH
Rune Jensen

--
coolfm.dk - Nettets bedste hits
Milk Inc. Optimized

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-09-08 12:37

On 5 Sep., 20:29, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Det letteste vil være at læse dine abonnementsbetingelser, hvor der
[...]
> SSI...

Damn, SSI eller IIS.
Det er jo to forskellige ting. Æv!