Reply på en mail, genereret af formmail.
Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 02-09-08 19:30

Hej.

Kan man indsætte et felt i formmail, der muliggør at afsenderens mailadresse
bliver "reply-adresse".
Sådan at når jeg modtager formmailen i min mailbox, blot kan vælge "Besvar"?

Erik Nielsen - Odense

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-09-08 06:46

Erik M. Nielsen wrote:
> [...]
> mailadresse bliver "reply-adresse".
> Sådan at når jeg modtager formmailen i min mailbox, blot kan vælge

Det korte svar: Ja.

Det lidt længere: Du skal finde ud af, hvilken serverside kode dit webhotel
kan håndtere (asp eller php) og så lave et script, der modtager data fra din
mailformular og laver en mail som sendes til dig.

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/aspmail.asp
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

Lad være med at benytte et cgi-script, selv om din webhost tilbyder
muligheden - det er en usikker metode, da spambotter kan aflæse
modtageradressen.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-09-08 07:17

Erik Ginnerskov wrote:

> Lad være med at benytte et cgi-script,
<Insekterotik mode=on>
cgi er en interface metode.
PHP,perl filer m.m. kan også være cgi.
native .exe eller tilsvarende kan også være cgi, dog ikke '-script'.
Du tænker muligvis på formmail.pl, som hverken er mere eller mindre sikker
end et tilsvarende php/asp script.
_Koden_ kan være usikker, ikke _metoden_ i sig selv.
</Insekterotik>

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 09:34

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> Du tænker muligvis på formmail.pl, som hverken er mere eller mindre sikker
> end et tilsvarende php/asp script.

Jeg tænkte i hvert fald på formmail.pl, som ofte er noget som webhotellerne
har stillet til rådighed for kunderne.
Den metode anser jeg for usikker, fordi man der ofte er tvunget til at
angive sin emailadresse i selve formularen og ikke først i selve scriptet
der sender mailen (f.eks. formmail.pl).

Dette har selvfølgelig ikke en skid med scriptsproget i sig selv at gøre,
men udelukkende det faktum at der er tale om en standardfil som alle kunder
benytter (og som ligger på udbyderens side - ikke kundens-).
Havde man selv adgang til at redigere i formmail.pl, var dét problem
formentlig ikke-eksisterende.

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 03-09-08 11:18

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

Jeg har en php-mailformular som virkede da domænet lå hos enavn. Nu er jeg
flyttet til one.com og her fungerer det desværre ikke. Når jeg klikker på
"Send" sker der intet andet end at den indtastede adresse forsvinder.
Det ser sådan ud:

<title>Nyhedsmail tilmeld</title>
<h1>Nyhedsmail</h1><br>
Her kan du til- og afmelde dig nyhedsmailen der udsendes ca. en gang hver
m&aring;ned.
<?
if($addy){
$mail = minmail@mitdomæne.dk;
mail($mail, "$valg", "$valg Nyt $addy", "From: $addy");
?>
<h6>Du er nu
<?
If ($valg == "subscribe") {
?>tilmeldt nyhedsmailen
<?
}
if ($valg == "unsubscribe") {
?>afmeldt nyhedsmailen</h6>
<?
} ELSE {}
?>
<?
}
else{
?>
<form action="nyhedsbrev.php" method="POST">
<select name="valg" size="1">
<option value="subscribe">Tilmeld</option>
<option value="unsubscribe">Frameld</option>
</select>
<input type="text" size="50" maxlength="50" name="addy">
<input type="submit" value="Send" name="submit">
<input type="reset" value="Nulstil">
</form>
<?
}
?>

Erik Nielsen - Odense

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-08 12:04

Erik M. Nielsen tastede følgende:
> [...]
> </select>
> <input type="text" size="50" maxlength="50" name="addy">
> <input type="submit" value="Send" name="submit">

Det ku' måske hjælpe, først at sørge for at HTML'en er korrekt - meta
og title skal i <header>, og en doctype ala
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ville heller ikke gøre tingene ret meget værre...

Dernæst kender din php ikke $addy og $valg - af sikkerhedsgrunde. Der
er mere info om det fra dit kontrolpanel hos one.com...
Erstat den første
<?
med
<?php
$addy = $_POST( 'addy'];
$valg = $_POST( 'valg'];
og efterfølgende <? med <?php
Så hjælper det måske

Birger

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 03-09-08 12:59

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Dernæst kender din php ikke $addy og $valg - af sikkerhedsgrunde. Der er
> mere info om det fra dit kontrolpanel hos one.com...

Har prøvet dit forslag, men det hjælper ikke. Siden kan i øvrigt ses på
http://www.camping-brunner.dk/docs/kontakt/nyhedsbrev.php

Erik Nielsen - Odense

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-08 13:06

Erik M. Nielsen skrev den 03-09-2008:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> Har prøvet dit forslag, men det hjælper ikke. Siden kan i øvrigt ses på
> http://www.camping-brunner.dk/docs/kontakt/nyhedsbrev.php

HTTP : 500
Serverfejl - eller fejl i din programmering, så siden ikke kan vises...

Birger

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-08 13:33

Erik M. Nielsen skrev:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> Har prøvet dit forslag, men det hjælper ikke. Siden kan i øvrigt ses på
> http://www.camping-brunner.dk/docs/kontakt/nyhedsbrev.php

Der er flere ting i vejen.
(mangler apostroffer omrking email adresse, [ ved POST...)
Se evt.
http://www.bbsorensen.dk/test/nyhedsbrev.php
den virker
(har ikke valideret html eller css...)
(Vis kilde og copy/paste - husk at rette email adresse - jeg har ikke
lyst til at modtage tilmeldinger )

Birger

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 03-09-08 16:10

> [...]
> (har ikke valideret html eller css...)
> (Vis kilde og copy/paste - husk at rette email adresse - jeg har ikke lyst

Hej Birger.
Vis kilde er ikke nok. Der ser jeg jo kun html'en.
Hvordan får jeg fat på "godterne"?
Erik Nielsen - Odense

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-08 16:19

Erik M. Nielsen frembragte:
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> Hej Birger.
> Vis kilde er ikke nok. Der ser jeg jo kun html'en.
> Hvordan får jeg fat på "godterne"?

Doh...
Nogen gange går det for hurtigt for gamle mænd som mig.. lol
Kommer her..

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
charset=ISO-8859-1">
<title>Nyhedsmail tilmeld</title>
body {
   text-align : center;
   }
div {
   margin : 5px auto;
   }
</head>
[...]
if( $addy){
   $mail = "mail@domæne.ddk";
   $headers = "From: $addy\r\nReply-To: $addy\r\nX-Mailer:
PHP/".phpversion();
   mail( $mail, "$valg", "$valg Nyt $addy", $headers);
   $out_txt = "<h6>Du er nu ";
   if ( $valg == "subscribe") {
      $out_txt .= "tilmeldt";
      }
   if ( $valg == "unsubscribe") {
      $out_txt .= "afmeldt";
      }
   $out_txt .= " nyhedsmailen</h6>\n";
   echo $out_txt;
   }
else {
?>
   <form action="nyhedsbrev.php" method="POST">
      <select name="valg" size="1">
         <option value="subscribe">Tilmeld</option>
         <option value="unsubscribe">Frameld</option>
         </select><br>
      <input type="text" size="50" maxlength="50" name="addy"><br>

God fornøjelse!

Birger

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 03-09-08 20:55

> Doh...
> Nogen gange går det for hurtigt for gamle mænd som mig.. lol
> Kommer her..
> God fornøjelse!
>
> Birger

Tak for hjælpen. Det virker fint
http://www.camping-brunner.dk/docs/kontakt/nyhedsbrev.php

Eneste problem er at den ikke respekterer min css hvor jeg har defineret
font, størrelse og farve på overskriften "h1"

Skrifttypen slår godt nok igennem, men størrelse og farve er default og ikke
som defineret i css. ???

Erik Nielsen - Odense

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-08 21:16

Erik M. Nielsen skrev:
> [...]
> font, størrelse og farve på overskriften "h1"
>
> Skrifttypen slår godt nok igennem, men størrelse og farve er default og ikke

Så skal du linke din css...
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="din.css">
Bemærk, at de css jeg har defineret er generelle, så hvis du vil flytte
dem til samme fil, skal der arbejdes lidt for det (class eller id),
hvis det ikke skal have indflydelse på andet du styrer med den samme
css fil.
Ellers lad dem stå, eller opret en ny css med dem.

Birger

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 07-09-08 15:03

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse