Opløsnings problemer
Fra : arsukfjorden

Dato : 02-09-08 16:09

Davs alle HTML'ere(?) :)

Jeg har lavet en Call of duty 4 våben mod guide som skal laves
som en hjemmeside.

Det går egentlig rimlig godt og jeg er snart klar til at skrive
selve guiden ind.

Men jeg har stødt på det store problem at når jeg sætter
opløsningen på min skærm lavere end 1680 x 1050, elelr bare gør
browser vinduet mindre, så flyder "vinduerne" ligesom sammen.

Jeg ved ganske enkelt ikke hvordan jeg får vinduerne til at blive
hvor de er og så marginen til at blive mindre.

I får lige et eksempel på hvordan min CSS er sat op. Jeg har
desuden KUN kodet siden i HTML og CSS, så mine muligheder er
begrænsede.

Eksembel:

vindue{

position: absolute;

margin-top: x-antal %;
margin-left: x-antal %;

width: x-antal %;

}

Håber virkelig i har nogle forslag for det er jo ikke alle der
sidder med en skærm på 1680 x 1050 og guiden skal jo være for
alle.

Siden hedder http://codmod.dyndns.dk - http://codmod.dyndns.dk/ -
trykekr man på step 1 kan man desuden se det gamle design.

Åh ja i må endelig gerne komme med kommentare til sidens design,
men jeg er nybegynder så jeg kan ikke gøre alt.
Men det er nu også mest mit problem jeg vil finde løsningen på.

På forhån tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-09-08 16:59

arsukfjorden skrev:
> [...]
>
> Jeg ved ganske enkelt ikke hvordan jeg får vinduerne til at blive
> hvor de er og så marginen til at blive mindre.

Det er ikke et opløsningsproblem, men et problem med
din HTML-kode.

1. Koden er smækfuld fejl, se
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fcodmod.dyndns.dk%2F

2. Siden er layoutet med tabeller. Det er
forkert. Læs artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
for at få et indblik i hvordan man
layouter i dette århundrede.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : arsukfjorden

Dato : 02-09-08 19:49

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
>Okay.
>

> Ja jeg ved skam godt at det er en fejl eller mangel i HTML koden, men hva >
skulle jeg ellers kalde tråden:)

> Nå, men valideringen har jeg set, men mange af fejl melingerne forstår jeg >
ikke lige... Hva er det for nogetm ed den første fejl. DOCTYPE? Jeg aner
> slet ikke hvad det er er og har ikke lært det.
>

> Nå, men jeg havde egentlig prøvet med float, men det fungere ikke da jeg >
ikke >ante hvordan jeg skulle få hovedteksten til at stå i højre sidde når >
menu'en >stod i venstre ved hjælp a float:left.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-09-08 21:06

arsukfjorden skrev:

> skulle jeg ellers kalde tråden:)

Problem med layout?

> ikke lige... Hva er det for nogetm ed den første fejl. DOCTYPE? Jeg aner

Det er da ellers noget af det første, man lærer
(forhåbentlig). Se
http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html
Af praktiske hensyn skal du udelade linjen
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

Det er særdeles vigtigt, for ellers ved
browseren ikke hvordan den skal fortolke
din kode og falder tilbage på den pågældende
browser indbyggede visningsmodel. Og de
kan være højst forskellige fra browser
til browser.

> ikke >ante hvordan jeg skulle få hovedteksten til at stå i højre sidde når >
> menu'en >stod i venstre ved hjælp a float:left.

Hvad med dette eksempel:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

Gør som alle vi andre - brug browserens Vis kilde
funktion og kopier hele baduljen. Det er meget
lettere at rette andres grundlæggende kode til
end selv at opfinde ti forskellige slags dybe
tallerkner.

Jammen så kan du lære det! Blandt
andet er det smart at validere hyppigt
lige fra det første spadestik. Er der
fejlmeldinger du ikke forstår er denne
gruppe hurtigt parat til at forklare det.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk