Forskellige linkfarve i CSS
Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-08 17:40

Hej

Jeg har fundet en css skabelon, hvor jeg gerne vil have links i forskellige
farve og font. Hvordan gør man det. Hvis jeg ændrer links udseende i page
prop. så gælder det for alle links.

Kan man definere forskellige links farver i css?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-08 17:42

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

>Kan man definere forskellige links farver i css?

Jeg glemte at sige at jeg bruger Dreamweaver. Er der en anden måde at lave
links på en via menupunktet make link?

Claus

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-09-08 13:33

On 1 Sep., 18:41, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:
> "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> skrev

Ja. Men det er sjældent nødvendigt at angive særligt mange forskellige
links-farver. Jeg bruger som hovedregel én til menuen og én til
indholdet.

> Jeg glemte at sige at jeg bruger Dreamweaver. Er der en anden måde at lave
> links på en via menupunktet make link?

Definerer man ikke CSS på samme måde i Dreamweaver som i et style-
sheet, for det er vel det, det er. Jeg kan ikke se, hvorfor
Dreamweaver skulle gøre det lettere at lave styles end i nærmest
enhver text-editor - med mindre, den kan angive properties udfra en
liste, selvf. så man selv slipper for at skrive det hele. OK, jeg
snakker selvf. editering i kode, ikke i WYSIWYG.

Kan du angive link til din side? Det vil hjælpe.

MVH
Rune Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-08 20:56

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev

>Kan du angive link til din side? Det vil hjælpe.

Jeg har ikke rodet med css før, så jeg er lidt på bar bund. Jeg er lige ved
at finde ud af, hvordan man opretter forskellige styles.

Jeg vil gerne, at links i body har een farve, og links i menuen i højre side
en anden. Men jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan det er lavet.

Kan man ikke lave en speciel style for links i højre side i de grønne
kasser?

Hvordan kan jeg indsætte billeder og tekst *under* de grønne kasser.

Desværre ken jeg ikke kode i hånden særlig godt, så jeg er afhængig af
editoren.

www.deaktive.dk/testa

www.deaktive.dk/testa/css/style.css

Claus

Fra : jopa

Dato : 01-09-08 21:16

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Desværre ken jeg ikke kode i hånden særlig godt, så jeg er afhængig af
> editoren.
Hej Claus
Som deltager med open source projekter kan det undre mig en smule at du i
footeren har dig selv som designer

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-08 21:55

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

>Som deltager med open source projekter kan det undre mig en smule at du i
>footeren har dig selv som designer

Og jeg kan undre mig over, at du tager en *TESTSIDE* for valid information?

Sluttelig, så bliver den endelige side så markant ændret, at det ikke
længere er det originale design, hvilket også vil fremgå af den side, der
hedder "om hjemmesiden"..

Så du kan undre dig alt det du vil..

Claus

Fra : jopa

Dato : 01-09-08 22:10

> [...]
>
> Sluttelig, så bliver den endelige side så markant ændret, at det ikke
> længere er det originale design, hvilket også vil fremgå af den side, der

Ups et ømt punkt her hva!

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-08 22:18

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev

>Ups et ømt punkt her hva!

Overhovedet ikke, jeg stjæler med stor fornøjelse ideer, løsninger og kode
fra nettet i det omfang, jeg kan bruge det. Det er på ingen måde et ømt
punkt.

Men man kan undre over, at du kommenterer på en total ufærdig test og
forsøgsside.

Claus

Fra : jopa

Dato : 02-09-08 11:06

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Overhovedet ikke, jeg stjæler med stor fornøjelse ideer, løsninger og
> kode
> fra nettet i det omfang, jeg kan bruge det.

Det gør jeg skam selv også, blot tager jeg ikke credit for andres arbejde
hvilket du så heller ikke gør og sådan skal det være

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-08 21:35

Claus Tersgov skrev:

> Kan man definere forskellige links farver i css?

Det er nemt:

CSS
a.foto {
   color: #123;
   background: inherit;
}

a.hus {
   color: #456;
   background: inherit;
}

Osv.

HTML

<a class='hus' href='vaerksted.jpg'>værksted</a>.

--
Bertel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-09-08 22:25

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Det er nemt:
> CSS
> a.foto {

Ok, tak for det. Jeg har nu fundet ud af at indsætte diverse styles i css
sheetet, men hvad jeg ikke kan begribe er, hvordan man så vælger de
forskellige styles i DW?
Tilsyneladende kan jeg ikke vælge de link styles, jeg selv laver men kun
dem, der er foruddefineret.

Der må vel være en måde, hvorpå man kan markere f.eks. teksten og så tildele
den id eller link stylenavn, eller er den måde siden er inddelt i fastlåst
til kun een type links?

Jeg er desværre nybegynder med css, så jeg kan endnu ikke helt gemmeskue
den måde siden er opbygget på med kasser eller hvad det nu kaldes..

www.deaktive.dk/testa/css/style.css

Der er vist kun den ene...

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-09-08 08:18

Claus Tersgov skrev:

> sheetet, men hvad jeg ikke kan begribe er, hvordan man så vælger de
> forskellige styles i DW?

Det kan jeg slet ikke hjælpe dig med. Jeg kender ikke DW.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-09-08 08:27

> Det kan jeg slet ikke hjælpe dig med. Jeg kender ikke DW.

Det er lidt svært at forklare i tekst alene, men jeg er sikker på, at
Adobe/Macromedia har gjort et rigtig godt forsøg i manualen

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-08 12:34

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev

> Det er lidt svært at forklare i tekst alene, men jeg er sikker på, at
> Adobe/Macromedia har gjort et rigtig godt forsøg i manualen

Det har jeg været igennem. Problemet er tilsyneladende, at selv om jeg
opretter flere links typer i css, så tager det oprindelige definerede links
åbenbart prioritet over dem.

Claus

Fra : Birgit Holme

Dato : 02-09-08 15:08

Claus Tersgov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> opretter flere links typer i css, så tager det oprindelige definerede links

De tager ikke prioritet over noget (med mindre du har fundet et helt unik
eksempel et eller andet sted - men mon ikke skabelonen du bruger er fra DW
selv, de laver i hvertfald nogle lidt tricky skabeloner) Det du skal huske når
du laver andre styles, tilføjer til det foruddefinerede er at den nye "ting"
skal defineres i det stylesheet som kom med skabelonen.

Så hvis dit stylesheet hedder "style.css" , mus over den fil i DW, dobbeltklik
og filen åbner (Doh! ja jeg ved, prøver at skrive ned i mindste detalje)
Når filen er åben så er der oppe i øverste højre hjørne en CSS operator. Der
kan du så højreklikke og du vil få mange muligheder for at ændre, tilføje osv.

HUSK hvad end du gør at få det gemt i dit "style.css" ellers vil du ikke senere
have mulighed for i teksten at vælge din egen style (ved højreklik og tilføje
css style).

Håber dette gav mening, DW er ikke nødvendigvis den nemmeste at arbejde med,
lån/køb den bog der hedder "the missing manual" De har en serie hvor en af dem
er til DW.

Også prøv at kigge her http://w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp
Den webside har rigtig mange eksempler om css hvordan det bruges etc (ja den er
på engelsk, men et meget nemt engelsk)

Pøjpøj/Birgit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-08 23:15

"Birgit Holme" <mail@birgitholme.dk> skrev

> [...]
> med,
> lån/køb den bog der hedder "the missing manual" De har en serie hvor en af

Den er jeg med på. Jeg kender godt DW, da jeg har brugt den i snart ti år.
Jeg har defineret nye styles, men mit problem er, at jeg ikke kan genneskue
hans skabelon tilstrækkeligt. Der er jeg ikke nok inde i CSS.

Problemet er, at jeg ikke helt kan gennemskue, hvad der præcist i
stylesheetet tilhører den enkelte definering. Der er tilsyneladende fire
forskellige kasser eller rammer i mangel af et bedre ord. Jeg ved godt, at
det ikke er frames, jeg ved bar ikke, hvad man kalder disse områder, som er
specificeret med en pixel bredde.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-09-08 23:36

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Problemet er, at jeg ikke helt kan gennemskue, hvad der præcist i
> stylesheetet tilhører den enkelte definering.

Nåh, nu har jeg gemmengåe styleshetet i en editor, og det giver straks mere
mening..

Starter ser sådan ud:

Body {
text-align: center;
background: #656868 url('../img/bg.jpg') top center no-repeat fixed;
margin-top:30px;
margin-bottom:30px;
color:#333333;
}

A:link {
COLOR: #999999
}
A:visited {
COLOR: #999999
}
A:active {
COLOR: #FFFFFF
}
A:hover {
COLOR: #CC0000;
text-decoration: none
}

#page_wrapper {
background: #F3E7A9 url('../img/page_bg.jpg') top left;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
width: 640px;
text-align: left;
border: 4px solid #F4F4EE;
}

Er det rigtigt forstået, at fordi links er defineret i body delen, så vil de
også have samme effekt i alle de følgende definitioner eller "bokse"? Jeg
kalder området page-wrapper for en boks/definition i mangel af bedre.

Er det sådan, at jeg simpelthen under pagewrapper og alle andre "bokse"
skal definere selvstændige lokale links?

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-08 02:51

Claus Tersgov skrev:

> Starter ser sådan ud:

Jeg vil råde dig til at bruge udelukkende små bogstaver. Det er
muligvis ikke nødvendigt, men det er det man plejer.

> A:link [...]

Rækkefølgen af a-indstillingerne er vigtig. Brug huskereglen
LoVe-HAte - altså hover før active.

> Er det sådan, at jeg simpelthen under pagewrapper og alle andre "bokse"
> skal definere selvstændige lokale links?

Kun hvis de skal have andre farver end body-linksene.

Du kan bruge samme klasse på mange bokse. På den måde kan de dele
en link.specifikation.

En kæphest som der er delte meninger om:
Jeg sætter altid ; som sluttegn også på den sidste linje før der
lukkes med }. Så er jeg fri for de problemer man ellers kan få
hvis man klippeklistrer så en uafsluttet linje pludseligt står
midt i en blok.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-08 08:03

> [...]
> lukkes med }. Så er jeg fri for de problemer man ellers kan få
> hvis man klippeklistrer så en uafsluttet linje pludseligt står

Det er jo den slags småproblemer, som vi andre er helt fri for, når vi
bruger DW til opbygning og CSS

/Per

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 09:27

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev

> Det er jo den slags småproblemer, som vi andre er helt fri for, når vi
> bruger DW til opbygning og CSS

Jeg ser det nu ikke som noget problem.
Jeg har bare vænnet mig til det. Både hvad angår altid at afslutte en
CSS-linje med ; og hvad angår altid at bruge små bogstaver for nu at nævne
én af mine kæpheste.

En anden kæphest, når vi taler om CSS er altid at have det i en ekstern fil,
med mindre man på forhånd ved at erklæringerne kun skal gælde på denne ene
side.
Så er man fri for at skulle ind og rette i flere hundrede HTML-filer, hvis
man vil ændre noget. Det må man også kunne gøre i DW.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-08 10:40

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så er man fri for at skulle ind og rette i flere hundrede HTML-filer, hvis
> man vil ændre noget. Det må man også kunne gøre i DW.

Jo da, - det er absolut ikke noget problem.
Det er derimod lidt mere problematisk at lave inline styles, - her er man
faktisk nødt til at gå i koden for at oprette stylen. efterfølgnede kan den
redigeres i wysi(a)wyg mode.
Men det ser jeg nu ikke som en stor ulempe.

Men hvis man nu har brugt interne eller inline styles, så kan man jo bruge
search/replace til at ændre på det.
Men det er da efterhånden sjældent, at man har flere hundrede HTML-sider
liggende. Det meste kører vel i en eller anden form for template-model
(enten med CMS eller med include).

/Per

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-08 12:51

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Jeg vil råde dig til at bruge udelukkende små bogstaver. Det er
> muligvis ikke nødvendigt, men det er det man plejer.

Ok, men det er ikke min css fil, det er den, som fulgte med den skabelon som
gutten Darren har lavet. Jeg er bare gået igang med at finde ud af hvordan
det virker.

Det med linksne fandt jeg også ud af efter at have læst den side, Birte
linkede til.

Kan versale da skabe problemer i browserne?

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-08 13:00

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Kan versale da skabe problemer i browserne?

Nej det kan de ikke. Men hvis man håndkoder, så kan det skabe problemer,
fordi det kan være svært at huske præcis hvornår man bruger store og små
bogstaver, og det skal være korrekt, når man tilføjer class eller ID på et
element.

/Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-08 13:10

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev

> bogstaver, og det skal være korrekt, når man tilføjer class eller ID på et
> element.

Siger du dermed, at class og Id funktionen er afhængig af versaler og
minuskler?

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-08 13:21

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev

> Siger du dermed, at class og Id funktionen er afhængig af versaler og
> minuskler?

Ja. class='topFooter' og class='topfooter' er ikke det samme.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-08 13:12

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> bogstaver, og det skal være korrekt, når man tilføjer class eller ID på et

Netop. Og ensartet opsætning er en fordel når andre skal kikke
med i koden.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-08 15:02

On 3 Sep., 21:38, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Jeg laver også en ekstern fil fra starten medmindre jeg ved at
> der kun skal bruges et par specifikationer. Så laver jeg en
> style-sektion i head.

Det er jo så jeres metoder. Min virker for mig, og vil være langt
hurtigere end eksterns sheet fra start.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-09-08 05:40

Rune Jensen wrote:

> ... og vil være langt
> hurtigere end eksterns sheet fra start.

Da kun indtil du skal flytte alle definitionerne fra inline til ekstern css.
Det er en masse ekstra arbejde.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-09-08 02:10

On 4 Sep., 06:40, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> Da kun indtil du skal flytte alle definitionerne fra inline til ekstern css.
> Det er en masse ekstra arbejde.

Det blir vi så nok ikke enige om alligevel. Der er endnu ikke nogen,
som har kunnet overbevise mig om fordelene ved at lægge det hele i
eksternt sheet fra start. Bortset fra, man skal skifte imellem CSS og
HTML hele tiden, så skal man også med det samme vælge, om det skal
være ID eller class samt navnet. Det finder jeg så ufleksibelt og ikke
særligt optimalt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-08 00:13

> [...]

> Også prøv at kigge her http://w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp
> Den webside har rigtig mange eksempler om css hvordan det bruges etc (ja

Mon ikke :-9

a.one:link {color: #ff0000}
a.one:visited {color: #0000ff}
a.one:hover {color: #ffcc00}

a.two:link {color: #ff0000}
a.two:visited {color: #0000ff}
a.two:hover {font-size: 150%}

a.three:link {color: #ff0000}
a.three:visited {color: #0000ff}
a.three:hover {background: #66ff66}

a.four:link {color: #ff0000}
a.four:visited {color: #0000ff}
a.four:hover {font-family: monospace}

a.five:link {color: #ff0000; text-decoration: none}
a.five:visited {color: #0000ff; text-decoration: none}
a.five:hover {text-decoration: underline}
</head>

Det er søreme smart!

HAHA, nu fandt jeg osse ud af, hvordan man ændrer style for forskellige
links i DW. Det var der, hvor jeg troede, men det er jo klart, at når der
kun er defineret een style i det css ark, jeg arbejder med, så er det
umuligt. Det forklarer osse, hvorfor det på mystisk vis er lykkedes mig at
lave et enkelt link med en anden style.

Det er ubegribeligt så klog man kan blive ved at se den slags eksempler

Claus

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-09-08 00:21

Claus Tersgov forklarede:
<snip>
> Det er ubegribeligt så klog man kan blive ...
<snip>

Vi lader billedet stå et øjeblik.

Jeg kan godt begribe det...

Birger

Fra : Birgit Holme

Dato : 03-09-08 02:27

Cool beans, Claus!!

Godt du fandt ud af "systemet"

/Birgit

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-09-08 16:39

On Wed, 3 Sep 2008 01:12:30 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>a.one:link {color: #ff0000}
>a.one:visited {color: #0000ff}
>a.one:hover {color: #ffcc00}
>
>a.two:link {color: #ff0000}
>a.two:visited {color: #0000ff}
>a.two:hover {font-size: 150%}
>
>a.three:link {color: #ff0000}
>a.three:visited {color: #0000ff}
>a.three:hover {background: #66ff66}
<snip - osv.>

I mange tilfælde har man dog flere sådanne links grupperet i forskellige
blokelementer, og så er det simplere at give en class til blokelementet
i stedet for til hvert enkelt link:

CSS'en vil så være:
..one a:link {color: #ff0000}
..one a:visited {color: #0000ff}
..one a:hover {color: #ffcc00}

..two a:link {color: #ff0000}
..two a:visited {color: #0000ff}
..two a:hover {font-size: 150%}

Det giver simplere HTML-kode.
Men det er også mere logisk, fordi man ønsker oftest ønsker at give
links en anden farve, fordi de indgår i forskellige *kontekster* (fx
menu vs. brødtekst).
Og så er det mest logisk, at det er kontekst-selectoren (her <p>), der
får klassen frem for linket.

Blot et tip.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-09-08 15:17

> [...]
>
> Det har jeg været igennem. Problemet er tilsyneladende, at selv om jeg
> opretter flere links typer i css, så tager det oprindelige definerede

Hvis du vil have flere forskellige farver links er det bedste nok at bruge
pseudo classes.
Det betyder, at man kan definere linkfarven på links, der ligger i elementer
med en bestemt class eller ID.
Birgit har lige sendt et link om dette.

Her er en mere grundlæggende tutorial om CSS i DW.
http://www.adobe.com/devnet/dreamweaver/articles/css_best_practices_pt1.html
Jeg tror den kommer forbi pseudo classes på et tidspunkt.

/Per

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-09-08 16:54

Claus Tersgov skrev:
> [...]
>
> Det har jeg været igennem. Problemet er tilsyneladende, at selv om jeg
> opretter flere links typer i css, så tager det oprindelige definerede

Problemer med links-farver skyldes typisk
kaskaden og specificiteten.

Kaskaden kan bedst udtrykkes ved at den
formdeklaration, der står nærmest elementet
"vinder".
vinder over en formdeklaration i et stylesheet
i head-delen, der hedder
a {color:pink;}
der igen vinder over et eksternt
stylesheet med en formdeklaration
a {color:green;}
der igen vinder over et eksternt
stylesheet med en formdeklaration
a {color:teal;}
hvis dette indlæses før det foregående.
a {color:orange !important;} trumfer alle.

Specificitet eller vægt betyder at
a:link {color:gray;}
og de øvrige pseudoklasser der vedrører
linkets tilstande har større vægt end
a {color:green;},
mens a.menu:link har større
vægt end begge.

Det vil forekomme mig meget mærkeligt
hvis disse ting ikke var forklaret
i Dreamweavers manual eller hjælpefiler.

"Når alt andet svigter, så læse brugsanvisningen",
sagde vi i mine yngre dage.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-08 03:07

On 3 Sep., 10:27, "Philip Nunnegaard" <nunnenos...@hitsurf.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har bare vænnet mig til det. Både hvad angår altid at afslutte en
> CSS-linje med ; og hvad angår altid at bruge små bogstaver for nu at nævne

Jeg også

> [...]
> Så er man fri for at skulle ind og rette i flere hundrede HTML-filer, hvis
> man vil ændre noget. Det må man også kunne gøre i DW.

I design og -testfasen, da bruger jeg altid inline styles. Og det er
fordi, man her skal teste-rette-teste-rette i CSSen så mange gange,
det vil være irriterende at skulle kalde-rette-gemme CSSen hver gang.
Men når det så virker flytter jeg det op i <head> som en sidste test,
hvorefter jeg klipper det over i ekstern fil, som er generelt for
sidernes design.

En side med mange inline styles, er til gengæld, efter min mening, en
ufærdig side.

MVH
Rune Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-08 10:47

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg har bare vænnet mig til det. Både hvad angår altid at afslutte en
> CSS-linje med ; og hvad angår altid at bruge små bogstaver for nu at nævne

Jeg også

> [...]

> fordi, man her skal teste-rette-teste-rette i CSSen så mange gange,
> det vil være irriterende at skulle kalde-rette-gemme CSSen hver gang.

Ja her bruger jeg så DWs wysi(a)wyg-del, som on the fly viser ændringerne
uden at man behøver at gemme CSS-filen. Den er fakstisk temmelig præcis
ifht. Firefox, selvom der selvfølgelig er forskelle.
En afsluttende test i rigtige browsere er det selvfølgelig ikke til at komme
uden om.

(DW kan have både HTML og CSS dokumenter åbne samtidig, og alle åbne filer
kan saves på en gang.
- og med et tryk på F12, så ryger den aktuelle HTML-side over til preview i
den foretrukne browser. Det er faktisk ret nemt).

Iøvrigt kan jeg ikke se, at der er den store forskel på at skulle reloade
for at hente en ny CSS-fil og på at reloade for at skulle hente en ny
HTML-fil.

/Per

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-09-08 15:08

> [...]

> (...)
> (DW kan have både HTML og CSS dokumenter åbne samtidig, og alle åbne filer

Så har DW godt nok udviklet sig lidt mere end jeg havde regnet med, siden
jeg sidst sad med det program for 7 år siden.
Så mangler man vist kun at det også kan lave asp- eller php-kode og vise
siden som den ser ud i en browser, uden at man skal fedte med koden.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-08 23:44

> [...]

> Så mangler man vist kun at det også kan lave asp- eller php-kode og vise
> siden som den ser ud i en browser, uden at man skal fedte med koden.

DW kan både lave asp, php og andet. Husk på, at det er Adobe, der laver DW i
dag.

CS3 er faktisk rigtig god. Meget kan man mene om adobe, men de kan altså
lave geniale programmer..

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-09-08 10:26

> Så har DW godt nok udviklet sig lidt mere end jeg havde regnet med, siden
> jeg sidst sad med det program for 7 år siden.

7 år er lang tid

> Så mangler man vist kun at det også kan lave asp- eller php-kode og vise
> siden som den ser ud i en browser, uden at man skal fedte med koden.

Det ved jeg så ikke om den kan, men den kan bruges til at opsætte en
db-connection og vælge felter eller andet fra databasen. Jeg har har bare
aldrig brugt det, så jeg ved ikke hvad man får at se.

/Per

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-09-08 11:23

> [...]

> db-connection og vælge felter eller andet fra databasen. Jeg har har bare
> aldrig brugt det, så jeg ved ikke hvad man får at se.

Man kan vel knap nok lave hjemmesider uden noget serversidde-scripts inde
over i dag. Om ikke andet til at inkludere menuen på siderne.

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-09-08 04:13

On 3 Sep., 11:47, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> Iøvrigt kan jeg ikke se, at der er den store forskel på at skulle reloade
> for at hente en ny CSS-fil og på at reloade for at skulle hente en ny
> HTML-fil.

Det er ikke så meget det. Men du kan jo finde ud af i designfasen, at
den dér ID alligevel ikke skal være der. Så skal du skimme hele CSSen
igennem for at finde den og slette. Hvis den er inline, ligger den ved
det element, den tilhører i det html-dokument, som alligevel er åbent,
og det er meget nemmere at rette. Det kan godt være, det er en
langsommere metode, eller andre ikke kan bruge den, men den virker for
mig.

Nu er CSS jo beregnet til konsistent design, hvilket vil sige, man kun
behøver lave en template - man behøver altså ikke loade alle html-
filer for at rette inline, for der er kun ét i starten, som de andre
laves udfra. Så man kan jo lave grunddesignet med inlines, flytte det
op i header, når de virker, finde dobbeltdefinitioner og rette og så
lægge i eksternt sheet. Derefter, hvis noget på siden skal være
specielt, er det ikke svært at lægge de få egenskaber i styles i
headeren.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-09-08 19:27

Rune Jensen wrote:

> Hvis den er inline, ligger den ved
> det element, den tilhører i det html-dokument, som alligevel er åbent,
> og det er meget nemmere at rette.

Jeg har svært ved at få øje på, at det skulle være lettere end at have en
webside (html/asp/php) og en css-fil åben i editoren og samtidig have
websiden indlæst i en browser til kontrol af ændringer.

> Så man kan jo lave grunddesignet med inlines, flytte det
> op i header, når de virker, finde dobbeltdefinitioner og rette og så
> lægge i eksternt sheet.

En masse ekstra arbejde i forhold til hvis al styling fra starten ligger
eksternt. Så slipper du også for senere at skulle luge ud i
dobbeltdefinitioner.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-08 20:38