float right og textalign right virker ikke
Fra : Martin

Dato : 01-09-08 12:46

Hej

Jeg har et lille problem med IE6
på siden http://aarhof.eu/newsgroup/html/dotpage/
Der vil jeg gerne have ul#menu til at stå til højre i den gule boks, men
det vil den bare ikke.

Jeg har prøvet stortset alt hvad jeg kan komme i tanke om
float:right, text-align:right og en masse andre variationer, men intet
er lykkedes endnu.

Så hvordan mon jeg kommer over denne hurdle?

På forhånd tak!

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-09-08 16:35

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> wrote in message
> [...]
> på siden http://aarhof.eu/newsgroup/html/dotpage/
> Der vil jeg gerne have ul#menu til at stå til højre i den gule boks, men

Dit javascript virker ikke i Konqueror, men det er en kendt sag.
Men i IE6 får jeg en javascript fejl i linie 82, dog fortæller debuggeren
ikke i hvilken fil det er, men stopper i html'et.
Det kunne måske være årsagen, men en anden kunne være (fra en CSS ref -
clear):
Browser Peculiarities
a.. Internet Explorer
4.0+:
- This property does not always behave well with the 'float' property.
b..
Du har både en clear:both og en float:right - måske er det det.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 01-09-08 17:25

Stig Johansen wrote:
> "Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> wrote in message

> Dit javascript virker ikke i Konqueror, men det er en kendt sag.

Jeg ved det, og ja jeg er skam også igang med den fejl, javascript
fejlen er også i IE6 og 7 - men selvfølgelig ikke i firefox, så den er
svær at debugge.

Desværre giver Lint heller ikke noget bud på fejlen :/

> Men i IE6 får jeg en javascript fejl i linie 82, dog fortæller debuggeren
> ikke i hvilken fil det er, men stopper i html'et.

Nemlig, og det er også derfor jeg klør mig i meget panden - linje 84 er
nemlig i midten af en masse andet, som ligner det hele på en prik.
(altså mouseovers og clicks osv.)

> [...]
> b..
> Du har både en clear:both og en float:right - måske er det det.

Nu har jeg så prøvet alle kompinationer med og uden float og clear - og
nej, intet sker...

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-09-08 18:30

Martin wrote:

> Jeg ved det, og ja jeg er skam også igang med den fejl, javascript
> fejlen er også i IE6 og 7 - men selvfølgelig ikke i firefox, så den er
> svær at debugge.

Det er det der packer - noget, der ikke virker. Selve javascriptet, eks.
jQuery virker fint nok.

MEN hvis vi kigger på dine js filer, så er der ikke 82 linier i nogle af
dem.

jquery-ui.js - filen derimod består af en lang obfuscated linie, som bliver
deobfuscated på klienten.
Linie 82 er formentlig henvisningen til den deobfuscatede kode, som vi
desværre ikke kan se, men prøv at lede der.

Konqueror er lidt klogere, og fortæller hvilken _fil_ der er fejl i, men her
fejler den bare på det der obfuscatede js med en "Error: Error".

Hvis du bruger original kildeteksten, vil det være lettere at debugge.

> Nu har jeg så prøvet alle kompinationer med og uden float og clear - og
> nej, intet sker...

Hmm... - så lige det var IE6 speficik CSS, fra
<http://aarhof.eu/newsgroup/html/dotpage/templates/stylesheet/screen_ie6.css>
Linie 1:
ul#menu {width:800px;margin-left:155px;float:left;margin-right:-300px;}
Linie 6:
ul#menu {font-family:"Trebuchet MS"; margin:24px 0 22px 0; border:2px solid
yellow;text-align:right;}

Hmm.. "float:left" ?

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 01-09-08 19:29

Stig Johansen wrote:

> Det er det der packer - noget, der ikke virker. Selve javascriptet, eks.
> jQuery virker fint nok.

Jeg har masser af andre sider hvor jQuery og jQuery UI virker helt fint,
selvom det er pakket.

Konqueror, beklager men det er godt nok en browser som er meget meget
lidt, så hvad den siger af fejl - det rør ikke mig særlig meget.

Så længe det virker i IE6+, Fx 2+, Safari 3+ (på både win og linux)

Dog er der visse sites jeg har lavet i løbet af tiden, som jeg har
tjekket med browsershots.com og set at på alle browsere (på nær IE5) at
det ser perfekt ud.

Men til visse at vores kunder, der er Konqueror ihvertfald ikke noget de
overhovedet aner hvad er, og ej heller kundenens egne kunder ved hvad
er. - Eller ihvertfald ikke 99.5% :)

> MEN hvis vi kigger på dine js filer, så er der ikke 82 linier i nogle af
> dem.

Det korrekt, men IE og javascript fejl, er lige til at sk**e i - rigtig
bøvlet - men så er det godt Microsoft har udgivet en javascript debugger.

Anyways, så havde IE faktisk HELT ret i at det VAR linje 82, i det
outputtede materiale, for engangs skyld.

> [...]
> Linie 82 er formentlig henvisningen til den deobfuscatede kode, som vi
> desværre ikke kan se, men prøv at lede der.

Det der undrede mig total meget, så plejer Microsoft HTML Debug (eller
hvad det er den hedder) åbne i javascript mode, og finde fejlen rimelig
nydeligt.

Med denne fejl, der åbnede den i HTML mode, og jeg ledte og ledte hvor
man kunne skifte til javascript mode.

Men som Birger ligeså nydeligt har spottet, så er fejlen faktisk i HTML
filen - og det havde jeg ikke lige regnet med :)

> Konqueror er lidt klogere, og fortæller hvilken _fil_ der er fejl i, men her
> fejler den bare på det der obfuscatede js med en "Error: Error".
>
> Hvis du bruger original kildeteksten, vil det være lettere at debugge.

Helt enig - og det bruger jeg også når jeg laver sitet, men da sitet
javascript funktioner stortset er færdige (mangler lidt finpudsning, som
nogle andre tager sig af) så valgte jeg at hoppe over i packed mode.

PS. Nej, vi skal ikke have diskussionen igen om gzip vel :)

PPS. Det der undrer mig en HEL del, når man i PHP skal sige til IE at
den skal downloade denne fil, så skal man i PHP slå gzip fra, for ellers
så ødelægger IE det downloadede materiale. (ihvertfald .doc og .pdf)
Så et eller andet må der være i vejen med IE og gzip, men hvad er jeg
ikke klog nok til at vide hehe.

> [...]
> Linie 6:
> ul#menu {font-family:"Trebuchet MS"; margin:24px 0 22px 0; border:2px

Hold da... *bip bip bibbbipiip* hvor kan man stirre sig blind engang
imellem!

Men jeps - det var sørme der fejlen var et par linjer ovenover hahaa...
lidt grimt faktisk :D

Tak!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-09-08 19:34

Martin sendte dette med sin computer:

> [...]
>
> Men jeps - det var sørme der fejlen var et par linjer ovenover hahaa... lidt

Det er ikke js fejl. Der er "-" tegn i dine area definitioner, og det
kan IE åbenbart ikke tolerere..
De står i HTML-filen.

Birger

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-09-08 17:00

Martin skrev:
> [...]
> lykkedes endnu.
>
> Så hvordan mon jeg kommer over denne hurdle?

Validatoren siger der er fejl i doctype.

IE7 giver også fejl i line 82.
PopUps popper op udenfor vindue - kan ikke læses...

Er det de gule popups du vil have teksten centreret?
Jeg kan ikke se noget ande gult... Hverken i IE eller FF..

Birger

Fra : Martin

Dato : 01-09-08 17:29

Birger Sørensen wrote:

> Validatoren siger der er fejl i doctype.

Det var en sjov fejl - nå men det er rettet, men intet blev fikset :(

> IE7 giver også fejl i line 82.

Det er jeg klar over, og jeg har snart sår i panden af den fejl.

> PopUps popper op udenfor vindue - kan ikke læses...

Det er jeg helt klar over, er også igang med at finde løsninger på det :)

> Er det de gule popups du vil have teksten centreret?
> Jeg kan ikke se noget ande gult... Hverken i IE eller FF..

Det er ikke popups, dog så *SKAL* du have fat IE6 før du vil se den gule
border oppe i toppen, da jeg kun har sat den border på i IE6 stylesheetet :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-09-08 19:04

Martin har bragt dette til os:

> [...]
> border oppe i toppen, da jeg kun har sat den border på i IE6 stylesheetet :)

I linie 83 står der :
<area shape="poly" alt="" coords="185,84,213,81,214,98,189,101"
href="index.php?group=pink&amp;row=4-&amp;column=4"
onmouseover="showDiv(this,'pink',4,4)" onmouseout="hideDiv('pink',4,4)"
onclick="showDiv(this, 'pink',4,4-,'click'); return false;" />

Der er umiddelbart adskillige "minusser", der ikke hører til...

I øvrigt har jeg en enkelt gang af FF2.0.0.16 med firebug fået en
scriptfejl i linie 28 i wheel.js.

Birger

Fra : Martin

Dato : 01-09-08 19:31

Birger Sørensen wrote:
> [...]
> onclick="showDiv(this, 'pink',4,4-,'click'); return false;" />
>
> Der er umiddelbart adskillige "minusser", der ikke hører til...

Hvor er det godt set! - Eneste gang jeg nogensinde har set at IE faktisk
har skrevet det korrekte linje # på hvor fejlen var, nok derfor jeg slet
ikke kiggede noget af areamappet igennem.

Fantastisk... og så var det endda helt offtopic ;)

> I øvrigt har jeg en enkelt gang af FF2.0.0.16 med firebug fået en
> scriptfejl i linie 28 i wheel.js.

Jeg lavede nogle ændringer på den for en time siden, det kan måske have
været der - for lige nu, der har jeg en hel blank firebug.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-09-08 19:36

Martin skrev den 01-09-2008:

> [...]
>
> Jeg lavede nogle ændringer på den for en time siden, det kan måske have været
> der - for lige nu, der har jeg en hel blank firebug.

Kan heller ikke få den til at gentage - men den stod der
Ville bare nævne det - det er noget rod, når man ikke kan finde
fejlene...

Birger

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-09-08 19:15

Martin formulerede spørgsmålet:
> [...]
> lykkedes endnu.
>
> Så hvordan mon jeg kommer over denne hurdle?

Tror måske du boksr med at sætte noget inline til højre - det kan man
ikke.
Prøve evt. at give dem display:block; Kan godt hænde, at du så også er
nødt til at give dem størrelsr også...

Birger