<title> i Firefox 2 og IE6 på Windows 2000
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-08 08:59

Hej alle

Der er en fyr der har skrevet til mig at han ikke kan få de
rigtige tekster at se på Fidusos side:

   http://fiduso.dk/?page=fortalelser

Jeg har lagt dem ind med <title> på li-elementer. Fyren kører
Windows 2000 og har prøvet med FF 2 og IE 6. De skal vises når
man peger på den forvanskede version med musen.

Er der andre 2000-folk der kan efterprøve om det er generelt?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-08-08 12:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er der andre 2000-folk der kan efterprøve om det er generelt?

På min W2K-maskine er der ikke problemer med at få vist de små tekstbokse
med den korrekte version - set i IE 6.0.2800.1106 og FF 2.0.0.16.

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-08 13:05

Erik Ginnerskov skrev:

> På min W2K-maskine er der ikke problemer med at få vist de små tekstbokse
> med den korrekte version - set i IE 6.0.2800.1106 og FF 2.0.0.16.

Tak. Jeg kunne heller ikke forstå at det ikke skulle virke.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-08-08 21:33

Erik Ginnerskov skrev:

> På min W2K-maskine er der ikke problemer med
> at få vist de små tekstbokse med den korrekte
> version - set i IE 6.0.2800.1106 og FF 2.0.0.16.

Samme konfiguration her - det fungerer fint.

Jeg ville dog foretrække en anden version end

"Den rigtige version kan man se ved at
pege med musen."

- så resultatet også kan udskrives.

Jeg irriterer mig faktisk over funktionen - man skal
pege, vente, pege, vente, scrolle og så videre. Her
havde det været bedre med klar tekst i en tabel.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-08-08 22:20

Allan Vebel skrev:

> Jeg irriterer mig faktisk over funktionen - man skal
> pege, vente, pege, vente, scrolle og så videre.

Jeg lavede det sådan så man har tid til selv at regne ud hvilket
udtryk der er det rigtige.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-08-08 22:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg lavede det sådan så man har tid til selv at
> regne ud hvilket udtryk der er det rigtige.

Jamen, er det brugervenligt? Brugeren skal jo
gætte at man kan køre musen over sætningen,
og det er sikkert ikke alle der er lige tålmodige.

Derfor mit forslag om at lave det på en anden
måde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-08-08 10:21

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Jamen, er det brugervenligt? Brugeren skal jo
> gætte at man kan køre musen over sætningen,
> og det er sikkert ikke alle der er lige tålmodige.

Det står faktisk lige over:
"Der står kun de forkerte ord eller udtryk.
Den rigtige version kan man se ved at pege med musen."

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-08-08 22:37

Philip Nunnegaard skrev:

> Det står faktisk lige over:

Det har jeg set - se mit indlæg fra i går.

Jeg ville bare have en version der også kunne
udskrives, så hvorfor ikke bare skrive det i klar
tekst?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-08-08 02:30

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> Jeg ville bare have en version der også kunne
> udskrives, så hvorfor ikke bare skrive det i klar
> tekst?

Vel som Bertel selv skriver:
Jeg lavede det sådan så man har tid til selv at regne ud
hvilket udtryk der er det rigtige.

En anden mulighed som desværre kun virker i moderne browsere, er at bruge
noget css til at skjule det.

class="noget_andet">finansminister</span></span>

CSS:
..noget_andet { visibility: hidden; }
..noget:hover .noget_andet { visibility: visible; }

Denne CSS kunne så laves anderledes i print-versionen. (Hvem pokker bruger
printere i 2008?)

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 31-08-08 17:33

> Denne CSS kunne så laves anderledes i print-versionen. (Hvem pokker bruger
> printere i 2008?)

Det er faktisk meget nyttigt at tage et print, jeg gør det tit af sider med
koder, så har jeg det liggende på bordet mens jeg arbejder og laver noter i
margenen eller mellem linierne. På MSDN er der mange meget lange sider og
der er det også nyttigt at kunne tage et print og kunne gennemgå det punkt
for punkt, indtil man er sikker på at man har forstået princippet og kan
lave sin egen lille lyncheckliste

Der kommer nok til at gå lidt tid, før det eneste vi bruger papir til, er
når vi er på lokum

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-08-08 20:55

Philip Nunnegaard skrev:

> En anden mulighed som desværre kun virker i
> moderne browsere, er at bruge noget css til at skjule
> det.

Brugt på a-elementer, kan det også fungere i IE6.

> (Hvem pokker bruger printere i 2008?)

Der er jo ingen der ved hvem der kunne finde på at
udskrive en side, så naturligvis skal det fungere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-08-08 07:29

Erik Ginnerskov wrote:

> På min W2K-maskine er der ikke problemer med at få vist de små tekstbokse
> med den korrekte version - set i IE 6.0.2800.1106 og FF 2.0.0.16.

Så står den 1-1, det kan vi ikke have.
IE6/Win2k viser teksterne her.
FF3/Win2k viser også teksterne her.

Så Bertel:2 'en fyr':1

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-08-08 09:13

Stig Johansen skrev:

> IE6/Win2k viser teksterne her.
> FF3/Win2k viser også teksterne her.

Jeg takker for tilbagemeldingerne. Fyren har løst problemet uden
egentlig at vide hvorfor. Han dobbeltklikkede på linjen i stedet
for at pege, og pludselig virkede det som det skulle.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-08-08 20:21

IE8b2 viser intet af siden med mindre der bruges Compatibility
visning. Hvis du retter de 6 advarsler der er til din CSS vil det
muligvis virke (har ikke testet).

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 17:05

Jens Peter Karlsen skrev:

> visning. Hvis du retter de 6 advarsler der er til din CSS vil det
> muligvis virke (har ikke testet).

Du må gerne citere de advarsler.

http://validator.w3.org skriver

   This document was successfully checked as HTML 4.01 Strict!

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-08-08 18:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du må gerne citere de advarsler.
>
> http://validator.w3.org skriver
>
> This document was successfully checked as HTML 4.01 Strict!

Og /CSS/ validatoren:
<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator/?uri=http%3A//fiduso.dk/%3Fpage%3Dfortalelser>
siger:
Congratulations! No Error Found.

This document validates as CSS level 2.1 !

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-08 01:18

Men beder man validatoren inkludere advarsler ser man dem
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http://fiduso.dk/?page=fortalelser
En advarsel er ikke det samme som en error i gældende CSS standard men
kan blive det efter en kommende standard.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-09-08 08:40

Jens Peter Karlsen skrev:

> Men beder man validatoren inkludere advarsler ser man dem
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http://fiduso.dk/?page=fortalelser

Jeg plejer at få advarsler f.eks. om manglende baggrundsfarve
hvis jeg har sat en tekstfarve, men warnings=2 sætter nok et
striksere tjekniveau end grundindstillingen.

Det vil jeg leve med. Selv de advarsler jeg plejer at få er
funktionsmæssigt uden betydning, men dem sørger jeg dog altid for
at komme af med.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-08 01:50

Som jeg skrev var det i din CSS ikke HTML.
Her er advarslerne:
Warnings (6)
URI : http://fiduso.dk/fiduso.css
177 .menu a:link You have no background-color set (or
background-color is set to transparent) but you have set a color. Make
sure that cascading of colors keeps the text reasonably legible.
178 .menu a:visited You have no background-color set (or
background-color is set to transparent) but you have set a color. Make
sure that cascading of colors keeps the text reasonably legible.
206 .pil You have no background-color set (or background-color is set
to transparent) but you have set a color. Make sure that cascading of
colors keeps the text reasonably legible.
369 .linkkode You have no color set (or color is set to transparent)
but you have set a background-color. Make sure that cascading of
colors keeps the text reasonably legible.
394 .nyskrael td + th You have no background-color set (or
[...]

Intet alvorligt og test i de nye Developer tools viser at det intet
ændrer at tilføje de color settings der ikke er sat så lige hvad der
der gør er den ikke vises er uklart. Jeg vil gå videre med det som en
bug i IE8b2.

PS I de nye developer tools ses ændringer man gør i CSS og HTML
umiddelbart i browseren.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Sun, 31 Aug 2008 18:05:22 +0200, Bertel Lund Hansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-09-08 03:33

OK. Der er et par åbne bugs om dette. I sjældne tilfælde vises nogle
PHP sider ikke i IE8 standards mode men kun i IE7 kompatibilitets
mode.
Det er nok ret sikkert at gå fra at det vil være rettet i den færdige
version. Med mindre at det skulle skyldes en fejl i de headers PHP
sender. Dette er der for nærværende intet der tyder på.

Regards Jens Peter Karlsen.