Fast top
Fra : Thrane

Dato : 20-08-08 12:34

Hej

Jeg har forelsket mig lidt i måden denne side har menuen og siden så går
"under":
http://www.bookinghuset.dk/

Jeg har forsøgt at finde frem til det i dens kode, men må give op.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med noget lign.?
Det skal også virke i IE6, ligesom denne side gør.

Altås jeg vil gerne have en fast top, hvor indholdet ryger ind under ved
scroll...

Mange tak!

/Thrane

Fra : Holst

Dato : 20-08-08 13:10

Thrane wrote:

> [...]
> Det skal også virke i IE6, ligesom denne side gør.
>
> Altås jeg vil gerne have en fast top, hvor indholdet ryger ind under ved

Langt nede finder du en <div> med:

og tyve linjer eller så længere ned med:

Det er henholdsvis toppen og menuen. Kig så i den tilhørende CSS for at
se, hvordan det gøres.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-08 13:31

Thrane skrev:

> Jeg har forelsket mig lidt i måden denne side har menuen og siden så går
> "under":
> http://www.bookinghuset.dk/

Hvis du opgiver IE6, kan det laves simpelt:

Her er CSS-koden til en lille ekstramenu jeg bruger på én side på
et site. Den står stille selv om man ruller. I IE6 følger den med
rulningen. Det er de to linjer med position der fryser den.

..skraelmenu {
   position: absolute;
   position: fixed;
   top: 25px;
   left: 30px;
   margin: 0;
   padding: 10px;
   color: #000;
   background: #ffe;
   font-size: 90%;
}

Du kan se den her:

   http://fiduso.dk/?page=skraellemaend

Hvis du vil have IE6 med, skal du bruge noget JavaScript som jeg
ikke kan hjælpe dig med.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-08-08 16:23

Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> Du kan se den her:
>
>    http://fiduso.dk/?page=skraellemaend
>
> Hvis du vil have IE6 med, skal du bruge noget JavaScript som jeg

Det er vist ikke nødvendigt med 2 position...
position : fixed;
skulle kunne gøre det.
Den overskriver alligevel den første, der så ikke bliver brugt.

Birger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-08 18:46

Birger Sørensen skrev:

> Det er vist ikke nødvendigt med 2 position...

Næ, du har ret. Jeg tjekkede det lige.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-08-08 23:57

Birger Sørensen skrev:

> Hvis du opgiver IE6, kan det laves simpelt:

22% af kunderne bruger fortsat IE6, se
http://www.fdim.dk/?pageid=89 - så det ville være en
ret dårlig ide at lave noget der ikke fungerer her.

Det kan sagtens laves så det også fungerer i IE6, det
kræver bare noget mere arbejde.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-08 01:19

Allan Vebel skrev:

> 22% af kunderne bruger fortsat IE6, se
> http://www.fdim.dk/?pageid=89 - så det ville være en
> ret dårlig ide at lave noget der ikke fungerer her.

På min side betyder det blot at minimenuen følger med når man
ruller. Funktionaliteten er skam god nok.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-08-08 21:49

Bertel Lund Hansen skrev:

> På min side betyder det blot at minimenuen følger
> med når man ruller. Funktionaliteten er skam god
> nok.

Jamen, hvorfor skal 22% ikke have den funktionalitet
med, når det nu kan lade sig gøre?

Erik har lavet et eksempel på Hjemmesideskolen.dk,
og det fungerer fint i IE6

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 22-08-08 10:31

"Allan Vebel" <spam@do.not> wrote in message

> Jamen, hvorfor skal 22% ikke have den funktionalitet
> med, når det nu kan lade sig gøre?
>
> Erik har lavet et eksempel på Hjemmesideskolen.dk,
> [...]

Har du det link ved hånden, Allan?

Pft.
Thrane

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-08-08 23:39

Thrane skrev:

> Har du det link ved hånden, Allan?

Det var

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

jeg tænkte på - jeg skulle lige søge efter den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-08-08 07:08

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Tak for linket.
Tager scriptet også hånd om andre css2-egenskaber, som ældre IE-versioner
ikke forstår (f.eks. max-width)?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-08-08 15:35

Philip Nunnegaard wrote:

> Tager scriptet også hånd om andre css2-egenskaber, som ældre
> IE-versioner ikke forstår (f.eks. max-width)?

max-width http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxwidth.asp
max-height http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/maxheight.asp
min-width http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minwidth.asp
min-height http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-08-08 14:32

On Wed, 20 Aug 2008 13:33:59 +0200, "Thrane" <noreply@noreply.dk> wrote:

>Jeg har forelsket mig lidt i måden denne side har menuen og siden så går
>"under":
>http://www.bookinghuset.dk/

Inden du forelsker dig alt for meget, så prøv at se den i 800 x 600
- så er menuen stort set væk.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-08-08 14:42

Jørn Andersen skrev:

> Inden du forelsker dig alt for meget, så prøv at se den i 800 x 600
> - så er menuen stort set væk.

Og måske også den fantastiske Code Bloat
i form af 215 kilobyte(!) JavaScript. 1/3
af load-tiden går med at indlæse scripts.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Thrane

Dato : 21-08-08 08:34

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> On Wed, 20 Aug 2008 13:33:59 +0200, "Thrane" <noreply@noreply.dk> wrote:

> Inden du forelsker dig alt for meget, så prøv at se den i 800 x 600
> - så er menuen stort set væk.

> Mvh. Jørn

800x600?
Den opløsning er jeg holdt med at tage højde for...

/Thrane

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-08-08 10:03

Thrane skrev:

> 800x600?
> Den opløsning er jeg holdt med at tage højde for...

Det er da også fint nok, hvis du kun laver sider for dig
selv, og du selv bruger en højere opløsning. Hvis du laver
sider for andre, der gerne vil sælge noget, så vil det være
en god ide ikke at lukke kunder ude. Virker det ikke også
lidt egoistist at lukke folk ude fra systemet?

Menuen begynder at forsvinde ved 900px. FDIM's
skærmopløsningsstatistik er nede pt., men i henhold til min
egen statistik, så vil det betyde, at 10 procent helt
sikkert ikke vil kunne bruge siden.

Flertallet bruger en skærmopløsning på 1024x768, men mange
ikke åbner browseren i fuld skærmbredde, eller at de har
åbnet sidebjælker med bogmærker eller lignende. Er det
tilfældet, kan de heller ikke bruge siden. Selv dem med
endnu højere skærmopløsninger kan have problemer, men de kan
selvfølgelig nemmere omgå det ved at ændre browsserstørrelse
- hvis de gider.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt dine data med stærk kryptering - velegnet til bærbare