Monospace i Firefox
Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 14-08-08 08:32

Jeg er IKKE webmaster for den side, jeg beder om hjælp til.
Håber, det er ok - jeg vil nemlig alligevel gerne hjælpe
vedkommende.

Det drejer sig om http://www.digte.dk, hvor der er mulighed for,
at folk kan vælge en monospaced font til deres indlæg. Det
fungerer imidlertid kun korrekt i IE. I Firefox bliver fonten
godt nok monospaced, men alt for lille. Og jeg kan ikke
gennemskue hvorfor...

Se fx http://digte.dk/digte/poem.asp?digt=514444&Forfatter=14897
Og se, hvor forskellig den er i hhv IE og i FF.

Digtes typografi ligger her (næsten nederst i kildekoden):

<DIV ALIGN="LEFT">
<FONT Class="PoemTitle" size="3" Face="Verdana"
color="000000"><STRONG>
Når solen står op, størkner blodet på stenene
</STRONG></FONT>
<P><FONT size="2" face="monospace">

DIGTET

</FONT></P>
</DIV>

Der er et stylesheet her: http://digte.dk/layout/digte.dk.css
- men den er - så vidt jeg kan se - ikke relevant?

På forhånd tak for evt. hjælp!
mvh Leif

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-08-08 16:30

"Leif Nørholm Jensen" <leifnoerholm@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
>
> Se fx http://digte.dk/digte/poem.asp?digt=514444&Forfatter=14897
> Og se, hvor forskellig den er i hhv IE og i FF.

Monospaced, eller fixed fonts er noget der mere eller mindre hører fortiden
til.

'Før i tiden' kørte man med bitmap fonte, dvs. på forhånd fast definerede
(og begrænset antal) størrelser.

Windows har stadig nogle af disse fonte af hensyn til terminal emulatorer,
og derfor er der visse ting der virker i IE, men ikke rigtigt i Firefox.

Jeg har selv siddet og leget lidt med at prøve at simulere gammeldaws
konsoller:
http://wopr.lir.dk/wopr.console/wopr.console.html

Men det ligner kun lidt i IE, så jeg tror du(i) skal glemme fixed fonts.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-08-08 16:44

"Leif Nørholm Jensen" <leifnoerholm@webspeed.dk> skrev

> I Firefox bliver fonten
> godt nok monospaced, men alt for lille. Og jeg kan ikke
> gennemskue hvorfor...

Det er vist et generelt problem i Firefox at monospace-fonte bliver for små.
Umiddelbart tror jeg ikke at det kan løses uden at sidens webmaster koder
siden om helt fra bunden og dels erstatter den 90'er-agtige HTML-kode med
mere tidssvarende kode, og dels lægger en større del af layoutet over i CSS.

Nå, men jeg har lige prøvet noget.
Dette giver samme fontstørrelse i IE og FF (i hvert fald IE7 og FF3):

<h1>Når solen står op, størkner blodet på stenene</h1>
DIGTET
</code></p>

Så skal h1 måske lige have en erklæring i css-filen, så den får sin
nuværende størrelse.
Og måske også <p>.
Hvis ikke det hjælper, kan code (der som standard giver monospace-font) også
få en erklæring a la:

code {
font-size: 1em;
}

Fra : Leif Nørholm Jensen

Dato : 15-08-08 12:24

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Og måske også <p>.
> Hvis ikke det hjælper, kan code (der som standard giver monospace-font) også

Tak for tippet- det ser meget rigtigt ud - og jeg vil prøve at få webmaster til
at checke

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-08-08 02:06

On 14 Aug., 09:31, Leif Nørholm Jensen <leifnoerh...@webspeed.dk>
wrote:
> Jeg er IKKE webmaster for den side, jeg beder om hjælp til.
> Håber, det er ok - jeg vil nemlig alligevel gerne hjælpe
> vedkommende.

Prøv med CSS styling i stedet, det er lettere at gå til.

skrifttyope</div>

...Idéen med font-family er, at man først angiver de skrifter, man
helst vil have i prioriteret rækkefølge. Det er navnene på skrifterne..
Den sidste er ikke en bestemt skft, men betegner en skrifttype/gruppe.
F.eks. fantasia, monotyppe, som er en gruppe af skrifter, som så hver
kan have navne - men som browseren vælger indenfor hvad brugerens
system har installeret.

Mere info her: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html

Du bør, som flere vidst har skrevet, få din webmaster til at
konvertere til CSS. Det vil gøre selve HTMLen mere enkel og
letlæselig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-08-08 02:14

On 17 Aug., 10:05, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Du bør, som flere vidst har skrevet, få din webmaster til at
> konvertere til CSS. Det vil gøre selve HTMLen mere enkel og
> letlæselig.

CSS:

.digt{

font-family: 'Courier New', Monospace;
white-space: pre;
]

HTML

sætter pre,
så vil teksten stå med de indrykninger, som forfatteren har lavet.
Det kan måske være en fordel i digte

http://www.netmechanic.com/news/vol6/css_no9.htm

MVH
Rune Jensen