Nordiske karakterer igen - igen...
Fra : Preben Boch

Dato : 13-08-08 17:09

Jeg har eksperimenteret med programmet SendBlaster, som kan administrere
mail-lister. Jeg skal bruge det på min arbejdsplads til at sende nyhedsbreve
til forskellige målgrupper.
På min egen private hjemmeside, www.havegangen.dk, har jeg indsat en
tilmeldingsformular, som jeg har hentet på nettet. Her kan man så tilmelde
sig med mailadresse, fornavn, efternavn og institution. Det går også rigtig
fint.
SendBlaster kan så hente disse tilmeldinger ind på en mail-liste.
Men så kommer problemet: de nordiske karakterer forvanskes. Jeg kan
naturligvis godt manuelt gå ind og rette det (for i SendBlaster kan jeg godt
skrive de nordiske karakterer), men det ville nu være rart, hvis problemet
kunne rettes.
Jeg har ikke meget forstand på det, men jeg mener at have checket, at
charset er sat til "iso-8859-1" - er det rigtigt, og indeholder det de
nordiske karakterer.
Som det fremgår, er det lidt svært at forklare problemet, men måske er der
en venlig sjæl, der alligevel kan give et godt råd?
Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-08-08 18:16

Preben Boch wrote:

> Jeg har ikke meget forstand på det, men jeg mener at have checket, at
> charset er sat til "iso-8859-1" - er det rigtigt, og indeholder det de
> nordiske karakterer.

Både ja.
iso-8859-1 indeholder alle 'western europe' tegn, incl de nordiske, se:
<http://www.utoronto.ca/webdocs/HTMLdocs/NewHTML/iso_table.html>

men du har ikke sat din side til iso-8859-1.
Din server sender text/html som Content-type, hvilket implicerer iso-8859-1,
men det overstyrer du i dit html, fra din source:

Samtidig benytter du utf-8 i din tekst som i:
.....arbejder ihærdigt på hjemmesiden....

PS: Hvad mener du med 'forvanskes' ?

Stig Johansen

Fra : Preben Boch

Dato : 13-08-08 18:35

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> PS: Hvad mener du med 'forvanskes' ?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Hej
Jeg mener, at de vises som i dit eksempel.
Jeg ser på sagen - tak for hjælpen.
Det kan være, jeg får brug for dig igen, hvis jeg ikke kan finde ud af det.
Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : Preben Boch

Dato : 13-08-08 18:55

Hej Stig
Jeg mener at have rette problemet:
"du har ikke sat din side til iso-8859-1.
Din server sender text/html som Content-type, hvilket implicerer iso-8859-1,
men det overstyrer du i dit html, fra din source:
Det var tilsyneladende her, problemet lå.
Tak for din hurtige hjælp.
Venlig hilsen
Preben Boch