fopen() med brug af mode a+
Fra : Alexander

Dato : 22-07-01 13:09

Hej Gruppe!
Jeg har et lille problem med et PHP script. Koden er som følger:

<?php
$link="count.txt";
$fil=fopen($link,'a+');
$streng=fgets($fil, 6);
echo $streng;
fclose($fil);
?>

Jeg ønsker at læse de sidste 6 cifre, men den bliver ved at læse
de første 6. Hvad kan der være galt.

Et andet spørgsmål: Denne fil ønsker jeg at køre som et
CGI-script og her ser koden ud som følger:

#!/usr/local/bin/php
<?php
$link="count.txt";
$fil=fopen($link,'a+');
$streng=fgets($fil, 6);
echo $streng;
fclose($fil);
?>

Jeg har sat permissions til 755 på filen, men alligevel får jeg
en HTTP 500 serverfejl. Er der nogen der har et godt forslag?
Filen ligger på en Apache server og jeg har hørt at det kan være
noget med nogle PHP-headers.

Med venlig hilsen
Alexander

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-07-01 15:21

Alexander <alexander.j@mail.dk> writes:

> Jeg har sat permissions til 755 på filen, men alligevel får jeg
> en HTTP 500 serverfejl. Er der nogen der har et godt forslag?

Hvad siger din error_log?

--
Jacob
It compiles, let's ship it!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Alexander

Dato : 22-07-01 16:44

> Hvad siger din error_log?
Den siger: (...) Premature end of script headers (...)

Forstår du det?

/Alexander

Fra : Thor Dreier

Dato : 22-07-01 17:05

"Alexander" <alexander.j@mail.dk> wrote in message
> Den siger: (...) Premature end of script headers (...)

Det siger den _vist nok_ hvis stien til interpreteren er forkert. Er du
sikker på at /usr/local/bin/php er den rigtige sti?

--
http://dreier.nu/
Med denne udtalelse repræsenterer jeg på ingen måde mig selv,

Fra : Thor Dreier

Dato : 22-07-01 16:41

> Jeg ønsker at læse de sidste 6 cifre, men den bliver ved at læse
> de første 6. Hvad kan der være galt.
Hvis du bare ønsker at de sidste 6 tegn (uanset om det er newline eller hva
det er) så prøv noget i retningen af (fseek med SEEK_END kræver vist nok
PHP4):
<?
$link="count.txt";
$fil=fopen($link,'r');
fseek($fil, -6, SEEK_END);
$streng=fread($fil, 6);
echo $streng;
fclose($fil);
?>

> [...]
> en HTTP 500 serverfejl. Er der nogen der har et godt forslag?
> Filen ligger på en Apache server og jeg har hørt at det kan være
De fleste gange at jeg har oplevet 500 fejl når jeg har overført et
cgi-script er når filen er gemt under windows med \r tegn ved hver newline.
Hvis du har overført den vha. ftp, så prøv at slå dit program over på
text-mode.

--
http://dreier.nu/
Det er bedre at være destruktiv på en konstruktiv måde,

Fra : Christian Joergensen

Dato : 22-07-01 16:48

Thor Dreier <news@cheater.dk> wrote:

> prøv at slå dit program over på text-mode.

Også kaldet ASCII :)

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Thor Dreier

Dato : 22-07-01 17:05

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message
> Også kaldet ASCII :)

Baaaahhhh.... kunne ikke lige huske hvad det hed.

Fra : Alexander

Dato : 22-07-01 17:27

> <?
> $link="count.txt";
> $fil=fopen($link,'r');
> fseek($fil, -6, SEEK_END);
> $streng=fread($fil, 6);
> echo $streng;
> fclose($fil);
> ?>
Virker fint.
Et andet sted har jeg et lignende problem, forskellen består i, at filen jeg
skal læse fra ligger på en anden server. I sådanne tilfælde virker fseek vist
ikke, har du nogle ideer til løsning af dette problem?

Med venlig hilsen
Alexander

Fra : Thor Dreier

Dato : 22-07-01 17:58

> [...]
vist
> ikke, har du nogle ideer til løsning af dette problem?

Noget i retningen af:

<?
$link="http://test/noget/count.txt";
$fil=fopen($link,'r');
$streng = "";
while(!feof($fil))
$streng = substr($streng.fread($fil, 1024), -6);
echo $streng;
fclose($fil);
?>

Fra : Alexander

Dato : 22-07-01 22:10

> Noget i retningen af:
>
> <?
> $link="http://test/noget/count.txt";
> $fil=fopen($link,'r');
> $streng = "";
> while(!feof($fil))
> $streng = substr($streng.fread($fil, 1024), -6);
> echo $streng;
> fclose($fil);
> ?>

Lige præcis! Tak for hjælpen!