Hjælp til XHTML (SSI) ?
Fra : Martin Hvidberg

Dato : 08-08-08 20:01

Jeg skal bruge noget begynderhjælp – Jeg har lidt HTML erfaring,
og er I gang med at lave et lille bitte site I XHTML, men jeg kan
ikke finde ud af hvad der er muligt.

Jeg vil gerne gøre noget som jeg plejer at gøre med 'frames' men
bare uden 'frames'

Jeg vil gerne have nogle links I en menu I siden, til at ændre
indholdet af hoved-frame'n. Kik venligst på
http://hvidberg.net/Martin/Zebra/ Når man klikker flagene skifter
teksterne.

Jeg ville gerne lave noget I retningen af
http://hvidberg.net/Martin/Zebra-Project/C-Canada-English.html
Det ser umiddelbart ud til at funktionaliteten er bevaret, men
det er 'snyd'.

I den amle 'frame' version lå teksten på hvert sprog I seperate
filer french.html, english.html osv. I den nye frameless xhtlm
version er der en .html per land, per sprog. Det vil sige at den
engelske tekst ligger redundant I alle filer for hvert af alle
lande hvor de taler engelsk. Sådan redundans betragter jeg som
dårlig kode stil...

Jeg vil gerne lave en frameless version, baseret på:
http://hvidberg.net/Martin/Zebra-Project/C-Canada-English.html
men forbedret så teksten kun ligger én gang på hvert sprog.

Kan det lade sig gøre, inde for rammerne af XHTML/strict?
Hvordan?

Best Regards
Zebra

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 08-08-08 20:43

Daw daw søster-søn

Du kan kigge på denne side: http://www.html.dk/artikler/00001/
som omhandler SSI.
Alternativet er at bruge ASP (eller ASP.Net) så får du 1000 x flere
muligheder, men det virker kun på Micro$oft servere.

Hils i det lille hjem med de mange børn
Niels-Jørgen
http://njhvidberg.dk
http://newcomtech.dk

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 08-08-08 21:12

- og her er en anden god begynderside: http://www.w3schools.com
med masser af eksempler og skrevet letlæseligt.
Og selvfølgelig er der http://www.w3.org/, men det er alt om web,
skrevet ret teknisk.
Niels-Jørgen
http://njhvidberg.dk
http://newcomtech.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-08-08 21:52

Niels-Jørgen Hvidberg skrev den 08-08-2008:
> - og her er en anden god begynderside: http://www.w3schools.com
> med masser af eksempler og skrevet letlæseligt.
> [...]

Hvis det blot handler om at finde ud af hvor zebraen er begravet,
skulle den angivne SSI tutorial på html.dk vist være tilstrækkeligt.

Ud over ASP, kan også anvendes PHP - og man er ikke bundet til M$.
At der er flere muligheder, med ASP, er noget vrøvl. SSI kan include
stort set hvad som helst, der understøttes af serveren - ASP, PHP,
Perl, you name it, og også blande det, hvis det skulle være nødvendigt.

SÃ¥ det handler om
1) at finde ud af hvad man har brug for
2) hvad understøtter serveren der skal hoste siden
3) hvad du helst vil bruge (lære, som jeg forstår dit spørgsmål) af de
muligheder, der er tilbage

SSI, ASP osv. er serverside behandling af data (scripts), som ikke har
noget med HTML eller XHTML at gøre - ud over de skal lever siden som
kodet i det valgte, så browseren - clientside - viser det man vil have
den til.
Så hvad du vælger - SSI, ASP, PHP - er ikke relateret til XHTML.

Og vist kan det lade sig gøre

Birger