HTML: Baggrunds farven svigter og i Firefo~
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 07:55

Hej.

Vedr: www.familien-pultz.dk

1. Hvorfor forsvinder baggrundsfarven bag teksten?
2. Hvorfor går baggrundsfarverne ikke helt ned?
3. Hvorfor er der sære tegn ved æ, ø og å, når jeg åbner i
Firefox?
(Da jeg arbejdede med siden lokalt, var bogstaverne korrekte;
først da jeg uploadede siden, viste problemet sig).

Venlig hilsen Kirsten.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-08-08 10:33

Kirsten Elizabeth Pultz <k-kpultz@mail.dk> skrev:
> [...]
>(Da jeg arbejdede med siden lokalt, var bogstaverne korrekte;
>først da jeg uploadede siden, viste problemet sig).

Hej Kirsten

Det kan være fordi du ikke har angivet en doctype...
se her: http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

Og så skal du også angive tegnsæt.

Skriv <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=ISO-8859-1">

et sted imellem <head> og </head>.

Det med bagrrundsfarver har jeg ikke lige kigget nærmere på.

Mvh. Martin

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 14:54

Tak, nu fungerer teksten.

Fra : Daniel Valentin

Dato : 08-08-08 10:33

> 1. Hvorfor forsvinder baggrundsfarven bag teksten?
> 2. Hvorfor går baggrundsfarverne ikke helt ned?
> 3. Hvorfor er der sære tegn ved æ, ø og å, når jeg åbner i
> Firefox?
Du bruger id'et 'spalte2', 2 steder. Lav det om til en .class
(div.spalte2) i din css i stedet, hvis det skal bruges flere
steder. Ellers sørg for al dit indhold er inde i den første
'spalte2'

Derefter ville jeg gå til www.w3.org og få siden til at validere.
Det retter mange fejl.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 09-08-08 14:00

> Derefter ville jeg gå til www.w3.org og få siden til at validere.
> Det retter mange fejl.

Jeg har nu rette alle fejl i min html. Der var godt nok mange.
Hvorfor kan jeg ikke rette min css? Skal man måske skrive noget i
toppen af scc´en?

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 09-08-08 14:20

> Hvorfor kan jeg ikke rette min css?

> Jeg mener, hvorfor får jeg "error", når jeg prøver min scc på
W3C CSS Validation Service.

Fra : jopa

Dato : 09-08-08 16:36

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> W3C CSS Validation Service.

Tror der er fejl på deres side. Min kan pt heller ikke valideres

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-08 10:54

Kirsten Elizabeth Pultz skrev:
> [...]
> (Da jeg arbejdede med siden lokalt, var bogstaverne korrekte;
> først da jeg uploadede siden, viste problemet sig).

Der er et mylder af grove fejl, som du skal rette,
før det er til at sige noget om, hvad der er
galt. Du har for eksempem to gange samme ID,
og så bliver browseren jo noget forvirret med
hensyn til hvad der hvad.

En ID er en unik idenfifikation af et element,
og den samme ID må derfor kun forekome én gang
på siden.

Skal flere elementer have de samme egeskaber, er det class-
attributten, vi taler om.

Og uanset hvad så skal attributværdier i anførselstegn:
id='spalte2"'
skal være
id="spalte2"

Der findes ingen align-attribut og der findes
ingen font-attribut.

Det med baggrundsfarverne løse nok sig selv, når
du får styr på HTML-koden.
Du skal også have dokumenttypeerklæring og angivelse
af tegnsæt i toppen af siden:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
<title>[ Sidens titel ]</title>
charset=iso-8859-1" />
</head>

Det løser nok også dine problemer med de danske tegn.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 15:01

> Der er et mylder af grove fejl...

Ja, det kan jeg godt se, og nu har jeg lige lavet nogle flere...

Jeg må se at få lært det med class.

Fra : jopa

Dato : 08-08-08 15:04

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> Jeg må se at få lært det med class.

Plus lidt mere
Dine metatags skal ligge i head sektionen

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 15:30

> Dine metatags skal ligge i head sektionen

Tak, - er hermed flyttet.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-08 19:46

> Ja, det kan jeg godt se, og nu har jeg lige lavet nogle flere...
>

> Jeg må se at få lært det med class.

For at hjælpe dig ldit på vej har jeg lavet
dette eksempel
http://webdesign101.dk/x/pulz/
(Jeg er virkelig ikke interesseret i OL)

Hvis du vil ha' den grønne farve helt ned
må du studere:
http://webdesign101.dk/layout/eksempel6.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : jopa

Dato : 08-08-08 20:22

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> For at hjælpe dig ldit på vej har jeg lavet
> dette eksempel
> http://webdesign101.dk/x/pulz/

Syntes du skulle se lidt OL når du hjælper hende med flere fejl

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 20:35

når du hjælper hende med flere fejl

Så håber jeg ikke, at det var fejlene, som jeg kunne bruge...

Fra : jopa

Dato : 08-08-08 21:39

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> Så håber jeg ikke, at det var fejlene, som jeg kunne bruge...

Mangler vist bare en "/" i afsluttende <ul>
Det kan ske i forbifarten specielt hvis man skal se OL samtidig

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-08-08 22:17

jopa skrev:
> "Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> Mangler vist bare en "/" i afsluttende <ul>
> Det kan ske i forbifarten specielt hvis man skal se OL samtidig

Hvad kan jeg sige? UPS?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 18:50

Jeg kan overhovedet ikke finde ud af at bruge class. Jeg har læst
og læst...jeg forstår det bare ikke. Kan du eller en anden hjælpe
mig lidt på vej?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 08-08-08 19:14

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> Jeg kan overhovedet ikke finde ud af at bruge class. Jeg har læst
> og læst...jeg forstår det bare ikke. Kan du eller en anden hjælpe
> mig lidt på vej?

Prøver lige.

I CSS'en defineres en klasse sådan:

.spalte2 {
(...diverse definitioner...)
}

i HTML-filen:

Som Jørgen er inde på, er ID unikt. Det kan vel bedst sammenlignes med et
CPR-nummer.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 08-08-08 20:38

> I CSS'en defineres en klasse sådan:
>
> .spalte2 {
> (...diverse definitioner...)
> }
>
> i HTML-filen:

Mange tak. Nu fatter jeg det.

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-08-08 19:20

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kan overhovedet ikke finde ud af at bruge class. Jeg har læst
> og læst...jeg forstår det bare ikke. Kan du eller en anden hjælpe
> mig lidt på vej?
>
> Venlig hilsen Kirsten.

Hej Kirsten

Class bruges til at styre udseende og egenskaber
for forskellige elementer som f.eks. tekst, links osv.
Et sted imellem <head> og </head> indsætter du
nedenstående linje.
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Derefter opretter du en helt ny tom fil, som du kalder
style.css. I dette tilfælde skal du sørge for at gemme
style.css i samme mappe som dine html-filer.
Ellers skal du lave om i stien i href="style.css" jf. ovenfor.

I filen kan du f.eks. skrive:

p.blue
{
color: blue;
font-family:arial;
}

p.red
{
color: red;
font-family:arial;
}

I din HTML-fil skriver du imellem <body> og </body>
du <p class="blue">Denne tekst er blå</p>

og <p class="red">Denne tekst er rød</p>.

Hvis alt går vel skulle du gerne få to linjer med hhv. en blå og en rød
tekst og begge skrevet med skrifttypen arial.
For hver klasse kan du tilføje en lang række egenskaber for det enkelte
element.
Men prøv lige ovenstående eksempel og se, om det virker og giver mening.

Mvh. Martin

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-08-08 07:20

On Fri, 8 Aug 2008 20:20:14 +0200, "Martin Ploug" <mploug@pc.dk> wrote:

>Class bruges til at styre udseende og egenskaber
>for forskellige elementer som f.eks. tekst, links osv.
<snip>

>p.blue
<snip>
>p.red

Forklaringen er sådan set udmærket i den forstand, at "den virker".

Men jeg synes der er et begrebsmæssigt problem i at kalde klasser noget,
der karakteriserer deres *nuværende* udseende.

Hvis man nu gerne vil lændre udseendet på siden, så at det der nu er
blåt skal være grønt, mens det der nu er rødt skal være lilla, så er
meningen jo, at man skal kunne rette det *alene* i CSS-filen.

Det kan man sådan set også i eksemplet, men man får så en class .blue,
som er grøn, og en class .red, som er lilla.

Meningen med klasser er, at man tildeler et HTML-element en klasse i
forhold til den *funktion*, som elementet har.
Herefter giver man så den pågældende klasse egenskaber.

Dette bygger på "grundideen" i forholdet mellem HTML og CSS - nemlig, at
HTML bruges til at markere tekst op *uafhængigt af udseende*, mens alt
vedr. udseende styres med CSS.

Derfor vil mere "logiske" klasse-navne være fx:
p.intro
p.note
p.konklusion
- eller hvad man nu kan finde på.

Hvis man markerer sin tekst op på den måde ("funktionsmæssigt"), så kan
man bagefter lege med, hvordan de forskellige klasser skal *se ud*.

OBS: Det er ikke ment som en kritik af dit svar - bare at hvis Kirsten
skal bruge klasser fornuftigt, så undgår hun en del besvær ved at tænke
lidt logisk fra starten

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-08-08 03:17

On 9 Aug., 08:19, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Meningen med klasser er, at man tildeler et HTML-element en klasse i
> forhold til den *funktion*, som elementet har.
> Herefter giver man så den pågældende klasse egenskaber.

Ja, det tog også mig lidt tid at lære at askille. Det gælder så også
for tags i selve HTML-standarden, at man forsøger at tildele dem navne
efter funktion. F.eks. <em>, som betyder noget, man vil gøre opmærksom
på som vigtigt, og ækvivalenten <strong>, som så betyder ekstra
vigtigt. Dengang undrede jeg mig så lidt over, man stadig har <big>,
som betyder "gør teksten større". Fandt aldrig ud af, hvad det skal
bruges til - rent faktisk kan man vel style det, så det gør teksten
mindre i stedet;)

Man kan iøvrigt tjekke, om koden giver mening, hvis man slår CSS fra,
og kigger på den.

Hvis man på sin side har nogle vigtige informationer, som man vil
style, så vil class="red" ikke give mening, mens class="vigtigt" vil.

Det samme kan så siges hvis man i højre side har nogle noter. Så vil
class="højre-div" ikke give mening uden CSSet til at vise, hvor højre
er, hvor f.eks. class="note" er bedre. På mobil vil man ikke altid
kunne skelne imellem højre og venstre, det samme vil være tilfældet
med skærmlæsere.

Hvis man laver selve koden "accessible", læsbar for alle, vil man nemt
kunne overføre det til selve siden også (hvor man heller ikke må binde
an på farver/størrelser/retninger alene).

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-08-08 20:25

On Sat, 9 Aug 2008 02:17:19 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Dengang undrede jeg mig så lidt over, man stadig har <big>,
>som betyder "gør teksten større". Fandt aldrig ud af, hvad det skal
>bruges til

Om:
Font style elements: the TT, I, B, BIG, SMALL, STRIKE, S, and U elements
siger W3C:
Although they are not all deprecated, their use is discouraged in favor
of style sheets.

- så det er en slags overlevering fra fordums tid.
(Svjh var fx B og I også deprecated i de første rekommandationer, men
man har af en eller anden grund trukket lidt i land igen.)

>rent faktisk kan man vel style det, så det gør teksten
>mindre i stedet;)

Det kan man jo med rigtigt mange elementer - og det er også grunden til
at holde fast i, at HTML'en så vidt som muligt skal være "meningsfuld".
Ellers kunne man jo bar nøjes med SPAN og DIV til alle "simple"
elementer og så style dem til det udseende, man gerne vil have.

Men så misser man "strukturen" i HTML-markeringen - og har *ingen*
mening, hvis CSS er slået fra, eller den skal bruges til andet end alm.
skærmvisning.
CSS'en skal *understøtte* HTML'en ikke "modarbejde" den

>Man kan iøvrigt tjekke, om koden giver mening, hvis man slår CSS fra,
>og kigger på den.

Ja, det kan tit være en meget god øvelse - man kan ind imellem blive
overrasket over resulatatet

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 31-08-08 23:00

> [...]
> kunne overføre det til selve siden også (hvor man heller ikke må binde
> an på farver/størrelser/retninger alene).

YES!!!!! Men man skal lige være opmærksom på at skærmlæsere som hovedregel,
ikke bruger CSS til noget overhovedet. Hidden er ikke hidden og at gøre
noget fed eller kursiv via CSS slår ikke igennem i udtalen i skærmlæseren.
Stram sematisk (X)HTML bliver forstået og udtalt. Så nej, class vigtigt er
en prut i en hornlygte Der er kun en måde at lære skærmlæseres
funktionsmåde på og det er at bruge dem og det kan sikkert godt give en
hjerneskade Det er i alt fald ydmygende ;-(

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-08 05:59

Johnny Winther Ronnenberg wrote:

> YES!!!!! Men man skal lige være opmærksom på at skærmlæsere som
> hovedregel, ikke bruger CSS til noget overhovedet.

Hvis man på css har sat en media="aural", skulle jeg da umiddelbart mene at
det er en fejl, hvis skærmlæseren ikke bruger de informationer til noget -
det er dog fra W3C's side netop ment som en definition af, hvordan
skærmlæsere skal tolke siden.

> Hidden er ikke hidden

burde være i media="aural", hvis skærmlæseren overholder vedtagne
standarder.

> og at gøre noget fed eller kursiv via CSS slår ikke igennem i
> udtalen i skærmlæseren.

burde gøre i media="aural".

Hvis skærmlæsere ikke respekterer css, som er direkte skrevet til
skærmlæsere, burde brugere af skærmlæsere tage et slagsmål med producenter
af skærmlæsere for at opnå samme standardkampatibilitet, som browsere i dag
mere eller mindre overholder i den grafiske gengivelse.

Erik Ginnerskov