Charset underligheder
Fra : Daniel Valentin

Dato : 07-08-08 10:09

Hej NG,

Har for et godt stykke tid siden bygget www.elpaso-linedancers.dk
for et familiemedlem. Der er så opstået et problem nu med at vise
Æ, Ø og Å korrekt på en underside
(www.elpaso-linedancers.dk?index.php?id=10).

p.t. er charset sat til iso-8859-1, med følgende resultater:
-I FF vises lowercase æ,ø og å korrekt, men uppercase giver
underlige tegn (menuen ser korrekt ud).
-I IE vises uppercase Æ, Ø og Å korrekt, men lowercase giver
problemer.

Både den refererede underside, og menuen bliver includede med
php. Indholdet i dem er hard-codede, resten af siden kommer fra
en database. Har prøvet UTF-8, med lignende (dog lidt anderledes)
fejl.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad der foregår? Er temmelig
forvirret efterhånden.

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 10:32

Daniel Valentin skrev:

> Har for et godt stykke tid siden bygget www.elpaso-linedancers.dk
> for et familiemedlem. Der er så opstået et problem nu med at vise
> Æ, Ø og Å korrekt på en underside

De allerførste tegn på siden ser sådan ud:

   ï»¿

De står foran doctypeerklæringen og forhindrer at man kan regne
med noget som helst.

Find ud af hvor de kommer fra, og få dem væk. Så kan det være
problemerne forsvinder.

--
Bertel

Fra : Daniel Valentin

Dato : 07-08-08 11:09

> [...]
> med noget som helst.
>
> Find ud af hvor de kommer fra, og få dem væk. Så kan det være
Du har helt ret. Har skiftet fra Notepad til Aptana i mellemtiden, kan
være det var derfor det tegn blev indsat.

Det hjalp på en stor del af det, men under "Danse" er der stadig
problemer med uppercase Æ, Ø og Å. Har tjekket den fil der bliver
includet, skrev den fuldstændig forfra i en "ren" fil, men til ingen
nytte.

Tak for hjælpen!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-08 12:02

Daniel Valentin skrev:

> [...]
> problemer med uppercase Æ, Ø og Å. Har tjekket den fil der bliver
> includet, skrev den fuldstændig forfra i en "ren" fil, men til ingen

Hvis jeg ikke tager fejl er de tre tegn karakteristisk
for en fil, der er gemt i utf-format, i modsætning til
ascii-format. Der skal være overensstemmelse med tegnsæt-
angivelsen for websiden og det format, filen er gemt i.

Hvis man satser på utf, skal alle tegn i det udvidede
tegnsæt (ascii-værdier over 128) erstattes med HTML-tegn-
ækvivalenter, for eksempel æ æ, ø ø og å å

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 12:16

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvis man satser på utf, skal alle tegn i det udvidede
> tegnsæt (ascii-værdier over 128) erstattes med HTML-tegn-
> ækvivalenter, for eksempel æ æ, ø ø og å å

Det er da vel ikke nødvendigt? Hvis ens editor kan skrive UTF-8,
skulle det virke umiddelbart.

Jeg har dog ikke praktisk erfaring da min yndlingseditor ikke kan
klare UTF-8, og dem jeg har der kan, bryder jeg mig ikke om.

Måske kan serveren volde problemer? Opera kan producere filer i
UTF-8 som den viser rigtigt når de ligger lokalt. Den samme fil
får tegnproblemer når jeg lægger den ud hos Gigahost. Men som
sagt har jeg ike forsket i det.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-08 12:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> UTF-8 som den viser rigtigt når de ligger lokalt. Den samme fil
> får tegnproblemer når jeg lægger den ud hos Gigahost. Men som

Gigahost bruger som standard UTF-8. Hvis dine filer bruger
ISO-8859-1, så har du sikkert på et tidspunkt rettet UTF-8
til ISO-8859-1 på serveren via .httaccess. Når du så
uploader en UTF-8-fil så får du det modsatte problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 14:41

Kim Ludvigsen skrev:

> Gigahost bruger som standard UTF-8.

Okay.

> Hvis dine filer bruger
> ISO-8859-1, så har du sikkert på et tidspunkt rettet UTF-8
> til ISO-8859-1 på serveren via .httaccess.

Nej. Det har aldrig været et problem at erklære tegnsættet som
ISO-8859-1.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-08-08 15:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej. Det har aldrig været et problem at erklære tegnsættet som
> ISO-8859-1.

Måske, de har lavet om på det på nyere servere. Jeg er
forholdsvis ny som kunde, og jeg var nødt til at angive:
AddDefaultCharset ISO-8859-1
i .htaccess. Jeg har angivet ISO-8859-1 i headeren på
siderne, men eftersom serveren fortalte, at den sendte i
UTF-8, så blev æ, ø og å vist forkert. Der skulle rettes på
alle domæner, og supporten kendte udmærket problemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 16:32

Kim Ludvigsen skrev:

> Måske, de har lavet om på det på nyere servere.

Jeg tjekkede lige. Med "ddDefaultCharset UTF-8" i en htaccess-fil
kan jeg få vist min UTF-fil rigtigt.

Så det er et spørgsmål om servere. De har ikke villet tvinge
kunderne på de gamle servere til at redigere tusindvis af
HTML-filer - forståeligt nok.

Men tak for fidusen.

--
Bertel

Fra : Daniel Valentin

Dato : 08-08-08 10:24

..htaccess fidusen gav ingen resultater, så problemet må være min
editor.

Tak for hjælpen, alle sammen!