Float indhold i relation til menu
Fra : SBK

Dato : 06-08-08 16:23

Hej

jeg er ved at lave et site hvor indholdet floater og placere sig
altid 40px under nederste menulinie.

Jeg har en menu med droplines - når et emne vælges kommer der en
ny linie nedenunder. Menuen ligger i en div og indholdet
nedenunder ligeledes. Der er lidt css hover ind over også og JS
til IE, men det burde ikke være som afgjorde det.

Se casen her: www.11design.dk/sydbank
Klik: Sydbank --> Profil --> Grundelelementer --> Logo -->
Størrelser

Som I kan se ligger div="content" samme sted nu - fixed. men
hvordan får jeg den til at følge menuens størrelse?

på forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-08-08 18:14

SBK skrev:

> Som I kan se ligger div="content" samme sted nu - fixed. men
> hvordan får jeg den til at følge menuens størrelse?

Som jeg forstår vil du gerne have, at overkanten
af indholdet rykker nedad på de sider, hvor du har
en undermenu.

Jeg er i tvivl om, hvordan det vil virke i praksis,
men det må jo komme an på et forsøg.

Problemet knytter sig antagelig til en eller
anden form for positionering af dit indhold.
Dine stylesheets er i imidlertid noget for omfangs-
rige til at jeg lige kan sætte fingeren på det.

Dine undermenuer vises/skjules af display-egenskaben.
Det er normalt tilstrækkeligt til at et element
"skubber til" de elementer, der følger efter i
et normalt omløb.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : SBK

Dato : 06-08-08 19:46

Hej

Tak for svar. Jeg ved det er komplekst. Jeg tror det har med
denne styling at gøre.

position: absolute;
top: 28px;
left: 0px;

jeg vil sætte stor pris hvis du kunne komme med et råd. Jeg har
brugt en dag på det uden held.

På forhånd tak.
SBK

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-08-08 20:14

SBK skrev:
> Hej
>
> Tak for svar. Jeg ved det er komplekst. Jeg tror det har med
> denne styling at gøre.
>
> position: absolute;
> top: 28px;
> left: 0px;

Som jeg til gengæld ikke kan finde noget
steds i de to stylesheets du har.

> jeg vil sætte stor pris hvis du kunne komme med et råd. Jeg har
> brugt en dag på det uden held.

Det bedste råd jeg kan komme med, hvis
ikke også jeg skal bruge en dag på det,
er at downloade Chris Pedericks Web Developer
Toolbar til Firefox.

Dette uovertrufne værktøj giver dig mulighed
for at outline sidens blok-elementer, vise
deres egenskaber, navne osv.

Så får du et visuelt overblik over, hvilke elementer
på websiden der øver indflydelse på omløbet -
altså den måde elementerne følger efter hinanden
på.

En anden fremgangsmåde er hvad jeg kalder
"Back to Basics" metoden, som går ud på at
fjerne al HTML-kode, CSS-kode mv. som ikke
vedrører problemet, og så løse det på en
sådan mere overskuelig side. Grundlæggende
er din side jo ikke særlig kompliceret.

Du bør måske lige validere din HTML-kode
og CSS-kode før du starter den helt store
fejlsøgning. Selv småfejl (som to
ens id'er) kan have mærkelige konsekvenser.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : SBK

Dato : 06-08-08 20:44

> Som jeg til gengæld ikke kan finde noget
> steds i de to stylesheets du har.

Det er id #sk_menu ul ul som har absolut.

> Det bedste råd jeg kan komme med, hvis
> ikke også jeg skal bruge en dag på det,
> er at downloade Chris Pedericks Web Developer
> Toolbar til Firefox.

Jeg bruger allerede Toolbaren - den er god. Jeg har også fundet
fejlen - id="menu" udvider sig ikke efter indholdet størrelse som
eller er standard. Det er det som er problemmet!! Men hvad skal
rettes for at den gør dette?

> Du bør måske lige validere din HTML-kode
> og CSS-kode før du starter den helt store
> fejlsøgning. Selv småfejl (som to
> ens id'er) kan have mærkelige konsekvenser.

jeg har valideret og fundet småfejl, men jeg forstår ikke rapporten.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-08-08 10:20

SBK skrev:

> [...]
> fejlen - id="menu" udvider sig ikke efter indholdet størrelse som
> eller er standard. Det er det som er problemmet!! Men hvad skal

Det lyder som det problem, jeg har beskrevet i artiklen
http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

Jeg kan godt se at du har et clear'ing element, men er det
indsat det rigtige sted? Måske bruge en anden clearfix?

> jeg har valideret og fundet småfejl, men jeg forstår ikke rapporten.

Stylesheet fejl:

URI :
http://www.11design.dk/sydbank/assets/templates/sydbank/nybase.css
9    html, body    Value Error : word-spacing Parse Error :

Du har ingen værdi på din word-spacing egenskab.
URI :
http://www.11design.dk/sydbank/assets/templates/sydbank/sk_menu_v06.css
95    #sk_menu ul ul li    Value Error : width none is not a
width value : none

width-egenskaben kan ikke have en værdi none.

HTML kode fejl:

Det ahr nok ingen større praktisk betydning, men
du har ikke nogen afsluttende </html>.

Jørgen Farum Jensen
..