Hjælp til baggrundsfarver og float
Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 06-08-08 13:55

Hej.
Vedr.www.familien-pultz.dk
1. Jeg kan ikke finde ud af med farver at dele siden i fire
sådan, at der bliver et lille gult (#CCCCFF) felt i øverste
venstre hjørne og et stort gult felt i nederste højre hjørne.
Altså spalte1 skal være gul foroven og spalte2 skal være gul
forneden.
2. Lige nu står der "Siden er under opbygning" i midten. Hvis jeg
skriver noget tekst i feltet i stedet for, er det meningen, at
billedet skal være i nederste højre hjørne, og så skal teksten
være ovenover og på venstre side af billedet, - som i
css-tutorialen, kapitel 13 om floats. Teksten kommer hele tiden
til at stå foroven, og billedet for neden, så man er nødt til at
scrolle.
I css´en har jeg skrevet:
#billede {
   float:right;

}

Hvad gør jeg galt?
Venlig hilsen Kirsten.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-08-08 16:38

"Kirsten Elizabeth Pultz" <k-kpultz@mail.dk> skrev

> [...]
> venstre hjørne og et stort gult felt i nederste højre hjørne.
> Altså spalte1 skal være gul foroven og spalte2 skal være gul

Så er vi reelt ude i 4 forskellige felter, så vidt jeg lige kan regne ud.
(Begge spalter delt op i 2 dele)

Jeg går ud fra at det er noget lignende dette du ønsker:
http://hitsurf.dk/privat/pultz.html

Jeg har her kaldt de to gule felter for #spalte1a og #spalte2a, som så i
CSS'en har fået en "color:#ffc;"
(#ffc er korform for #ffffcc)

> er det meningen, at
> billedet skal være i nederste højre hjørne, og så skal teksten
> være ovenover og på venstre side af billedet,

Tilføj clear:both, hvis du vil have at billedet SKAL være under teksten.

#billede {
float:right;
clear: both;
}

Hvis jeg her har misforstået dig, og du rent faktisk gerne vil have at
teksten skal stå ved siden af billedet, tilføjer du *ikke* clear:both, og du
rykker billed-div'en op over teksten i din kode.

> - som i
> css-tutorialen, kapitel 13 om floats.

Offtopic, men du skriver ganske rigtigt fra html.dk, men dine indlæg havner
i nyhedsgrupperne. Selv ser jeg trådene via Windows Mail (tidligere Outlook
Express).

Jeg har rettet doctypeerklæringen til html4.01 transitional i stedet for
xhtml strict, fordi det passer bedre med din eksisterende kode.
<hr>: Her er noshade ikke gangbart.
Jeg har i stedet ændret det, så der kun står <hr> (ingen atributter).
I CSS'en har jeg så skrevet:

hr {
border: 1px solid #000;
}

HTML-koden kan du evt. studere lidt.
Den fulde css kan du hente her:
http://hitsurf.dk/privat/style.css

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-08-08 16:41

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev

> Hvis jeg her har misforstået dig, og du rent faktisk gerne vil have at
> teksten skal stå ved siden af billedet, tilføjer du *ikke* clear:both, og
> du rykker billed-div'en op over teksten i din kode.

Har lige nærlæst dit oplæg. Jeg *havde* misforstået dig.
Glem det jeg skrev om "clear: both;"

Når du skriver tilstrækkeligt med tekst, skulle den fint flyde ned til
venstre for billedet.

Fra : Kirsten Elizabeth Pu~

Dato : 07-08-08 09:46

Tak. Jeg pusler videre.

> Offtopic, ...men dine indlæg havner i nyhedsgrupperne.
Er der et andet sted, jeg hellere skulle placere mine spørgsmål?

> hr {
> border: 1px solid #000;
> }
Glimrende!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 10:07

Kirsten Elizabeth Pultz skrev:

> Er der et andet sted, jeg hellere skulle placere mine spørgsmål?

Nej, det er helt fint at du spørger her. Philip nævner det blot
fordi din henvining kun giver mening for dem der også skriver via
HTML.dk. Vi andre må prøve at gætte hvad du refererer til.
Pointen er altså blot at du skal huske at dine indlæg skal kunne
læses uden forudsætninger.

--
Bertel