FormMail-scriptet virker ikke
Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 05-08-08 17:48

Jeg vil lave en side (på min hjemmeside) hvor brugerne kan skrive
en besked, det skal foregå via formmail
Jeg har fulgt den vejledning min udbyder har under deres FAQ. Men
det virker ikke, der kommer en fejlmeddelelse Error: Bad/No
Recipient
Er der nogle der ved hvad der er lavet forkert.

Min udbyders vejledning:
For at få FormMail-scriptet til at virke, skal du bruge følgende
stykke kode (som kun er et eksempel - der skal derfor rettes i
diverse felter):

<FORM method="post"
action="http://www.dit-domæne.dk/cgi-bin/FormMail.pl">
<input type="hidden" name="recipient"
value="din@e-mailadresse.dk">
<input type="hidden" name="subject" value="Her kan du skrive en
emne-tekst">
<input type="hidden" name="redirect"
value="http://www.dit-domæne.dk/nyside.html">
</FORM>

Min egen side har følgende html kode:
<form method="post"
action="http://www.art-utopia.dk/cgi-bin/FormMail.pl">
<label>
<textarea name="textfield" cols="40" rows="5"></textarea>
</label>
<label>
<input name="Send knappen" type="submit" id="Send" value="Submit"
/>
</label>
<label>
<input type="reset" name="Submit2" value="Reset" />
</label>
<input type="hidden" name="recipient" value="min mail adresse har
jeg skrevet her.dk">
<input type="hidden" name="subject" value="Her kan du skrive en
emne-tekst">
<input type="hidden" name="redirect"
value="http://www.art-utopia.dk/besked_side.html">
</form>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-08-08 23:19

Christian Ditlevsen skrev:

> Jeg har fulgt den vejledning min udbyder har under
> deres FAQ. Men det virker ikke, der kommer en
> fejlmeddelelse Error: Bad/No Recipient

Det kunne være rart med et link til denne FAQ, så vi
kan sammenligne med din kode.

Som du kan se på http://art-utopia.dk/cgi-bin/FormMail.pl
er det sidst opdateret i 2002, så du skulle måske finde
en anden løsning, måske et asp- eller php-script.

Ulempen ved FormMail er at brugeren, og dermed også
spammere, kan læse din mail-adresse direkte i koden.

Derfor er det en god ide at tænke anderledes. Hvad kan
din udbyder ellers tilbyde?

Selv bruger jeg et asp-script fra JMail, som mange
udbydere understøtter.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 06-08-08 16:56

Allan Vebel wrote:
8X
> Ulempen ved FormMail er at brugeren, og dermed også
> spammere, kan læse din mail-adresse direkte i koden.
8X

Svjv er FormMail et pearl script som afvikles på serveren, nøjagtigt som
andre ASP og PHP, og det er derfor muligt at skjule sin adresse på præcis
samme måde.

Birger
--
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-08-08 17:02

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Svjv er FormMail et pearl script som afvikles på serveren, nøjagtigt som
> andre ASP og PHP, og det er derfor muligt at skjule sin adresse på præcis
> samme måde.

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på om man har adgang til script-filen.
Sidst jeg brugte FormMail, var da min side lå på et webhotel, hvor man i
formularen kaldte en fil der lå på udbyderens hjemmeside.
Derfor var man nødt til at have sin emailadresse i et <input>-felt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-08-08 22:41

Philip Nunnegaard forklarede den 06-08-2008:
> [...]
> formularen kaldte en fil der lå på udbyderens hjemmeside.
> Derfor var man nødt til at have sin emailadresse i et <input>-felt.

Hvis man har adgang til Perl på serveren, kan man lægge sin egen
version op.
Uden går det naturligvis ikke. Ligesom man ikke kan bruge et PHP
script, hvis man ikke har PHP på serveren...

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-08-08 00:04

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i

> Hvis man har adgang til Perl på serveren, kan man lægge sin egen version
> op.

Jeg har haft hjemmeside på et webhotel, der understøttede ASP. (Fordi jeg
havde valgt Windows).
Men scriptet linkede til udbyderens egen hjemmeside:
http://azero.dk/support/cgi/formmail/

Bemærk action-attributten som peger på et andet domæne.

Jeg kunne naturligvis ikke selv afvikle et pearl-script på min egen
ASP-side.
Hvorfor jeg ikke lige brugte jMail i stedet, aner jeg så ikke.
http://azero.dk/support/programmering/asp/artikler/jmail/

Måske fordi jeg var totalt newbie på det tidspunkt (2002-2003)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-08 15:01

Den Tue, 05 Aug 2008 16:47:58 +0000 skrev Christian Ditlevsen:

> [...]
> fejlmeddelelse Error: Bad/No Recipient
> Er der nogle der ved hvad der er lavet forkert.

Du skal muligvis også rette modtageradressen i selve scriptet
(FormMail.pl), hvilket er et Perl script.

--
Karl Erik

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-08 15:50

Den Wed, 06 Aug 2008 14:01:09 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

I øvrigt er det et must at læse:
http://www.scriptarchive.com/readme/formmail.html#recipients

Allan har ret, men jeg har brugt scriptet i ca. 4 år og modtager max. 1
spammail pr. måned.
Risikoen er nok større hvis du læser de online fødselsdagskort og "kys"
som især kvinder ynder at sende til din mailbox

--
Karl Erik

Fra : Christian Ditlevsen

Dato : 06-08-08 21:41

Ulempen ved FormMail er at brugeren, og dermed også
> spammere, kan læse din mail-adresse direkte i koden.
Hej alle
Jeg har fået min formmail til at virke læste en glimrende artikel
her på html (lid reklame).
Men ellers har i ret, med hensyn til den synlige mail adresse. Det
havde jeg ikke tænkt på så tak for oplysningen. Jeg prøver at sætte
mig ind i de oplysninger i har angivet (eks.asp-script fra JMail,
Svjv ….)og vender tilbage hvis det går helt galt

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-08 05:45

Christian Ditlevsen wrote:

> her på html (lid reklame).

Det her er ikke html.dk, det er usenet . At du har adgang til usenet via
html.dk's interface er ikke det samme som at alle læser usenet den vej.

Erik Ginnerskov

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-08-08 18:50

Den Thu, 07 Aug 2008 06:45:05 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> Det her er ikke html.dk, det er usenet . At du har adgang til usenet via
> html.dk's interface er ikke det samme som at alle læser usenet den vej.

Jeg vil foreslå html.dk at henvise til usenet i stedet.
Ikke for at jeg synes det giver problemer som det er nu, men mange med
"kløe i fingrene" kommenterer det gang på gang.

SÃ¥ HTML.DK henvis jeres brugere til at benytte USENET i stedet, tak.

--
Karl Erik