Hvordan får man div-højde 1 til at følge h~
Fra : Simonk

Dato : 05-08-08 02:54

Hej Alle.

Se dette eksempel: http://simonkampmann.dk/nytemplate.html

Den består udelukkende div-tags. Jeg vil gerne have venstre og
højre kant til at følge højden på indholdet således at der altid
er en ramme omkring indholdet. Hvordan gør man det?

jeg har sat height til 100px for at illustrere det jeg vil.
Problemet er at så snart indholdet af content overstiger 100px
brydes rammen da kanterne ikke følger med. Jeg har forsøgt med
height=100% og auto og hvad man umiddelbart ville gætte sig til,
men uden held.

Håber nogle kan hjælpe. På forhånd tak.

CSS ser således ud:

* {
   margin:0;
   padding:0;

}

body {
background-color: #f1f1f2;
}

#page {
width: 968px;
margin: auto;
margin-top: 20px;

}

#top {
   background-image:
url(assets/templates/sydbank/images/top-background.gif);
   background-repeat: no-repeat;
   width: 967px;
   height: 103px;
   }

#left-border {
   background-image:
url(assets/templates/sydbank/images/left-border.gif);
   background-repeat: repeat-y;
   float: left;
   width: 4px;
   height:100px; /* HVAD GØR JEG HER */
}
#content {
   width: 959px;
   float: left;
   background-color: #f2f7fb;
}
#right-border {
   background-image:
url(assets/templates/sydbank/images/right-border.gif);
   background-repeat: repeat-y;
   float: right;
   width: 5px;
   height:100px; /* HVAD GØR JEG HER */
}
#footer {
   width: 967px;
   height: 13px;
   background-image:
url(assets/templates/sydbank/images/bottom-border.gif);
   background-repeat: no-repeat;
float:left;
background-color: #f2f7fb;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 05-08-08 08:45

Simonk wrote:
> [...]
> brydes rammen da kanterne ikke følger med. Jeg har forsøgt med
> height=100% og auto og hvad man umiddelbart ville gætte sig til,

8X

Du vil vise mere end der kan være på den plads du specificerer, og alligevel
ikke have at det fylder mere?

Umiddelbart skal du sætte bottom : 0px i stedet for at angive højden for
kanterne.
Det virker så ikke i IE6 og før.
Hvis det skal det, vil du skulle bruge enten javascript til at sætte
højderne af kanterne, eller have et samlet billede som baggrund i din
"content", og så undlade højre og ventre kanter.

Du skal muligvis angive position : relative; for div'erne - og måske vil det
være en fordel at bruge position : absolute; for kanterne.

Birger
--
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-08-08 18:13

Simonk skrev:
> [...]
> højre kant til at følge højden på indholdet således at der altid
> er en ramme omkring indholdet. Hvordan gør man det?

Du skal have en såkaldt wrapper, der indeholder de
elementer, der skal have fælles underkant.

Det skriver jeg en del om i artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
i artiklen
http://webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php