Hvordan? centrering og fuld højde
Fra : David Buus

Dato : 04-08-08 13:07

Hej med jer...

Faldt over en hjemmeside, som har nogle af de ting, som jeg gerne
vil have min hjemmeside lever op til:

1. den er centreret.

2. footeren er altid placeret i bunden og indhold og øvrige
kolonner flugter med headerens og footerens kant.

Det drejer sig om følgende hjemmeside:

http://www.ernaeringskonsulent.dk/

Kan dog se at den er lavet med tabels. Hvordan opnår jeg samme
resultat med css?

Kan jeg evt. finde løsningen i bogen "Webdesign med stylesheets"
af Jørgen Farum Jensen? (Har ikke bogen ved mig, derfor jeg ikke
kan tjekke...)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henny Stewart

Dato : 04-08-08 13:32

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det drejer sig om følgende hjemmeside:
>
> http://www.ernaeringskonsulent.dk/
>
> Kan dog se at den er lavet med tabels. Hvordan opnår jeg samme

Meget nemt.

Prøv lige at kigge på http://hennystewart.com/sandkasse/ en gang til.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : David Buus

Dato : 04-08-08 20:56

Henny Stewart wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

Det ser meget fint ud Henny. Blot en lille ting. Er det muligt at opnå
samme resultat, men med kildekoden til menuen i bunden? Jeg er nemlig
også, af hensyn til søgemaskinernes læsning af siden, at have
indholdet øverst i kildekoden, da jeg har forstået at dette er mest
hensigtsmæssigt. Derudover ønsker jeg 3 spalter, i stedet for to.

Tror dog at jeg fandt en løsning i "Webdesign med stylesheet", men har
ikke fået set ordentligt på det...

Fra : David Buus

Dato : 04-08-08 21:37

Har forsøgt mig selv med lidt... Men løber ind i problemer...

Prøv at se her:

http://www.ernaeringscoach.dk/nyt-design/ny.html

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-08-08 06:04

David Buus wrote:
> Har forsøgt mig selv med lidt... Men løber ind i problemer...

div#content {
width: 550px;
background-color: #ffffff;
text-align: left;
float: left;
}

div#menu {
background-color: #ffffff;
border-left: 2px solid #557e78;
width: 148px;
float: right;
}

Så magler du kun at lægge en boks med hvid baggrund om alt indhold mellem
header og footer

Erik Ginnerskov

Fra : Henny Stewart

Dato : 05-08-08 05:31

> [...]
> indholdet øverst i kildekoden, da jeg har forstået at dette er mest
> hensigtsmæssigt. Derudover ønsker jeg 3 spalter, i stedet for to.

Det med, at søgemaskinerne helst skal have indholdet først, ville jeg i dit
sted se stort på. Mener det er en myte, eller i hvert fald noget med yderst
marginal betydning. Hvis du selv vil bestemme, hvor i html'et de forskellige
stykker kode skal komme, skal du til at se på absolut positionering og
pixeltyrranni, men det bliver aldrig så smuk kode som med float.

3 spalter laver du også nemt: Venstre spalte skal have float: left, højre
spalte skal have float: right. I html delen kommer det i denne rækkefølge:
Højre spalte, venstre spalte, indhold. Så falder det hele på plads "af sig
selv".

> Tror dog at jeg fandt en løsning i "Webdesign med stylesheet", men har
> ikke fået set ordentligt på det...

Jeg har ikke selv læst den, men det lyder da rimeligt. Et trespaltet layout
er da trods alt ikke rocketscience.

Jeg sætter lige en venstrespalte på http://hennystewart.com/sandkasse/, men
så er du altså overladt til dig selv. Min ferie+sygdom er overstået, og jeg
skal heldigvis på arbejde i dag.

--
Mvh. Henny Stewart
http://danskeord.dk/

Fra : David Buus

Dato : 05-08-08 13:49

TADA!!!!!!!!!

Det lykkedes! Stort tak til Henny for hjælpen! Det var super.

Så skal der bare lige styr på grafikken/farverne og teksten skal sættes ind og
rettes til :)

Fra : jopa

Dato : 04-08-08 14:19

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev

> Kan dog se at den er lavet med tabels. Hvordan opnår jeg samme
> resultat med css?

Giv din footer disse egenskaber:
Har ikke efterprøvet det

position:fixed;
bottom:0%;

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Jean Jensen

Dato : 22-09-08 09:03

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Giv din footer disse egenskaber:
> Har ikke efterprøvet det
>
> position:fixed;
> bottom:0%;

Med ovenstående BLIVER footeren i bunde af skærmen - også selvom
teksten fylder meger mere end skærmens højde (teksten lægger sig
bag footer)

Hvis jeg i stedet sætter

position:inherit;

vil min footer altid lægge sig nederst - uanset hvormeget tekst
der er i indhold/content...

Hvordan får jeg footer til at lægge sig i bunden af skærmen,
selvom der kun er tekst til 30% af skærmens højde (dette vil
resultere i en masse tom ingenting, men det er okay). Hvis der så
er tekst til mere end skærmens højde, så skal footer lægge sig
nederst - under skærmens højde?

Hvis det er ren volapyk, vil jeg gerne omformulere...

\ Kapunen