højde problem
Fra : David Buus

Dato : 04-08-08 08:42

Hej med jer...

Nu har jeg ændret lidt ved designet igen, idet menuen er kommet i
højre side.

Dog har jeg lidt problemer med højden. Hvordan løser jeg det
bedst således, at der ikke er forskel i højden på #menu og
#content???

hjemmeside:

http://www.ernaeringscoach.dk/nyt-design/ny.html

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Buus

Dato : 04-08-08 12:28

Jeg vil virkelig sætte pris på lidt hjælp, da jeg ikke har formået
at finde et svar, hverken her eller i Jørgen Farum Jensen's bog
"Webdesign med stylesheets"... :(

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-08-08 12:19

David Buus skrev:
> Jeg vil virkelig sætte pris på lidt hjælp, da jeg ikke har formået
> at finde et svar, hverken her eller i Jørgen Farum Jensen's bog
> "Webdesign med stylesheets"... :(

Side 238, afsnittet "Ens kolonnehøjde".

Eksemplet
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur1723.html

Artiklen
http://webdesign101.dk/layout/
især eksemplerne
http://webdesign101.dk/layout/eksempel6.php
http://webdesign101.dk/layout/eksempel7.php
http://webdesign101.dk/layout/eksempel8.php
http://webdesign101.dk/layout/eksempel9.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Henny Stewart

Dato : 04-08-08 12:36

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Dog har jeg lidt problemer med højden. Hvordan løser jeg det
> bedst således, at der ikke er forskel i højden på #menu og

1. Din menu sidder nederst til venstre i Firefox.

2. Dit problem klarer du ved at lave det, så det _ser ud_ som om de to
containere er lige høje.

Din menu skal have float: right. Elementer, der floates right skal komme før
elementer, der floates left i din html, dvs. den skal komme før indholdet.
Din indholdscontainer skal have margin-right: 148px. Du ville gøre dig selv
en stor tjeneste ved at smide det hele i en container. Denne container giver
du baggrundsfarven hvid, og wupti! Så kan man ikke se, at menuen er kortere
end indholdet.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-08 13:01

Henny Stewart skrev:

> en stor tjeneste ved at smide det hele i en container. Denne container giver
> du baggrundsfarven hvid, og wupti! Så kan man ikke se, at menuen er kortere
> end indholdet.

Man kan lave det så op til tre søjler reelt er præcis lige høje,
nemlig ved at sætte et midterfelt op med venstre- og højremargin
der er f.eks. 15em brede. Marginerne følger jo altid hovedfeltet.

Derefter putter man bare menuen i den venstre søjle og notitser i
den højre. Man kan nøjes med den venstre hvis man ingen notitser
har.

Jeg har benyttet fidusen her:

   http://bornholm.lundhansen.dk/

--
Bertel

Fra : Henny Stewart

Dato : 04-08-08 13:14

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Derefter putter man bare menuen i den venstre søjle og notitser i
> den højre. Man kan nøjes med den venstre hvis man ingen notitser

Det er vist det samme, jeg forsøger at sige. Det er jo rigtigt, at søjlerne
er lige høje, men menuen i søjlen er stadig kortere end indholdet. Hvorfor
for resten stoppe ved 3 søjler? Jeg bruger fire på http://hennystewart.com -
princippet er det samme.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk (men her bruger jeg kun 3)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-08 13:17

Henny Stewart skrev:

> Det er vist det samme, jeg forsøger at sige.

Kan du give dine søjler forskellige farver der er forskellige fra
baggrunden?

--
Bertel

Fra : Henny Stewart

Dato : 04-08-08 13:30

> Kan du give dine søjler forskellige farver der er forskellige fra
> baggrunden?

Ja, jeg kan da sætte forskellige baggrundsfarver på alle elementer, hvis det
er det jeg vil.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Henny Stewart

Dato : 04-08-08 13:59

"Henny Stewart" <spam@stewart.tk> skrev i meddelelsen
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
>

> Ja, jeg kan da sætte forskellige baggrundsfarver på alle elementer, hvis
> det er det jeg vil.

Nå, nu er jeg med. Du bruger nogle meget brede borders!

Ja, ja. Det er lavet med røg og spejle det hele.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-08 22:14

Henny Stewart skrev:

> Ja, jeg kan da sætte forskellige baggrundsfarver på alle elementer, hvis det
> er det jeg vil.

Hvad jeg mente er: Kan du sætte forskellig baggrund på hver søjle
og stadig have dem alle til at se lige høje ud?

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 04-08-08 14:57

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev

> Nu har jeg ændret lidt ved designet igen, idet menuen er kommet i
> højre side.

http://jp-web.dk/coach.jpg

Start forfra med at putte hele indholdet i en omkrandsende <div>
Serefter smider du følgende i andre <div>
1 header
1 til indhold med float: left;
1 til menu med float: right; (går ud fra at du vil have menuen til højre)
1 footer

Kig evt i kildekoden til denne der dog har menuen vandret, men har 2 indhold
til tekst
http://cms.jp-web.dk/

--
Mvh. John