Atomkraft helt uskadeligt - eller er det.
Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 14:03

---
Uranforurening i Frankrig
10. jul. 2008 14.45 Udland

Indbyggere i det sydlige Frankrig har fået forbud mod at drikke vand og
spise fisk fra floder og søer efter, at et atomkraftværk i tirsdags ved
en fejl kom til at hælde 75 liter flydende uran ned i undergrunden.

Uheldet skete ved atomkraftværket Tricastin i byen Bollene i
Provence-Cote d'Azur.

Den franske miljøminister, Jean-Louis Borloo, siger at en fuld
inspektion af atomkraftværket vil gå i gang i dag, og at forbuddet vil
blive ophævet, når testresultater har vist, at der ikke er fare for
stråling.

- Alle forhold vil blive taget i betragtning, for at finde ud af vi
skal tage juridisk eller administrative konsekvenser af ulykken, siger
Borloo.

Bollene ligger omkring 50 kilometer fra den berømte ferieby Avignon,
hvor tusindvis af turister hvert år nyder deres sommerferie, men der er
ingen rapporter om, at byen skulle være påvirket.
---

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/10/143507.htm

Mon ikke der er nogle i Frankrig der har fået en anden mening, eller
får det inden for de nærmeste dage.

Fra : Kim2000

Dato : 10-07-08 14:17

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/10/143507.htm
>
> Mon ikke der er nogle i Frankrig der har fået en anden mening, eller får

Tilgengæld så jeg DR's Viden Om i dag, der fortalte om at verdens første
fusionsanlæg (der virker) skulle stå klar i 2016 og at energimængden derfra
er nærmest "uendelig". Det lyder spændende.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 10-07-08 14:22

Kim2000 frembragte:

> Tilgengæld så jeg DR's Viden Om i dag, der fortalte om at verdens første
> fusionsanlæg (der virker) skulle stå klar i 2016 og at energimængden derfra
> er nærmest "uendelig". Det lyder spændende.

Bestemt, men der er lige et par år endnu

Fra : -=* NEiL DANELAW *=-

Dato : 10-07-08 16:36

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> wrote in message

> Bestemt, men der er lige et par år endnu

Ret smart, men bedre ville det være, såfremt man fik opfundet en
superleder der virker ved stuetemperatur, samt bedre solceller.

Problemet er ikke så meget fremstillingen af energi, som transporten af
samme.

Der hvor man har brug for elektricitet er normalt i tæt befolkede områder,
mens de bedste beliggenheder for installation af anlæg til produktion af
energi,
som oftest er i øde egne.

Videre går en meget stor del af den producerede energi tabt.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-07-08 14:48

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> fusionsanlæg (der virker) skulle stå klar i 2016 og at energimængden
> derfra er nærmest "uendelig". Det lyder spændende.

Så har du nok ikke hørt ordentlig efter. Fusion ventes tidligst omkring
2050.
Forsøgsreaktoren ITER ventes klar i 2017.

Mvh
Martin

Fra : Poul E Hansen

Dato : 10-07-08 12:19

On 10 Jul., 15:16, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> Tilgengæld så jeg DR's Viden Om i dag, der fortalte om at verdens første
> fusionsanlæg (der virker) skulle stå klar i 2016 og at energimængden derfra
> er nærmest "uendelig".

Det tiltaler mig ikke at man for bestandigt fjerner store mængder vand
fra jorden, (selvom der vil gå lang tid, før det gør en forskel). Og
det vil man gøre, hvis vi skal have energien fra brint-fussionsenergi.
Ved man i øvrigt, hvad man skal gøre med alt det helium-gas, der
dannes?

Fra : Kim2000

Dato : 10-07-08 19:34

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

det vil man gøre, hvis vi skal have energien fra brint-fussionsenergi.
Ved man i øvrigt, hvad man skal gøre med alt det helium-gas, der

Indrømmet nu så jeg kun de sidste 10 minutter, hvor ham den danske forsker
forklarede om endeløs energi, men bliver det vand ikke omdannet til vand
igen?? Og det med heliumen fik jeg fik heller ikke med.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 10-07-08 13:04

On 10 Jul., 20:34, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> [...]
> forklarede om endeløs energi, men  bliver det vand ikke omdannet til vand
> igen?? Og det med heliumen fik jeg fik heller ikke med.

http://www.risoe.dk/Risoe_dk/Home/Research/sustainable_energy/new_energy_technologies/projects/Fusion/information_fusion/processerne.aspx

Der sker en kernereaktion, hvor deuterium og tritium fusionerer og der
opstår helium. Hvis det er muligt at få den modsatte proces til at
ske, kunne det bedre betale sig slet ikke at lave processerne, da vi
bare ville miste energi ved det.
Nu ser jeg, at det kun er deutoriumet i vandet man bruger, og at
dette kun udgør få gram af et ton vand. Så det med at en liter vand
kan give fusions energi som over 300 liter olie, siger ikke så lidt -
jeg mener, der sker kun en lille reduktion af vandmængden. Men
deutoriumkoncentrationen i vandet må selvfølgelig blive forstyndet når
det bruges.

Fra : Jesper

Dato : 10-07-08 17:38

> [...]

> http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/10/143507.htm
>
> Mon ikke der er nogle i Frankrig der har fået en anden mening, eller

Der er tale om naturligt uran der slap ud, der løber 70 tons uran
igennem Rhonefloden hvert år, som udvaskes fra bjergene. Det betyder at
udslippet svarer til 9 t 23 min naturlig urangennemstrømning.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-07-08 11:59

Jesper skrev den 10-07-2008 18:37:

> Der er tale om naturligt uran der slap ud, der løber 70 tons uran
> igennem Rhonefloden hvert år, som udvaskes fra bjergene. Det betyder at
> udslippet svarer til 9 t 23 min naturlig urangennemstrømning.

jamen, så ta' du da bare et bad i nærheden af det atomkraftværk!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper

Dato : 12-07-08 14:24

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> wrote:

> jamen, så ta' du da bare et bad i nærheden af det atomkraftværk!

Sågerne, radioaktiviteten af naturligt uran er ganske lav, fordi
halveringstiden er meget lang. Strålingen fra naturligt uran er 25.280
Bq/g, sammenlignet med 1g radium er der der 37 GBq/g. Det betyder at den
samlede radioaktivitet fra 75 kg natururan udgør 5,12432432432% af
radioaktiviteten i 1g radium.

Fra : -=* NEiL DANELAW *=-

Dato : 10-07-08 16:33

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> wrote in message

> Mon ikke der er nogle i Frankrig der har fået en anden mening, eller får
> det inden for de nærmeste dage.

Ja, det er noget farligt stads:

...."»Der er ikke tale om en reaktor, men et anlæg der behandler udstrømmende
spildevand,«
fortæller en kilde hos Areva til Berlingske Tidende og tilføjer, at
udslippets indvirkning på
miljøet er relativt harmløst i det store perspektiv. »Den udslupne mængde
svarer til 0,1 procent
af de 70 tons naturligt uran, der flyder gennem Rhône-floden hvert år.« ...

http://www.berlingske.dk/article/20080709/verden/707090018/