EU viser sit sande ansigt - nok engang.
Fra : Mr.Larsen

Dato : 09-07-08 04:17

Fra : David Konrad

Dato : 09-07-08 04:40

Mr.Larsen wrote:
> Og i sidste ende, sidder de store lande på magten, så kan vi jo se
> hvor sjovt det bliver.

Det er næsten utroligt. Det er virkelig vejen frem, her midt i en mindre
EU-krise hvor befolkningerne repetetivt stemmer traktater ned, og nationale
parlamenter tøver med at ratificere. Særligt når det nu er netop indflydelse
der optager sindene.

Og så undrer Uffe Ellemann sig over, at der ikke er nogen "tunge"
venstre-politikere der vil være spidskandidat til EU? De ender jo blot med
at skulle forsvare, hvorfor ens eget land mister indflydelse, forklare
hvorfor EU tvinger madgifte og ringere miljølove nedover hovedet på
ambitiøse nationale parlamenter, og nu altså også forklare hvordan det kan
være, at millioner af stemmer ikke går på at vælge EU-parlamentarikere, men
i stedet andenrangsobservatører, alene fordi den parlamentariker man har
valgt ind, ikke har tilstrækkelig mange ligesindede i de øvrige 27 EU-lande.
Altså flertalsdiktatur.

Man skulle tro at EU-parlamentarikerne går efter en slags skabelon, hvor
EU's succes er proportional med negativ omtale, tung og forringende
dekretpolitik samt demokratisk underskud.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-07-08 08:24

"Mr.Larsen" <mrlarsen @post.cybercity.dk> wrote in message
> Og i sidste ende, sidder de store lande på magten, så kan vi jo se hvor
> sjovt det bliver.
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article1030995.ece

I et parlament på 785 medlemmer er man nødt til at have visse regler for,
hvordan man administrerer taletiden. Ellers bliver det umuligt at føre en
fornuftig debat.

Så egentlig synes jeg, det er et udemærket forslag. At det så går ud over
nogle af de små nej-grupper, er trist, fordi det egentlig ikke er i EU's
interesse at give netop de mennesker ekstra kort på hånden.

Fra : David Konrad

Dato : 09-07-08 13:44

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
>
> I et parlament på 785 medlemmer er man nødt til at have visse regler
> for, hvordan man administrerer taletiden. Ellers bliver det umuligt

Hvorfor opbygge et kæmpe parlament der er "for stort", i stedet for at holde
parlamentets stærrelse på et niveau så alle parlamentarikere kan få taletid?
Det naturlige ville da være at reducere parlamentets størrelse, og ikke
opdele parlamentarikerne som A og B medlemmer.

> Så egentlig synes jeg, det er et udemærket forslag. At det så går ud
> over nogle af de små nej-grupper, er trist, fordi det egentlig ikke
> er i EU's interesse at give netop de mennesker ekstra kort på hånden.

Det som er det alvorligste demokratiske problem er, at vælgerne når de
stemmer ikke på forhånd ved, om den kandidat de stemmer på bliver et
A-medlem eller et B-medlem. Det afgøres jo af andre faktorer, end stemmetal
og politisk observans for den enkelte kandidat.

Hvis de europæiske vælgere vil være sikre på at deres stemme får reel
indflydelse, tvinges de altså til at stemme på en kandidat fra én af de
store blokke, som med sikkerhed ikke vil blive dømt ude efterfølgende.

Ergo : Resultatet bliver et politisk set selvsupplerende parlament, hvor
nogle få meninger og ideologiske observanser på tværs af 27 lande sikres
total dominans i al fremtid, og blokkene i parlamentet reelt begynder at
fungere som politiske partier.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-07-08 14:08

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message
> Hvorfor opbygge et kæmpe parlament der er "for stort", i stedet for at
> holde parlamentets stærrelse på et niveau så alle parlamentarikere kan få
> taletid?

Der er utrolig mange hensyn at tage, år man fastsætter størrelsen på et
parlament.

Problemet ved et lille parlament er, at de mindre interessegrupper så ikke
har en chance for at blive repræsenteret, fordi den logiske spærregrænse
sættes for højt.

Problemet ved et stort parlament er, at utrolig mange skal dele taletiden
imellem sig.

Jeg tror ikke, der er et let svar på det spørgsmål.

Fra : David Konrad

Dato : 09-07-08 14:30

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> taletiden imellem sig.
>
> Jeg tror ikke, der er et let svar på det spørgsmål.

Jeg er selvsagt enig i dine indvendinger, dem har jeg selv overvejet - det
er populært sagt pest eller kolera.

Men man vælger en urimelig udemokratisk løsning, som for en udenforstående
lugter af overordnet ideologisk styring af parlamentet, og hvilke kandidater
der reelt kan vælges ind. Folk med mærkesager, eller fra små mindretal,
eller kandidater med særlige ekstraordinære synspunkter, vil for altid blive
dømt ude, med mindre de kan få lov at komme med i en stor blok.

Udover et mindre parlament, det ville som du indirekte nævner være svært at
sluge for små lande som Danmark - kunne man have valgt en metode, hvor
taletiden gik på omgang blandt medlemmerne. 1/4 kunne få taletid hvert
kvartal på skift. Det ville sikre alle lige meget taletid - og
forholdsmæssigt ville man kunne bevare blokkenes indflydelse indbyrdes.