Ræven og Skorpionen Revisited.
Fra : Michael Weber

Dato : 06-07-08 17:42

Der var engang en Ræv, der skulle over en flod
og på vej i vandet kommer en Skorpion forbi og spørger Ræven:
"Hej Ræv, giver du et lift ?"
"Ja da, bare hop op på ryggen" svarer Ræven
"Okay, tak" Svarer Skorpionen.
Halvvejs ude i floden udgyder Skorpionen et mægtigt skrig.

"Arghhh..." skriger Skorpionen "Jeg må nu stikke dig og dermed
dræbe dig med min gift."
"Okay..." Siger Ræven "men hvis du stikker mig og dræber mig
med din gift, så dræber du jo os begge, ikke sandt ?"
"Jo.." svare Skorpionen " Men jeg kan ikke lade være. Det er
min natur."
"Aha..." svare Ræven "...så det er altså din natur.
Men synes du det er intelligent. tænk over det.
Du siger det er din natur at begå handlinger,
der potentielt er selv-udslettende. Er det logisk ?
Prøv at tænk over det. Er det logisk ?"

Ræven fortsætter med at svømme, mens Skorpionen tænker længe over,
hvad Ræven har sagt. Endeligt, efter et stykke tid, svare Skorpionen
"Nej, det er ikke logisk. Men det er nu engang min natur."
"Okay.." svare Ræven " vil det så også være i din natur
at springe ned fra min ryg ?"
"Hvad mener du ?" spørger Skorpionen, stadig optaget af sine
tanker.
"Jeg mener..." svare Ræven "...vi er altså allerede over på den anden
flodbred. Gider du godt hoppe ned ?"
Skorpionen hopper ned fra Rævens skuldrer og ser lidt forundret ud i
ansigtet
mens den siger " Jamen...nu fik jeg jo ikke stukket dig!"
"Nej..." svare Ræven "...og kan du regne ud hvorfor ?"
Skorpionen kigger lidt underligt på Ræven, tænker sig om
og udbryder "Fordi jeg TÆNKTE!!"
"Præcis..." svare Ræven.

The end

Michael Weber
Mod humor kæmper selv Guderne forgæves.

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-08 18:58

"Michael Weber" <michael@BLABLAmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Nej..." svare Ræven "...og kan du regne ud hvorfor ?"
> Skorpionen kigger lidt underligt på Ræven, tænker sig om

God fabel.

Har du selv skrevet den eller er det en af Æsops?

Fra : Michael Weber

Dato : 06-07-08 19:26

Kim2000 wrote:
> "Michael Weber" <michael@BLABLAmichaelweber.dk> skrev i en meddelelse

> God fabel.
>
> Har du selv skrevet den eller er det en af Æsops?

Èn jeg selv har skrevet.
:)

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-07-08 12:03

On 6 Jul., 18:41, "Michael Weber" <mich...@BLABLAmichaelweber.dk>
wrote:
> [...]
> "Nej..." svare Ræven "...og kan du regne ud hvorfor ?"
> Skorpionen kigger lidt underligt på Ræven, tænker sig om

Hvis den havde ønsket at stikke ræven efter turen havde den gjort det.
Så det var åbenbart ikke dens natur at stikke under alle
omstændigheder.

Fra : Michael Weber

Dato : 06-07-08 20:35

Poul E Hansen wrote:

> Hvis den havde ønsket at stikke ræven efter turen havde den gjort det.
> Så det var åbenbart ikke dens natur at stikke under alle
> omstændigheder.

Her er hvad jeg tænkte da jeg skrev den :

Turen over floden repræsenterer en rejse.
En rejse fra hvor man lader sig styre af
ens instinkter til et punkt, hvor man
bruger sin logik, ræsonnement så selvsamme
styre ens handlinger.
Jeg overvejede at runde historien af med at
de levede "lykkeligt til deres dages ende" o.s.v.
ja, endda at de tog på McDonalds, fordi der spises
i den anden historie,
men valgte at lade det være op til læseren
at bestemme om Skorpionen stikker Ræven
til sidst.
Der er nemlig ingen "facit", som i den originale.
For dét er det interessante.
Hvad læseren...tænker.
:)

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 06:46

Michael Weber wrote:

> [...]
> at bestemme om Skorpionen stikker Ræven
> til sidst.
> Der er nemlig ingen "facit", som i den originale.

Denne læser tænker at det er en fortænkt historie, - fortæl den til Taliban
eller de titusinder af rabiate mullaher og deres millioner af tilhængere.
Som Krasnik, som rejste rundt og interviewede sådanne personer, erfarede, så
er der *intet* at diskutere eller tænke over for dem. Så hvis det var en
lille naivistisk historie om sød sameksistens, og at vi må indrette os på
"de nye tider i Europa" Som Stauning sagde om nazisternes fremmarch, så skal
du vist digte videre.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-07-08 12:27

On 6 Jul., 20:02, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> Hvis den havde ønsket at stikke ræven efter turen havde den gjort det..
> Så det var åbenbart ikke dens natur at stikke under alle
> omstændigheder.

altså - selvfølgelig ville den ikke undlade at stikke bare fordi ræven
siger hop af.

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-08 19:45

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omstændigheder.

altså - selvfølgelig ville den ikke undlade at stikke bare fordi ræven

---------svar:

Der er også noget med at kaste perler for svin....

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-07-08 22:36

On Sun, 6 Jul 2008 20:44:31 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote:

>altså - selvfølgelig ville den ikke undlade at stikke bare fordi ræven
>siger hop af.
>

>---------svar:
>
>Der er også noget med at kaste perler for svin....

Den oprindelige fabel har en frø og en skorpion som hovedaktører.
Jeg hørte den genfortalt af en Iraker på TV for nogle år siden - her
var det floden Tigris der skulle krydses og da skorpionen havde stukket
og frøen bad om en forklaring lød svaret: "Dette er Irak..."

Ræven er nok kommet ind i fablen som en sammenblanding med Historien Om
Kagemanden: "The Gingerbread Man"
--

-JN-

Fra : Poul E Hansen

Dato : 06-07-08 12:54

On 6 Jul., 20:44, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> altså - selvfølgelig ville den ikke undlade at stikke bare fordi ræven
> siger hop af.

> Der er også noget med at kaste perler for svin....

Jeg vidste ikke du var et svin.