Staten tjener på dagpengesystemet
Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 09:22

"Indtægter fra a-kassekontingenter er nu større end udgifter til
arbejdsløshedsdagpenge.

Arbejdsløsheden er i øjeblikket så lav, at statskassen tjener penge på
dagpengesystemet.

Fra april har indtægterne fra a-kassekontingenterne været større end
udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, oplyser DR Nyheder Penge.

I april faldt udgifterne til 613 millioner kroner, og da indtægterne beløb
sig til omkring 620 millioner kroner, så var en normalt stor udgiftspost
pludselig vendt til en indtægt.

»Den megen tale om, at det er skatteyderne, der betaler udgifterne til
arbejdsløshed, og at der derfor skal være stramme krav til de arbejdsløse og
a-kasserne holder ikke længere«, siger Torben D. Jensen, sekretariatschef i
A-kassernes samvirke til DR Nyheder.

Minister bør lempe krav

Han mener, at ministeren bør lempe kravet om fire ugentlige jobansøgninger,
som blev indført tidligere på året.

»Her burde der være rum til at a-kasserne i højere grad selv definerer og
sætter kravene til de ledige«, siger Torben D. Jensen.

Der findes ikke nyere tal end dem fra april, men da arbejdsløsheden er
faldet yderligere siden, så er statens overskud på arbejdsløshedsdagpengene
steget endnu mere.

Anslået er statens overskud i dag på mellem 50 og 100 millioner kroner om
måneden.

Dagpengesystem bør gentænkes
Overskuddet burde få staten til at gentænke dagpengesystemet, og det ville
være et godt tidspunkt at sænke bidragssatsen mener sekretariatschef i
A-kassernes Samvirke Torben D. Jensen.

»Når der ikke er en stor arbejdsløshedstrussel, er der en tendens til, at
folk melder sig ud, og dér kunne et lavere kontingent være med til at
fastholde medlemmer«, siger Torben D. Jensen.

Til gengæld mener han også, at kontingentet så skal stige en smule, hvis
arbejdsløsheden stiger igen.

S: Godt forslag
Socialdemokraterne synes, at forslaget om at sætte a-kassebidraget ned er
godt. Men partiets arbejdsmarkedsordfører advarer mod at systemet bliver
flydende, så a-kassebidraget bliver meget højt, hvis konjunkturerne vender.

»Vi skal ikke have lavet et system, der betyder, at hvis ledigheden
pludselig stiger, så vil det være uinteressant for store grupper at være
medlemmer af a-kasserne, fordi det simpelthen bliver for dyrt«, siger Thomas
Adelskov."

http://politiken.dk/erhverv/article533841.ece

Det svineri der er på tale med at gøre dagpengeperioden kortere, bør
omgående bringes til ophør. Dagpengesystemet er fint som det er og er en af
hjørnestenene i vores sociale sikkerhedsnet. Vi står overfor en
længerevarende lavkonjuktur, så fandeme nej om tæppet skal trækkes væk under
tusindvis af danskere.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-08 10:45

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:486c8c08$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> af hjørnestenene i vores sociale sikkerhedsnet. Vi står overfor en
> længerevarende lavkonjuktur, så fandeme nej om tæppet skal trækkes væk

Det er utroligt hvilket sortsyn du kan finde frem, det må være hårdt at
bekymre sig så meget over så lidt. Arbejdsløsheden er historisk lav, og nu
kan man høre "kloge hoveder" råbe og skrige over at arbejdsløsheden kan
blive fordobblet over de kommende år, okay, ja, 60.000 arbejdsløse, da jeg
var 18 var arbejdsløsheden altså på den anden side af 350.000. Det kan på
ingen måde få mit pis i kog og da slet ikke nok til jeg skriver time op og
time ned omkring den "stooooore krise", der er lige om hjørnet.

Hvor om alting er så er Socialdemokraternes idiotiske jubel malplaceret, nu
giver det et beskedet overskud og hvad så. Skal kontigentet så forhøjes hvis
arbejdsløsheden stiger, og med et overskud på 50 millioner om måneden så gør
der da vist en rum til før underskuddet fra 20 års massiv arbejdsløshed er
hentet ind. Det kan umuligt komme på tale at sænke bidraget de første 5 år.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-08 11:12

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> [...]
> så gør der da vist en rum til før underskuddet fra 20 års massiv
> arbejdsløshed er hentet ind. Det kan umuligt komme på tale at sænke

Jeg er heller ikke interesseret i at gøre kontigentet billigere. Jeg er -
som socialdemokratiet - modstander af at gøre kontigentet flydende, for så
kan jeg godt regne ud hvad der sker den dag man skulle få brug for dagpenge.
Min pointe er bare at jeg ikke gider høre mere om alle de tiltag der skal
sættes i værk for at udhule dagpengesystemet.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Lars

Dato : 03-07-08 16:26

> [...]
> af hjørnestenene i vores sociale sikkerhedsnet. Vi står overfor en
> længerevarende lavkonjuktur, så fandeme nej om tæppet skal trækkes væk

Enig!

/Lars