Én mulig grund
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-08 20:26

Her er én mulig grund til at psykopater bliver lukket for tidligt ud. Vi så
også engang på DRTV, at en overlæge var alt for optimistisk med sine
"helbredelser" af pædofile (som grinede af hende på skjult kamera)

Men "fængselsstraffe hjælper jo ikke", som nogle velmenere altid messer.

Psykopat: Dumt at lukke mig ud af fængslet!
En voldspsykopat fra England er netop blevet sat på fri fod. Selv siger han,
at han stadig er til fare for unge kvinder, og at det er en stor fejl fra
fængslets side, at sætte ham fri.

26. JUNI 2008, 15:28 AF JULIE KOFOED, JKO@BT.DK

33-årige Lee Porrit blev lukket ud af Broadmoor-fængslet i England for ti
dage siden, efter at en mentalundersøgelse konkluderede, at han er rask nok.

Det var en kæmpe fejl, siger han selv i denne video, som The Sun er i
besiddelse af.

SE VIDEOEN HER

Lee Porritt er på fri fod på trods af adskillige advarsler fra to
top-psykiatere, der omtaler ham som en sex-sadist, som fantaserer om at
overfalde unge piger.

Ifølge psykiater Dr. Celia Taylor har Lee Porritt igennem længere tid vist
klare tegn på, at han får tilfredsstillelse ud af nedværdige kvinder
seksuelt og gøre skade på dem.

Selv siger han at personalet i fængslet kæmpede en kamp for at få ham ud i
friheden, alene for bevise at en kostbar ny behandling er en succes. Og det
mener voldsmanden selv var meget dumt gjort.

- Der er stor risiko for at jeg slår til igen. En stor risiko for at jeg
voldtager kvinder igen, for nu at sige det på den barske måde, siger Lee
Porritt til The Sun.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 26-06-08 21:32

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> "helbredelser" af pædofile (som grinede af hende på skjult kamera)
>

> Men "fængselsstraffe hjælper jo ikke", som nogle velmenere altid messer.

Problemet er at psykologer (der for en dels vedkommende er
venstreorienterede) i årevis har prøvet at få slettet diagnosen psykopati
pga af at der er et element af skældsord i udtrykket. Man har prøvet at
ændre diagnosen til karakterafviger, så blev det til
"personlighedsforstyrrelse". Nu er psykopati begrebet blevet moderne igen
pga den kulturelle individualisme der kun har gjort ondt værre mht
psykopati. Min løsning er at skabe mere oplysning om at denne lidelse ikke
kan helbredes og det bedste samfundet kan gøre et at beskytte borgerne ved
at give særligt lange straffe til psykopater.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 11:17

Knud Larsen wrote:
> [...]
> kamera)
>
> Men "fængselsstraffe hjælper jo ikke", som nogle velmenere altid

Så lige denne på "Informations debatforum" - kan nogen fortælle mig hvorfor
det er sådan, at INTET der virker må bruges, man ser det igen og igen og
igen?

Morten Dreyer

26. juni, 2008 #
Jeg kan følge Jens Jensens forslag.

I begyndelsen af 90érne besluttede Dragør Socialudvalg på min foranledning,
at alle mindreårige, som blev grebet i alvorligere eller gentagne kriminelle
handlinger, straks skulle midlertidig tvangsfjernes i en eller to uger.

Fra afhøringerne hos politiet og lige til en lukket afdeling.

Derved havde forvaltningen et par uger til at få en dialog med den unge og
hans forældre om fremtiden og hvilke ændringer man kunne blive enige om.

Forvaltningen var rasende, da det stred imod deres holdninger.
Men det virkede.

Den unge blev fjernet fra sine omgivelser, og kunne ikke vende tilbage som
den seje gut efter et par timer.

Hans forældre måtte melde afbud til skole eller uddannelse.
De måtte møde op på behandlingshjem for der at drøfte fremtiden for barnet -
og i deres arbejdstid.

Det indgav en vis alvor i situationen.

Men kun i et par år, så fik forvaltningens holdning igen overtaget, så
empatien slog igennem.

Fra : David Konrad

Dato : 27-06-08 19:00

Knud Larsen wrote:
> [...]
> kamera)
>
> Men "fængselsstraffe hjælper jo ikke", som nogle velmenere altid

Nu er det jo ift "almindelige mennesker" fængselsstraffe ikke virker. At
fængselsstraf ikke virker ift at afskærme psykopaten, den pædofile eller
lystmorderen fra det omgivende samfund, tror jeg aldrig der er nogen der har
påstået.

Man ser jo sågar eksempler, også i Danmark, på folk der begår forbrydelser
alene for at komme i fængsel, fordi de hader sig selv, og ser sig selv som
farlige.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-08 21:15

David Konrad wrote:

> [...]
>
> Man ser jo sågar eksempler, også i Danmark, på folk der begår
> forbrydelser alene for at komme i fængsel, fordi de hader sig selv,

Som ham der startede tråden gjorde, men ellers er det vel normen at
psykopater IKKE mener de bliver fanget?

Selvfølgelig var det lidt off topic, at jeg nævnte det, men en som CRL lader
aldrig en lejlighed gå fra sig til at hævde helt generelt at - for det
første, fænselsstraffe hjælper ikke på noget - og for det andet, "længre
straffe hjælper ikke"- uden nogensinde at diskutere hvor langt ned man så
skal gå, eller om man helt skal afskaffe straffe, for det må vel så være
konsekvensen. Hvorfor skulle længden NU være perfekt? Utroligt iøvrigt at se
hvor forskelligt forskellige vestlige lande straffer, man får langt længere
straffe for banale overtrædelser end man får for overlagt mord i DK.

Også utroligt, synes jeg jo, at en mand som ham kælder-fyren i Østrig højst
kan få en teoretisk straf på 15 år. Bare EN af hans kriminaliteter ville jo
give 500 år i visse lande. Man har forøvrigt også meget længere straffe i
"mønsterlandet" Canada.

JEG synes jo at det er uretfærdigt - simpelthen - når fx den "Connie-morder"
man hørte om på P1, som af lyst dræbte to små piger på den mest grusomme
måde, med fem års mellemrum, at han skulle slippes ud som 32 årig, hvor han
så kunne gøre det igen, hvis det passede ham. Og jeg synes det ikke, fordi
jeg er "brutal" - jeg har bare en idé om, hvad der er ret og rimeligt som
gengæld, OG som sikring af at det ikke sker én gang til, - eller to for den
sags skyld, der ville jo have være "liv" nok til det. Men en sådan lyst til
noget der ligner "rimelighed" er der åbenbart nogle som ikke ejer.

Fra : David Konrad

Dato : 27-06-08 21:44

Knud Larsen wrote:

> Som ham der startede tråden gjorde, men ellers er det vel normen at
> psykopater IKKE mener de bliver fanget?

Som jeg opfatter det, findes der mange forskellige former for psykopater. Og
blandt disse mange findes der en lillebitte gruppe der kan opfattes som
farlige. Begrebet "psykopat" mener jeg endvidere psykiatrien helt eller
delvis forlængst er holdt op med at bruge. I dag har man sofistikerede
smarte særligt engelske xxx-disorder betegnelelser at gøre godt med.

> [...]
> at - for det første, fænselsstraffe hjælper ikke på noget - og for
> det andet, "længre straffe hjælper ikke"-

Jeg er totalt enig med CRL på dette område.

>uden nogensinde at
> diskutere hvor langt ned man så skal gå, eller om man helt skal
> afskaffe straffe, for det må vel så være konsekvensen.

Det kunne man i og for sig også godt. Jeg tror helt ærligt, at hvis vi kunne
strække vores "test" udover 50 år, så ville en total afskaffelse af straf
bringe kriminaliteten ned til næsten 0. Der ville være ganske få det ville
være nødvendigt at holde indespærret eller medicinere, altså de "fødte"
kriminelle, netop psykopaterne, men ellers ville et strafløst samfund
generere en så markant lavere kriminalitet, at vi ift nu kunne tale om 0
eller næsten ingen kriminalitet.

Hvis vi afskaffede straf fra den ene dag til den anden, ville vi nok
umiddelbart opleve en øgning indenfor f.eks berigelseskriminalitet, men
efter 10-20 år ville det falde til langt under det nuværende niveau.

> [...]
> forskellige vestlige lande straffer, man får langt længere straffe
> for banale overtrædelser end man får for overlagt mord i DK.

Og det genererer bare langt mere kriminalitet. Det er hele pointen. Det
bider sig selv i halen. Jo lavere straframmer, desto mindre kriminalitet, og
mindre recidivitet, tror jeg det hedder.

Hvis thesen om høje straframmer medførte mindre kriminalitet, dvs var
forebyggende, ville lande som USA være de fredeligste og mindst kriminelle
samfund i verden.

> [...]
> kriminaliteter ville jo give 500 år i visse lande. Man har forøvrigt
> også meget længere straffe i "mønsterlandet" Canada.

Ja, du har selv givet argumentet. Mon han havde gjort det selvom straframmen
for præcis dette var 20.000 år? Ja, tror jeg. Han mener jo ligefrem han har
reddet de mennesker - alternativet var jo at slå dem ihjel, som han
forklarer. Straf havde altså ikke nyttet. Og der er næppe nogen der gentager
det, ergo giver det ingen mening at øge straframmen på dette område.

> [...]
> skyld, der ville jo have være "liv" nok til det. Men en sådan lyst
> til noget der ligner "rimelighed" er der åbenbart nogle som ikke

Og det er også lige præcis et godt eksempel på det jeg beskriver. På sådanne
typer hjælper straf ikke - tydeligvis. Du kan give ham 1 år eller du kan
give ham 1.000 års fængsel. Det er det samme. Men for de 99.999% andre, som
ikke er "psykopater", ikke har en lidelse - hvor det ikke ligger i blodet,
da giver højere straffe blot mere kriminalitet.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-08 08:12

David Konrad wrote:
> [...]

> men ellers ville et strafløst samfund generere en så markant lavere
> kriminalitet, at vi ift nu kunne tale om 0 eller næsten ingen

Det er jo en fuldstændig ufattelig naivitet. Du vi ville da i det mindste
blive et trækplaster for alle verdens kriminelle, - som vi allerede har
været for visse typer bankrøvere som vidste at hér kostede det ikke
alverden, hvis et røveri gik i vasken. Og selv i DK hørte jeg en bankrøver
siger at han nu fremover ville begå andre typer kriminalitet, for bankrøveri
giver simpelthen for mange år i brummen.

> [...]
> umiddelbart opleve en øgning indenfor f.eks berigelseskriminalitet,
> men efter 10-20 år ville det falde til langt under det nuværende

Det er dog den mest utrolige udtalelses jeg længe har hørt

Du har heller aldrig hørt om at man satser på at de under 15 er straffri?

> Og det genererer bare langt mere kriminalitet. Det er hele pointen.
> Det bider sig selv i halen. Jo lavere straframmer, desto mindre
> kriminalitet, og mindre recidivitet, tror jeg det hedder.

Sludder og vrøvl, så skal vi ned på under 30 dage for hvadsomhelst,
inkluderet vold og røverier.

> Hvis thesen om høje straframmer medførte mindre kriminalitet, dvs var
> forebyggende, ville lande som USA være de fredeligste og mindst
> kriminelle samfund i verden.

Der er fanden til forskel på en tese om at højere straframmer medfører
mindre kriminalitet - hvad den iøvrigt gør for flere former kriminalitet -
og en tese om at "lavere straframmer" altid medfører det modsatte.

> [...]
> dem ihjel, som han forklarer. Straf havde altså ikke nyttet. Og der
> er næppe nogen der gentager det, ergo giver det ingen mening at øge

Jeg er ligeglad med om han "havde gjort det" - jeg taler om simpel
retfærdighed, - og HVIS det kommer ind i skallen på afvigere at "hvis jeg
bliver nuppet, så sker der jo heller ikke noget ved det, og jeg kan komme ud
og fortsætte efter nul tid" - så vil det jo efter hvordan mennesker indtil
nu har reageret i de 1,5 million år vi har tumlet rundt, betyde at han ikke
vil tøve mange sekunder.

> [...]
> 99.999% andre, som ikke er "psykopater", ikke har en lidelse - hvor
> det ikke ligger i blodet, da giver højere straffe blot mere

Du ved jo ikke om det "hjælper", manden kom jo ud, og gjorde det åbenbart
ikke igen. HVIS han bare havde fået en kop kaffe hos politiet og en løftet
pegefinger, - som du åbenbart går ind for, så vil jeg gætte på at han havde
været på banen fjorten gange mere i sit liv.

Betyder "retfærdighed" over for ofre og familie intet for dig? Staf er jo
ikke bare til som en parkeringsbøde man kan tage eller lade være.

Nul straf og du ville naturligvis se tilstande som når samfund går i
opløsning, New Orleans, Katrina, eller når politiet må give op pga
naturkatastrofer, alt bliver plyndret og der foretages voldtægter i
massevis, præcis som i samfund med forskellige militser.

Men måske er det en vittighed fra din side?

Iøvrigt - nul tolerance og meget lange straffe til de allermest aktive
kriminelle, det virker med sikkerhed. Også her i riget falder der ro over
tingene når de 25 værste bandemedlemmer er buret inde.

Fra : David Konrad

Dato : 28-06-08 13:18

Knud Larsen wrote:

> Det er jo en fuldstændig ufattelig naivitet.

Nej. Dat naive er at tro, at højere straffe vil virke imod noget som helst.

> [...]
> hørte jeg en bankrøver siger at han nu fremover ville begå andre
> typer kriminalitet, for bankrøveri giver simpelthen for mange år i

Jeg skiver netop, er klar over, at sådan noget som berigelseskriminalitet i
en kort periode vil stige. Men derefter vil det falde, hvis man afskaffede
straf.

Du kunne da aldrig finde på at begå bankrøveri, tror jeg, og det kunne jeg
heller ikke. Uanset hvor presset jeg blev. Og jeg er skam rigelig presset
økonomisk. Det er noget andet som ansporer folk, og her tæller sådan noget
som inspiration og fortilfælde højt.

F.eks har man jo hørt siden man var barn om at røve banker - ergo, når folk
bliver desperate op til jul, prøver de at røve en bank. Hvis ingen nogen
sinde havde hørt om at man kunne røve en bank, ville ingen røve banker. Det
er kun fordi, at det "psykosocialt" er blevet acceptabelt, og der f.eks
laves heroiske film om seje bankrøvere osv, at folk i det hele taget får
ideen, om at de kan røve en bank. De fornægter endda statistikken der viser,
at 99 ud af 100 afsløres og dømmes. Måske er det et ubevidst ønske om at
blive dømt, få "fred", hvad ved jeg - men særlig gennemtænkt er det i hvert
fald ikke.

Hvis ikke forestillingen om at man kan røve en bank var indpodet i mennesket
fra barn, ville ingen overhovedet nogen sinde få den ide, at man kan røve en
bank. Det ligger simpelthen ikke lige for, hos mennesket, at stjæle - det er
imod den grundlæggende menneskelige natur. Det er ikke logisk - at stjæle
har ikke bidraget til den menneskelige evolution.

Jeg tror, at hvis man fjernede straffen for at røve banker, ville man
muligvis se en stigning i bankrøverier på kort sigt, men på den lange bane
ville antallet af banrøverier falde til ingen, dvs 0.

> Det er dog den mest utrolige udtalelses jeg længe har hørt

Reflekter over den alligevel. Jeg tror det menneskeskabte fængselsvæsen i
højere grad skaber flere tugthus-kandidater, end det skaber gode
ikke-kriminelle der kan lukkes ud i samfundet, eller opdrager mennesker til
ikke at begå kriminalitet. Det bider sig selv i halen. De færreste der
sidder bag tremmer har haft et ønske om at begå noget kriminelt.

> Du har heller aldrig hørt om at man satser på at de under 15 er
> straffri?

Jo..?

> Sludder og vrøvl, så skal vi ned på under 30 dage for hvadsomhelst,
> inkluderet vold og røverier.

Nej. At begå alvorlig volds-kriminalitet skal naturligvis have konsekvenser.
Men det nytter intet at sætte straframmen op. I hvert enkelt tilfælde kan
man jo nærmest forudse, hvordan den enkelte bare bliver rigtig kriminel,
efter måske "kun" at have slået en anden ned.

> [...]
> mindre kriminalitet - hvad den iøvrigt gør for flere former
> kriminalitet - og en tese om at "lavere straframmer" altid medfører

Det er hele straf-tankegangen som i sin grundvold er fejlagtig. Folk der
begår mord, voldtægt mv kan man sagtens bure inde - straffen har ikke
betydning her. De ville gøre det uanset hvad.

Men jeg tror der er behov for nytænkning. Højere straffe virker ikke, og
høje straffe virker kun kontra-produktivt og skaber helt urimelige
menneskelige tragedier. Store menneskelige ressourcer går til spilde.

Jeg ved godt det er meget abstrakt, jeg siger at man må forberede sig på en
umiddelbart kortvarig (5-10 år) stigning i kriminaliteten - men risikoen er
efterhånden værd at tage. Bagefter vil vi have et samfund med 0 eller næsten
ingen kriminalitet.

> Jeg er ligeglad med om han "havde gjort det" - jeg taler om simpel
> retfærdighed,

"Retfærdighed" er også et kunstigt menneskabt begreb, som ikke nødvendigvis
afspejler en rationel, meningsfuld approach. Man kan virkelig stille store
spørgsmålstegn ved hvad "retfærdighed" er.

"Skyld", "straf", "retfærdighed" er alle begreber som dybest set har sin
forankring i en anden tid. Vi er begyndt på en ny tid, hvor man bla
behandler visse mennesker som "syge", og det er, tror jeg, kun begyndelsen
på en ny måde at anskue "kriminalitet" (et andet selvopfundent begreb) på.

> [...]
> hvordan mennesker indtil nu har reageret i de 1,5 million år vi har
> tumlet rundt, betyde at han ikke vil tøve mange sekunder.

Knud - mennesket havde aldrig overlevet, hvis det var den helt naturligste
ting for dig og mig, at røve banker, eller voldtage de kvinder vi nu fandt
attraktive nede i den lokale Netto.

Jeg tror tværtimod at de ting vi opfatter som "kriminalitet" er
kontra-civilisatatoriske, og derfor har man opfundet "fængsler" - , men det
er gået over gevind, i dag sidder man og opfinder kriminalitet, blot for at
putte nogen i fængsel. Og man har endvidere opfundet den ide, at desto mere
man putter folk i fængsel, desto mindre af den selvopfundne "kriminalitet"
vil der være. Selvom alle data peger på det præcis modsatte.

> [...]
> politiet og en løftet pegefinger, - som du åbenbart går ind for, så
> vil jeg gætte på at han havde været på banen fjorten gange mere i sit

Muligvis den enkelte Hr Jensen, eller Ali, pt - anno 2008. Men det skriver
jeg jo også. Vi vil opleve en umiddelbar stigning. Men du kan sammenligne
det lidt med det "offer" nogle mener vi bør gøre for vore børns skyld ift
udledelse af CO2. Ikke fordi jeg er enig i den debat, men det er samme
tankegang.

> Betyder "retfærdighed" over for ofre og familie intet for dig? Staf
> er jo ikke bare til som en parkeringsbøde man kan tage eller lade
> være.

Joda. Men begreberne "forbrydelse" og "straf" er medspillere. Disse begreber
nærer direkte mængden af kriminalitet.

> [...]
> massevis, præcis som i samfund med forskellige militser.
>
> Men måske er det en vittighed fra din side?

Tja - jeg ved godt det aldrig nogen sinde vil blive gennemført endsige
overvejet. Så kloge er vore politikere ikke. Men Danmark kunne da gå foran,
som et slags eksperimentarium.

Vi kan under alle omstændigheder se, at højere straffe ikke virker.

> Iøvrigt - nul tolerance og meget lange straffe til de allermest aktive
> kriminelle, det virker med sikkerhed.

Nej, det virker jo ikke. Det eneste man opnår er en kriminalitets-kultur.

>Også her i riget falder der ro
> over tingene når de 25 værste bandemedlemmer er buret inde.

Så kan de sidde er lege professorer på kriminalitets-universitetet, som
fængsler har udviklet sig til at være. Du husker vel nok den undersøgelse,
hvor det blev afdækket at desto kortere straf, desto mindre tilbøjelighed
til at begå ny kriminalitet.

Nå, nu vil jeg tage ud og fiske havørreder. Der er ørred i luften -
fantastisk vejr.

Fra : Ivannof

Dato : 30-06-08 11:51

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> siger at han nu fremover ville begå andre typer kriminalitet, for
> bankrøveri giver simpelthen for mange år i brummen.

Hvis ikke der var straf eller politi var der vel ingen grund til at bekymre
sig om hvad loven siger - langt mere prøve at overholde den.

Ivan

Fra : David Konrad

Dato : 30-06-08 23:09

Ivannof wrote:

> Hvis ikke der var straf eller politi var der vel ingen grund til at
> bekymre sig om hvad loven siger - langt mere prøve at overholde den.

Det er korrekt - intet politi = ingen kriminalitet.

Men det er så ikke det jeg taler om. Jeg mener, at det i sig selv at
kriminalisere folk, er det, som skaber kriminaliteten.

Fra : Ivannof

Dato : 30-06-08 11:47

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> smarte særligt engelske xxx-disorder betegnelelser at gøre godt med.

> Jeg er totalt enig med CRL på dette område.

Det er jo glimrende! At "længere fængselsstraffe hjælper"!?

Det lyder som om fængselsvæsenet udelukkende er en pædagogisk
opdragelsesanstalt, hvor man underviser og resocialiserer mennesker.

Jeg er langt hen ad vejen også glad for den anden side af sagen, nemlig at
nogle væmmelige mennesker er buret inde og at der går lang tid før de kan
genere mig næste gang.

Og en længere fængselsstraf til vedkommende vil hjælpe MIG!

Det er vel et legitimt synspunkt, eller er fængselsvæsenet kun til for at
hjælpe forbrydere?

Hilsen Ivan

Fra : David Konrad

Dato : 30-06-08 23:52

Ivannof wrote:

> [...]
>
> Jeg er langt hen ad vejen også glad for den anden side af sagen,
> nemlig at nogle væmmelige mennesker er buret inde og at der går lang

Er det ikke, i dag, straffens umiddelbare funktion? Altså "afskærmning fra
samfundet" og i nogle tilfælde "hævn"??

> Og en længere fængselsstraf til vedkommende vil hjælpe MIG!
>
> Det er vel et legitimt synspunkt, eller er fængselsvæsenet kun til
> for at hjælpe forbrydere?

Jeg forstår 100% dit synspunkt, og jeg er helt enig i dit synspunkt som
verden ser ud i dag. Jeg er jo ikke uenig i at straffe mennesker som har
begået forbrydelser.

Det jeg siger til Knud er, at, hvis vi på forsøgsbasis slet ikke straffede
nogen for noget som helst, så ville kriminaliteten umiddelbart eksplodere,
men på sigt ville den falde mod nul. Jeg tror at kriminaliseringen i sig
selv skaber mere kriminalitet.

Og så ville vi til sidst slet ikke have behov for at have sådan noget som en
"straf-ramme".

Jeg har slet ikke ulyst til uddybe. Men det kan jeg efter en analyse
desværre nemmest nok kun gøres gennem et ekstremt tilfælde.

Se på:

"Kannibalen fra Tyskland", Armin Meiwes. Hans spor har jo trukket en stribe
af kannibal-sager med sig, over den ganske klode. Den opsigtsvækkende sag
blev i sig selv et inspirationsknudepunkt for utroligt mange andre
"indoktrinerbare" worldwide-set. Sagen handler om en mand, der i et perverst
orgie spiser dele af en anden mand, for at opnå lyst. Endda medens den anden
mand stadig er i live. Muligvis har de hentet inspiration fra Hollywoodfilm,
men da vi taler om lærde mennesker, er det mere sandsynligvis tankegodset
skal findes hos nogle af de splatter-forfattere, f.eks Bret Eston Ellis, der
jo oprindeligt fandt på det., som i øvrigt også inspirerer Hollywood-film.
Det mest sandsynlige er, at f.eks Bret Eston Ellis og den tyske kannibal er
lige syge, men Bret valgte at skrive.

Sagen blev så en kriminal-sag, og fordi den blev en kriminal-sag førte den
til domfældelse. Men den førte også til fascination, og film, og berømmelse
og bøger - og ikke mindst copy cats, der ville eller VIL, lige nu, i dette
øjeblik, det samme. Altså en mand der vil dræbe en anden mand, for at spise
hans kønsdele og opnå berømmelse.

Hvis vi nu tænker os, at den tyske kannibal, Armin Meiwes, aldrig var blevet
dømt - hvordan tror du så det ville influere, ift mængden af copycats? Hvis
nu samfundet havde trukket på skuldrene, og sagt - "nåja" shit happends - de
var nok lige gode om det?? Nu ser du en stigning i mystiske kannnibal-typer
i Europa og USA, folk der er inspirerede.

Og hvis det samme skete hvis der var indbrud, eller hustruvold, eller vold
eller mord?? Jeg fremdrager helt bevidst helt usammenlignelige forhold, hvor
man umiddelbart ikke kunne forestille sig, at det slet ikke ville ske, hvis
man blot trak på skuldrene. Men hvis nu ingen på TV havde vist at det var
MULIGT at røve en bank, at krimimnaliteten ikke blev glorificeret på den
måde, og hvis nu der slet ikke fandtes en straf for bankrøveri, og hvis det
nu aldrig var sket i din levetid...???

Det handler om at starte et sted. Jeg tror ikke mennesket er disponeret for
at begå mord eller bankrøveri. Jeg tror mennesket lærer, gennem
kriminaliseringen af de to gerninger, at det kan være yderste udvej. Man
ville aldrig have tænkt på det, hvis det ikke havde været ulovligt, og hvis
ikke det var defineret gennem en straffelov, og deraf heller ikke
glorificeret gennem et medie.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 07:03

> [...]
> havde været ulovligt, og hvis ikke det var defineret gennem en
> straffelov, og deraf heller ikke glorificeret gennem et medie.

Det er nogle fantasifulde tanker. Så vidt vi ved fra de 10.000 års samfund
vi kender til, så har mord, vold og tyverie været en helt fast ingrediens.
Helst myrdede man jo folk fra en anden klan, eller stamme og stjal deres
ting og kvinder, - man man behøvede altså ikke uniformeret politi for at få
den tanke, at det kunne være smart at hugge Quraish stammens kameler og
kvinder. Selv de frommeste mennesker gjorde i disse ting.

Fra : David Konrad

Dato : 02-07-08 03:57

Knud Larsen wrote:

> Det er nogle fantasifulde tanker. Så vidt vi ved fra de 10.000 års
> samfund vi kender til, så har mord, vold og tyverie været en helt
> fast ingrediens.

Du ved ikke en pind om andet end det, vi kan læse os til fra historisk tid.
Alt andet er gisninger og gætterier, som er baseret på skøn forankret i din
egen tid. Det er ligesom science fiction, der jo ikke beskriver fremtiden,
men derimod nutidige forfatteres nutidigt forankrede fremtidsopfattelse. At
tale om hvad der skete, eller var retspraksis, for 3.000 år siden er
nutidige forskeres skøn på, hvad der skete for 3.000 år siden, forankret i
en nutidig virkeligheds og rets-opfattelse.

>Helst myrdede man jo folk fra en anden klan, eller
> stamme og stjal deres ting og kvinder,

Ja - det fortæller de arkæologer dig, som ud fra en bennål ekstrapolerer sig
frem til et helt samfund.

Jeg kan give dig 2 eksempler på hvordan historisk forskning fungerer, ift
det jeg skriver ovenover, baseret på forsknings-resultater annonceret gennem
den seneste måneds tid.

Det store hit er nu DNA-analyser.

1. Man undersøger én enkelt kvinde, tror man det er, fra et fund oppe i
Grønland, og hendes markører indikerer en sammenhæng til et russisk
folkeslag, og ikke inuitterne. Ergo må vi skrive hele historien om, mener
man. I virkleligheden kom alle grønlændere et helt andet sted fra.

2. Man undersøger nogle vikingegrave, og finder én, hvis DNA-markører kan
matches med et sibirisk folkeslag. Så lyder jungletrommerne - "vi havde
større samhandel og kulturel udveksling i fortiden", som man kunne læse i
f-eks politiken.

Men ingen af disse fund siger jo noget, om noget som helst. Hvis man om
2.000 år graver den jødiske kirkegård op, og laver DNA-analyser, vil det
også se ud som om, at vi alle var semitter og stammer fra Arabien (i det
omfang de begravede jøder ikke ved et tilfælde er askenazier). Og de fund
man gør på Grønland siger det samme - nemlig ingenting. Du kan da ikke udfra
ét enkelt fund, eller bare ganske få fund, udaf 10.000 fund, ekstrapolere,
og så sige, at alle grønlændere nedstammer fra øst-russiske ø-samfund.

Det er her det glade vanvid træder ind. Al respekt for de dygtige
videnskabsfolk og deres metoder - men deres resultater kan jo ikke
nødvendigvis overføres til noget som helst generelt, med mindre deres
forskning netop er bygget på noget generelt.

Der eksisterer 10.000 af den slags underfundigheder. F.eks stenøkser. En
stenøkses alder handler ikke om hvilket jordlag den er fundet i - det
handler om stenøksens design, som det blev udlagt af en forsker i et skema
tilbage i 40'erne, hvor han så fik en doktorgrad på sin dygtige analyse. Ser
en stenøkse sådan og sådan ud, så er den - "videnskabeligt set", 3.000 år
gammel, og så fremdeles.

Eller pilespidser. Forskere finder pilespidser af ben, flint eller jern. Så
afgør man, at fordi pilespidsen er af flint, må den stamme fra den eller den
tid. Men i virkeligheden har de færreste pile været udstyret med spidser,
det har nok været i krig, primært, den manglende pilespids er bare ikke
bevaret for eftertiden, og man kunne da bruge pilespidser af ben i
bronzealderen og i jernalderen såvel som i middelalderen, ja - man bruger
pilespidser af ben den dag i dag - uden af den grund at man ikke vil benytte
pilespidser af f.eks flint eller jern. Det sker jo faktisk, at folk af
nostalgiske grunde bruge flintepidser. Jeg har selv gjort det, dengang jeg
arbejdede på middelaldercentret på Lolland 1992.

>- man man behøvede altså ikke
> uniformeret politi for at få den tanke, at det kunne være smart at
> hugge Quraish stammens kameler og kvinder. Selv de frommeste
> mennesker gjorde i disse ting.

Ja, du forestiller dig en hel masse. Jeg siger til dig, at de lande der har
de højeste straframmer er de lande med den højeste kriminalitet De lande som
har en stor andel af folk i fængsel, f.eks USA, Rusland og Brasilien, er
alle lande der kæmper med de allerhøjeste andele af kriminalitet blandt
deres befolkninger.

Altså kan man med langt større videnskabelig habitus ift f.eks den med "i
gamle dage giftede vi os alle sammen med kvinder fra de østsibiriske
stepper", konkludere, at det at kriminalisere mennesker og opfatte
"kriminalitet" som noget helt særligt begrebsmæssigt, måske i virkeligheden
kan være det, som i et vist omfang i sig selv skaber kriminaliteten.