Svensk afpresning
Fra : Joakim

Dato : 12-06-08 13:53

På Stockholms Moderna Museet hænger Emil Noldes
maleri »Blumengarten«. Det blev stjålet af nazisterne fra den
tysk-jødiske familie Deutsch. Normalt giver vestlige lande den
slags malerier tilbage uden sværdslag, men svenskerne vil ikke
tilbagelevere det uden betingelser. »Det er en slags afpresning«,
siger en ekspert.

Læs resten af den vederstyggelige sag her.

http://www.berlingske.dk/article/20080611/kultur/706110050/

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-08 14:35

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilbagelevere det uden betingelser. »Det er en slags afpresning«,
> siger en ekspert.
>
> Læs resten af den vederstyggelige sag her.

Der kan jo sagtens være momenter i sagen der gør at man ikke bare kan
tilbagelevere til en tilfældig arving.
Nolde havde vist iøvrigt nazisympatier men blev erklæret entartet 1937.

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 12-06-08 15:41

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Der kan jo sagtens være momenter i sagen der gør at man ikke bare
> kan
> tilbagelevere til en tilfældig arving.

Som for eksempel?

> Nolde havde vist iøvrigt nazisympatier men blev erklæret entartet
> 1937.

Emil Nolde bliver født i landsbyen Nolde i nærheden af Tønder i
1867. Han tager en uddannelse som træskærer og designer en
postkortserie i 1894, som viser bjerge med menneskelige træk.
Serien sælger godt og giver dermed Nolde mulighed for at etablere
sig som freelance-maler. I 1902 gifter han sig med den danske
kvinde Ada Vilstrup. I 1906/7 er Nolde medlem af kunstnergruppen
"Brücke" ("Broen"). Ægteparret Nolde bor på Als om sommeren og i
Berlin om vinteren. I 1913/14 deltager de i en ekspedition gennem
sydhavet. I 1927 flytter parret til Seebüll, Nolde tegner selv
beboelseshuset og haven. I 1937 erklærer nazisterne Nolde som
dekadent ("entartet") kunstner og giver ham maleforbud i 1941.
Nolde fortsætter imidlertid med at male akvareller i det skjulte og
skaber derved 1.300 "umalede billeder". Efter krigen modtager Nolde
en lang række æresbevisninger. Han dør i Seebüll i 1956. Hans
testamente omfatter stiftelsesbeviset til fonden ved navn Stiftung
Seebüll Ada und Emil Nolde.

http://www.nolde-stiftung.de/index.php?LANG=DK&seid=36

Lyder ikke just som den mest oplagte person med nazisympatier.

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-08 16:09

> [...]
>
> http://www.nolde-stiftung.de/index.php?LANG=DK&seid=36
>
> Lyder ikke just som den mest oplagte person med nazisympatier.

Hvor er det dog ufatteligt trættende med idioter der modsiger UDEN at have
nogensomhelst viden, substans eller nyt. Jeg har RET (find selv ude på
nettet).

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 12-06-08 16:21

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor er det dog ufatteligt trættende med idioter der modsiger
> UDEN at have nogensomhelst viden, substans eller nyt. Jeg har RET
> (find selv ude på nettet).

Du er totalt blæst oven i låget. Du påstår manden "vistnok" er
nazist, underbyg din påstand eller hold din beskidte kæft.

Fra : N_B_DK

Dato : 12-06-08 16:26

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message

> Du er totalt blæst oven i låget. Du påstår manden "vistnok" er
> nazist, underbyg din påstand eller hold din beskidte kæft.

Så nu ikke drille fætter Vims.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-08 16:29

> [...]
>>

> Du er totalt blæst oven i låget. Du påstår manden "vistnok" er nazist,
> underbyg din påstand eller hold din beskidte kæft.

Du er sgu latterlig. Det MÅ bare ikke være sandt at en jøde har købt et
maleri af en nazistisk kunstner. Ha, ha.

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 12-06-08 18:59

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du er sgu latterlig. Det MÅ bare ikke være sandt at en jøde har
> købt et maleri af en nazistisk kunstner. Ha, ha.

Du må være fatsvag. Jeg ser netop gerne at Noldes maleri overdrages
til den retmæssige ejer.

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-06-08 20:28

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du må være fatsvag. Jeg ser netop gerne at Noldes maleri overdrages
> til den retmæssige ejer.

Godaw økseskaft

Fra : Joakim

Dato : 13-06-08 06:50

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Godaw økseskaft

Et maleri af Nolde hænger på Stockholms Moderna Museet. Det blev
stjålet af nazisterne fra en jødisk familie, svenskerne vil nu ikke
tilbagelevere det uden betingelser OG du vælger så at fokusere på
malerens fortid i stedet? Ingen økseskaft her, lille Martin?

Udover et kortvarigt medlemskab af det slesvigske nazistparti i
perioden 1933-1934, er jeg ikke stødt på forhold omkring Nolde, som
retfærdiggør at han skulle være nazist. Men du ved måske bedre?

Og nu mens vi er ved det:

Er nedenstående prominente personer også nazister?

- Ole Wivel
- Simon Spies
- Jørgen Schleimann
- Gert Petersen
- Günter Gras

Fra : Sten Schou

Dato : 13-06-08 09:20

> Og nu mens vi er ved det:
>
> Er nedenstående prominente personer også nazister?
>
> - Ole Wivel
> - Simon Spies
> - Jørgen Schleimann
> - Gert Petersen
> - Günter Gras

Gert Petersen var. Günther Grass var medlem af Waffen-SS.

Hilsen Sten

Fra : Joakim

Dato : 13-06-08 14:11

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Gert Petersen var. Günther Grass var medlem af Waffen-SS.

Alle ovenstående personer flirtede med nazismen på et eller andet
tidspunkt i deres liv, men derfor opfatter vi dem jo - med rette -
ikke som nazister i dag. Naturligvis skal de ikke bøde for deres
tidligere vildfarelser til deres dages ende og udover døden. Det må
være det samlede livsforløb der tæller, ellers er den jo helt gal
med vores dømmekraft.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-08 09:45

> [...]
> tilbagelevere det uden betingelser OG du vælger så at fokusere på
> malerens fortid i stedet? Ingen økseskaft her, lille Martin?

Vil du nu gøre det til dødssynd at jeg en passant diverterer lidt med min
kulturelle ballast?
Jeg kan selvsagt ikke udbrede mig om momenter som jeg kan forestillemig
kunne være i sagen.

> [...]
>
> Og nu mens vi er ved det:
>
> Er nedenstående prominente personer også nazister?

Hm - Wivel var vist "kun" medlem af Ringen.

Nolde var 66 år gammel da Riget genopstod, og han mente sammen med Goebbels
at den germanske ekspressionisme var suveræn. Her kom han desværre på tværs
af Alfred Rosenberg og der Führer. Hans medlemsskab DNSAPN var bestemt ikke
"ungdomsgriller".
Det var naturligvis fortvivlende for ham at blive "entartet" i 37 og få
maleforbud i 41.
I Noldes selvbiografi findes mange antisemitiske udtalelser, hvor det ikke
bare drejer som om en tilpasning til den almindelige tidsånd. Nolde følte
sig knyttet til det nationalsocialistiske tankegods.

Lidt at tænke over lille Joakim ...

Mvh
Martin

Fra : Joakim

Dato : 13-06-08 14:18

> Vil du nu gøre det til dødssynd at jeg en passant diverterer lidt
> med min kulturelle ballast?

Du skal da være velkommen til at divertere med din kulturelle
ballast.

Der findes endda et forum til formålet: dk.kultur, hedder det vist.

> Jeg kan selvsagt ikke udbrede mig om momenter som jeg kan
> forestillemig kunne være i sagen.

Sverige fraskriver sig ethvert tænkeligt moment i det øjeblik man
tilbyder familien en økonomisk erstatning.

> [...]
> det ikke bare drejer som om en tilpasning til den almindelige
> tidsånd. Nolde følte sig knyttet til det nationalsocialistiske

Nuvel, manden var altså en skidt karl, men en stor kunstner.

Det ændrer dog ikke en tøddel ved, at "Blumengarten" bør overdrages
til de retmæssige ejere.

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-08 15:05

> [...]
> ballast.
>
> Der findes endda et forum til formålet: dk.kultur, hedder det vist.

Lyder næsten som et Goebbels citat

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 21:08

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du er sgu latterlig. Det MÅ bare ikke være sandt at en jøde har købt et
> maleri af en nazistisk kunstner. Ha, ha.

Det er faktisk rigtigt at han havde visse nazistiske sympatier, men det
ændrer ikke ved at en jøde har ejet nogle af hans malerier - eller på at
retten her skal gå sin gang: Tilbagelevering.

Det er også velkendt at dem der før 1. verdenskrig i Wien var mest
venlige mod en fattig, ung kunstmaler som meget ydmygende måtte bo på en
pension der gik for at være et drengebordel, og som rent faktisk købte
hans malerier, var jøderne. Den unge Adolf Hitler, der i sin barndom
havde mødt stor hjælp af en jødisk læge mod sin tyranniske far, var
faktisk langt mindre antisemitisk end østrigere var flest. Hans
oplevelser ved fronten, hvor han havde en jødisk overordnet, har på
ingen måde ændret ved det forhold.

Det var først da han efter krigen i München mødte det nydannede Deutsche
Arbeiterpartei, der var skabt af antisemitiske studenter og unge
akademikere, at han blev antisemit og nazist. Selve ordet 'Antisemit'
blev i øvrigt skabt af den intellektuelle Wilhelm Marr i 1879 som en
hædersbetegnelse for folk der hadede jøderne [ref: Der große Duden].

Ved Anschluß huskede Hitler den jødiske læge der havde hjulpet ham som
barn. Han blev strakd anholdt - og udvist til Schweiz. /Han/ skulle i
hvert fald reddes fra hvad Hitler havde planlagt over for alle andre
jøder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 14-06-08 14:34

> [...]
> ændrer ikke ved at en jøde har ejet nogle af hans malerier -
> eller på at
> retten her skal gå sin gang: Tilbagelevering.

Hvad er der med svenske museer og jøder? I 2004 glorificerede et
svensk museum en kvindelig palæstinensisk selvmordsbomber, som
myrdede 21 jøder på en restaurant i Haifa, Israel, og i 2008 nægter
et andet svensk museum at tilbagelevere et maleri, røvet af
nazisterne, til dets retmæssige jødiske ejere. Har du et bud?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-06-08 18:02

> [...]

> et andet svensk museum at tilbagelevere et maleri, røvet af
> nazisterne, til dets retmæssige jødiske ejere. Har du et bud?

I egne øjne er den svenske elite udtryk for den højeste moral der hidtil
er set her på Jorden. Med et folkeligt udtryk er de ganske simpelt blæst
i hovedet.

På samme måde må man undre sig over Søren Krarup, når han taler om
jøderne; det er dog nok den jødisk gifte Søren Espersen der på dette
område står for partiet. I øvrigt er Søren Krarup efter jødisk tradition
jøde [begge hans morforældre født som jøder]; nazisterne ville »blot«
have rubriceret ham som »halvjøde«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Joakim

Dato : 15-06-08 09:21

> [...]
> hidtil
> er set her på Jorden. Med et folkeligt udtryk er de ganske

Ok

> [...]
> tradition
> jøde [begge hans morforældre født som jøder]; nazisterne

Der findes næppe et parti i folketinget, som er mere pro-Israel end
DF eller en politiker som er mere pro-Israel end Søren Espersen.
Med tanke på at Søren Espersen oprindeligt var VS'er og har
byrettens ord for, at han var b-medlem af nazistpartiet, er det
ganske enkelt utroligt, hvordan han siden har flyttet sig politisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-08 09:35

> [...]

> byrettens ord for, at han var b-medlem af nazistpartiet, er det
> ganske enkelt utroligt, hvordan han siden har flyttet sig politisk.

Han fik nu også landsrettens efterfølgende ord for, at han aldrig havde
været medlem af nazipartiet, og at de i øvrigt slet ikke har
B-medlemmer.

Han var Ålborg-redaktør for BT, og fik her ordre om at dække de
nordjyske nazister. For at gøre det er han nødt til at holde sig gode
venner med dem, og at få deres medlemsblad tilsendt.

De sender ham så medlemsbladet gratis, og det noteres hos dem mest
praktisk ved at de sætter ham og andre journalister ind i
medlemskartoteket med et B-mærke. Han opkræves altså ikke kontingent,
men får automatisk tilsendt alt medlemsmateriale - som led i sit
journalistiske arbejde.

Men allerede på daværende tidspunkt var han altså jødisk gift, og havde
familie og venner i Israel.

Alt det vidste det socialdemokratiske ungdomsblad udmærket, før de før
2001 udspredte deres løgne. Bladet har nok været støttet af LO, men jeg
mener ikke at det har tilknytning til hverken S eller DSU. Det er et
gratis ungdomsblad som uddeles på gymnasie- og erhvervsskoler.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-06-08 10:50

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> mener ikke at det har tilknytning til hverken S eller DSU. Det er et
> gratis ungdomsblad som uddeles på gymnasie- og erhvervsskoler.

I rødfascisternes øjne er dette bevis for at Espersen var hovedmanden bag
Endlösung.

Og alt det ved Joakim også...

Mvh
Martin