Spekulation ikke skyld i høje oliepriser
Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 17:56

De store stigninger, der sendte prisen på råolie op til 135 dollar, skyldes
ikke spekulation, men en reel bekymring over oliemangel, konkluderer en
rapport fra USA.

Fra flere sider har grådige investorer fået skylden for den seneste tids
høje oliepriser, der for nylig ramte 135 dollar, og siden er svinget
usædvanligt stærkt op og ned.

Men anklagen holder ikke, konkluderer en kommision i USA, nedsat for at
undersøge future-markedets betydning for prisudviklingen. Deres rapport
viser, at de store spillere over de seneste 10 måneder tvært imod har
trukket sig ud af olieinvestering, skriver Bloomberg News.

Over for borsen.dk har flere olieeksperter tidligere påpeget, at
stigningerne er reelt begrundet i frygt for fremtidig mangel på olie, fordi
væksten i Asien fortsætter i høj hast, mens de kendte oliefelter tømmes.

Prisen på olie fra Nordsøen og USA lå i går på omkring 127 dollar.

http://borsen.dk/finans/nyhed/132996/newsfeeds_rss/

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Maz Spork

Dato : 03-06-08 09:36

On May 31, 6:56 pm, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
coffeeshop punktum dk> wrote:
> De store stigninger, der sendte prisen på råolie op...

Det dur altså ikke med indlæg, der ikke handler om fremmedhad. Du får
ikke gang i en debat på den måde, Kim.

-- maz

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 00:28

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

>Det dur altså ikke med indlæg, der ikke handler om fremmedhad. Du får
>ikke gang i en debat på den måde, Kim.

Der har ellers været en del debat om emnet den seneste tid. Jeg påpeger
uomtvistelige, matematiske kendsgerninger om produktionen af olie på
verdensplan og hvad det kan komme til at betyde for verdens befolkning. Jeg
bliver tit mødt med påstande om at jeg er sindsyg, ikke tror på
månelandingen i '69? ...og desuden går med sølvpapirshat. Bl.a. fordi de
høje oliepriser jo bare skyldes spekulation og IKKE at der dagligt
produceres 85 mill. tønder og efterspørges 86,4 mill tønder. Nu fortælles
det så at den rekordhøje oliepris IKKE skyldes spekulation, men i stedet
fundamentalerne udbud versus efterspørgsel. Nogen gange hader jeg at have
ret.

mvh.
Kim Frederiksen