Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til problemer med første fremkaldels~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-07-01 19:27

Jeg har netop prøvet at fremkalde min første S/H film og jeg har brug for
lidt råd for resultatet blev ikke som forventet Et af billederne kan ses
her -> http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=295400

Jeg brugte følgende produkter og fremgangsmåde:
-------------------
Tri-X skudt ved ISO 400.

Paterson System 4

Rodinal 1:50, 6 ml fremkalder + 300 ml vand (23C), 9 min 15 sek, een
agitering hvert minut - vendt på hovedet og tilbage igen

Tetenal stopbad, kan ikke huske blandingen, 30 sekunder

Tetenal Hurtigfixer med indikator, 1:9, 4 minutter

Rentvandsskylning i 5 minutter

Filmskaber til overskydende vand (Den bruger jeg ikke næste gang. Filmen har
mange længdegående ridser, der ikke optræder på andre film som har været
skudt med dette kamera. Ridserne skyldes muligvisdenne her.)

Hængetørring i 2 timer
------------------

Jeg har brugt alm. vand fra hanen.
Jeg har på fornemmelsen at jeg måske ikke har agiteret nok.

***Mine spørgsmål er følgende:

Hvad skyldes de striber der går på tværs af negativet? De går igen på alle
negativerne, på nogle er de tydeligere end på andre.

Har jeg brugt væske nok? I bunden af Paterson tanken står at der skal bruges
290 ml til et styk 35 mm film.

Hvordan undgår jeg at filmen "krøller" i enden når jeg ruller den op på
spolen? Det er meget irriterende og jeg er bange for at ridse filmen.

Jeg har også indkøbt Kodak Hypo Clearing agent, men brugte den ikke denne
gang, da jeg er i tvivl om den kan blandes i små portioner. Det er en stor
pakke der blandes op til 19 liter HCA. Man kan også blande koncentrat men
stadig er det flere liter. Kan pulveret holde sig når pakken er åbnet
således at man kan nøjes med at blande små portioner? Jeg kan ikke finde
noget om produktet på www.kodak.com

Jeg håber at I kan hjælpe så jeg kan forbedre resultatet næste gang!

Med venlig hilsen

Kenneth

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-07-01 19:40

"Kenneth Darling Soerensen" <kenneth@darlingDOT.dk> wrote in message

>Et af billederne kan ses
> her -> http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=295400

This photo doesn't exist or its owner has disabled public viewing.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-07-01 19:44

> This photo doesn't exist or its owner has disabled public viewing.

Ja det er jo ikke så smart men den er ordnet nu..

Mvh
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-07-01 19:52

> Hvad skyldes de striber der går på tværs af negativet? De går igen på alle
> negativerne, på nogle er de tydeligere end på andre.

Her mener jeg ikke de tværgående tydelige streger som skyldes at jeg bruger
en trial version af Vuescan, men de lodrette lyse striber.

Hilsen
Kenneth

Fra : Knud Nielsen

Dato : 21-07-01 21:05

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
> Jeg har netop prøvet at fremkalde min første S/H film og jeg har brug for
> lidt råd for resultatet blev ikke som forventet Et af billederne kan
ses

De tværgående striber skyldes mangelfuld fixering. Det er en dårlig idé at
sætte tid på fixering... det er langt sikrere at fixere den dobbelte
klaringstid. Hvilket vil sige den tid filmen er om at blive klar to gange.

Hvordan finder man så ud af det. Jo, når fixeren har virket 1 - 2 minutter
(alt efter hvor ny/kraftig den er) kan man godt skrue låget af og tage et
hurtigt kik. Filmen må ikke virke grå, men skal være klar/sort at se til.
Den tid det tager fra fixeren er hældt på til filmen er klar/sort er
klaringstiden.

Der skal være agitering HELE tiden mens man fixerer.

mvh
Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-07-01 16:16

"Knud Nielsen" <kn@pc.dk> wrote in

> Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
>
> De tværgående striber skyldes mangelfuld fixering. Det er en dårlig idé

Aha - så ved jeg det til næste gang..

> Der skal være agitering HELE tiden mens man fixerer.

Se her bliver det interessant - i den vejledning jeg havde stod der intet
om hvor meget man skulle agitere og jeg valgte så den (helt forkerte)
løsning, kun at agitere een gang hvert minut.

Har jeg ret i at hvis man ikke ved hvor meget der skal agiteres, så er det
bedre at agitere et par gange ekstra end et par gange for lidt?

Hilsen

Kenneth

Fra : EGON STICH

Dato : 22-07-01 19:13

> [...]
>
> Har jeg ret i at hvis man ikke ved hvor meget der skal agiteres, så er det
> bedre at agitere et par gange ekstra end et par gange for lidt?

I de mere end 40 år jeg har fremkaldt film, har jeg altid agiteret en gang
pr min. under fixering stundom mindre.
Har aldrig haft problemer af den grund.
Under fix er det ikke afgørende.
Anderledes under fremkaldning.
Her er det vigtigt, at du indfører en rutine der er fast, således at du kan
få ensartede resultater.
Min måde: tanken vendes 3 gange med et minuts mellemrum, efterfulgt af et
dunk i bordet.(luftbobler)
Du kan sagtens agiterer konstant, men vær forberedt på, at du i så fald må
mindske fremkaldetiden en anelse.

MVH
Egon.

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-07-01 00:45

Undskyld - men har i prøvet at slå ordet "agitere" op i ordbogen?

Jens

Fra : EGON STICH

Dato : 23-07-01 07:02

Jens Olsen <jens@olsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5b64ca.395327@news.get2net.dk...
> Undskyld - men har i prøvet at slå ordet "agitere" op i ordbogen?
>
> Jens

Fordanskning af det engelske ord "agitate" som betyder noget i retning af
"omrøre".
I fotosammenhæng: sætte bevægelse i væsken.
MVH
Egon.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-07-01 08:02

Kenneth Darling Soerensen skrev

> [...]
det
> bedre at agitere et par gange ekstra end et par gange for lidt?

Kun for fixerens vedkommende, ikke fremkalderens.
(Ingen kommentarer til ordet "agitere", men smager
det ikke lidt af talerstol?)
Hvis din film er underfixeret, kan du bare fixere den færdig nu.
Jeg går ud fra at de tydelige korn i himlen er med vilje?
Hvis du vil fremhæve himlen for at møllerne skal
træde tydeligere frem vil jeg istedet anbefale
at du bruger et filter. Virker dog kun med blå himmel.
Eller er filmen presset meget i fremkaldelsen?
Den lyse stribe kan også et trykmærke som
kan stamme fra filmtransporten i dit kamera.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : EGON STICH

Dato : 22-07-01 08:47

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b59c97c$0$908$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har netop prøvet at fremkalde min første S/H film og jeg har brug for
> lidt råd for resultatet blev ikke som forventet Et af billederne kan
> [...]
Hej.
Som et andet æret medlem af gruppen har fastslæet, skyldes striberne ganske
sikkert for kort fixeringstid.
Dette fastslås let, ved at fixere filmen en gang til.
Giv du ganske roligt dine film ca. 15 min fixering, uanset hvad
fabrikanterne ellers foreslår.

MVH
Egon.